Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Canting
#21
ID.
1mm afvigelse ved 1 grad på 100meter kan omregnes til 7mm på 100meter hvis du indskyder på 500meter.

Hvis afstanden fra mundingen til sigtelinien i det lodrettte plan er 50mm og kikkerten kanter 1 grad får man tangens til 1 grad gange 50 = 0,87mm og det er den sideværts kompensering du skal gøre for at ramme i plet. Så er buen som kuglen flyer i vel ligegyldig.
PCB19 oprunder dette til 1mm er lig med 1/10 klik når POI flytter sig 1 cm per klik.
Hvis ballistik programmet tager fejl, så er det jo ubrugeligt, såvel som de andre programmer jeg har haft. De kommer nemlig med stort set samme resultat. Der er lidt forskel på om de runder op eller ned.

Nu opfatter jeg 1 grad for at være mindre end nogen person er i stand til at vurdere, så hvis fejlen virkelig skulle være 18mm på 100 meter, så er alle dem der påstår at deres riffel skyder "hul i hul" svært heldige hver gang de rører aftrækkeren.[8)][^]
Jeg vurderer at de fleste "opfatter" en kantning inden for +- 2 til 3 grader som værende vandret, så hvis du har ret, så har vi måske forklaringen på at så mange dumper til riffelprøven[Wink][Wink][Wink]


--
mvh M@X.
Verdens første og eneste DRALF champion.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#22
Jeg har gået og tænk over det hele dagen og det er måske mig der bruger et forket udtryk - det er kantning af kikkerten i forhold til riflen (ikke kun riflen) jeg mener.
Jeg citerer Major John L. Plaster (forfatter til biblen Ultimate Sniper): If your scope is canted, you'll tip your rifle while firing and dump bullets right or left, with the effect increasing with distance. For example, you could find that for each six clicks in elevation, the canted crosshair pulls you one click to the left, a situation that hardly lends itself to precision shooting. Even a tiny1-degree cant will shift your bullet one-half inch per hundred yards.

Forøvrigt forstår jeg stadig ikke dit regnestykke - i en cirkel med en radius på hundrede meter gir' en grad 1,75 meter.
I en cirkel med en radius på 5 cm gir' 1 grad (som du selv skriver) 0,87 mm forudsat at sigtelinie og løb er paralelt og enten center løb eller center trådkors er rotationsakse men det er de jo ikke.
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#23
Om igen ID

Det er jo lige netop trådkors/sigtelinien der er rotationsaksen som der osse er beskrevet ved fig.2

Som jeg læser begge eksempler så opstår forvirringen jo netop ved en sammenblanding af kantet trådkors (monteringsfejl) og kantning under sigtningen (betjeningsfejl)

Du efterlyser en metode til at undgå det første og det er her dit link tager fejl. De kanter under monteringen f.eks 1 grad UDEN at kompensere herfor under indskydningen og helt ukritisk og samtidig korrekt får du en kæmpefejl på de lange afstande.

Hvis du derimod genetablerer korrekt POI ved en bevidst kantning af montagen, så får du den meget mindre fejl som beregnet af ballistikprogrammet.

Og husk at fejlen er meget progressiv - 1 grad giver næsten ingen afvigelse, men 2 grader giver mere end dobbelt så stor en fejl. Der findes sikkert en formel der kan beskrive denne progressivitet, men det vil jeg overlade til de udpræget bogligt begavede.

--
mvh M@X.
Verdens første og eneste DRALF champion.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#24
Nu syntes jeg ikke rigtigt at det tilkommer mig at forfægte andres postulater (selv om jeg dog er enig med dem), men her er ihvertfald hvad jeg har gjort nu (vi kunne ikke få projekteringen med på billede). Jeg har en lodsnor sat op på en plade som er sat op med et vaterpas hvor libellen har en diameter på 420 meter - så lyser jeg igennem sigtet forfra (objektivenden) og Mildotten projekteres på pladen - riflen er sat i vage med samme lodestok.
[Image: L1010204.jpg]
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)