Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vildsvin i Dk. - for og imod
#41
Denne kommentar blot for at henlede den heftige debat under "nyheder" på, at der indtil nu har været adskillige tråde, som har berørt det ømtålige emne omkring "vildsvin i Danmark".

Som en kommentar til både denne tråd og alle andre tråde om vildsvin i Danmark, mener jeg at alle indlæg om NATURLIG bestand, NATURLIG indvandring, NATURLIGT hjemmehørende o.s.v. ang. NATURLIGT - så findes der INTET som er NATURLIGT i Danmark i dag.

Fører vi denne NATURLIGHEDS-filosofi helt ud, hvor Danmarks Naturfredningsforening, WWF, DOF, Dyrenes Beskyttelse og andre grønne organisationer drømmer om, at den skal være - så er der altså INTET NATURLIGT I JAGTUDØVELSE - set med "de grønne briller".

De er fortalere for at naturen skal passe sig selv (på stort set alle niveauer) og i givet fald evt. ved hjælp af store rovdyrarter (ulv, bjørn, ørne, rovfugle m.v.) - hør bare hvilke påstande som fremføres i Sverige - så jægerne er overflødige i deres "drømme-økosystem".

I hele diskussionen er vi nødt til at forholde os til det faktum, at Danmark altså er et gennemkultiveret land med et tæt netværk af veje, jernbaner, bebyggelse m.v..
Det er et reelt spørgsmål, om der overhovedet er plads til vildsvinet?

mvh
Korthår
Svar
#42
Citat:quote:

Originally posted by korthår

I hele diskussionen er vi nødt til at forholde os til det faktum, at Danmark altså er et gennemkultiveret land med et tæt netværk af veje, jernbaner, bebyggelse m.v..
Det er et reelt spørgsmål, om der overhovedet er plads til vildsvinet?

mvh
Korthår



Selvfølgelig skal vi ikke tænke på det. Og vi skal have elgen med nu vi er i gang - Hvordan gik det nu den sidste elg, der krydsede vandet til Sjælland?

Det er en udemærket debat, at få. Men vi skal stadig huske på at Danmark har ændret sig væsentlig mere end vores nabolande de sidste mange år (siden disse dyr uddøde). Vi har ikke de store skovområder som Sverige og Tyskland, så vi vil alt andet end lige have større problemer med de store pattedyr. Igen kan vi kigge på krondyrene, som der har været en total tåbelig og ligegyldig holdning til. Flere steder i DK står man i dag med et reelt problem, fordi afskydningen af dem ikke har været i orden. De seneste 5 år, har vi i den del af Sønderjylland, hvor jeg er, oplevet et massivt voksende prolem med krondyr. Blandt andet 2 meget alvorlige trafikuheld inden for 1 km af stuehuset, hvor krondyr var involveret. Heldigvis ingen menneskelige tab. Skader i marken er også til at tage at føle på (så godt giver det ikke at være landmand (og det er økologisk planteavl, uden dumme, lugtende grissebasser (joke!)).

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#43
Det samme burde jo være en overvejelse værd - hvis vi snakker om kronvildt.
Hvis vi lige et kort øjeblik ser bort fra fine trofære med mange takker og den rent æstetiske værdi ved at se en flot kronhjort - som unægtelig er et noget flottere syn end et vildsvin - så er mange af overvejelserne de samme:

1. Kronhjorten laver markskader - dem er der plaget af den slags synes bestemt ikke de er skønne af have på deres jord.
2. Kronhjorten er en fare for trafikanterne - om muligt en større fare for trafikanterne end vildsvinene - da de er så høje, at de kommer ind gennem forruden ved kollision.
3. Der findes næsten hvert år eksempler på kronvildt, der angriber joggere eller ander i f.eks. dyrehaven i KBH i brunsttiden - så de er ikke altid sky og ufarlige - hvilket vildsvin heller ikke er - som krengel nævner tidlgere....

Rent faktisk har svinene en lille fordel eller to frem for kronhjortene:

1. De opformeres hurtigere - hvilket giver os mulighed for et større jagttryk end på hjortevildtet - hvilket rent faktisk kan tage lidt af jagttrykket af hjortevildtet - som en del af jægerstande måske er ret interesseret i... - begge dele rent faktisk[Wink]
2. De er en biologisk fordel for skovmiljøerne. Deres roden rundt i bundlaget giver en større biodiversitet der, hvor de holder til...

Altså - natursyn eller ej:

Enten er man tilhænger af, at de vildtarter, der engang har levet her vildt kan formere sig og brede sig, hvis forholdene er til det - eller også er man ikke. Og det er uanset om det er bævere, vildsvin eller kronhjorte. Alle dyreater er i konflikt med menneskets landskabskultiverende aktiviteter - hvad enten det er dæmninger og diger der undermineres af bisamrotter, træer og dæmninger der ødelægges og bygges af bævere eller markskader fra større klovbærende vildt som kronhjorte og grise.

Jeg vil ikke gøre mig til talsmand for den ene art frem for den anden. I det hele taget er jeg ikke "vildt-racist" - men ser en naturlig udbredelse af de vildtarter, der nu kan klare sig - som en berigelse af naturen. Vi mennesker påvirker vildtets forhold med vores civilisations udvikling - og nogle gange virker det fordrende på visse arter - og andre gange virker der forhindrende for bestandsudviklingen af amdre arter. Naturen eller "naturen" går sin gang. Hvis landbrugerne dyrker fodermajs fra den tyske grænse og til limfjorden, er det en lang motorvej for grissebasser sydfra. Hvis man gør andre ting, der favoriserer hjortevildtet - så må man leve med følgerne af det. Selvom naturen i høj grad er reguleret af menneskelige aktiviteter - så har vi ikke, får ikke - og fortjener ikke eneret på naturens udvikling... uanset om man er ornitolog, jæger eller bonde...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#44
Citat:quote:


+ En garanteret fremtidssikring af folkelig og politisk opbakning til jagt - og formentlig en mere udbredt forståelse af jagten som forvaltningsredskab.



....øhhh det slår mig som simpel gidseltagning. Man hiver et problem ned over hovedet på befolkningen for så at sole sig i lyset som Frelseren og løsningen på de problemer man selv har skabt!!!

Desuden er jeg ved at være godt træt af at læse i disse tråde at "vi vil have svin". Kunne man ikke bare nøjes med at tale for sig selv???

Personligt vil jeg hellere beholde tingene som de er. Mest fordi jeg ikke sætte min hobby over andres levebrød. Men osse fordi jeg ikke gider flere særlige regler og forbehold at forholde mig til.

Så det blir et klart NEJ TAK til dksvin fra min side. Og kan ikke se problemet, ved at hvis man vil skyde svin, så er der ikke ét eneste sted i lille dk, hvor det tager mere end 2,5 time at komme til et naboland, hvor man gerne må natjage grise. Hvis man ikke kan overkomme det..jah så er det vel ikke et stort nok ønske.

Slutlig vil jeg da proklamere at skulle der vise sig et svin på mine jagter vil de blive ekspederet pronto.

man kaster ikke perler for svin - men måske burde man begynde
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#45
Det er åbenbart et problem som optager sindene i det ganske land om hvorvidt vi skal have "vilde" svin i vores natur, her var der baggrund for en folkeafstemning som vil være lige så interessant som ændring af tronfølgerloven.

[Image: PeterandTony0507012-1-1.jpg]


Svar
#46
Citat:quote:

Det er åbenbart et problem som optager sindene i det ganske land om hvorvidt vi skal have "vilde" svin i vores natur, her var der baggrund for en folkeafstemning som vil være lige så interessant som ændring af tronfølgerloven


Jeg er lidt bange for at du næppe vil få alle billed-bladets læsere op af stolen hvis der dumpede et valgkort ind af døren[:o)]

Omvendt har jeg også lidt svært ved at hidse mig op om landets dyreste bistandsklient er med eller uden tap[xx(]
Svar
#47
Faldt lige over et interessant citat Som tager lidt af luften af den så omtalte "angst for svinepest":

Hos de danske svineavlere fortæller direktør for Danske Svineproducenter, Hans Aarestrup, til DR:

- Vi er ikke så nervøse for, at vildsvinene skal føre svinepest med sig. Det, vi er nervøse for, er en situation, hvor der er opstået svinepest i Danmark, og vi så efterfølgende skal bevise, at vi nu er fri for svinepesten.
Det er nærmest umuligt, når der er vildsvin i landet," siger Hans Aarestrup til DR Syd.
Realistisk set vurderer Hans Aarestrup dog, at det ikke vil være muligt at holde vildsvinene ude af landet for tid og evighed.
Svar
#48
Citat:quote:

Originally posted by PeterE

Det er åbenbart et problem som optager sindene i det ganske land om hvorvidt vi skal have "vilde" svin i vores natur, her var der baggrund for en folkeafstemning som vil være lige så interessant som ændring af tronfølgerloven.

[Image: PeterandTony0507012-1-1.jpg]


Her kunne man godt drage visse sammenligninger mellem vildtsvinedebatten i dk og debatten om tronfølgerloven, men det ville nok tangere majestætsfornærmelse....[Big Grin]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)