Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Browning A-5 Projekt!
#41
Hi Swift,
Flot arbejde. Hvordan undgaar du at fraseren ikke 'brander' traet, da du jo ikke kan bruge kolevaske som paa staal??
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#42
Hej Hogmeister.

Træet vil ”brænde” hvis værktøjerne er sløve.

Den optimale bearbejdning af træ på drejebænk og fræsemaskine får man hvis man anvender værktøjer, hvor skærenes vinkler er slebet til træbearbejdning.

mvh.
Swift
Svar
#43
Efter et par timers arbejde med stemmejern og fil, var den indvendige side af forskæftet færdig.
Udvendig var det først raspen der gav forskæftet den rigtige facon, og derefter sandpapir med gradvis finere kornstørrelse, der efterlod den rigtige finish.

[Image: 4skridt021.jpg]

[Image: 4skridt019.jpg]

Jeg har konstrueret en låseanordning til magasinrørsmuffen, magen til den som sad i det gamle skæfte.

[Image: 4skridt022.jpg]

[Image: 4skridt027.jpg]

Indskruet i forskæftet, er den lille tap fjederpåvirket, således at den låser i rillerne i flangen på magasinrørsmuffen.

[Image: 4skridt015.jpg]

[Image: 4skridt016.jpg]

Jeg er lige nødt til at lade projektet hvile et par dage, da jeg skal ned og hilse på nogle Tyske vildsvin! – forhåbentlig! [:p][Smile]

mvh.
Swift
Svar
#44
Med fare for at gentage mig selv......jeg er dybt imponert af dit arbejde[:p]
Det er en fornøjlse at følge.[Big Grin]

mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.
mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.
Svar
#45
Jeg har kopieret netskærings mønstret af efter det originale skæfte.
De to skabeloner bruger jeg til opstregning af konturerne på det nye skæfte.

[Image: 5skridt002.jpg]

Jeg skærer grænserne af netskæringen op.
Derefter skæres to styrelinier, som bliver udgangspunkt for de efterfølgende spor.

[Image: 5skridt004.jpg]

A-5´erens oprindelige netskæring er på 20lpi, men jeg har ikke jern med denne tæthed, så jeg skærer med 22 lpi.

[Image: 5skridt006.jpg]

På billedet er jeg i gang med udlægning af linierne.

[Image: 5skridt018.jpg]

Sådan ser det færdigskårne forskæfte ud.

[Image: 5skridt022.jpg]

mvh.
Swift
Svar
#46
Swift kan du ikke vise mølleren hvordan man laver netskæringer [B)]

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#47
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Swift kan du ikke vise mølleren hvordan man laver netskæringer [B)]



De er da rigtig fine, taget i betragtning at de sikkert er lavet med en rasp og en gammel stålbørste[Big Grin]

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#48
Hej Swift , øh skulle skæftet ikke have Tru-Oil , det bliver da noget bøvlet nu , med netskæringer [?] Hilsen A-bolt
Svar
#49
Citat:quote:

Originally posted by A-bolt

Hej Swift , øh skulle skæftet ikke have Tru-Oil , det bliver da noget bøvlet nu , med netskæringer [?] Hilsen A-bolt


Nej jeg oliebehandler først til sidst.

Det kræver selvfølgelig at jeg må være forsigtig med ikke at fylde alt for meget olie i netskæringen.

mvh.
Swift
Svar
#50
Netskæring af pistolgrebet!

[Image: 6skridt001.jpg]

Disse 22lpi kræver virkelig at man er 100 % koncentreret

[Image: 6skridt007.jpg]

Efter den venstre side af pistolgrebet er færdigt, snurret det lidt i den pegefinger jeg trykker netskærejernet ned med. Netop denne pegefinger er jeg meget påpasselig med ikke at overbelaste, (det er nemlig også min aftrækkerfinger) så jeg tror jeg ventet med den højre side til en anden dag!

mvh.
Swift
Svar
#51
Hej Swift.
[Smile][Smile][Smile] Smukt arbejde.
Også dejligt, at du holder den a-5 Classic. Sådan et pistolgreb i træk snurrer og trætter.Rævene, der kigger med, laver talekor: Træt den finger[Sad!] træt den finger[Sad!] træt den finger.......[Wink]
Mvh Walnut
Svar
#52
Citat:quote:

Originally posted by Walnut

Hej Swift.
[Smile][Smile][Smile] Smukt arbejde.
Også dejligt, at du holder den a-5 Classic. Sådan et pistolgreb i træk snurrer og trætter.Rævene, der kigger med, laver talekor: Træt den finger[Sad!] træt den finger[Sad!] træt den finger.......[Wink]
Mvh Walnut


Ja - det har været mit udgangspunkt lige fra starten, at der ikke skulle ændres ved det klassiske look af 1963 modellen.

Med undtagelse af overfladebehandlingen på enkelte metaldele, som jeg i øvrigt fik tilbage fra ”Forkromeren” i går!

[Image: 5skridt009.jpg]

[Image: 5skridt010.jpg]

Mht. aftrækkeren! – - - - Undskyld ULG. [Big Grin]

mvh.
Swift
Svar
#53
Netskæringen på A-5éren havde tre borderlines på pistolgrebet, men kun to på forskæftet.

Det krævede lidt efterforskning inden jeg fik klarhed for om det skulle være tre eller to.

Op til omkring 1963 var netskæringen afgrænset med 3 linier. Forskæftet som ligner en udskiftning er fremstillet senere, men da min A-5ér er en 1963 model, blev de nye netskæringer med tre borderlines.

[Image: 7skridt005.jpg]

[Image: 7skridt004.jpg]

[Image: 7skridt006.jpg]

Nu er skæftedelene klar til oliebehandling, og sideløbende med den vil jeg påbegynde sidste akt i projektet. – Bruneringen!

Selv om der ikke er ”blødlodninger” (som ikke tåler ”Saltbrunering”) vælger jeg at Rustbrunere A-5éren.

mvh.
Swift
Svar
#54
Nænsom restaurering. Smukke detaljer skildret i flotte billeder[Smile]
Mvh Walnut
Svar
#55
Sideløbende med at jeg oliebehandler (”Tru-Oil”) skæftedelene, er jeg gået i gang med brunering af A-5éren..

Ingen af delene er blødloddede, så jeg kunne egentlig godt have anvendt ”Saltbrunerings” metoden.
Jeg syntes imidlertid at ”Syrebrunering” giver et bedre resultat, så den har jeg valgt.

Jeg bruger Saltsyre til at fjerne den gamle brunering med. Efter få minuters behandling med syren er bruneringen væk. Jeg stopper ætsningsprocessen ved at skylle delene grundigt i vand. Efterfølgende pudser jeg med smergellærred (korn 240). Som afslutning af pudsearbejdet giver jeg delene en tur med ståluld.
Jeg har gummihandsker på for at beskytte hænderne mod saltsyren, og for at undgå at der kommer olie eller fedt på delene.

[Image: Brunering1skridt001.jpg]

[Image: Brunering1skridt003.jpg]

De afpudsede dele er nu klar til brunering.

[Image: Brunering1skridt007.jpg]

Man kan selv blande bruneringsvæsken, men den kan også købes færdigblandet.

Brunerings væsken stryges ved hjælp af et stykke vat på emnerne i et jævnt og tyndt lag.

Straks efter starter rustprocessen.

Jeg lader delene hænge i ca. et døgn.

Herefter ser delene ud som om de havde ligget på bunden af Kattegat i fjorten dage.

[Image: Brunering2skridt001.jpg]

[Image: Brunering2skridt003.jpg]

Rustprocessen stoppes ved at koge delene i vand. Her har jeg tændt op under bruneringskarret, som er det samme som jeg bruger hvis jeg saltbrunerer.

[Image: Brunering3skridt006.jpg]

Når delene har kogt i ca. tyve minutter, tager jeg dem op af karret og tørrer dem af.
Rustbelægningen, (som nu er blevet sort) skal pudses af med en blød roterende stålbørste.
Der skal køres med lave omdrejninger og der må ikke trykkes får hårdt imod børsten

Jeg er rykket ud i brændeskuret, for støvet som pudsningen afgiver, er kradsbørstige sager. [xx(]

[Image: Brunering3skridt018.jpg]

[Image: Brunering3skridt019.jpg]

Denne procedure skal nu gentages seks til otte gange, lidt afhængig af ståltypens legering.

mvh.
Swift
Svar
#56
Hej Swift.
Den billedserie/ instruktion har vi manglet. Tak for den[Smile]Kommer for mig personligt meget tilpas, da jeg skal i gang med bruneringen.
Jeg har prøvet at fjerne brunering med saltsyre købt hos den lokale brugs. Fedtede runde med nogle klude, som jeg vædede med syren og som jeg så efterfølgende bearbejdede overfladen med. Havde indtryk af, at metoden måske ikke var rigtig? Jeg fik en del af den gamle brunering af, men det var ikke særligt effektivt med kludene.
Hedder den bløde børste noget, som kan sikre, at jeg får købt den rigtige? Jeg vil også gerne have forslag til et intermistisk kogekar.
Mvh Walnut
Svar
#57
Jeg bruger en malerpensel til at smøre saltsyren på med. – (Penslen holder længere hvis den skyldes i vand umiddelbart efter brugen) – [Big Grin]

Den bløde stålbørste har jeg ikke kunnet opdrive i Danmark, men hos ”Brownells” har de en som er specielt fremstillet til formålet.

[Image: Brunering3skridt015.jpg]

[Image: Brunering3skridt012.jpg]

Kogekarret er fremstillet i rustfrit stål, og er dimensioneret således at det kan rumme to til tre rifler/haglbøsser.

Jeg har lavet et gasblus som har samme længde som karret, men en anden løsning kunne også være på evt. to kogeplader.

mvh.
Swift
Svar
#58
Nu er Birchwood ”Tru-Oil” behandlingen overstået, og det har virkelig fået åretegningerne frem i det ædle valnøddetræ!

[Image: 7skridt017.jpg]

Projektet kører nu på sidste vers. Jeg regner med at til weekenden vil bruneringsarbejdet være overstået. - Det bliver spændende at få samlet den gamle ”Humpback”, så man kan få et helhedsindtryk.

mvh.
Swift
Svar
#59
Hej Swift. Det er dælme nogle flotte netskæringer [:p]
Hvad er det lige det Sheen&Conditioner gør [?] , effekt [?] Hilsen A-bolt
Svar
#60
Sheen & Conditioner er en form for poleremiddel, med meget fint slibemiddel i.

Det fjerner eventuelle små ujævnheder, og efterlader en satinagtig overflade, i stedet for den meget skinnende overflade som en Tru-oil behandling ellers gir.

mvh.
Swift
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)