Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tikka og QRW
#21
Hej BBS!

Jeg ved ikke om Varminten er mere præcis - i princippet burde den være det grundet matchpiben og dermed den øgede stivhed. Til praktisk jagt og de afstande vi normalt skyder på herhjemme er det fuldstændigt ligegyldigt.

Jeg har selv en T3 Varmint i 6,5x55 og har aldrig fortrudt at det blev varmint udgaven. Den øgede vægt ligger i piben, hvorved den får en fantastisk stabilitet og ro når du sigter/afgiver skud. Skæftet er jf. min bonderøvstest en smule stivere, og der er derfor ingen problemer med at montere bipods på den. Det var der tilgengæld på de T3 Lites jeg så på. Her kom forskæftet i kontakt med piben. Det kan slibes væk - men det er jo ikke fedt allerede fra starten at skulle til at modificere sin nye riffel.

Personligt synes jeg ikke at vægten er noget problem fsva varminten.

Hvis du vil have den i .223R kan du med fordel vælge den med 20" pibe, som fungerer godt til denne kaliber og det gør den noget lettere!!! Du må dog sikkert affinde dig med en lang leveringstid fra Tikka... Husk for guds skyld at bestille den med 1:8" stigning - uanset om du vælger Lite eller Varmint - den laves nemlig også med 1:12"!!! Og det ville jo være ærgerligt at begrænse sig selv i kuglevægt, når nu den skal bruges til jagt!!!

Jamo
Svar
#22
Hej Jamo.....Jeg kan se at varminten vejer 3,4 kg 20" pibe og 3,6 kg med en 24" pibe.Det er jo næsten det samme som min sauer 202 og den syntes jeg ikke er for tung at gå rundt med en hel dag.Så jeg hælder snart mere til varminten.syntes også at skæftet virkede lidt blødt på liten.

Har det nogen betydning på præcisionen om det er en 20" eller 24" pibe eller er det mere sådan teoretisk....Men omvendt så er det ikke de 200g der skal afgøre det

bbs.
Svar
#23
Det har nok en effekt på meget lange skud - her taler vi for .223R's vedkommende ud over 300 meter, og det har jo absolut ingen jagtlig relevans med denn kaliber... Ud til 300 meter vil jeg mene, at det ingen relevans har.

Remingtons 700 LTR er med 20" pibe, og skyder fremragende - har selv haft en!!! Jeg har læst at for netop .223R og .308W vedkommende er det en fordel med den korte pibe. Det havde noget at gøre med relativt hurtigt brændende krudttyper og hylstervoloume, hvor disse to kalibre forholdsmæssigt kan sammenlignes... Der må jo være en grund til at Remington i store dele af deres LE og Militaryprogram kører med 20" piber på netop disse to kalibre. Selvfølgelig har det
noget at gøre med hvor håndterbar riflen er, men jeg kan ikke tro at de vil gå på kompromis med præcisionen. LTR og lign. rifler er jo finskytterrifler, der er lavet til LE. Det vil sige til skud i bymæssig bebyggelse, hvor man stiller store krav til hvor let riflen er at buksere rundt med, at den er hurtig at ændre skydestilling med (man kan ikke forvente altid at ligge på navlen med Bipopds monteret) og sidst men ikke mindst er det yderst sjældent at et skud i bymæssig bebyggelse vil overstige 200 meter, hvilket iøvrigt nok er højt sat!

Jeg ville på ingen måde have betænkligheder med at købe en Tikka med 20" pibe - og slet ikke med 1:8" stigning. Du vil snildt kunne skyde på lange hold med den - har da set en gut nedlægge små SAAB-skiver på 600 meter med en LTR i .223R...så bare klø på og få fyret op under Tikkafabrikken [Big Grin]

Lige en sidste ting..hvorfor køber du ikke bar et vekselsæt i .223R til din Sauer (det har jeg) og hold da fast hvor skyder den godt!!! Hvis du handler med Skov i Bording er jeg sikker på, at han vil give dig en god pris!!!

Jamo
Svar
#24
Planen er at næste projekt efter tikkaen er en 9,3 pibe til min sauer.Men lige pt så vil jeg have en hel (ikke en halv) riffel i kal. 223R som nok bliver varminten.Og det er i øvrigt noget godt info du kommer med[Smile]

køre forbi våbenpusheren på mandag og bestiller en tikka,så har jeg lige weekenden til at fintænke over det.

bbs.
Svar
#25
Nu må du ikke få et chok når han fortæller dig, at leveringstiden godt kan være 6-8 måneder...men man venter jo gerne på den helt rigtige riffel!!!

Held og lykke med det og huske 1:8" stigning[Smile]

Jamo
Svar
#26
Ja det har jeg hørt lidt om før[Sad] men sådan er det jo....
Svar
#27
Så fik jeg handlet[Big Grin] Der var ca. 6 månders leveringtid på varminten,men jeg kunne få en tactical så godt som med det samme...Så det blev sådan en i kal. 223R med 8" stigning.Var nede her til formiddag og få kikkerten monteret også lige en tur i skydetunnel.Den skyder godt nok fint sådan en.Var lige en tur rundt politiet,men der går lige et par dage før jeg får tilladelsen også kan jeg hente min nye riffel.[Big Grin]
Svar
#28
KANON!!! tillykke med den [Big Grin][Big Grin][:p] Det er altså også en lækker skyder... Fik du den med 20" pibe?

Så skal du bare finde noget præcis jagtamm...må jeg foreslå Sierra Gameking 65 grains. Hvis ikke du selv lader må du alliere dig med en der gør - det er og bliver KUGLEN til råvildt [Smile] Djævelsk præcis med god og ensartet ekspansion!!! Jeg skubber den selv afsted med 23,5 grains VV N135 i nye Remingtonhylstre m. CCI Small rifle hætter. COL 57mmm...det giver fine små trekløvere, der snildt kan dækkes af en 1-krone...og med den kikkert skal du jo igang med at kasterere myg på 200+ meter...hæ hæ

Jamo
Svar
#29
Yeps...20" pibe.[Smile] jeg gik faktisk og overvejet hvad for noget krudt jeg skulle skyde af i den,så det skal da helt sikkert prøves det du anbefaler.
Svar
#30
Du vil ikke fotryde det...!!! Garanti herfra...næsten [Big Grin]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)