Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dejlig oplevelse
#21
Hi Swift. Mange tak for dit sobert indlag.
Det er altid en skam naar uforstaaende gor sig kloge paa et emne de ikke har begreb om og paalagger andre deres opfattelse af hvad er ret eller ej. Som sadvanlig har du udvist tolerance og forstaaelse for hvad vi taler om, og jeg gentager det endnu engang at det sker omend sjaldent, at jeg ikke rammer hvor jeg sigter paa dyret, men det er lige dodt af den grund (Expanderende kugler) Jeg ville jo heller ikke dromme om at skyde hvis f.eks kun et bagben var i syne. men hvis hovedet eller blot en del af torsoen er i sigtet skyder jeg, for jeg ved at skuddet er drabende.
Mvh
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#22
Det vækker altid min personlige respekt, når en jæger fravælger en skudchance, som hun/han finder enten chancebetonet eller uinteressant. Dårlige jægere er jægere, der ikke respekterer egne og andres begrænsninger ubetinget.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Hi Swift. Mange tak for dit sobert indlag.
Det er altid en skam naar uforstaaende gor sig kloge paa et emne de ikke har begreb om og paalagger andre deres opfattelse af hvad er ret eller ej. Som sadvanlig har du udvist tolerance og forstaaelse for hvad vi taler om, og jeg gentager det endnu engang at det sker omend sjaldent, at jeg ikke rammer hvor jeg sigter paa dyret, men det er lige dodt af den grund (Expanderende kugler) Jeg ville jo heller ikke dromme om at skyde hvis f.eks kun et bagben var i syne. men hvis hovedet eller blot en del af torsoen er i sigtet skyder jeg, for jeg ved at skuddet er drabende.
Mvh
Hogmeister



Med min beskedne erfaring omkring varmint skydning, kan jeg kun bekræfte hogmeisters udsagn.

Ud af de ca. 800 præriehunde som Eric og jeg skød tilsammen, har jeg kun observeret 1 (en) præriehund som var anskudt. Den aflivede jeg manuelt uden brug af patron. Husk at man ligger og observerer en hel koloni (præriehunde) og afsøger tuerne igen og igen. Bliver de ramt, dør de.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#24
Kære hogmeister.
Det kunne være mig, der ikke har forstand[^] Fortæl mig da, hvad Kima skal bruge dine personlige grænser til. Altså, at du kan skyde Groundhogs på meget store afstande.Jeg har vel helt tydeligt i mine indlæg ikke haft nogen intention om at øge Kima´s skudafstande. Derimod så jeg en mulighed for at rose en prisværdig indstilling til, at der satses på kendskabet til egne begrænsninger.
For en god ordens skyld skal nævnes, at jeg skrev i det første indlæg, at jeg ikke har problemer med, at der er andre, der vil og kan nedlægge vildt på betydeligt større afstande end 130m.
Jeg har på intet tidspunkt betvivlet dine grænser og din formåen.Ej heller har jeg haft til hensigt at pådutte andre mine holdninger. At give adgang til er noget andet.
Mvh Walnut
Svar
#25
Hatten af for KIMA !
Hatten af for selvkontrol !
Der kan sagtens være sitiutationer der kan forsvare lange skudafstande.
Fedt at der er mennesker der kan sige, ikke idag ! Der kommer nok masser af chancer senere der er bedre.
Pil opad til dig !!!!

Hilsen Steen
Svar
#26
Det hogmeister beskriver er for mig ikke jagt men regulering.
Altså så effektiv som muligt at skyde så meget som muligt.

Jagt er noget helt andet. Prøv at gå på pürch i skoven efter råvildtet, at overliste bukken på hans terræn, det giver meget jagt, men ikke nødvendigvis mange opsatser.
Det er besværet der gør triumfens størrelse.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#27
Hey M@X
Hvor skal jeg ende eller begynde?[?]
Hogmeister
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by Tonny

Det hogmeister beskriver er for mig ikke jagt men regulering.
Altså så effektiv som muligt at skyde så meget som muligt.

Jagt er noget helt andet. Prøv at gå på pürch i skoven efter råvildtet, at overliste bukken på hans terræn, det giver meget jagt, men ikke nødvendigvis mange opsatser.
Det er besværet der gør triumfens størrelse.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



Tja før var jeg ellers så glad for respekten for hinandens forskellige jagtformer. Tonny du gør dig ingen forestillinger om hvad der skal til for at ramme en groundhog på 690 meters afstand. Den forberedelse der skal ligges i et sådant skud vil få mange pürcher til at ligne det vi gjorde som børn med bue og pil og solsorte som mål.

I min bog er der både mange point til præcisionens mestre som Hogmeister, pürchjægeren med historien om den fantastiske pürch og trofæet til at prale med og bestemt også til folk som Kima der har forstået at det er alle oplevelserne i naturen gør en rigtig jæger. Om det så er vildtet eller bare en lille mus der kommer og spiser krummerne fra madpakken er ikke så vigtigt - begge dele er gode oplevelser at tage med sig.

Swift skrev der så fint så det vil jeg tillade mig at gentage: "Nu er det jo således at jagtkultur og etik er forskellig fra det ene land til det andet, og når hogmeister beretter om Varmintjagt (Skadedyrs jagt) i det land han kommer fra, syntes jeg ikke at vi her i Danmark skal gøre os til dommere over hvordan denne jagtform bør udøves."
Mvh.

Yeti
Svar
#29
Yeti@ Jeg respekterer skam også mandens evner med en riffel. Jeg skyder selv lidt med riffel på halvlange distancer,og ved hvor svært det kan være[:o)], men jeg opfatter det stadig ikke som jagt.

At der er forskellige meninger om afstande gør han jo selv klart i forhold til kima der ikke ville skyde på 180 m [Wink]

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#30
Tonny:

Jeg er skam ogsaa i naturen og nyder den mens jeg gaar paa jagt. Ja, JAGT. Det er ikke afskydning eller regulering. De 70 ground hogs jeg evt skyder paa en weekend maa jeg skam 'arbejde' for. De staar da ikke bare der og glor dumt paa mig. Jeg kan vare heldig at skyde en 4-5 stykker paa en mark (Har ogsaa skudt flere, mange flere) men saa maa jeg afsted til en anden landmand og begynde forfra med at soge efter dem og muligvis se to. Skyde en, mens den anden render i sit hul, og saa maa jeg videre til den naste landmand maaske 5km vak for jeg kan gentage det nummer. Nej, det er fandeme jagt der kraver megen omhu og kendskab til terrainet, megen taalmodighed, vind, de forskellige afgroder der gror paa de forskellige tider og hvor de fodrer, og saa endelig et godt kendskab til sit vaaben og ammunition og selvfolgelig ens egne evner.
Og som Yeti skrev, saa har jeg mange utrolig gode oplevelser og minder fra hver jagt, som jeg iovrigt dyrker sammen med min kone (Bedste skud 529 m) og det er narmest selskabeligt. Og som Swift siger hvis det hele er paa plads, ja saa falder skuddet.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister
Hey M@X Hvor skal jeg ende eller begynde?[?]


Hej hogmeister.Det har jeg et forslag til. Det lykkedes mig dog ud af min manglende forstand at få formuleret et for mig relevant spørgsmål. Hvad kan Kima (og andre) bruge dine personlige grænser til? De 180m for Kima opfattede jeg som en afklaret vurdering.Endnu en gang og mere tydeligt: Jeg har ikke problemer med, at du ligger og udøver et præcisionshåndværk på sikker vis.
Mvh Walnut
Svar
#32
Ro på[Wink]
Jeg har sat og læst indlæggene,igen, jeg tror at Hogmeister har misforstået mit første indlæg en smule.
Jeg mener ikke at det er uforsvarligt at skyde på lange hold, jeg siger bare at jeg ikke vil.
Jeg har stor respekt for folk der kan ramme på lange afstande og de må for min skyld gerne gøre det, jeg har bare svært ved at se "sporten" i det, medmindre det foregår på bane, sådan er vi forskellige og det bør respekteres[Wink].
Jeg er rimelig sikker på at hvis min eller min families overlevelse afhang af min skydefærdighed, så tog jeg sikkert en chance, nu er det så heldigt at jeg, som nævnt, kan købe føden i supermarkedet og ikke risikerer at løbe ind i farligt vildt, derfor kan jeg tillade mig at sige : nej chancen kommer sikkert igen, så jeg lader være.
For mig drejer jagt sig først og fremmest om oplevelser og det at chancen har været tilstede, jeg kunne måske have nøjedes med fotojagt, men det er ikke helt det samme, det ultimative kick er at slippe kuglen, men det skal foregå på en måde så jeg kan se mig selv i øjnene bagefter.[^]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks quilty
Svar
#33
Walnut
Hvis du laser mine indlag sporger jeg blot hvorfor skud paa 180 m er udelukket.
Udtrykket 'udelukket' er temmelig starkt og giver anledning til mange fortolkninger. Havde Kima nu sagt: " er de 180 m ude, og jeg valgte ikke at skyde" ville jeg ikke have skanket det en tanke. Men 'udelukket' giver det en hel anden mening, og jeg sporger igen i mit naste indlag at jeg ikke forstaar at man ikke kan afgive skud forsvarligt paa 180 m. Det var ikke Kima der sagde det men mig, og for mig er 180 m intet problem, og eneste forklaring jeg kan komme paa at for ham maatte det have varet uforsvaligt, og det var det jeg gerne ville have svar paa. Og det gav Kima mig til fulde ved 'Selverkendelse' Hatten af for det, og fuld respect samtidig.
Jeg drager saa sammenligninger med den maade jeg gaar paa jagt og faar saa nakkedrag for at fortalle om det. Men prov at lase artikler i Varmint Hunter Magazine ol. http://www.varminthunter.org saa vil I se at saadan foregaar det altsaa. M@X og Swift, I er velkomne til at give jeres besyv her.
Og nej Walnut, Kima (og andre) kan ikke bruge mine personlige granser til noget som helst. Og jeg synes netop at det ER sporten at se hvor langt vak man kan skyde en ground hog, for som jeg har forklaret med hjalp fra M@X at de bliver drabt i knaldet, og hvis jeg havde en 6.5-284 ville jeg forsoge med langere afstande. det er kun et sporgsmaal om udstyr. Hvis danske snigskytter i Afghanistan kan plokke en Talibaner paa 1500 m, med en .338, og det er der ingen der siger er uforsvarligt, tvartimod, folk er fulde af beundring. Markelige prioriteter vi har! saa kan det ogsaa gores paa mindre skudstarke maal.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#34
Hej Hogmeister.
Vi har opfattet Kima´s indlæg forskelligt. Jeg kan godt følge dig i din tankegang.
For mig at se er det godt, at der er blevet nuanceret gennem de forskellige indlæg.Skulle nyudklækkede jægere følge med her er det afgørende, at de fornemmer, at der fra start skal være respekt for det at afgive skud. Jeg ser også gerne, at der hos uerfarne jægere er en tilbageholdenhed overfor lange skud. Det er vel ikke nogen hemmelighed, at jo længere afstanden bliver, jo vigtigere/ sværere er det, at kunne kalkulere kuglebane, vind m.m. Disse færdigheder skal hentes gennem flittig træning på skydebanen og ikke først tilegnes under jagten.
Over and out[Smile]
Mvh Walnut
Svar
#35
@ Hogmeister

Der er forskel på at skyde dyr og menensker, en anskudt eller død talebaner er stadig bedre end en uskadt Talebaner.

@ Strom

Det var pænt af dig ikke at nævne på hvilken afstand jeg mener at en "aflivning" af en buk kan foretages sikkert. Men den er ikke på 100 meter.

Jeg mener, at vind, afstand, anlæg og egne evner samlet er afgørende for den forsvarlige afstand.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#36
Der er ingen forskel! medmindre du nu vil inddrage samvittighedsfolelser i debatten. I alle tre tilfalde, en buk, en groundhog eller en Talibaner, saa skal skytten betragte det som et maal, hvis han vil gore sig noget haab om succes, so let's not go there!
Jeg er interesseret i hvad du mener afstanden bor vare for 'aflivning af en buk.
Hogmeister
ps. En anskudt Talibaner er bedst, for nu skal der fire andre til at bare ham af slagmarken............Flere skyde muligheder!
Hogmeister
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Der er ingen forskel! medmindre du nu vil inddrage samvittighedsfolelser i debatten. I alle tre tilfalde, en buk, en groundhog eller en Talibaner, saa skal skytten betragte det som et maal, hvis han vil gore sig noget haab om succes, so let's not go there!
Jeg er interesseret i hvad du mener afstanden bor vare for 'aflivning af en buk.
Hogmeister
ps. En anskudt Talibaner er bedst, for nu skal der fire andre til at bare ham af slagmarken............Flere skyde muligheder!

Uha[:I] De billeder og tanker fik jeg også i hovedet.[:I]
Mvh Walnut


Svar
#38
Jeg er interesseret i hvad du mener afstanden bor vare for 'aflivning af en buk.

den afstand hvor du hver gang under de aktuelle omstændigheder (vind,lys,anlæg,våben,patron) kan ramme sikkert inden for en 20 cm cirkel

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#39
Ja, det er da 400 meter!
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#40
Jeg har en lidt anden fortolkning af "jagten" end på hvilken afstand det er muligt at nedlægge bukken/groundhogen eller what ever, sikkert. For mig er jagten det der foregår inden skuddet, og skuddet er bare kulminationen, eller afslutningen på jagten. Og da det er selve jagten jeg synes er mest spændende, ja så bruger jeg meget tid på pürschen/jagten, og prøver altid at komme så tæt på som muligt. Selvom jeg selvfølgelig også er meget fokuseret på skuddet og kræver at få en "god fornemmelse" inden jeg slipper kuglen.
Evnen til at ramme på lange hold træner jeg også, og synes det er spændende, men kun på papir. Dog er det rart at kende ens evner og grejets ydeevne i nødstilfælde.

Den store forskel på at skyde på fjender i stedet for på dyr, er at de kan finde på at skyde igen. Og derfor er det en fordel at være så langt væk fra fjenden som muligt efter skuddet[Big Grin].

@Hogmeister Jeg fordømmer ikke din måde at drive jagt på, hvis du finder glæde i den jagtform så er det helt ok for mig. Jeg har bare en anden opfattelse af jagt, den er min, og du har din[Wink].
Fordelen ved dette forum er at man kan få udvidet sin horisont, men derfor er det jo ikke sikkert at man ændrer grundholdning.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)