Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Virkning af uheldig placeret skud.
#21
Citat:quote:

--------------------------------------------------------------------------------

Efter at jeg startede mit indlæg, er der kommet 17 indlæg hertil. Jeg havde dog ikke fantasi til at forestille mig at man kunne komme så vidt omkring med det pågældende emne. Jeg synes det er lidt ærgeligt, at man ikke generelt holder sig til emnet. Det gælder forøvrigt også andre indlæg i dette ellers seriøse forum.



Du har ret-sorry.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by akp

Polen 15.10.2008 kl. ca. 20.30 og månen er forsvundet bag et skylag. Jeg skyder på en gris med min 9,3x74R med en 16 gram RWS Kegelspitz. Afstand ca. 80 m. Grisen falder, men bevæger sig lidt og jeg skyder igen, men rammer tilsyneladene over målet. Grisen forsvinder i mørket. En eftersøgning med hund resulter i at vi finder grisen forendt ca. 75 m. fra skudstedet. Det første skud som træffer, sidder meget højt (tapskud), men det bløder kratigt ud af tryne og mund.
Ved opbrækning er der en del blod i bughulen. Brækket vægt 57 kg.
Det gav selvfølgelig den del diskussion om, hvordan det kunne lade sig gøre og dagen efter blev grisen nøjere "obduceret". Det viste sig, at der var flere bensplinter fra tapskuddet der var slået ned i bughulen, hvor det havde punkteret lunger m.v. og havde forårsaget indre blødninger.
Da jeg kom hjem lavede jeg nedenstående forsøg med forskellige projektiler skudt ind i våde telefonboger på ca. 45 m.
Som det fremgår der der en del forskel på, hvordan de reagerer ved træf. RWS Keggelspitz ekspanderer kraftig ved træf i forhold til de øvrige og er formentlig medvirkende til at grisen falder forholdsvis hurtigt.
Restvægt på de anvendte kugler og restvægt:
RWS Kegelspitx 16 gr. (74%)
Hornady 17,5 gr. (69%)
Speer 17,5 gr. (85%)
Nosler BST 16,7 gr. (75%)
Det første billed er indskudssiden medens det andet billede er telefonbog nr. 2 i opstillingen.
Det kunne være spændende at høre om der er andre der har lignende erfaringer.

[Image: 25u5s82.jpg]

[Image: 3vvb6.jpg]

Billeder reduceret af Kima



Jeg synes måske de ærede formænd burde nærstudere skudvirkningerne lidt nøjere igen.

Jeg er godt klar over, at det måske var min kommentar:

"Det ser ud til at være en effektiv kugle, når man ikke selv skal spise/bruge vildtet bagefter."

som var med til at afspore tråden - sorry.[V]

Men det korte af det lange er jo faktisk, at netop denne kugle forhindrede en krank skæbne for det stakkels svin, da kuglen jo netop - på trods af en meget yderlig placering (ultra højt tapskud) - gav tilstrækkelig virkning i vildtkroppen til at grisen forendte efter ca. 75 m.

Det diskuterede vi rigtig meget på turen, og vi var nok ret enige om, at en hårdere, tungere og langsommere kugle som eks. 18,5 gram Lapua Mega, nok ville være gået lige igennem uden nævneværdig ekspansion - og dermed efterlade grisen med en grim anskydning, uden mulighed for efterfølgende at kunne finde grisen.

akp har så efterfølgende undersøgt forskellige projektilers virkning i våde telefonbøger (et godt eksempel som mange af os godt kunne lære meget af[Smile]).

Resultaterne fremgår jo delvis af de medfølgende fotos, men modsat mange af indlæggene mener jeg RWS Kegelspitz 16 gr. nærmere er helt end skurk.

Personligt har jeg aldrig skudt med denne kugle, men som akp efterlyser, synes også jeg, at det kunne være meget spændende at høre om nogle af Jer andre har gjort nogle erfaringer med den.

Specielt synes jeg, at Jeres eventuelle erfaringer omkring skudvirkninger på råvildt vil være meget spændende, at høre nærmere om, netop med sigte på om nogen har oplevet uforholdsmæssige store kødødelæggelser.
Hvis ikke - synes jeg faktisk, kuglen kunne være meget interessant at bruge.

mvh
Korthår
Svar
#23
Nu har jeg kigget lidt på billederne, og hvis I spørger mig, så skyldes den store "ekspansion" på forsiden med RWS at projektilet ikke er ordenligt stabiliseret på den afstand - hvad siger i andre
Svar
#24
Du har ret, det kunne være sjovt at se nogle andre indgangshuller i skiver på den afstand.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#25
Hej

Den Sxxxxs. Computer,slås med den for at få lagt billeder ind.Har fundet en 16 gr. RWS Kegelspitz 9,3 x 62, i den sidste kronkalv som jeg skød for 3 uger siden, flot kugle med en restvægt på 69,1%.
Vender lige tilbage her i Weekenden med billeder,nå sønnen har været forbi.

Mvh. Sniper2 [}Smile]
Svar
#26
@Korthår Prøv engang at tænke dit tankespind til ende, for det er her kæden hopper af for mig. At udråbe keglespids'en til helt her er jo meget fint, men det kan ikke rigtigt bruges til noget efter min mening, får hvorfor så ikke bruge en fragmentrende, en med sprængladning eller hvorfor ikke gå hele vejen og altid benytte en 105 mm kanon, for så er der da lidt marginal.

Skud der sidder yderligt er særdeles uheldige, og sådan er det bare. Det kommer til at ske for alle på et tidspunkt, og det er bl.a. derfor at den svenske elgtest er bygget op med et (fangst)skud til den elg der sætter i gang. Vi kan ikke kompensere for dårlig skydning ved at vælge et projektil der fragmentere, eller bare splatter helt ud, så bagsiden af den medalje vil være at projektilet ikke kan trænge langt nok ind den dag det dårlige ved skuddets placering gør at kuglen skal diagonalt igennem dyret og på vejen skal igennem store knogler. Her vil en langt mindre ekspansion være at foretrække sammen med en høj restvægt da det kan være med til at sikre at vitale organer bliver ramt.

AKP har været heldig og er blevet reddet af omstændighederne, men fremfor at udråbe en kugle der efter min mening ikke egner sig til så hurtigt et kaliber til helt, synes jeg hellere af man skulle fokuserer på en skudsituation hvor der skydes to forbiere hvoraf den ene strejfer grisen.
Mvh.

Yeti
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by yeti

@Korthår Prøv engang at tænke dit tankespind til ende, for det er her kæden hopper af for mig. At udråbe keglespids'en til helt her er jo meget fint, men det kan ikke rigtigt bruges til noget efter min mening, får hvorfor så ikke bruge en fragmentrende, en med sprængladning eller hvorfor ikke gå hele vejen og altid benytte en 105 mm kanon, for så er der da lidt marginal.

Hej yeti - vi er vist ikke særligt ueninge. Jeg (og også akp) efterspørger jo netop andres erfaringer med denne kugle, for ikke at risikere utilsigtede skudskader som om dyret havde slugt en håndgranat. Men netop i denne specielle situation var virkningen optimal. Spørgsmålet er så kastet ud i foraet for at få be- eller afkræftet om kuglen altid opfører sig eksemplarisk - eller om det er et enestående eksempel a'la ham som blev reddet fordi han IKKE brugte sikkerhedssele

Skud der sidder yderligt er særdeles uheldige, og sådan er det bare. Det kommer til at ske for alle på et tidspunkt, og det er bl.a. derfor at den svenske elgtest er bygget op med et (fangst)skud til den elg der sætter i gang. Vi kan ikke kompensere for dårlig skydning ved at vælge et projektil der fragmentere, eller bare splatter helt ud, så bagsiden af den medalje vil være at projektilet ikke kan trænge langt nok ind den dag det dårlige ved skuddets placering gør at kuglen skal diagonalt igennem dyret og på vejen skal igennem store knogler. Her vil en langt mindre ekspansion være at foretrække sammen med en høj restvægt da det kan være med til at sikre at vitale organer bliver ramt.

Ja - måske - og vel normalt JA, men specielt i Polen har eftersøgningsniveauet ikke altid været specielt højt, og som jeg tidligere har nævnt i en anden tråd, synes jeg ikke Lapua Mega i 18,5 gram gør det specielt godt. Om det er fordi 9,3 x 74R netop har en lidt lavere udgangshastighed og kuglen derfor ikke lukker nok op, ved jeg ikke men jeg har i hvert fald oplevet at påskudt vildt - selv med gode træf - går temmelig langt.

AKP har været heldig og er blevet reddet af omstændighederne, men fremfor at udråbe en kugle der efter min mening ikke egner sig til så hurtigt et kaliber til helt, synes jeg hellere af man skulle fokuserer på en skudsituation hvor der skydes to forbiere hvoraf den ene strejfer grisen.

Nu ved jeg ikke præcist, hvad du mener med "så hurtigt et kaliber", men jeg er enig i din formulering i at akp har "været heldig"[Wink], og definitationen med "to forbiere" is a very good vending, maybee I vil bruge det overfor akp[}Smile]



mvh
Korthår[Smile]
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by korthår

Citat:quote:

Originally posted by yeti

@Korthår Prøv engang at tænke dit tankespind til ende, for det er her kæden hopper af for mig. At udråbe keglespids'en til helt her er jo meget fint, men det kan ikke rigtigt bruges til noget efter min mening, får hvorfor så ikke bruge en fragmentrende, en med sprængladning eller hvorfor ikke gå hele vejen og altid benytte en 105 mm kanon, for så er der da lidt marginal.

Hej yeti - vi er vist ikke særligt ueninge. Jeg (og også akp) efterspørger jo netop andres erfaringer med denne kugle, for ikke at risikere utilsigtede skudskader som om dyret havde slugt en håndgranat. Men netop i denne specielle situation var virkningen optimal. Spørgsmålet er så kastet ud i foraet for at få be- eller afkræftet om kuglen altid opfører sig eksemplarisk - eller om det er et enestående eksempel a'la ham som blev reddet fordi han IKKE brugte sikkerhedssele Ja nogen gange må man bare takke Diana for at stå en bi i sådan en situation.

Skud der sidder yderligt er særdeles uheldige, og sådan er det bare. Det kommer til at ske for alle på et tidspunkt, og det er bl.a. derfor at den svenske elgtest er bygget op med et (fangst)skud til den elg der sætter i gang. Vi kan ikke kompensere for dårlig skydning ved at vælge et projektil der fragmentere, eller bare splatter helt ud, så bagsiden af den medalje vil være at projektilet ikke kan trænge langt nok ind den dag det dårlige ved skuddets placering gør at kuglen skal diagonalt igennem dyret og på vejen skal igennem store knogler. Her vil en langt mindre ekspansion være at foretrække sammen med en høj restvægt da det kan være med til at sikre at vitale organer bliver ramt.

Ja - måske - og vel normalt JA, men specielt i Polen har eftersøgningsniveauet ikke altid været specielt højt, og som jeg tidligere har nævnt i en anden tråd, synes jeg ikke Lapua Mega i 18,5 gram gør det specielt godt. Om det er fordi 9,3 x 74R netop har en lidt lavere udgangshastighed og kuglen derfor ikke lukker nok op, ved jeg ikke men jeg har i hvert fald oplevet at påskudt vildt - selv med gode træf - går temmelig langt.

AKP har været heldig og er blevet reddet af omstændighederne, men fremfor at udråbe en kugle der efter min mening ikke egner sig til så hurtigt et kaliber til helt, synes jeg hellere af man skulle fokuserer på en skudsituation hvor der skydes to forbiere hvoraf den ene strejfer grisen.

Nu ved jeg ikke præcist, hvad du mener med "så hurtigt et kaliber", men jeg er enig i din formulering i at akp har "været heldig"[Wink], og definitationen med "to forbiere" is a very good vending, maybee I vil bruge det overfor akp[}Smile] Ja hvis man tænker på en træffer er skud inden for træfområdet - tapskud giver ikke point på skydebanen (selv om skud under bugen kan give point på den løbende hjort [:0]

Jeg har lige været inde at kigge lidt på ladedata for 9,3x74 og kan se at den går langsommere end jeg havde forventet. Jeg havde ikke tænkt over "R" og havde derfor i tankerne noget der var hurtigere end min 9,3x62. Jeg ville forvente at Mega'en ville passe fint til den hastighed (600-700 m/s), men ellers kunne man kigge på Oryx. KS er vel netop kendt for at eksplodere - det synes jeg da i hvertfald at have hørt før.



mvh
Korthår[Smile]


Mvh.

Yeti
Svar
#29
[quote]Originally posted by Jesper1973

Nu har jeg kigget lidt på billederne, og hvis I spørger mig, så skyldes den store "ekspansion" på forsiden med RWS at projektilet ikke er ordenligt stabiliseret på den afstand - hvad siger i andre

Nej -det er du helt forkert på. Jeg har også prøvet det med 9,3x62 og virkningen er den samme. Selv på en almindelig indskydningsskive kan man i indslaget se at en Kegelspits giver en anden hultype i papiret
Svar
#30
På 45 meters afstand skal projektilet være stabiliseret. Hvis det ikke er det skal man vælge et andet projektil der passer bedre til den stigning piben har og hastighed projektilet sparkes afsted med.
Mvh.

Yeti
Svar
#31
[IMG][Image: 6fpjzp.jpg]
[Image: 260xr9w.jpg][IMG]

Vi prøver igen [Big Grin]

Så lykkedes det.Er ikke en Ørn til dette.
Et stk.16,0 gr. RWS Kegelspitz 9,3 x 62. Restvægt 69,1 % skudafstand 70 m kronkalv ramt bag bladet skrå igennem bladet på modsat side og endt i for ben/rørknogle godt banket ind,ingen flugt.
Skudt en bukke med samme Kalibre og kugle, det skulle jo prøves ingen væsenlig kødspild (ca 4cm udgangs hul) eller ødelæggelse af dyret,kunne ikke se forskel om jeg havde skudt den med 6,5 x 55 eller 308 eren, afstand 100m,ingen flugt.

Mvh. Sniper2
Svar
#32
Hmmm de ser jo meget pæne ud, men kan de der "vinger" ikke give en noget "urolig" gang igennem dyret???
Mvh.

Yeti
Svar
#33
Hmm...
Tror det ikke men hovedemotoren den satte ud øjeblikkelig....[Big Grin]

Sniper2
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by sniper2

Et stk.16,0 gr. RWS Kegelspitz 9,3 x 62. Restvægt 69,1 % skudafstand 70 m kronkalv ramt bag bladet skrå igennem bladet på modsat side og endt i for ben/rørknogle godt banket ind,ingen flugt.
Skudt en bukke med samme Kalibre og kugle, det skulle jo prøves ingen væsenlig kødspild (ca 4cm udgangs hul) eller ødelæggelse af dyret,kunne ikke se forskel om jeg havde skudt den med 6,5 x 55 eller 308 eren, afstand 100m,ingen flugt.

Mvh. Sniper2



Hmmm......det ser spændende ud.
Måske overraskende at der ikke var gennemskud på kalven.
Hvor traf kuglen på bukken, afstand og hvordan var vinklen[?]

mvh
Korthår
Svar
#35
Hej
kuglen sad lige ved ledet faktisk hvor det var alle tykkest og den flig der striter mest kan jeg godt have rykket lidt ud under skindning vil nok have lignet en blæksprute hvis arme lå ned langs kroppen vil jeg tro.
Bukken er skudt fra 5m. høj stige,afstand 100m. og er ramt vinkelret på kroppen med en ren bladkugle (Blink tier).
Indvendig i brysthullen fandtes ingen lunger, det der var lignede lyserød havregryn(sprunget?) men ingen unormal ødelæggelse af krop.
De andre krondyr/Dådyr ialt 11 stk 100% gennemskudt med det længste skud indtil idag er 160m.

Mvh.Sniper2
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by sniper2

Hej
kuglen sad lige ved ledet faktisk hvor det var alle tykkest og den flig der striter mest kan jeg godt have rykket lidt ud under skindning vil nok have lignet en blæksprute hvis arme lå ned langs kroppen vil jeg tro.
Bukken er skudt fra 5m. høj stige,afstand 100m. og er ramt vinkelret på kroppen med en ren bladkugle (Blink tier).
Indvendig i brysthullen fandtes ingen lunger, det der var lignede lyserød havregryn(sprunget?) men ingen unormal ødelæggelse af krop.
De andre krondyr/Dådyr ialt 11 stk 100% gennemskudt med det længste skud indtil idag er 160m.

Mvh.Sniper2


Jeg har læst dine indlæg med stor interesse. Det glæder mig, at høre om nogle praktiske og underbyggede erfaringer der relaterer til mit opringelige indlæg.
Svar
#37
Hej AKP.

Hvorfor skal jagt være en religion eller en større videnskablig afhandling, når det blot handler om en god oplevelse i naturen og et hurtig og enkelt "KILL" Det kan da ikke være så svært som nogen gør det til.
Blot en tanke, og et ønske om en glædelig jul og et godt nytår til alle danske jæger som endnu har begge ben solidt plantet i den danske muld.

Mvh. Sniper2 [Wink]
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by sniper2

Hej AKP.

Hvorfor skal jagt være en religion eller en større videnskablig afhandling, når det blot handler om en god oplevelse i naturen og et hurtig og enkelt "KILL" Det kan da ikke være så svært som nogen gør det til.
Blot en tanke, og et ønske om en glædelig jul og et godt nytår til alle danske jæger som endnu har begge ben solidt plantet i den danske muld.

Mvh. Sniper2 [Wink]



@Sniper2, det er muligt at jeg har misforstået AKPs indlæg, men for mig at se drejer det sig hverken om religion eller en videnskabelig afhandling, men om andres erfaringer med den nævnte ammunition[8D].
Selvfølgelig drejer det sig om gode oplevelser og et "clean kill", men for nogen er en del af det der gør det til en god oplevelse måske, at dyret ikke bliver fuldstændig skilt ad[Wink]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks quilty
Svar
#39
Hej Kima
Misforstå mig ikke.
Jeg vil ikke rokke ved folkets tro eller erfaring tvært imod. Man skal anvende det man tror på og det der virker.
MEN... somme tider kan man godt få det indtryk af at en buk kun kan dø med Feks. en bondet kugle eller en homogen kugle.
Dette er jo ikke tilfældet vel.Om det afhænger af ens barnetro det ved jeg ikke men indtil vidre har jeg ikke skilt et dyr ad med en gammeldags eller klassisks kugle,blot man husker at fart og kugle skal passe sammen ellers bliver det noget griseri.
Min barnetro er pt.at jo større chokvirkning jeg får afsatte i kroppen jo bedre,kuglen skal begynde at arbejde lige så snart den er kommet under skindet for at hele kroppen når at få max chok virkning inden den forlader kroppen igen,spørgsmålet er så om en bondet eller homogen kugle kan gøre dette.......
Mvh Sniper2 [Wink]
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by sniper2

Hej Kima
Misforstå mig ikke.
Jeg vil ikke rokke ved folkets tro eller erfaring tvært imod. Man skal anvende det man tror på og det der virker.
MEN... somme tider kan man godt få det indtryk af at en buk kun kan dø med Feks. en bondet kugle eller en homogen kugle.
Dette er jo ikke tilfældet vel.Om det afhænger af ens barnetro det ved jeg ikke men indtil vidre har jeg ikke skilt et dyr ad med en gammeldags eller klassisks kugle,blot man husker at fart og kugle skal passe sammen ellers bliver det noget griseri.
Min barnetro er pt.at jo større chokvirkning jeg får afsatte i kroppen jo bedre,kuglen skal begynde at arbejde lige så snart den er kommet under skindet for at hele kroppen når at få max chok virkning inden den forlader kroppen igen,spørgsmålet er så om en bondet eller homogen kugle kan gøre dette.......
Mvh Sniper2 [Wink]



Ahh, okay vi er enige[Big Grin], jeg syntes bare at dit indlæg virkede lidt som en "diskussionsdræber"[:I]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks quilty
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)