Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvad er nu det??
#21
Citat:quote:

Ikke for at stjæle tråden,men hvordan frigør i endetarmen på dyret?


Jeg skærer rundt om endetarmsåbningen og frigør med fingrene tarmen meget forsigtigt, derefter trækker jeg den ud af dyret og skærer et stykke af efter at have klemt evt. pastiller ud. Herefter slår jeg knude på tarmen og er klar til at trække den ind i dyret. Det skal nævnes at det er den sidste del, idet jeg starter med halsen, derefter åbning af bugen, mellemgulvet og maskinrummet i den rækkefølge, og til sidst endetarmen, inden det hele trækkes ud.
Det er den måde jeg synes er mest hygiejnisk. Er maven perforeret skyller jeg med vand et par gange, måske ikke det mest hensigtsmæssige da det jo spreder bakterier i hele dyret, men jeg kender ikke bedre løsninger.
Billederne af dyret ligner nu meget et waidskud, selv om du siger det modsatte, især ser det ud til at der er truffet ribben, de har det med at splintres og derefter perforere tarme eller mave. Jeg kan ikke forstå at du ikke har bemærket den karakteristiske lugt da du tog dyret ud, uanset om det skulle forholde sig som du siger og være fra halsen.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#22
Alan med fokus på bakterier ville jeg netop ikke brække låsen. Alle andre steder på dyret er kødet dækket af minimum en hinde, og det meste af kødet dækket af skind indtil det bliver bforlagt. Du åbner en hovedvej for bakterier ind i kødet ved at brækkelåsen.

Ligesom ULG skærer jeg rundt om endetarmåbning og fjerner endetarmen uden at fakalier nogen sinde kommer i kontakt med med dyret. Når jeg har brækket et dyr der er velskudt, så er det eneste der har været i kontakt med kød blodet fra skadet skudet har forsaget.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#23
Formålet med at brække låsen er fordi der altid vil være en risiko for at enten blæren sprænger eller afføring kommer i berøring med kødet, og dette vejer tungere end at der efterfølgende skulle komme en ”bakterie flyvende” og sætte sig på skære fladen inden dyret forlægges.

Jeg undgår selv at brække låsen, måske mest af estetiske grunde, da det fine kød får en lidt mørk hinde efter at hængt en dag eller to, Det kan også være at jeg er påvirket af at stå og brokke med en lommekniv med risiko for at den skulle folde sammen om fingrene på en, sidst men ikke mindst har jeg set at ikke alle har potentiale som slagter, men skærer vildt og voldsomt i kødet for at få låsen brækket.

Men det er et sikkert emne til diskussion på hygiejne kursus for jægere.
Svar
#24
Citat:quote:

Billederne af dyret ligner nu meget et waidskud


Jeg kan selvfølgelig ikke afvise den teori om at et fragment har perforeret mavesækken, men kuglen (hovedfragmentet) har ikke været nær mavesækken.

Dyret er skudt en anelse skråt (måske 20-30 grader),
Den grønne pil er indgangen (man kan lige se indgangshullet). Den røde plet er udgangen.

[Image: 14122008261-1.jpg?t=1229633136]

Citat:quote:

Jeg kan ikke forstå at du ikke har bemærket den karakteristiske lugt da du tog dyret ud, uanset om det skulle forholde sig som du siger og være fra halsen.



Det forlanger jeg heller ikke [Wink], men der er da ingen tvivl om at jeg ikke har brugt den fornødne tid og opmærksomhed på dette dyr.[B)]
Det er ingen undskyldning (det behøver jeg vel heller ikke) men for meget af min opmærksomhed, var desværre rettet mod en ”overophedet” hund, som ikke kunne forstå at ”fornøjelighederne” nu var slut. Dette kombineret med dårligt lys samt manglende erfaring med maveindhold uden for maven, var sikkert skyld i at jeg ikke bemærkede noget. Faktum er i hvert fald, at jeg tog fornøjet hjem og blev mindre fornøjet 4 dage senere.

Bang.
Svar
#25
At skære hele vejen rundt om tarmen, blotlægger vel også kød med fri adgang for bakterier. Jeg tager med to fingre om tarmen så langt tilbage som muligt og stryger gentage gange "delfa'erne" fremad, skærer tarmen så der er ca. 30 cm. tilbage, en finger ind bagfra og tarmen trækkes på fingeren som man sætter tarm på en pølsestopper, finger og tarm bagud og tarmen snittes så tæt på køllerne som muligt uden at der er fritlagt kød.

CP

1)Har engang i 80' erne været med til at lave forsøg på grindsted slagteri, hvor vi frøs en prop direkte i røvhullet på grisene med flydende nitrogen ( - 196 gr.) (og ja - de var døde først) Herefter kunne hele tarmsystemet fjernes ubrudt fra kødet uden fare for kontakt med bakterier.

2) Har forsøgt at lave en "røvhulskniv" ud af en skarptslebet Ø 40 mm. hulsav monteret med en styretap og et skæfte - en sweisshundefører brugte den et stykke tid - var ret glad for den til krondyr.
Havde den med på jagt i Sverige hvor der var en betjent fra station 1 med: "en røvhulsfjerner - lad mig få den med til København"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#26
Jeg kan ikke forstå hvorfor du lader et lam hænge så lang tid det er efter min mening slet ikke nødvendigt, mine lam hænger max til dagen efter og kødet er som smør.

Mon ikke det er blodrester og lidt mave som har blandet sig.

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#27
Til Tonny og Skovfogedelev Christensen.

Grunden til at man flækker låsen er af hensyn til afkølingen af de to mest værdifulde stykker kød på hele dyret, hvor der en en risiko for at køllerne bliver totalt ødelagt, hvis de ikke nedkøles hurtigt nok.
Hvis låsen flækkes korrekt burde der ikke blive noget kødspild og den lille smule der evt. bliver, kan bare ryge i kødhakkeren sammen med slagene.
Denne afkøling er selvfølgelig mere relevant desto større dyret er og hvis i ser på Farmors billeder fra Tyskland kan i på det første parade billede se at man ydermere har skåret op under bovene på vildsvinene af den samme årsag.

I Skotland forlanger de fleste vildthandlere at låsen er flækket og mange forlanger også at de skylles med vand indvendigt.
Ydermere flækkes hele brystkassen og en "spreader" sættes ind for yderligere at afkøle dyret
Bangs stykke råvildt ville helt afgjort være blevet kaseret i dyrlæge kontrollen. Men derfor burde man sagtens kunne redde ryggen og køllerne.
Svar
#28
Jeg tror nu ikke, at der er den store fare for at ødelægge kødet på et stykke råvildt pga. manglende nedkøling... Og hvis man skyller dyret med vand, så sørger man da først for at få alle baktusserne fordelt i alle kroge af dyret. Jeg kan kun tilslutte mig Claus Petersens opskrift.

Panthera

[Image: Img_0338.jpg]
Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#29
For mit vedkommende er det såmænd ikke på grund af frygten for bakterier, men derimod for smagens skyld, at jeg er opmærksom, når jeg brækker et dyr. Der er ikke noget værre end en mørbrad, som smager af mave.
I de tilfælde, hvor jeg skal partere sådan et dyr, er jeg meget grov!
Jeg vasker ikke noget væk - jeg smider væk. Når først kødet har været i berøring med maveindhold, så kasserer jeg det. Det kan efter min mening ikke vaskes, så man ikke kan smage det.
I dette tilfælde ville jeg smide siderne og mørbraden væk, ryggen ville jeg udbene. Køllerne er sjældent beskadiget og desuden kan jeg ikke smage, hvis de har været i berøring med 'spejderhagl' og urin.
Svar
#30
Nu sagde jeg jo også at det er mere relevant med afkølingen desto større dyret er, men principielt er det det samme for alt vildt.
Derfor smider vi heller ikke fasanerne i en bunke, men hænger dem op så der er luft hele vejen rundt.

Med hensyn til vand, så er der ingen tvivl om at det ville have hjulpet gevaldigt på Bangs dyr.
Svar
#31
@Renegade
Citat:quote:

Grunden til at man flækker låsen er af hensyn til afkølingen af de to mest værdifulde stykker kød på hele dyret, hvor der en en risiko for at køllerne bliver totalt ødelagt, hvis de ikke nedkøles hurtigt nok.



Er godt klar over dette, men på råvildt tvivler jeg på der er et problem. Når jeg hænger dyr op hjemme bruger jeg en slagtebom fra et svineslagteri, den placerer jeg i et par huller skåret mellem knogle og sene i bagløbene. Den er udformet så benene spredes og køllerne derved kommer fra hinanden.
Det er klart at har maen 30 stykker vildt i den større ende, så kan man blive nødt til at gøre det anderledes.
Men jeg mener dog stadig at det er en dårlig ide at blotlægge kødet hvis det skal hænge et stykke tid.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)