Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Virkning af uheldig placeret skud.
#41
Citat:quote:

Originally posted by sniper2

...blot man husker at fart og kugle skal passe sammen...

...spørgsmålet er så om en bondet eller homogen kugle kan gøre dette.......
Mvh Sniper2 [Wink]



Efter min mening så svare du selv på det spørgsmål du stiller. Hvis du skyder bukken på kort hold eller med et højhastighedskaliber så er den homogene kugle nok det der giver den mest hensigtsmæssige ekspansion. Er hastigheden ved anslaget lidt lavere, så den bondede (startende med konstruktioner som Rhino og TBBC og gående mod Oryx og Scricco) og er hastigheden lav så en helt konventionel kugle a la Mega, Vulcan, GameKing eller Alaska.
Mvh.

Yeti
Svar
#42
Hej Yeti
Det jeg gåer efter er et hurtigt knock down helst ikke noget med at vildtet løber 70 m eller længere, måske er skellet kun 30 m væk jeg har ikke "råd" til at vildtet forsvinder indtil naboen eller skal have en eftersøgning igang det skal helst droppe indenfor 10 m det har jeg det bedst med.Lige en tanke,et stk råvildt har en krops bredde på ca 25 cm fra blad til blad, hvilken kugle er bedst angående chok virkning,den der starter ekspantionen straks eller den der først er fuld ekspanderet når den er 2/3 del igennem kroppen.Er der nogen test til rådighed, der kan fortælle mig forskellen mellem en klassisk kugle,en bondet kugle eller en homogen kugle, affyret på ens vildt,alså en statestik på flugt efter træf i kroppen, lig den svenske test med kalibre for nogen år siden. Mvh Sniper2 [Wink]
Svar
#43
Hvis du ser på denne kan du se at ekspansionen sker helt fra starten. Hele idéen med at have et hul ind i spidsen af de homogene kugler er jo netop at det hydrauliske tryk meget hurtigt skal sikre fuld ekspansion. Det siges (og jeg har også set tests der underbygger dette) at effekten skulle være endnu hurtigere hvis man benytter et tipped (plastik spids) projektil altså i dette tilfælde TTSX.

http://www.barnesbullets.com/videos/308_...s_logo.mov

Men jeg ville med mit sidste indlæg blot understrege den gode pointe du kom med - projektilets konstruktion/materiale skal passe til den hastighed det rammer vildtet med.
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)