Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fabrikspatroner i kaliber .30
#21
Her er det gode gamle billede bestbullet.jpg
Det viser ekspansion af en række cal. .30 180 grains kugler ved forskellige hastigheder. (fra 1400-3100 fps)

[Image: bestbullet.jpg]

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#22
Her er link til billedet, hvis det ikke vises ordentligt: http://stevespages.com/jpg/bestbullet.jpg

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#23
Nu har jeg ikke fået mit eksemplar af testen endnu. Men oplyses det hvilken anslagshastighed kuglerne rammer med ?

Hvis testen er skrevet af Peter Nordberg, som har lavet mange af vapentidningens test på hjemmelade området kunne han have været intelligent nok til at nedlade så det passer med hastigheden på fx 100 meter. Det har han gjort før.

Såfremt det er en Peter Nordberg test passer resultatet også fint i hans egen opfattelse af at tunge kugler med moderart eller ligefrem lav hastighed er hans egne favoritter.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#24
Citat:quote:

kunne han have været intelligent nok til at nedlade så det passer med hastigheden på fx 100 meter


Men så er det bare ikke så fandens beskrivende at kalde det en test fabriksammunition - så er det jo blot en kugletest. Under alle omstændigheder vil kugler næppe være stabiliseret på den korte afstand?

D93
Svar
#25
Jeg overså lige det med fabriksammo. Selvom det var i overskriften[xx(][xx(].

Peter Nordberg har før lavet kugletest hvor han har tilpasset hastigheden til forventede skudafstande. I følge disse har der ikke været problemer med at stabilisere kuglerne.

Men hvis man bevidst skyder med fuld skrald på 5 meter, kunne man jo mistænkes for at ville fremprovokere et bestemt resultat.

Glæder mig til at have testen i hånden.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#26
Testen er lavet af de to finner, som har kørt en serie med projektil- og patrontests det sidste ½ år.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#27
Udkommer på dansk den 26. februar.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#28
Det er jo kombinationen af "anslagshastighed" (afhængig af skudafstand og V0) og kuglens knstruktion der vil bestemme hvor meget gennemtrængningsevne der opnås med forskellige "kalibre" med samme kugle.

Her er der jo reelt tale om for det første at sammenligne pærer og æbler (Arrowhead) hvor der relt er tale om to forskellige kugler)

Jeg har ikke læst testen, men allerede der minder det mig om andre "tests" som Vapentidningen har publiceret.

At de så udfører testen på kun 5 meters afstand viser jo kun at de må være ballistiske analfabeter, for kuglerne er jo helt ustabile på den afstand, omend det ikke altid har nogen reel virkning på expansion og gennemtrængning.

I bedste fald er de et "fingerpeg" i værste fald direkte misvisende.

Det er logik for perlehøns at en kugle med en konstruktion der tillader en hurtig expansion i starten og derefter bremser expansionen mekanisk vil opføre sig forskelligt i et testmedie, fra en bondet kugle der blot expanderer afhængigt af anslagshastigheden.

Hvis kuglen på grund af en lavere anslagshastighed, ikke "åbner/expanderer" så hurtigt, så har den dermed en mindre modstand mod den videre gennemtrængning.

En kugle der er konstrueret så den åbner til et vist stade, og derefter forbliver i den form og med det samme tværsnitsareal vil gennemtrænge dybere med højere hastighed.

Hvis kuglen er konstrueret så den åbner mere, jo højere anslagshastigheden er (de fleste bondede konstruktioner uden skillevægge og massive bunde) så ser man oftest at de gennemtrænger mindre.

F.eks. har jeg testet Barnes kuglerne i .375 ved meget varierende hastigheder og har konstateret at ved meget høj anslagshastighed, kan man risikere at de 4 "flige" der folder sig ud i expansionen, kan knække af og resten af projektilet fortsætter som en fladnæset "solid" som kan trænge gennem meget tykke forhindringer.

Ved for lav anslagshastighed og træf i meget bløde dele først, vil projektilet kun expandere meget lidt, i et tilfælde foldede "fligene" sig ikke ud over projektilets egen diameter. på trods af næsten 2/3-dele af hastigheden af det før nævnte projektil gennemtrængte dette "langsomme" men næsten intakte projektil lige så meget testmedie.

Har man med en "bondet" kugle at gøre vil man nok oftest opleve at hastigheder over et vist niveau vil resultere i kraftig expansion af kuglen og en mindre gennemtrængning.

Sker der derimod det at der med en "expansions-begrænset" kugle (Barnes, Rhino, bearClaw, partition, A-frame)
gennemskydes et hårdt materiale med høj anslagshastighed, kan man se at der i visse tilfælde sker en opbrydning af projektilet, og den massive del af projektilet fortsætter og trænger dybt ind.

En "normal" bondet kugle vil ikke opføre sig sådan, den vil expandere så meget anslagsenergien tillader, og kan så måske ikke engang gennemtrænge "forhindringen" (Skulderknogle?...) eller hvis den gør så er dens gennemtrængningsevne meget begrænset efter passagen af knoglen.

Udgangshullets "karakter og størrelse" er kun en indikation af hvor meget energi projektilet stadig havde da det trængte ud igen gennem den relativt seje "væg" der dannes af hud og reventuel "ribbens-væg"
Jo mere fragmenteret og expanderet og jo mere energi fragmenter og projektil stadig har når det trænger ud igen, jo større og "grimmere" bliver udgangshullet...
Faktisk kan det logisk set betyde at en "langsommere kugle" der er meget fragmenteret kan lave meget større huller "ud" end en hurtig kugle der har spenderet meget af sin energi på at svampe en hård kugle op og aflevere energi inden i dyret. Måske har den så lidt fart tilbage at den bare "stanser" et hul lidt større end den diameter den er expanderet til?
jeg har personligt observeret to tilfælde hvor en Barnes-X kugle havde "klippet" et firkantet hul på vej ud af et rådyr, nøjagtigt svarende til den størrelse de fire "flige" havde på Barnes projektiler af samme slags efter indskydning i våde telefonbøger.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)