Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skæftning af Alfred Field
[Image: DSC03265.jpg]

At "blue" er sjovt og interessant. Jeg ved så ikke hvor længe denne form for bluing holder. Slides det af, kan seancen let gentages. Jeg har lige bluet bundflangen. Jeg har faktisk fundet rester af "bluing" en del steder på Alfred.Bolten under toplukkernøglen er "bluet". Det fik mig til at lede efter billeder af Alfred Field haglbøsser endnu en gang. Jeg fandt flere, og de var mere eller mindre sortflammede.Én så ud præcis som billedet af Alfred gør her. Spørgsmålet er så, om der har været helt mørk baskule? Er ikke helt sikker på, hvordan jeg skal forholde mig til det?
Walnut
Svar
[Image: DSC03268.jpg]

Der er spændende muligheder for at bruge denne bluing i forskellige styrker. Jeg har ledt efter en mulighed for at trække diskrete graveringer op. Det kan denne behandling. Jeg har affedtet et område med gravering og har derefter bluet. Efterfølgende har jeg poleret hen over området med en filtbøffel for ikke at komme ned i de fine spor. Det kan formodentlig gøres endnu bedre med en slibepind omviklet med et stykke stof. Filtbøflen er blød.
Bluer man hele baskulen, skal graveringerne være kraftige for ikke helt at forsvinde.
Walnut
Svar
[Image: DSC03269.jpg]
[Image: DSC03271.jpg]

Mens Fruen hyggede sig i køkkenet [:I], har jeg soigneret den indvendige del af bundflangen og sikringsstangen. Der er pudset og poleret. Undskyld den forringede billedkvalitet på 2éren [Big Grin]
Walnut
Svar
Alså Hr. Valnød, hvorfor har du ikke ryddet op på bordet før du tog billedet, nu er mit billede af din pernittenhed krakkeleret :o)

Det ser godtnok flot ud det metalpilleri, du siger bare til når min metaltrætte russertøs skal på ferie hos dig :o)

[Image: Buster.jpg] "Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
[Image: DSC03272.jpg]

Vilsgaard [Big Grin]
Alle billeder er "opstillede" i en eller anden grad. Alene valg af motiv er subjektivt [8)] Det viste billede var "opstillet" i ringe grad [Big Grin] og præget af en vis "frihed".
Ovenstående, let opstillede, billede viser, hvordan der , i det mindste i camerafeltet, ser ud på arbejdsbordet i dette øjeblik [Big Grin]
Jeg har, for det meste, fremmede logerende, med diverse skavanker på " midlertidige og tålte ophold", boende [B)] Din "russertøs" er i dine gode hænder, hvad angår arbejdet på metallet. Der er ikke tale om højteknologi med sjældne og kostbare værktøjer [8)] Vi snakker om nålefile, smergellærred, pudsepind og vådslibepapir. En lille og roterende klud med poleremasse lukker og slukker. Keine hekserei [Big Grin]
Walnut
Svar
Jamen Valnød, hvis du nu rykker emnerne lidt ud i en af siderne i billedet, så kan der måske blive plads til en frugtkurv, en stout eller hvad der nu ville fuldføre kunstværket :o)

Jeg er også en kende bekymret for din mundhygiejne.. Din tandbørste ligger også på værkstedsbordet og roder :o)

Jeg driller dig bare fordi du mere perfektionistisk end jeg, og der skal ellers en del til :o)

Har dufte af den nynnende frues bagværk ikke lokket din snude mod køkkenruden der står på klem for nyligt?

Det her må være det man kalder OFF TOPIC

[Image: Buster.jpg] "Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Jamen Valnød, hvis du nu rykker emnerne lidt ud i en af siderne i billedet, så kan der måske blive plads til en frugtkurv, en stout eller hvad der nu ville fuldføre kunstværket :o)

Jeg er også en kende bekymret for din mundhygiejne.. Din tandbørste ligger også på værkstedsbordet og roder :o)

Jeg driller dig bare fordi du mere perfektionistisk end jeg, og der skal ellers en del til :o)

Har dufte af den nynnende frues bagværk ikke lokket din snude mod køkkenruden der står på klem for nyligt?

Det her må være det man kalder OFF TOPIC

[Image: Buster.jpg] "Man er først en rigtig mand når man er Morfar"



[Big Grin]
Barbermaskinen ligger lidt uden for billedet. Der er ikke tid til personlig hygiene i en skæfteproces.
Alle tandbørster lander, efter tro tjeneste på badeværelset, i min værktøjskasse [Smile]
Det er helt fint med lidt off topic. Dette er ikke en bog/lærebog men en åben og offentlig dagbog. Det er rart at få besøg - ikke mindst under processen.
Walnut
Svar
Lyder godt, har du madrasser eller skal jeg smide campingvognen på krogen når jeg kommer på udvekslingsbesøg :o)

Fruens aflagte tandbørste har til hendes store undren fundet vej til mit våbenskab, hvor den nu bor sammen med rensegrejet, så jeg kender det. Men hvad søren bruger du barbermaskine til? Er dine stemmejern ikke slebet ordentligt, eller skal jeg lære dig det?

[Image: Buster.jpg] "Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
[:o)] Jeg kørte i dag op for at hente Alfred hjem. Han er endnu ikke færdig.

10.3,
hvor han blev afleveret, var leveringstiden 4-5 uger, og der skulle ringes, når han var færdig.
10.5
8 uger efter aflevering reagerede jeg med en mail, hvori jeg spurgte på en opdatering.
Svaret var, uden beklagelse, at den ville være færdig sidst i uge 20.

I dag 17.6 kørte jeg så for at hente den hjem.
Den er lovet færdig til 5.7

Walnut
Svar
Hmmm! - ikke god reklame for "Korsholm" [xx(]

Swift
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Hmmm! - ikke god reklame for "Korsholm" [xx(]

Swift



Denne leveringstid ligger vel langt ud over det rimelige. Jeg havde også gerne set, at der var ringet efter de første aftalte 4-5 uger.
Da jeg så skriver en mail og gør opmærksom på overskridelsen/ den manglende opringning, bliver det ikke kommenteret i svaret. At man så heller ikke kontakter mig efter uge 20, er vel heller ikke i orden.
Det undrer mig, at man kan/ vil leve med en service på det niveau.En af undskyldningerne var, at man pt prioriterer riflerne, og det har jeg da forståelse for... men alligevel. Nu er det så næsten ligemeget. Jeg skal, som så mange andre, på sommerferie, og der bliver næppe tid til skæftning før til vinter igen.
Walnut
Svar
Det var ikke uden spænding, da jeg for 5 minutter siden ringede for at høre til Alfred og den lille russer.
Alfred er færdig, og den lille russer er færdig kl.16 i dag, hvor jeg, på slaget, tager imod.
Walnut
Svar
Hils. På trods af de fysiske afstande mellem lolland og skjern så er Korsholm min foretrukne forretning at handle i.
Jeg kan faktisk godt have indflydelse på din manglende levering da en af våbensmedene stod på hovedet i kasserne for at finde et par gamle baser til mig i starten af bukkejagten
Svar
Alfred is back.
Begge våben var færdige, da jeg ankom 15.30. Alfred har igen en trimmet og stram sikring, og den lille har fået et kosmetisk indgreb i pibeenden. Desuden har hun fået en sikker montage med rekylstop. Alfred blev rost for den fine stand i systemet både inde og ude.
Adskillige ansatte skulle gramse på den lille, og de sagde alle, at hun har en lækker måde at knække på[Big Grin] En mente, at jeg har optimeret med polering el. a. Det har jeg nu ikke. Jeg har gjort ordentlig rent og smurt godt.
Walnut
Svar
[Image: DSC04273.jpg]

Færdiggørelse af Alfred.
Forskæftet var egentlig færdig for længe siden, men jeg var ikke tilfreds med hverken form eller linieløb i netskæringen. Derfor er forskæftet lavet om. Netskæringen er også ændret, da jeg er blevet noget begejstret for 20lpi. Der er simpelthen mere netskæring i denne størrelse, og nu får jeg sikker på puklen fra alle "Englænderne" [Big Grin] Som jeg andet sted nævnte, har jeg denne gang truoilbehandlet inden netskæringen. Fordelen er, at man ikke skal "beskære" med lakpuden ved kanterne af netskæringerne. Bagdelen er helt klart, at man ikke har den samme frihed til at tegne felterne op, inden man begynder at skære yderkanterne. Jeg fik den regnet ud, men det var et større arbejde. Noget af optegningen giver, i mine streger, sig selv. Jeg vil have paralelle løb ved top og bundflangen. Det var placeringen af vét forrest og kurven ned bagest, der gav det spektakulære arbejde. Jeg lavede nogle symetriske fixprikker på skæftet og fremstillede et V og en kurve i karton. Disse skabeloner blev så tapet på, så jeg kunne opstrege.
Walnut
Svar
Hej Walnut . Ikke samme frihed til at tegne felterne op [?] der forstår jeg ikke hvad du mener , kan du uddybe det lidt . Hilsen A-bolt
Svar
.
Svar
Citat:quote:

Originally posted by A-bolt

Hej Walnut . Ikke samme frihed til at tegne felterne op [?] der forstår jeg ikke hvad du mener , kan du uddybe det lidt . Hilsen A-bolt



Hej A-bolt - og andre.
Jeg laver ikke skabelonerne i ét stykke og færdige til at klistre på.På den ikke behandlede overflade kan jeg finde på, at rette til i "fri hånd" med almindelig blyant. Er min frihåndsstreg ikke helt, hvor den skal være, visker jeg bare ud og tegner en ny.Fri hånd giver mulighed for at tilpasse linierne meget til skæftets linier. Den går ikke med den olierede blanke overflade.For at få tydelige linier, der står efter fjernelse af skabelonstykker, var det nødvendigt, for mig, at ridse med min sylespids.De ridser er problematiske at flytte på, om det skulle ønskes.Specielt, hvis de ligger uden for det ønskede. Arbejdet med netskæringer på "engelsk skæfte" giver ikke helt "sig selv" som på et pistolskæfte, fordi man skal ud i et langstrakt område og have styr på både den lange bue og landingen af den på undersiden.Ganske fornøjeligt og udfordrende.Jeg kan ikke bruge én og samme skabelon på begge sider, fordi jeg laver skæftet med cast off.Jeg håber, at denne forklaring giver mening.
Walnut
Svar
God morgen Walnut . Jeg bruger en "Schwan all stabilo 8052" blyant i hvid , som er købt ved boghandlen .

Er linien ikke blevet som ønsket , kan den let fjernes med en fugtet finger ! og efterlader ingen spor . Hilsen A-bolt
Svar
[Image: DSC04276.jpg]

Fruen forlod bygningen ved 10 tiden. Hun skal ind for at hjælpe datteren med forberedelserne til at tage imod i aften.Der er ingen små børn i huset [Big Grin]Showtime ![Big Grin] Dette billede er en pause i mit arbejde.Jeg smed piben væk for flere måneder siden, så der er tid og overskud til at lege fotograf.
Det her tager s.tme lang tid [B)] Jeg har en dobbelt bort rundt og der er masser af "forbudt område".Jeg taper af ved "stoplinier". Jeg tror, at det er Swift, der har lavet en netskæring med dobbeltbort, og den faldt i smag.Jeg har brugt den på dette skæfte, fordi jeg tror, at den vil dæmpe den lidt større 20lpi netskæring. Når jeg har udlagt alle linier stopper jeg i denne omgang. De sidste skæfter, jeg har arbejdet i, har været i hårdheder, der virkelig har udfordret Pointer long medium og fine jernene. Det tager simpelthen alt for lang tid at få dybde på sporene. Derfor har jeg for et stykke tid siden bestilt den skarpe og grove cutter. Der er kludder med PD,så nogle af pakkerne er blevet væk. Måske ligger mine cuttere i en af disse pakker.
Tilbage til Værkstedet [Big Grin]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)