Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Browning A-5 Projekt!
#61
Nå - jeg mangler lidt ifm. Bruneringen. [Smile]

Under de sidste 2 afkogninger, kommer jeg en lille pose blåtræ i vandet. Blåtræet afgiver en meget kraftig blålig farve, som bevirker at bruneringen får en dyb sort farve, med et blåligt skær.

[Image: Brunering3skridt008.jpg]

Blåtræ spånerne syes ind i en stofpose, og farvestoffet siver ud i vandet under kogningen.

[Image: Brunering3skridt010.jpg]

Når den ønskede sortfarvning er opnået, børster jeg emnerne af for sidste gang,. Emnerne aftørres grundigt, og indsmøres i olie.

Jeg bruger som afslutning en varmeblæser til at opvarme det olieindsmurte emne med. Derved bliver olien tynd, og kan bedre trænge ind i stålets åbne, og udtørrede porer.

Den nye brunering skal de næste par måneder jævnligt indsmøres i olie, indtil metallet bliver ”mættet”.

mvh.
Swift
Svar
#62
det er sikkert også sjovere at sidde ved mors symaskine og sy træspåner ind i stofposer end at kigge efter Mikkel[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Svar
#63
Disse "gør det selv tråde" (Swift, Walnut, A-bolt m.fl.) er FANTASTISKE. Tak for endnu en super illustrativ gennemgang - jeg glæder mig til at se det færdige resultat.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#64
Citat:quote:

Originally posted by Poulsen

det er sikkert også sjovere at sidde ved mors symaskine og sy træspåner ind i stofposer end at kigge efter Mikkel[Big Grin][Big Grin][Big Grin]



Så-så! - Poulsen. - Nu skal du ikke være spydig. [Big Grin]

Hver ting til sin tid. Jeg ved godt det ikke er blevet til så mange ræve på det sidste, men jeg var faktisk af sted efter Mikkel i går.

Jeg ved imidlertid at oktober og november ofte er Rævetomme for en riffeljæger, så jeg gemmer energien til lidt senere, når de igen stikker snuderne frem. [8D]

mvh.
Swift
Svar
#65
ved det godt men kunne ikke lade være [Big Grin] Jeg, som mange andre nyder at læse om disse projekter
Svar
#66
Hejsa Swift
Jeg er snart ved at være træt af at savle over dine projekter, jeg syntes moderator burde tage over her !
Der er da ingen grund til at misundeliggøre os alle sammen !

Det er godtnok flot arbejde, og super med billedserierne, så kan man bare komme igang.

Hilsen Steen
Svar
#67
Nu er bruneringen overstået, og jeg er godt tilfreds med resultatet. Den efterfølgende indsmøring i olie, fik delene til at fremstå med den rette dybsorte farve, som jeg efterstræbte.

[Image: Afslutningen004.jpg]

[Image: Afslutningen009.jpg]

Nu er det bare om at få stumperne skruet sammen. [:p]

mvh.
Swift
Svar
#68
Kan kun sige: SMUKT[^]

Glæder mig til at se den samlet.

Michael
Svar
#69
Hej "Swift"

Bå billedet af "baskylen" ser det ud som om at overfladen nærmest er blevet "silkemat" ?

Er det tilsigtet? er det billedet der snyder, eller noget helt tredje.. (eventuelt bruneringsmetoden?)

Jeg har fået bruneret nogle dele hos Hatting (varmbrunering)hvor jeg først har slebet emnerne helt op med vådslibepapir til korn 800, det giver en helt fantastisk flot overflade, uden at det ser "overpoleret" ud.

se evt. tråden i members only om min .22Jet...

Mit spørgsmål er egentligt: kan man bruge "rustbruneringen" på sådan en sleben overflade uden at selve processen "ødelægger" den slebne overflade?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#70
Hej Dravis.

Syrebrunering eller rustbrunering, vil altid lave små ”ar” ned i overfladen. De bevirker at overfladen virker lidt mat. Jeg syntes at den satinagtige overflade har sin charme.
En fordel er også at den matte overflade indeholder små porer, som kan opsuge olie hvilket gør den mere modstandsdygtig over for rustangreb.

Hvis man vil have vil have en helt blankpoleret bruneret overflade, tror jeg ikke der findes andre muligheder end varmbrunering.

mvh.
Swift
Svar
#71
Montering.

En Browning A-5ér består af 84 dele, og rigtigt sammensat har man en velfungerende ”skydemaskine”.
Jeg kan endnu engang ikke lade være med at blive imponeret over den konstruktion, som John Moses Browning i sin tid udtænkte.

Alle de små, fjedre, stifter, vippearme, glidere og forbindelsesstænger, af forskellig udformning, som i en forening får det hele til fungere! – fantastisk!!! - Den mand har simpelt hen været genial!

Der er i tidens løb blevet talt meget om de geniale våbenkonstruktioner, som de kendte engelske bøssemagere udtænkte i forskellige haglbøssemekanismer.

John Browning var en mester i automatisering, og selv om de amerikanske våben var af en anden type end de engelske, var de efter min mening ikke mindre geniale i deres konstruktion. Hvis der på et tidspunkt skulle udkåres en ”Number 1” iblandt alverdens Bøssemagere/konstruktører, ville jeg helt klart sætte mit kryds ved John Moses Browning.

Py-ha! – Nu skal man hvis passe på ikke at gå i selvsving. [:I]

[Image: Afslutningen001.jpg]

Nå, men her har vi så stumperne – Så nu er det bare om at få dem sat sammen. [Smile]

mvh.
Swift
Svar
#72
SWIFT i morgen tager du altså fri fra jobbet og så får du samlet den haglspreder................. nu må jeg simpelthen snart se den fiks og færdig [Big Grin][Big Grin][Wink]

Mvh

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************
Svar
#73
Citat:quote:

Originally posted by Takleberry

SWIFT i morgen tager du altså fri fra jobbet og så får du samlet den haglspreder................. nu må jeg simpelthen snart se den fiks og færdig [Big Grin][Big Grin][Wink]


JA – JA – JA, jeg ska´ nok!! [B)][Big Grin]

Jeg får fri kl. 13.00, og hvis der ikke er noget der griber forstyrrende ind, (undtaget er fredags bajeren med Sandersen) bliver den samlet i løbet af fredag eftermiddag. - - - ellers bliver det i løbet af weekenden.

mvh.
Swift
Svar
#74
Hej,

Ro på Tackle, han får ikke engang lov at snuse til øllet før end jeg har set de første stumper sat sammen, jeg er sgu også spændt på at se det færdige resultat.
Men, jeg kan kun sige, at det jeg har set på nært hold ser "uhyggeligt godt ud".....!!!![:p]

Nå, Swift: VI SES I EFTERMIDDAG...!!
(skal lige hente unger først, samt pakke bobbel og lokkere på traileren til søndagens edderfugletræk.)

Mvh.
Søren
Svar
#75
Mit Browning A-5 renoveringsprojekt er nu slut.

Den A-5ér som jeg købte for ca. to måneder siden på lauritz.com, så således ud da jeg modtog den.

[Image: FNBrowningA-5-1.jpg]

Jeg lavede efterfølgende en plan for projektet, og den har jeg holdt mig til.

Den største udfordring i dette projekt har været fremstillingen af forskæftet, hvor jeg virkelig havde mange overvejelser inden jeg fandt frem til en løsning.
Noget andet der var nyt for mig i dette projekt var at arbejde med Tyrkisk valnød. Det var en sand fornøjelse at skære i dette smukke og utroligt hårde træ, i modsætning til det valnøddetræ jeg tidligere havde arbejdet med.

Uden at havde helt styr på timeforbruget, ligger det nok omkring 120 til 150 timer, men det har været spændende arbejde hele vejen igennem.

Jeg vedlægger lige nogle billeder af den færdige ”Humpback” !

[Image: Browning-A-5.jpg]

[Image: BrowningA-5.jpg]

[Image: finish007.jpg]

[Image: finish009.jpg]

[Image: finish014-1.jpg]

Tak til jer der har været interesseret i at følge med i mit projekt, og for jeres opmuntrende indlæg undervejs. [Smile]

mvh.
Swift
Svar
#76
Respekt...!!![Wink]

Det ser sgu´godt ud, virkeligt flot arbejde...

Jeg kommer til fernisering om 15 min..[Smile]

Mvh.
Søren
Svar
#77
Hej Swift
Tillykke med den færdigrestaurerede A´5er. Superflot med en herlig retro-carisma.At du har metaldelene med, er lige prikken over iét.
Mvh Walnut
Svar
#78
Tak for de fine billeder og beskrivelsen af projektet,-fantastisk resultat.Det er altid en fornøjelse at følge dygtige håndværkere som dig,Walnut oa.
Mvh.Søren

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#79
Fabelagtig flot restaurering. John Browning må smile i himlen når han ser ned på en sådan "levetidsforlængelse" af et fint, gammelt våben. Kribler det ikke i fingrene for at få den på lerduebanen?

Tillykke!

MVH
Klaasehaans
Svar
#80
Stor respekt herfra... især for den guldbelagte aftrækker, den giver lige det der skal til.[:p][8D]

Gid man havde tid og især fingerfærdighed til sådan et stykke arbejde.[Sad]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)