Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pas nu på!!!
#1
Når der løber noget stort og brunt inde i et levende hegn, så vær nu sikker på at det er et stykke råvildt inden I skyder til det (hvis I altså vil skyde råvildt med hagl [V]). Jeg har lige sendt en stor dejlig ruhåret hønsehund hjem med meget øm bagkrop. Den har 35-40 hagl i kroppen affyret på forholdsvis kort afstand [V].
Blot en lille reminder til at huske på at tænke før man skyder, også selvom det går stærkt og pulsen er oppe [:I].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#2
Har du skudt den?

Og kan vi få hele historien?

Mvh.
Lars/Great Dane
Great Dane

Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Har du skudt den?

Og kan vi få hele historien?



For at skyde den skal man jo på jagt og jeg er bare på arbejde [Sad]. Jeg har vagt (dyrlæge) og jeg har røntgenfotograferet og behandlet den. Jeg kender desværre ikke historien mere detaljeret.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#4
Man skyder s.. da ikke på noget man ikke med 100% sikkerhed ved hvad er! Ydermere skal man da være sikker på at der ikke er et eller andet "forkert" i den retning hvor man skyder[Sad!]

Det er en af de ting som er med til at puste til "anti-jæger-ilden" - og med god grund![V]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#5
Tja jeg kender såmænd en mand der blev skudt for at være et stykke råvildt. Heldigvis var han den dag jagtleder og det lille horn han havde hængende hen ovre brystet tog de tre hagl der kunne være nået frem til hjertet. Selv idag gør han rundt med hagl - nemlig dem der endte i et par fingerled og ikke kunne oppereres væk uden at man ville ødelægge fingerne. Skytten var en helt ny jæger - så det har helt sikkert været en traumatisk jagt for begge.
Mvh.

Yeti
Svar
#6
det er for ringe! ( men forøvrigt endnu et argument for at stoppe med hagl til råvildt )

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Tja jeg kender såmænd en mand der blev skudt for at være et stykke råvildt. Heldigvis var han den dag jagtleder og det lille horn han havde hængende hen ovre brystet tog de tre hagl der kunne være nået frem til hjertet. Selv idag gør han rundt med hagl.....


Det var da heldigt med hornet - og så kunne han jo blæse ham et stykke.......[Big Grin]

Nej helt ærligt, er det så ikke lidt manglende respekt for det ansvar vi har som jægere? Jeg synes at vi moralsk og etisk bør overholde de - meget få - sikkerhedsregler som der er, og tænke på at det er et potentielt mordvåben vi står med.

Til bukkepremieren forrige år havde jeg skudt min buk 5 minutter efter at jagten var gået ind. Jeg stod så efter at have brækket ham midt ude på engen og nød livet med dug i græssset (og skægget), i den sidste lette morgendis, alt imens solen begyndte at titte op over trætoppene. Og jeg var egentlig rigtig godt tilfreds med livet.[^]
Så kom der s.. en buk til......
Jeg fik listet riflen op og havde ham perfekt på korset på 30 meter. Så stod jeg lidt der og så på ham - en lovende gaffelbuk - og kiggede lidt på ham jeg lige havde skudt/brækket og listede så riflen ned igen.......[:I]
Jeg fik så min mobil op og tog et billede af gaffelbukken inden han listede væk - han opdagede aldrig hvor tæt han havde været på de evige græsmarker.
Det havde jeg det rigtig godt med, for da vidste jeg at min jagtmoral var iorden.
Når jeg fortæller denne historie når jeg støder ind i absolut meget anti-jægere, så bliver de helt tavse og har alle som en lidt tøvende sagt, at de ikke har noget imod den slags jægere.

Men at skyde på noget man tror er et rådyr og så viser sig at være en ruhåret/jagtleder, er vist at bringe véd til bålet for den jagtmodstand der er i Dk - det er sådan noget som bare ikke må ske.

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by STROM

det er for ringe! ( men forøvrigt endnu et argument for at stoppe med hagl til råvildt )

mvh
Strom



Ja! Kan man ikke nedlægge en ruhår, så kan man heller ikke nedlægge et stykke råvildt.

Nogen gange kunne man ønske sig, at Diana havde magt til at lade lynet slå ned i jægere, der helt enkelt ikke burde være jægere.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#9
jeg har et par golden retrievere,hvoraf den ene er næsten ræverød.så jeg er meget opmærksom de steder hvor der må skydes til ræv.når jeg er med til at gå igennem bliver hundene altid holdt tæt evt.stoppet på fløjten så der hele tiden er kontakt.

switchback.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by STROM

det er for ringe! ( men forøvrigt endnu et argument for at stoppe med hagl til råvildt )

mvh
Strom



Enig!

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#11
Nej helt ærligt, er det så ikke lidt manglende respekt for det ansvar vi har som jægere? Jeg synes at vi moralsk og etisk bør overholde de - meget få - sikkerhedsregler som der er, og tænke på at det er et potentielt mordvåben vi står med.

Til bukkepremieren forrige år havde jeg skudt min buk 5 minutter efter at jagten var gået ind. Jeg stod så efter at have brækket ham midt ude på engen og nød livet med dug i græssset (og skægget), i den sidste lette morgendis, alt imens solen begyndte at titte op over trætoppene. Og jeg var egentlig rigtig godt tilfreds med livet.
Så kom der s.. en buk til......
Jeg fik listet riflen op og havde ham perfekt på korset på 30 meter. Så stod jeg lidt der og så på ham - en lovene gaffelbuk - og kiggede lidt på ham jeg lige havde skudt/brækket og listede så riflen ned igen.......
Jeg fik så min mobil op og tog et billede af gaffelbukken inden han listede væk - han opdagede aldrig hvor tæt han havde været på de evige græsmarker.
Det havde jeg det rigtig godt med, for da vidste jeg at min jagtmoral var iorden.
Når jeg fortæller denne historie når jeg støder ind i absolut meget anti-jægere, så bliver de helt tavse og har alle som en lidt tøvende sagt, at de ikke har noget imod den slags jægere.

tommelen op !!!!!

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#12
Selvfølgelig er det altid kedeligt hvis en hund ved et grimt uheld/ for stor iver, bliver ramt af et skud hagl, eller en medjæger for den sags skyld.
Men ligefrem at dreje et sådant uheld over på at skulle forbyde at skyde råvildt med hagl?? NO WAY!!
Og hvorfor nu det, vil i jo nok spørge.
Jo, fordi man kan for det første indprente jægerne på morgenparolen, ikke "kun" at passe på hinanden, men også være helt sikre på at det er et stykke råvildt man skyder på, og ikke en hund/mand.(Skyder man med hagl på råvildt, sørger man vel som ansvarlig jæger også for at dyret er tilstrækkeligt frit for bevoksning, til at et optimalt skud er muligt?!)
For det andet kan man som hundeejer få/købe nogle gode brede og meget synlige halsbånd i skrappe orange og signalgule farver. Det må da være en uendeligt lille udgift i forhold til at risikere at ens bedste jagtkammerat(hunden) bliver an/dødskudt.
For det tredje ville en bøde til evt hundeejere for ikke at sørge for at hunden er lige så sikret som dem selv, i forhold til de øvrige jægere, sikkert være medvirkende til at et sådant halsbånd var at forefinde på deres hunde ved næste jagt. Er jeg selv fiskal på jagterne, er det altid det første der bliver noteret ned på bødelisten; hvis hunde har IKKE et dertil foreskrevet halsbånd på. Det hjælper, skal jeg hilse og sige. Og bøden bliver fordoblet, hvis ejermanden selv har orange bånd på[}Smile]

Så ikke noget med at forbyde jagt med hagl på råvildt, men hellere opfordre til fornuftig adfærd. Vi har forbud nok som det er allerede[V]

Som dyrlæge og jæger må det selvfølgelig altid være en kedelig oplevelse at få en hund på bordet, fordi den har fået et skud hagl, og det har jeg fuld forståelse for. Og endnu værre hvis i så er nødt til at aflive den, fordi den ikke står til at redde.
Selv holder jeg altid vejret og mit hjerte springer et par slag over, hvis der bliver skudt og der umiddelbart efter lyder et jammerhyl fra en hund (min mand og div labber, har i al min tid som jæger været med i drevet). 7-9-13, har det endnu ikke betydet at en hund er blevet ramt, hvilket jeg er meget glad for. Men jeg kender også risikoen, når hundene er med.
Tro mig, jeg føler med både hund og ejer i et hvert tilfælde, for det er da stygt at sådan noget sker.

Mvh Annelise

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#13
En god start kunne jo være, at ALLE hundefolk fik lært at man pinedød ikke har hund med, uden at den har et orange halsbånd på.
Det er da det mindste man kunne gøre hvis man holder af sin hund.
Den jagt jeg har været med i var det et krav. Dette kommer af at vi havde en gæst med, der havde en Breton, der var rød som en ræv over ryggen. Næsten alle der var med på jagten prøvede at havde bøssen løftet efter den stakkels hund. Den overlevede formiddagen og efter den sikre såt fik ejeren den besked at der var 3 muligheder.
Orange halsbånd - hunden i snor eller han kunne køre hjem.
Hunden var i snor resten af dagen.

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#14
Jeg må desværre støtte STROM i hans udsagn.

I denne sæson er der på samtlige de haglbøssejagter jeg har være på, blevet skudt på råvildt der ikke er leveret. Kun i et tilfælde blev schweishund tilkaldt.
Igår var der jagt i nabolaget og da jeg ikke selv var med, fik jeg en beretning at naboen. De havde skudt 8 stykker råvildt og så havde de beskudt yderligere 8 stk som de ikke fik. Jeg får kvalme.

Jeg tror ikke at jægere her på egnen er dårligere skytter end andre steder, så der må teoretisk være en ikke ubetydelig del af råvildtet der går rundt med hagl i kroppen.
Nu får jeg jo nok at vide at mit indlæg kan bruges af jagtmodstanderne, men hvis vi ikke selv gør noget ved det, så er det sgu lige før at jeg holder med dem. Lige før - sagde jeg.

Tvungen skydetræning og afstandsbedømmelse er måske et redskab der kan øge træfsikkerheden. "Træfsikkerheden" er det forkerte ord, for det er svært ikke at træffe et stykke råvildt. "sikkert drab" er måske bedre valgt.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#15
Helt enig med "Fru Jakobsen"

Og jeg kan garanterer at hvis nogen fyldte "hagl eller Kugle" i min hund , så kørte vedkomne hjem med noget af en "Husker"

mvh.Trolle
Svar
#16
Hmm. Næste gang jeg nedlægger et stykke råvildt tror jeg lige det ryger en tur på røntgenbordet [B)].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#17
tilgiv mig at være på tværs men:

jeg går selv med brun ruhår, der som regel er "nøgen". også gravterrieren på decembers trykjagter bruger ikke halsbånd

hvis jeg ikke stoler på de kammerater jeg jager med, er det nok bedre at blive hjemme foran brændeovnen[:I]

på Polensjagter og lign. hvor ingen er lokalkendte er signalfarver af enhver art dog rigtig velegnede.

og lige engang Kartago igenigen:
ved hagljagt på råvildt er det ikke den selektive afskydning der står i første række
ofte er der tale om en blandet jagt hvor patronvalget ikke er optimalt til råvildt
efterdi der er 50 % jagttegnsløsere, 30 % jagttegnsløsere der kan ramme og 20 % jægere er heller ikke alle villige til kun at skyde når situation er optimal ( hvor haglskuddet er effektivt - indrømmet )
derfor nul hagl til råvildt og tænk nu pænt om råvildtforeningen[Wink]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Hmm. Næste gang jeg nedlægger et stykke råvildt tror jeg lige det ryger en tur på røntgenbordet [B)].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Tag de 10 næste som du skyder med kugle, og så røngtenfotograferer du dem - hvis du tør[B)]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#19
M@X, jeg kan da fuldt ud tilslutte mig at det er forkasteligt IKKE at sætte en sweisshund på, når der er blevet skudt på råvildt. På nuværende tidspunkt af året sætter anskudt råvildt næsten eller slet ikke sweiss pga deres tykkere fedtlag og tætte pels, når de træffes med hagl, hvad enhver jæger da også ved/bør vide.
Hvad der kan være den nærmere årsag til at du har oplevet det på samlige jagter, skal jeg da ikke udtale mig skråsikkert om. Men et kvalificeret gæt kunne være at den anbefalede skudafstand ikke bliver overholdt, og at de pågældende stykker råvildt ikke har været fri af bevoksning til at kunne afgive et/to forsvarlige skud.
Og selvfølgelig skal manglende eftersøgning påtales, hvis man oplever det. Det bliver aldrig bedre hvis ingen tør sige det alle ansvarlige jægere inderst inde tænker! Mumlen i krogene har aldrig ført til noget godt og konstruktivt.
Så igen: Det må være bedre at opfordre til/påtale at god moral og etik bliver overholdt, at påtale manglende sikkerhed i form af orange bånd på både jægere og hunde,og ansvarlig og ordentlig sikkerhedsmæssig håndtering af vores våben, end at agitere for forbud, og dermed indskrænkning på jagt[V]
Jeg gør som jagtegnslærer en stor indsats overfor mine elever, ved at "banke" ind i skallen på dem, hvor vigtigt det er at sikkerheden for ALLE deltagere på jagter er i orden. OG at de som ansvarlige jægere, har et stort ansvar for at det vildt man skyder til bliver behandlet med respekt: At man KUN trykker på aftrækkeren hvis man er sikker på at kunne afgive et forsvarligt skud, så vildtet forender hurtigst muligt. Og hvis uheldet er ude, så SKAL alt forsøges eftersøgt, uanset vildtart!
Jeg glæder mig til på torsdag, hvor jeg er inviteret med på nyjægerjagt, for at se mit sidste hold elevers jagtlige optræden. Og Gud hjælpe dem hvis de ikke optræder korrekt [}Smile][Sad!] Så får de hyænen her på nakken!!!![Sad!]

Mvh Annelise

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by STROM

det er for ringe! ( men forøvrigt endnu et argument for at stoppe med hagl til råvildt )

mvh
Strom



Helt ærligt tror jeg at hundens ejer er lykkelig over at der ikke blev brugt riffel. Som når vi tager til Polen på drivjagt

jbn
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)