Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skæftning af Alfred Field
#41
[Image: DSC03142.jpg]

Jeg har været på VTF loftet og har støvet denne gamle sag af [Big Grin][:I]
I morgen drager Fruen sammen med datteren til Århus for at "ose" Med udsigt til at skulle arbejde med holde mig oprejst hele dagen, har jeg fået fri[:p]
Jeg vil se om jeg kan få Alfred færdig, inden den lille knækriffel lander.
Jeg har i aften foretaget nogle opmålinger, der giver mulighed for at være hurtigt ude af startklodserne i morgen tidlig.
Morgendagens arbejde er kendt/ frygtet og elsket[Big Grin] Det er en af de lidt tralse, hvor "hanepindene" ikke kan afmonteres under ilægningen af baskulen[B)] Det betyder, at der skal arbejdes på både over og underside samtidigt. Det stiller naturligvis krav til diverse opmålinger og streger, da fræsningerne i over og underside skal afstemmes efter hinanden. Målet for i morgen er at få baskulen på plads.
Walnut
Svar
#42
[Image: DSC03149.jpg]
[Image: DSC03147.jpg]

Næsten fyraften. Jeg kan formodentlig ikke holde snitterne af den i aften[Big Grin]. Baskulen er på plads, og jeg blev forskånet for uheld.Jeg husker det som værre, end jeg oplevede det i dag, at skulle have de 2 "haneben" med i "underetagen". Måske er det fordi jeg har prøvet det før, at det ikke var så slemt. Jeg gjorde flittig brug af sodning over stearinlys. Denne teknik er en gave til snittere. Der er meget forskel på stearins villighed til at sode[:0] Det jeg brugte i dag var forrygende.
Jeg har brugt megen tid på oprydning[Big Grin] Når Fruen er ude, er badeværelset mit.Læs: Fræsning [Big Grin] Det er fame for koldt at stå ude[B)]

Jeg har også haft tid til at studere valnøddestykket herunder. Jeg fik det til spotpris på Ebay. Syn´s da ikke, at det er så kedeligt[Big Grin]
Der er enkelte mindre tørrerevner på undersiden, hvilket ikke bliver noget problem at fikse. Det er købt til den lille knækriffel, som bliver det næste projekt.

[Image: DSC03143.jpg]

Walnut
Svar
#43
[Image: DSC03154.jpg]

Perfid "fluebolleri" om de sidste tiendedele mm [Big Grin] Udsatte opgøret til i dag med at få baskulen helt på plads. ca. 2 timers arbejde om den sidste justering. Meget anstrengende arbejde[B)] Bl.a. fordi man ikke knokle sig til det. Man skal bruge hovedet.... og det er ikke min stærkeste side[:o)]
Den væsentligste årsag til bøvlet er at man, for at justere baskulens anlæg mod skæftet, skal arbejde mange steder for at flytte tingene.De røde pile på billedet viser disse steder. Ved denne skyder har jeg også haft "hanebenene" på undersiden at holde øje med.Da topflangen er kurvet betyder en forskydning bagud samtidig en ændring af vinklerne, hvor baskule og skæfte ligger an mod hinanden!Flangen er også kileformet, hvilket betyder, at det kan være nødvendigt at tage lidt materiale i siderne.
Ligger baskulen an mod den ene side, men ikke mod den anden, skal der fjernes materiale på den, der ligger an, så der er lige meget luft imellem i begge sider. Derefter skønnes, hvor meget, der skal af ved de markerede steder. Tages der for meget af bare et sted, er det om igen! Man kan klø på, indtil man skønner, at skæftet er blevet for kort [Big Grin]
Alt dette vanvid er selvfølgelig næret af en sygelig trang til tætte samlinger[:o)][Big Grin]

[Image: DSC03156.jpg]
[Image: DSC03155.jpg]

Walnut
Svar
#44
[Image: DSC03159.jpg]

Der har denne gang været en ekstra lille led slange i skæfteparadiset[Big Grin] Alfred skyderen er nemlig født med en mindre divergens mellem de to flangers retninger[:0] De er ikke paralelle. Ikke meget skævhed, men nok til at skabe store problemer, når "karroseriet" skal samles, hvis der ikke tages højde for det.Derfor var det meget vigtigt at kunne bruge bundflangen til en direkte måltagning. For at justere skævheden brugte jeg den sorte bund fra baskulen. Flangen sættes i bunden indefra og låses dermed. Der er ikke meget slup sideverts til at korrigere skævheder. Den sorte bund støder jo op til skæftet, og med flangen siddende i kunne jeg bruge enhederne til at beregne området til ilægning.
For at kunne skabe kontakt med flangen og træet til opridsning, var det nødvendigt at gå i forvejen med en fræsning af de to huller.

[Image: DSC03157.jpg]

Karroseriet er samlet, og der er ikke spænd på nogen steder... det skulle da lige være i ryggen[B)] Nu er jeg træt [Big Grin]
Walnut
Svar
#45
[Image: DSC03164.jpg]
Som adspredelse har jeg nu også vendt blikket mod metaldelenes tilstand.De fleste dele trænger til en hånd. Bunden af baskulen og aftrækkerne ser ud til at være originale sorte. Resten fremstår med en "træt" overflade. Jeg har fundet filespor på bagsiden af stødbundene[B)] Jeg har svært ved at tro at den, i sin tid, er afleveret ny sådan. Det er formodentlig en af de tidligere ejere, der har villet "pynte" på skyderen. Disse bagsider får en grundig overhaling afsluttende med en polering. Jeg har lige slebet og poleret bundflangen. Det er såmænd bare "knivmagerteknologi" der skal sættes ind her. Resultatet blev fint: Glans med patina. Jeg investerede for flere år siden i den lille grønne KEW poleremaskine. Dejlig maskine at have i samlingen.
Walnut
Svar
#46
Det skrider jo fremad. Det ser godtnok ud til at der er en del pillearbejde, med at få de forskellige tolerencer til at stemme. Men det bliver nok kanon.[Wink]

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#47
Hej Walnut . Du er en mester til det træarbejde . Jeg genkender godt din beskrivelse af tilpasningsarbejdet , fra min gamle faldblok [Smile] .

Jeg holder mig til de mere simple konstruksioner fremover [Big Grin] , sådan noget fummel skal man vist være født til [Wink]. Hilsen A-bolt
Svar
#48
Jeg tror, at der skal maaaange haglbøsser igennem hænderne, før man føler sig som mester[B)] Selvfølgelig lærer man af de foregående skæftninger, men har man tætte samlinger højt prioriteret, er det anstrengende, langsommeligt og dejligt arbejde. Jeg har aldrig tidligere, i mit arbejde med hænderne, mødt noget, der kommer i nærheden af dette i forhold til spændende udfordringer.Befrielsen og tilfredstillelsen ved færdigt og vellykket arbejde står så her i et godt forhold til indsatsen [Smile]
I aftes havde jeg løbene i den monterede baskule, Jeg lander, som ønsket, på et drop omkring 65mm. Denne kontrol er også lidt med rystende hænder. Små justeringer i topflangens vinkel giver større ændringer bagude.At ramme så tilfredstillende er lige dele fortjeneste og held[:o)][Smile]
Jeg har skam stor respekt for alle skæftninger, og jeg glæder mig til at prøve kræfter med "A-bolt modellerne". Her gruer jeg lidt for opboring af det lange hul til bolten [B)] Her skal I måske tage mig under armene og guide[Big Grin] Jeg kan se, at jeg skal have lavet et modificeret spadebor [8D]
Walnut
Svar
#49
[Image: DSC03165.jpg]

Man kan arbejde en hel dag med ting, der er så "små", at man føler man ikke har udrettet noget[B)]
Jeg har arbejdet med det indvendige "bygningsværk", der skal give plads til en masse bevægelige dimser.
Jeg har lige boret op til de 2 bolte, der, gennem skæftet, forankrer de to flanger i hinanden. Med skævheden på flangerne, som jeg nævnte i går, i mente, valgte jeg at fuske mig ud af en tryg sti[Big Grin] Jeg opmærkede og tegnede sigtelinier. Derefter borede jeg med et 3mm. bor ,halvt, ind fra begge sider.Det sænker risikoen, for at ramme "helt ved siden af", væsentligt. Jeg fik hul igennem og kunne så korrigere med en grov nålefil. Den bageste gennemgående bolt holder baskulen på plads sammen med den forreste bolt. Derfor er det selvfølgelig vigtigt, at disse huller sidder rigtigt i overfladeområdet. Knapt så vigtigt om der inde midt i skæftet skulle være mindre skævheder, fordi der to borspidser ikke lige landede det samme sted.[:o)]Hmmm... håber ikke det er for snørklet forklaret.
Inden boltene ryger i, skal hullerne files op til 4,5mm.
Når man får hul igennem, kan der for første gang laves en meget præcis måling på, om de to flanger har den rette afstand mellem hinanden bagude ved den gennemgående bolt.Dybdemåleren på skydelæreren kan vise godstykkelsen gennem det borede hul. Jeg har så målt på det originale skæfte og har konstateret, at jeg stadig mangler 2mm i at have flangerne i den rette stilling.
Walnut
Svar
#50
[Image: DSC03168.jpg]

Jeg har lige haft det hele spændt sammen efter nogle justeringer. Når man spænder sammen, sker der altid noget i samlingerne.Ofte afsløres steder, hvor et eller andet klemmer . Her har jeg fundet et par sodfarvede trykmærker. Der skal fjernes lidt materiale, så den lille fræser må snurre endnu en gang. Man bør være lidt nærig med dybderne i første omgang. Der er jo fræsninger ind fra begge sider og det fjerner altsammen materiale og dermed styrke. Så er det bedre at lægge lidt forsigtigt ud og så senere korrigere ved at fjerne yderligere materiale.
Walnut
Svar
#51
[Image: DSC03170.jpg]

Slidt og beskidt[Big Grin] Fyraften. I morgen skal de indvendige dele bringes til at fungere, og jeg skal lægge aftrækkerbøjlen i. Skæftet bliver derefter grovformet. Så skal Alfred en tur til Korsholm for at have tilset bagløbssikringen, og han skal bestå trykprøven. Han skyder med bagløbet i sikret tilstand. Jeg kan godt se, hvad der galt, når jeg har samlet systemet udenfor skæftet. Jeg ser mig dog ikke i stand til at løse problemet og må vel egentlig heller ikke!
Jeg ved, at bøssemagerne vil reparere en sådan skavank, når systemet er lagt til rette i det nye skæfte. Det hænger formodentlig sammen med, at afstande kan flyttes indvendig, når der skiftes skæfte. Det er små marginaler, der arbejdes med.
Når han vender hjem, kommer alt det sjove arbejde[Smile]
Walnut
Svar
#52
[Image: DSC03171.jpg]
[Image: DSC03172.jpg]

Det meste af ferie-arbejdsdagen er gået med at få lagt motoren i og ikke mindst at få den til at fungere. Jeg har fortløbende sodet med stearinlys for at afsløre steder, hvor der var uønsket kontakt eller tryk.Der går altid noget tid med at få sikringsarrangementet til at arbejde frit. Skal man have gang i toplukkeren igen, er det nødvendigt at tage noget af overmålet på oversiden. Det var jeg så nødt til for at kunne knække bøssen og spænde hanerne. Når disse spændes, bliver der brug for de to skålformede udstemninger i fronten. I morgen skal der opmåles drop og cast samt tegnes konturer. Måske får jeg tid til at udsave grovformen på skæftet.
Walnut
Svar
#53
Hej Walnut,

Det er super du har et projekt på igen, det er som altid spændende at følge med i.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#54
Citat:quote:

Originally posted by Flemming

Hej Walnut,

Det er super du har et projekt på igen, det er som altid spændende at følge med i.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]



Hej Flemming.
Så længe at jeg kan se på seertallet, at der er nogle, der stadig hænger på bliver jeg nok ved[Smile] Jeg har, denne gang, haft overvejelse om, hvorvidt det hele bare er gentagelse. Det forsøger jeg så at tage højde for ved at indflette så mange nye kommentarer som muligt.
Jeg er allerede i tankerne ved det næste projekt, som jeg glæder mig meget til. Der venter, som tidligere nævnt, nye udfordringer.
Mvh Walnut
Svar
#55
Næste projekt siger du! hvad går det så ud på?[Smile]

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#56
Hej West.
Prøv under Riffelteknik- centraltænding.... eller er det randtænding[Big Grin]
Walnut
Svar
#57
[Image: DSC03176.jpg]
[Image: DSC03175.jpg]

Er lige vendt tilbage fra sløjdsalen.Jeg kunne selvfølgelig ikke dy mig for at tage forskud på "moment of truth". Man gør sig helt fra anskaffelsesøjeblikket forestillinger om, hvordan åreløb og andet vil te sig, når man begynder at formgive.Dette stykke tyrkisk valnød er valg som "blond" og med et mere "straight" åreløb.Jeg er stadig godt tilpas med det. Jeg har lagt lidt "buttet" ud i tværsnittet, og vil så arbejde mig ind til en form, jeg kan lide. Somme tider synes jeg, at jeg møder skæfter, der er for "pindede".
Walnut
Svar
#58
Jamen Walnut, hvis du ville have et stykke træ der var "blond" kunne du da bare have sagt til.
Jeg ville da med glæde have byttet ligeover med et stykke 3x5 fra gran eller fyr[Big Grin][Big Grin]

Det ser skide godt ud og glæder mig til at se det færdige resultat.

Schönauer

[Image: 11takker-3x.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#59
Citat:quote:

Originally posted by Walnut

Hej West.
Prøv under Riffelteknik- centraltænding.... eller er det randtænding[Big Grin]
Walnut


Nå ja det er også rigtigt, den havde jeg helt glemt.hehe
Det begynder at blive fint det skæfte[Wink]

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#60
Citat:quote:

Originally posted by Schönauer

Jamen Walnut, hvis du ville have et stykke træ der var "blond" kunne du da bare have sagt til.
Jeg ville da med glæde have byttet ligeover med et stykke 3x5 fra gran eller fyr[Big Grin][Big Grin]

Det ser skide godt ud og glæder mig til at se det færdige resultat.

Schönauer

[Image: 11takker-3x.jpg]



[Big Grin] Ha!Ha!
Det stykke "blond", har kostet en mindre carport[Big Grin]
Walnut
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)