Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skæftning af Alfred Field
[Image: DSC04288.jpg]
Mens jeg venter på de nye cuttere, har jeg i dag taget fat på bagkappen til Alfred. Den bliver udført i kaffabøffel. Bøffelstykket samt enden af skæftet er planslebet inden start. Der er målt ud til huller til skæfteskruerne, og der er boret med en forsænkning. Denne forsænkning skal formentlig justeres i takt med, at kappen finder sin form. Jeg havde to fine gamle og intakte skæfteskruer liggende. De skal shines op og have en gang bluing. Der er en smule facon på hovederne af disse skruer, og jeg skal se, om jeg kan få dem til at svinge med denne bagkappe.
Walnut
Svar
[Image: DSC04291.jpg]

Det er en god idé at sætte bagkappen fast på et stykke træ til fastspænding. Det giver mulighed for at tage ordentligt fat under arbejdet. Der må, på mine bagkapper, ikke være flader, der ikke er kurvede. Kurverne tegnes op på kanterne, inden arbejdet begyndes.
Walnut
Svar
[Image: DSC04293.jpg]
Det gik forholdsvis hurtigt med at fremstille kappen. Det mest tidskrævende, denne gang, har været at file helt ind til kun at have et ganske lille overmål til skæftet. Jeg kunne have valgt at færdiggøre skæftet med kappen på. Det er nemmere. Opgaven med tilpasningen er den samme, som når jeg sætter nye kapper på for den lokale. Her må der naturligvis heller ikke slibes eller skrammes i skæftet. Jeg mangler at lave et skridsikkert mønster, og jeg skal have renoveret og tilpasset de 2 skæfteskruer.
Walnut
Svar
Det ser godt ud [Wink]
Pas nu på ikke at komme til skade med aftrækker fingeren i aften.
Godt nytår til alle.

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
[Image: DSC04296.jpg]

Så har jeg haft fat i de to gamle skæfteskruer. Der var masser af gods at arbejde med, og kærvene stod helt rene og ikke forknoklede. Jeg har haft dem spændt i borepatronen på min poleremaskine.Der er rettet af med fil og vådslibepapir. Dybden på forsænkningshullet er tilpasset, så kærvene står korrekt, når de er tilspændt [Big Grin] Spændende, om jeg kan få bluingen til at fungere ordentligt.
Tak til Steen og også et Godt Nytår til alle her fra værkstedet. Vi køber ikke det mindste fyrværkeri her i huset. Det ville være helt overflødigt.Omkring 2400 ligner kvarteret en frontlinie præget af tungt artilleri [:0][Big Grin].
Walnut
Svar
[Image: DSC04298.jpg]

Skulle jeg selv have travet ud i fremtiden med Alfred, kunne jeg godt have valgt at lave en afslutning som på den originale.Den er ganske fin og enkel...og sårbar og ikke nem at ændre, hverken med forlængelse eller afkortning.
Walnut
Svar
Sgu fin bagkappe Walle... Håber I kom godt ind i det nye år!

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Sgu fin bagkappe Walle... Håber I kom godt ind i det nye år!

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"



Takker [Smile]. Vi kom behageligt og kontrolleret ind i 2011 [Big Grin].
Walnut
Svar
Hej Walnut

Det er ren hygge læsning, at få lov til at følge med i renoveringen af den gamle s/s. Kunne man få lov til at se nogle billeder af hele våbnet - jeg ved godt den ikke er færdig endnu, men jeg kunne godt tænke at se helheden. Eller skal spændingen trækkes til det sidste[Wink].

Bomholt
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Bomholt

Hej Walnut

Det er ren hygge læsning, at få lov til at følge med i renoveringen af den gamle s/s. Kunne man få lov til at se nogle billeder af hele våbnet - jeg ved godt den ikke er færdig endnu, men jeg kunne godt tænke at se helheden. Eller skal spændingen trækkes til det sidste[Wink].

Bomholt



[Image: DSC04303.jpg]

Hej Bomholt.
Ingen pjat og hemmelighedskræmmeri herfra [Big Grin] Det tager ikke lang tid at samle Alfred, når man kender ham godt. Du må så nøjes med et hurtigt opstillet værkstedsbillede. Jeg trækker ikke spændingen, men jeg venter på nye cuttere, så jeg kan bryde den seje overflade i netskæringsfelterne. Når jeg bliver færdig med det, skal han have den afsluttende truoil behandling.
Alfred skal på auktion, og det er meget tilfredsstillende, at han er godkendt på et stort våbenværksted. Han har fået ny sikring og løbene er totalt fejlfrie uden den mindste plet.Det er ganske flot, når han kan dateres til omkring 1896. Jeg overvejer at sætte ham på Lauritz og køre ham til Kolding. Det ligger ret centralt, hvis nogle ønsker at se ham.
Walnut
Svar
Kors hvor den er FLOT!
Bare ærgerlig at jeg ikke kan ramme med side by side [:I]. Ellers ....
Mvh. Finn
Svar
[Image: DSC04311.jpg]
[Image: DSC04308.jpg]

[:p] Så kører det igen... med ny skarp cutter. Selv om der er tale om et nyt jern, skal der tages ved...og passes på. Mine kanter er ikke færdige, men er lavet lige præcis så dybe, at de giver lidt luft at køre imod og til. Når netskæringen er færdig bliver kanterne trukket runde og de sidste overruns forsvinder.
Sebastian, på lidt over 3, har været her hele dagen og har løbet i pendulfart. Hver gang har han spurgt:"Hvad laver du morfar?" Hver gang har jeg svaret: " Jeg laver netskæringer" Hver gang har han så spurgt: "Hvorfor?" Jeg har så fortalt, at skyderen skal være færdig, hvorefter han hver gang har sagt: "Og så skal du skyde buk"! 3årige er sjove! Ud af den blå luft sagde han pludseligt i dag: Det er snart slut med "Bent"! Alle kiggede måbende på den lille gut og spurgte i munden på hinanden, hvad han mente.Han svarede: "Han lukker snart"! "Bent" har en stor butik i byen. Ingen har kendskab til "Bents" problem... lige bortset fra Sebastian [Big Grin]
Walnut
Svar
Er det med vilje, at der er taget mere træ af på den ene side af kolbehalsen ved siden af aftrækkerbøjlen end den anden. Faldt lige over det :o)

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
ÆHH Vilsgaard ,det er vist nok bare den måde lyset falder på ..et sted skal cast off vel starte , men næste skridt i evolutionen er at lave kantlinierne , så de ikke krydser over i spidsen , hvor de kører sammen [:I] , hvis man må tillade sig at sige så noget [Big Grin] . Hilsen A-bolt
Svar
Citat:quote:

Originally posted by A-bolt

ÆHH Vilsgaard ,det er vist nok bare den måde lyset falder på ..et sted skal cast off vel starte , men næste skridt i evolutionen er at lave kantlinierne , så de ikke krydser over i spidsen , hvor de kører sammen [:I] , hvis man må tillade sig at sige så noget [Big Grin] . Hilsen A-bolt



Der er ganske rigtigt tale om cast off. Det var den mindste ting i verden ikke at overlappe med kantlinierne. Jeg gør det med vilje for at lave lidt, der bryder.Det er så formentlig værre end først antaget. Når det er udført ordentligt, tror jeg, at det vil falde i nogles smag. Du A-bolt må prøve at se bort fra dem.
Walnut
Svar
[Image: DSC04315.jpg]
[Image: DSC04312.jpg]

Efter et jægerbesøg i værkstedet er netskæringsjernene igen varme. Jeg er igennem kanterne hele vejen rundt. Bruger man bordervexjernet i den fulde facon, laver den en rund bort. Det er et større arbejde, der kræver fuld tilstedeværelse især i kurverne. Ikke alle "diamanterne" i netskæringen er helt spidse. Der er taget højde for, at jeg skal igennem endnu en gang med Pointer long Fine jernet. Jeg har lige penslet med vand (efter at billederne er taget) for at få årerne til at rejse sig.
Walnut
Svar
Det flot!!! Hvorfor er træet over metallet ved sikringen. Er der en grund til at du lader det være så meget højere? Kan ikke lige se hvor meget det er over selvfølgelig, men det er jo lidt svært at slibe til efter netskæringen er lagt, går jeg ud fra.. Det er vel ikke vandet der har gjort det?
Svar
He He ved nærmer studier af billedet, og sikringsknappens størrelse, kan jeg se at det jo ingenting er over metallet. Er med på lige at lægge det lidt over metallet. Min fejl, blev bare snydt af det gode nærbillede :-)
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Morbech

He He ved nærmer studier af billedet, og sikringsknappens størrelse, kan jeg se at det jo ingenting er over metallet. Er med på lige at lægge det lidt over metallet. Min fejl, blev bare snydt af det gode nærbillede :-)



[Big Grin] Glo du bare Morbech.Og spørg endelig. Det lærer man af.Jeg fedtede rigtig meget skærm, inden jeg gik i gang.Det var i sin tid Swift der, med sine fine skæftninger, skubbede det hele i gang.
Det er rigtigt, at der er et overmål af træ.
Walnut
Svar
Absolut en smækker bøsse, det er afgjort.

På jagten i sverige i dag, savlede jeg over en sidelåsbøsse fra Holland & Holland, hold da fast den var flot!

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)