Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vildsvin i Dk. - for og imod
#21
Citat:quote:

Originally posted by DIB

..by the way... Hørte tysk radio på vej til arbejde imorges.

Her kunne man fortælle, at ca hvert minut skete der et uheld på de tyske veje med vildt. Ligeledes var den tyske vildtsvinebestand steget med ca 30 % de sidste fem år - og som situationen så ud nu var den langt fra toppet.. ( [:p] ) ..

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"



Skal der ikke et nul mere på? andre kilder oplyser at stigningen er over 300% forrige år.....

http://www.jvv.dk/Nyt/Verdensnyt/Vildsvi...kland.aspx


--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#22
Moin Max..

Hmmmm....Det var fra NDR II. - helt hundrede på, at de sagde 30 % selvom artiklen dælme lyder bedre..[:0]..nu skal de alle bare blive lidt bedre til at svømme over Kieler Kanalen...[Wink]

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar
#23
Jeg er for vildsvin.
en indlysende fordel er, at når en bestand først er etableret, vil der være mere jagtbart vildt til os, der ikke har adgang til kronvildt, dåvildt og sikavildt.

En udvidelse af jagttiden ville formentlig også komme på tale på lidt længere sigt. Jeg kunne da godt tænke mig skjorteærmejagt en juli eller augustnat på vildsvin, når det engang lige som i visse andre lande i nærheden bliver tilladt at jage vildsvin hele året...

Det større reelle behov for jægere til forvaltning af vildsvinene vil formentlig også få jagtudlejerne til at moderere deres jagtpriser lidt... da jægere nu ikke længere kun skal levere penge i kassen - men formentlig leverer større værdi til bonden for en aktiv jagtindsats på svinebegrænsning.

Det var vist tre store plusser... [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by dravis
[
Med hensyn til landbrugets indvendinger, så kan jeg udemærket se problemet i form at markskader, men jeg tror egentlig mest det bliver en ulempe for de landbrugere der ikke forstår at tilpasse sig en ny virkelighed. "Svinebaronerne" har efter min mening haft "alt for lang snor" i årevis, det er på tide at de får at vide at de ikke kan diktere alt i DK, så ævleriet og statistik-pladderet omkring svinepest kan de stoppe tilbage i gylletanken.....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...



Hey Dravis

Vi er rørende enige omkring at det er på tide at svinebaronerne ikke skal have så lang snor, og at jeg også gerne så vildsvin i dk[Smile]

Men hvis vi skal se lidt realistisk på sagen, så har de nu engang en professionel organisation i ryggen, som ved præcis hvor skoen trykker.
Og en eksport på 32 mia. kr om året er et rigtig godt argument, som de forstår at bruge i deres lobby-arbejde.[V]
At vi så er en økonomisk lille gruppe menneske, som mener at vildsvin ville være velkommende i den danske fauna.... det tror jeg realistisk ikke at vi kommer ret langt med[}Smile]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#25
@ "korthår"

Cheminova og Kemisk Værk Køge o.s.v var også engang "sværvægtere" i dansk exportindtægt, men de blev sat grundigt på plads da det gik op for den danske befolkning hvor afskyeligt et "svineri" de gik og lavede...

Vi betaler stadig for oprydningen efter dem via skatten[xx(]
Nogen betaler med deres helbred[V]

Jeg er som skrevet uhelbredelig optimist, så jeg vælger at tro på at der efterhånden vil opstå et politisk pres der kan "guide" landbruget ind på en bedre og mere acceptabel brug af vores natur end hysterisk overproduktion af dårligt kød.
Det kommer nok ikke til at ske med et "smæk" som med kemi-industrien, men det kommer! Og så bliver der også plads til vildsvinene[:p]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by dravis

@ "korthår"

Jeg er som skrevet uhelbredelig optimist, så jeg vælger at tro på at der efterhånden vil opstå et politisk pres der kan "guide" landbruget ind på en bedre og mere acceptabel brug af vores natur end hysterisk overproduktion af dårligt kød.
Det kommer nok ikke til at ske med et "smæk" som med kemi-industrien, men det kommer! Og så bliver der også plads til vildsvinene[:p]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...



Hey Dravis

Jeg kunne ikke være mere enig med dig...[^]

Jeg synes desværre bare ikke at det går den rigtige vej, som sagerne står lige nu..[V]

Arbejdsmæssigt har jeg haft en periferisk kontaktflade med branchen igennem de sidste 7-8 år - uden dog på nogen måde at være økonomisk involveret. Så derfor har jeg en lille "finger på pulsen". Og de er dygtige og har en meget stærk lobbyisme kørende og det går overhovedet ikke den rigtige vej lige for tiden...[V]

Dermed ikke sagt at tingene ikke kan ændre sig. Det kræver desværre nok bare at der sker et eller andet drastisk.

Men vi er rørende enige.

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#27
@Korthår: Hvem skal/kommer egentlig til at udgøre den arbejdsgruppe ??

Der skal ikke herske nogen tvivl om, at jeg også gerne så vildsvin som et jagtobjekt her i DK. Desværre deler jeg også opfattelsen af, at "Svinebaronerne" har en meget meget stærk lobbyvirksomhed, som bliver overordenligt svært at få sat til vægs, men hvis vi som jægere (og andre naturelskere) opgiver på forhånd får vi aldrig vildsvin i DK. Så længe vi "tillader" lobbyisterne at have den magt de har ved ikke at tage kampen op, får vi ikke flyttet noget som helst.

Desværre må jeg så også erkende, at så længe vores egen interesseorganisation optræder med så tykke fløjlshandsker som de gør, når vores "modstandere" uden skrupler bruger boksehandsker, gør at jeg næsten ser det tabt på forhånd.
Det ville være meget ønskværdigt, hvis vores "lobbyister" meldte sig aktivt ind i kampen og aggerede proaktivt i stedet for reaktivt.

En ting vi vel også glemmer, er "eksportværdien" af jagt på vildsvinene. Med en stærk stamme her i DK vil vi vel også kunne hente en del rent økonomisk som fx. både Tyskland og Polen gør det - plus at en del af de danske jægere, som drager til netop de 2 lande, så ville vælge at jage under vores egne himmelstrøg.

Jeg synes nemlig det ville være så ganske fornøjeligt at nedlægge en stor Keiler på min 50 års fødselsdag [8D][Wink]

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by Takleberry

@Korthår: Hvem skal/kommer egentlig til at udgøre den arbejdsgruppe ??



Hej

Jeg kender ikke den nøjagtige sammensætning, men det fremgår bl.a. af dette link til bilag ved seneste møde i Vildtforvaltningsrådet.

http://www.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/0...080313.pdf

Jeg er bekendt med at arbejdsgruppen vil blive nedsat,og at der selvfølgelig også kommer en repræsentant med fra Danmarks Jægerforbund.

Men før I beskylder mig for at gå landbrugets ærinde[8D], må jeg lige fastslå, at jeg INTET har med landbruget at gøre, men at jeg forsøger at påpege, at en vildsvinebestand i Danmark ikke kun har positive sider, og at plusser og minusser bør opvejes mod hinanden, før der træffes beslutninger.

mvh
Korthår
Svar
#29
Vildsvin i Danmark pro et contra, specialeafhandling af Cand. scient. i biologi Berit Lypart
læs specialet her

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks quilty
Svar
#30
DOF vil ha vildsvin, Danmarks Naturfredningsforening vil ha vildsvin, VI vil ha vildsvin. Der er faktisk rigtigt mange mennesker der vil have vildsvin.
Så vi må bare håbe og bede for at de indvandrer fra Tyskland og at lokale jægere afholder sig fra at skyde dem før de har etableret sig. For her kan jægerne være deres egen værste fjende, hvis vi ikke kan holde fingeren fra aftrækkeren.
Svar
#31
Hmmm hvis jeg nu siger 12,5 Milioner Euro!!!!!!!!!!!!!!Indtil nu!!!
Året er ikke forbie i nu!

Ca.pris for i år i tyskland til at dække markskæder beskyttelses foranstaltninger afsikring af marker med el hegn osv.dækning af pris af brugte arbejdstid samt andre der udefra følgende omkostninger!

Lille

The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."
Hilsen Lille

Svar
#32
Det var da billigt - meget mindre end kødværdien.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#33
Hej Høgh de er kun de private de har indrapporteret indtil nu sidste
år
var beløbet med stadskove osv 18,2 mio Euro efter samlet opgørelse!og de er kun erstatning for vildskade!De samme beløb eller mere er brugt på til afvervnings foranstaltninger!
Og hvad vil du tro en dansk Jæger vil får per kilo gris han vil sælge!Minus Trikinbeskue som er Eu krav som som jægeren skal betale!

lille

The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."
Hilsen Lille

Svar
#34
Kassetænkning og atter kassetænkning, selvfølgelig skal vi da have vildsvin, alt andet vil være tåbeligt. Der er trods alt andre brugere af dansk natur end svine farmerne. Personligt vil jeg hellere betale markskader end drukne i gylle fra lyserøde mutanter. En eventuel overholdelse af dvs. vand miljø planer, som er udhulet nok i forvejen, vil da også være gavnligt, også for fremtiden. Dansk natur tilhører nemlig ikke os, men fremtidige generationer (lidt højttravende, men alligevel), så lad os give eftertiden noget at arbejde med og ikke kun en losseplads til at reparerer på! Det der laves af store svine produktion enheder i dag, de kan ikke blive store nok, er så kortsigtet kassetænkning - at man skulde tro at disse mennesker ikke skulde leve her i morgen - som at pisse i bukserne for at holde varmen.

Tilbage til vildsvinene, forsøgsvis kan vi jo start med udsætning på Amager fælled af hensyn til Københavnerne, der er i forvejen masser dåvildt derude som de aldrig ser (er dåvildt Dansk urvildt?[Big Grin]). Så skal jeg nok lægge en række gulerødder hele vejen over det lille stykke bro, hver nat!

Mvh og god weekend Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
[img=left]http://usera.ImageCave.com/thorlak/hunt-deer-small.jpg[/img=left]
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#35
Amen (det er Thorlak vi vil ha´- som miljøminister)[Big Grin]

... og det er stadigvæk billigt også selv om du har sat prisen 3 gange op i løbet af dagen Krengel. Tyskland er større end Danmark og beløbet er peanuts i forhold til værdien af jagt og kød.
Er der politikere i Tyskland der i fuldt alvor ønsker vildsvinet udryddet der? Nej vel....?

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#36
Ja Høgh du har da været vågn i geografi timerne! TYSKLAND ER STØRRE END DANMARK![Big Grin] !Prøv at fortælle de til alle som har for vent deres haver af en rotte vildsvin eller dem der stå på de forkerte tidspunkt de forkerte sted midt i Berlin og hyggede sig med en so fordi de kom lidt tæt på hendes smågrise!Med resultat i brækkede ben og arm!Og de er en fakta at vildsvine population i hele Europa er ude af kontrol tiltagelsen af bestandene er enorme!Omkostninger vil stige i de uendelig og så vil den jagtlige og kød værdi ikke række ret langt til dække omkostninger som der vil opstå!Jeg syns da selv at de er sjovt at skyde gris! MEN EFTER MIN MENING HAR DANMARK BESTEMMT IKKE BRUG FOR VILDBASSERNE!DE BLIVER HELT AFGJORT FOR DYRT!FOR SAMFUNDET.

LILLE

Lille

The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."
Hilsen Lille

Svar
#37
På et normalt år skydes der mere end 400.000 vildsvin i Tyskland. Sæsonen 06-07 var væsentligt ringere end normalt pga. svære forhold for vinterjagten. Derfor er bestanden nu ekstra stor.

Sætter vi den samlede jagtværdi af et vildsvin (jagt + kød) til latterlige 1.000 DKK, når vi til en samlet bruttoværdi på 400 mio. DKK.

Selvom omkostningerne i løbet af dagen steg til 36,4 mio. euro, så bliver det ikke mere end godt 270 mio. DKK. - jeg er sikker på, at de tyske jægere er glade for deres vildsvin (også selv om de skal betale for dem)

Danmark er knap 1/7 af Tysklands størrelse og "jægertætheden" er betydeligt større. Overføres de tyske omkostninger direkte til Danmarks areal bliver prislappen på små 40 mio, bruttogevinsten er på cirka 57 mio.

Bortset fra det, mener jeg ikke, at spørgsmålet om vildsvin skal afgøres ved at se snævert på økonomien - det er et udtryk for et natursyn, der i den grad har spillet fallit på alle tænkelige plan. Selvfølgelig skal vi ha´ vildsvin, de hører til i dansk natur. Hvis det betyder, at vi må spare pengene til catch and release fiskeri efter somaliske pirater, for at finde pengene til at kompensere landbruget, så lever vi nok også med det....

Hvis omkostningerne ved vild natur i skikkelse af vildsvin ikke er større, så fatter jeg egentlig ikke, at argumentet overhovedet finder plads i debatten.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#38
Hvis man taler om Nationalparker i Danmark, og allerede har valgt at introduksere Bæverne, mener jeg ikke at det vil være rimeligt at vælge og vrage imellem tidligere fritlevende arter i DK, men forsøge at genskabe så meget som muligt, men hvor langt skal man gå tilbage i tiden??
Det havde måske været bedst om man først indførte den art som sidst forsvandt (urfugl?) og så den næste osv. men hvorfor vælger man at indføre en art som forsvandt fra DK. for ca. 2500 år siden, det mener jeg er langsøgt.
Og hvis det var lavet på den måde står vildsvinet snart for tur[Big Grin][}Smile].

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#39
Det er også vigtigt at notere sig, at ifølge Danish Meat Association selv, vil et teoretisk udbrud af svinepest, afhængigt af
omfang og varighed, kun koste 1-3 mia. DKK.

Den danske svineeksport udgør 28,4 mia. DKK brutto i 2006
(http://www.danishmeat.dk).

(Jf. Vildsvin i Danmark pro et contra, specialeafhandling af Cand. scient. i biologi Berit Lypart)

Det er jo småpenge i virkeligheden og helt absurd at tage hensyn til, i forhold til at vedholde, at man skal udrydde en naturligt hjemmehørende dyreart.
.
Svar
#40
Så er de måske nået et lille skridt videre.

http://www.jaegerforbundet.dk/page651.as...id651=1063

mvh
Korthår
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)