Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rekyl .308, 30-06 ??
#21
Citat:quote:

Originally posted by The Shootist

Ja undskyld! men sommetider synes jeg at disse diskusioner bliver noget kringlede, for mig er det såre simpelt, hvis min velskydende 30.06 gir mig for meget på skulderen må jeg jo enten finde mig idet, montere en bedre bagkappe, skille mig af med den eller vente til jeg bliver voksen nok til at klare det, eller skyde med en mildere riffel.det der med hvilket krud der evt/ måske kan hjælpe på rekylen det gider jeg bare ikke.
Men enhver sit!

The Shootist
"Live and let live"



Så enkelt kan det siges[Big Grin][Big Grin]

Kunne folk så også lære, at man ikke lægger sig bag en kanon, man synes er ubehagelig at skyde med, når man træner, så ville man være nået langt[Wink]

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#22
Shootist og 'heppekor' [Smile]
Jeg respekterer Jeres holdning, men jeg er aldeles uenig.
Hvis fornøjelsen kun bestod i at finde en passende bagkappe og kaliber og så ellers blive voksen, så havde dette forum ingen berettigelse overhovedet, men så havde den til gengæld også været selvdød for længst. Så kunne vi jo nøjes med et album, hvor vi kan se billeder af hinandens trofæer!
Jeg synes da netop, at de tråde jeg holder mest af at følge, er dem, hvor der virkeligt bliver trukket på erfarne folks viden sammenholdt med langhåret teori.
Vi er da helt enige i, at meget af det, som diskuteres ikke har jagtligt relevans, men det er heller ikke et af mine krav.
Rekyl har dog efter min mening i aller højeste grad jagtlig relevans.
Jeg vil vove den påstand at 90% af alle jægere skyder bedre med en salonriffel end en 300WM.

Men som du selv siger det: Enhver sit!
Svar
#23
Citat:quote:

Shootist og 'heppekor'
Jeg respekterer Jeres holdning, men jeg er aldeles uenig.
Hvis fornøjelsen kun bestod i at finde en passende bagkappe og kaliber og så ellers blive voksen, så havde dette forum ingen berettigelse overhovedet, men så havde den til gengæld også været selvdød for længst. Så kunne vi jo nøjes med et album, hvor vi kan se billeder af hinandens trofæer!
Jeg synes da netop, at de tråde jeg holder mest af at følge, er dem, hvor der virkeligt bliver trukket på erfarne folks viden sammenholdt med langhåret teori.
Vi er da helt enige i, at meget af det, som diskuteres ikke har jagtligt relevans, men det er heller ikke et af mine krav.
Rekyl har dog efter min mening i aller højeste grad jagtlig relevans.
Jeg vil vove den påstand at 90% af alle jægere skyder bedre med en salonriffel end en 300WM.

Men som du selv siger det: Enhver sit!



Leo-enig....[Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#24
Jeg vil vove den påstand at 90% af alle jægere skyder bedre med en salonriffel end en 300WM.

det er da ikke bare en påstand: det er da et fakta. ihvertfald hvis der er tale om skiveskydning.
på jagt eller ved skydning til løbende skive er det nemmere at ignorere rekylen
om der er forskel på hurtigt eller langsomt krudt har jeg ikke prøvet, men jeg føler tydelig forskel på en skiveladning og en hård jagtladning - på trods af mine 4 rekylbremser[:I]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#25
Langt de fleste tabeller til udregning af rekylværdien tager ikke højde for krudthastigheden.

Denne opstilling fra Wikipedia tager dog krudthastigheden med i regnestykket:

An example of a calculation
Small arm: Mauser 98 chambered in 7 x 57 mm weighing 4.54 kilograms (10 pounds).

Projectile: spitzer type weighing 9.1 grams (140 grains) with a muzzle velocity of 823 meters per second (2700 feet per second).

Powder charge: single base nitrocellulose weighing 2.75 grams (42.5 grains) with a powder charge velocity of 1585 meters per second (5200 feet per second).

The momentum short form:

Etgu = 0.5 · [{(mp · vp) + (mc · vc)} / 1000]2 / (mgu)
Etgu = 0.5 · [{(9.1 g · 823 m/s) + (3.63 g · 1585 m/s)} / 1000]2 / 4.54 kg =
Etgu = 0.5 · [{(7489.3) + ( 5753.55)} / 1000]² / 4.54 kg =
Etgu = 0.5 · [{13242.85}/1000]2/ 4.54 kg =
Etgu = 0.5 · [13.243]2 / 4.54 kg =
Etgu = 0.5 · 175.377 / 4.54 kg =
Etgu = 85.6885 / 4.54 kg =
Etgu = 19.14 J of free recoil

Det eneste jeg ikke kan forstå er hvorfor 2.63 gram krudt bliver til 3.63 gram?
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Jeg vil vove den påstand at 90% af alle jægere skyder bedre med en salonriffel end en 300WM.

det er da ikke bare en påstand: det er da et fakta. ihvertfald hvis der er tale om skiveskydning.
på jagt eller ved skydning til løbende skive er det nemmere at ignorere rekylen
om der er forskel på hurtigt eller langsomt krudt har jeg ikke prøvet, men jeg føler tydelig forskel på en skiveladning og en hård jagtladning - på trods af mine 4 rekylbremser[:I]

mvh
Strom


Hej Strom
Det er muligt at du ikke i en jagtsituation er særlig opmærksom på rekylen. Men det er et fakta at større rekyle eller lettere riffel giver større forskel i træfpunkt, afhængigt af skydestilling, og rekyleoptag.

Der vil ikke være væsentlig forskel mellem 2 krudttyper, hvis man anvender samme hastighed, kuglevægt og krudtmængde.

Der er ved samme kuglevæg og udgangshastighed ikke mærkbar forskel mellem 308 og 30.06.

Hvis man leger lidt i Quickload, kan man faktisk opnå samme hastighed i både 308 og 3006 med precist samme krudtvægt.

Ifølge quickload, er der dog en klar forskel i den maximalt opnåelige hastighed. Med en 180grains kugle kan man i en 308win opnå 796m. I en 3006 kan man med samme kugle opnå 860m. i en 300winmag kan man opnå 930m.
Hvis man ønsker max hastighed, vil krudtmængden være ca 42grains for 308. Ca 55grains for 3006 og ca 72grains for 300winmag.

Så alt det her ævl omkring følt rekyle mellem forskellige kalibrer, er nok primært baseret på hastighed og krudtmængde, og en uhyggelig masse "jeg synes" og "jeg har hørt"

jbn
Svar
#27
Citat:quote:

Der vil ikke være væsentlig forskel mellem 2 krudttyper, hvis man anvender samme hastighed, kuglevægt og krudttype.

jbn



Enig ! [Wink]

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#28
Det er muligt at du ikke i en jagtsituation er særlig opmærksom på rekylen. Men det er et fakta at større rekyle eller lettere riffel giver større forskel i træfpunkt, afhængigt af skydestilling, og rekyleoptag.

halløj Igno
s´følgelig har du ret, du lægger bare ikke så meget mærke til det[Wink]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Det er muligt at du ikke i en jagtsituation er særlig opmærksom på rekylen. Men det er et fakta at større rekyle eller lettere riffel giver større forskel i træfpunkt, afhængigt af skydestilling, og rekyleoptag.

halløj Igno
s´følgelig har du ret, du lægger bare ikke så meget mærke til det[Wink]

mvh
Strom



Det er da kun fordi at man kun kan se at man ikke rammer. Man kan jo ikke se hvor meget man rammer forbi[Wink][8D]

jbn
Svar
#30
Lige for at understøtte Storm's påstand, så har jeg prøvet at sætte et haglgeær ind i den formel, jeg lagde et link til tidligere i tråden. Haglgeværet sparker faktisk en smule mere end 30.06'eren.
Det skal da nok passe, men jeg har aldrig ænset rekylen fra et haglgevær.
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Lige for at understøtte Storm's påstand, så har jeg prøvet at sætte et haglgeær ind i den formel, jeg lagde et link til tidligere i tråden. Haglgeværet sparker faktisk en smule mere end 30.06'eren.
Det skal da nok passe, men jeg har aldrig ænset rekylen fra et haglgevær.



Måske fordi du ikke har prøveskudt så mange kraftige jagtpatroner på en papirskive... Efter et par kasser mod statisk mål kan man godt mærke magnumpatronernes effekt [B)]
Svar
#32
Jamen det er jo netop det jeg/vi prøver at sige:
Ved præcisionsskydning er rekylen generende, hvorimod ved skud på bevægeligt mål eller med haglgevær bemærker man den ikke.
Svar
#33
Hmm, det ser ud som om min raketeffekt-teori holdt vand, selvom det er helt hen i den teoretiske skov at diskutere emnet.

Men det er vel bl.a. derfor vi er her på sitet, for at vende det teoretiske på et plan der i praksis ikke har noget at sige [Big Grin]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#34
Arrrrhhh - deeet synes jeg nu kommer an på hvis indlæg man lægger vægt på.
Personligt tror jeg, at jeg holder på Ignorentens, som siger, at der ikke behøver være forskel i rekyl, hvis hastighed og kugle er ens.
Det er bare sjældent, at de er det.
Svar
#35
Lars.M.L. beskrev det udfra de normale omstændigheder:

Citat:quote:

Vedr. krudttyper: langsomtbrændende krugt til fx 30-06 skal doseres i større mængde end hurtigtbrændende krudt til fx 308 win for at opnå samme udgangshastighed.
Da vægten af krudtet indgår i beregningen af rekyl på lige fod med projektilvægten (jvf http://www.robsoft.nu/omvandlare_se/rekyl.asp?MainID=5), vil en riffel i kaliber 30-06 give en lidt større rekyl end en riffel i kaliber .308 win, forudsat at våbenvægt, projektilvægt og udgangshastighed er den samme.

Lad mig komme med et eksempel:
Projektil: Norma Oryx 180 gr
Riffelvægt: 4 kg
Udgangshastighed: 750 m/s

I henhold til http://www.norma.cc skal man lade .308'eren med cirka 40 grains N202, hvorimod 30-06 skal have 48 grains N203B.
Dette giver en rekylenergi på 18,44 J hhv 20,56 J. Altså en forøget rekyl på cirka 10%.



At man så kan lade med en hurtigere krudttype i 30.06 og få samme resultat, er en mulighed, men sjældent gjort ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Lars.M.L. beskrev det udfra de normale omstændigheder:

Citat:quote:

Vedr. krudttyper: langsomtbrændende krugt til fx 30-06 skal doseres i større mængde end hurtigtbrændende krudt til fx 308 win for at opnå samme udgangshastighed.
Da vægten af krudtet indgår i beregningen af rekyl på lige fod med projektilvægten (jvf http://www.robsoft.nu/omvandlare_se/rekyl.asp?MainID=5), vil en riffel i kaliber 30-06 give en lidt større rekyl end en riffel i kaliber .308 win, forudsat at våbenvægt, projektilvægt og udgangshastighed er den samme.

Lad mig komme med et eksempel:
Projektil: Norma Oryx 180 gr
Riffelvægt: 4 kg
Udgangshastighed: 750 m/s

I henhold til http://www.norma.cc skal man lade .308'eren med cirka 40 grains N202, hvorimod 30-06 skal have 48 grains N203B.
Dette giver en rekylenergi på 18,44 J hhv 20,56 J. Altså en forøget rekyl på cirka 10%.



At man så kan lade med en hurtigere krudttype i 30.06 og få samme resultat, er en mulighed, men sjældent gjort ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...




Hej Claxel, nu læser du indlæg, og fortolker "normalt" som fanden læser biblen[Wink]

Det er vel ikke normalt at nedlade en 30.06 til 308 hastigheder, med langsomtbrændende krudt (risiko for detonation) Hvis du ønsker lavere hastighed og samme kuglevægt anvendes der vel ofte en klart mindre ladning og hurtigere krudt evt kombineret med polyestervat.

Årsagen er vel ikke primært raketefekten, derimod primært selve krudt/gasvægten.

Quickload har forøvrigt lidt andre tal en Lars M L angiver.
39.3gr 202 i en 308 giver 751m
39,3gr 200 i en 3006 giver 755m
44gr 203b i en 30.06 giver 753m med 2700bar
48gr 203b i en 3006 giver 812m

jbn
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by ignorant
39,3gr 200 i en 3006 giver 755m

jbn



Du mener vel 202 ??

JPL
JPL
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by Claxel



At man så kan lade med en hurtigere krudttype i 30.06 og få samme resultat, er en mulighed, men sjældent gjort ...

K&B Clax [Wink]


Hej Claxel, nu læser du indlæg, og fortolker "normalt" som fanden læser biblen[Wink]

Det er vel ikke normalt at nedlade en 30.06 til 308 hastigheder, med langsomtbrændende krudt (risiko for detonation) Hvis du ønsker lavere hastighed og samme kuglevægt anvendes der vel ofte en klart mindre ladning og hurtigere krudt evt kombineret med polyestervat.

Årsagen er vel ikke primært raketefekten, derimod primært selve krudt/gasvægten.

jbn



Nej sådan læser og fortolker jeg det ikke [Wink], hvis du kigger efter, vil du se vi to er 112% enige.

Og ja, det er en kombination af krudt/gas-vægten, der giver den større effekt jeg skrev om, kaldte den blot simplificeret for raketeffekt [Wink]

Og den effekt bliver mindre ved brug af et hurtigere krudt, der kan give samme hastighed, med en mindre vægt, selv i et større hylster.[Smile]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#39
Hvem kommer først?[Big Grin]

[Image: 553px-Calliphora_spec.jpg]

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#40
Fuuuuck

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)