Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Er der snelle på Mauser M03
#21
UHA DA DA,snelle eller ej,hmmm den er sgu ikke hel let den der.

Jeg kender en der bruger det,og forstår at bruge det,han siger at der skal uhyggelig mange skud til før det er rutine (eller næsten rutine,skydning må aldrig blive rutine skide farligt)

Jeg har prøvet en del skud med en 22er med snelle og jeg er ikke vildt imponeret,jeg vil hellere at man stiller aftræksvægten eller hvad det nu kalles en smule lavere,og jeg skal lige tilføje at jeg har skudt siden jeg var,tha 8år i skytteforening og lidt uautoriseret skydning lidt før.

Jeg har på bane prøvet at skyde med jagtriffel med snelle et par gange,den ene gang var jeg og et par andre skytter lige ved at få brug for rene underbukser.

Jeg skal ikke dømme i hvad andre mener er godt og brugbart,men kan kun sige at snellen er for farlig i mine hænder.

03 SIKKE ET VÅBEN WWHHAAAAAUUU men finansmisteren her på matriklen siger at jeg vist har nok i skabet hmmm ministeren har 58 par sko og jeg har en 22w mag 6,5x55træls 308og 9,3x62 vækslpibe en 12 76 overunder samt en 12er halvauto. og så siger ministeren at jeg kun kan bruge en ad gangen.

Jeg prøvede efter den udtalelse at trække et par gummistøvler på iført kondisko og måtte konkludere at ministeren sikkert også kun er i stand til at bruge et par sko ad gangen

mvh,Buffalo
Svar
#22
Hej Chrstn_olsen

Hvis en våbenfinesse er udført så den gentagende gang i masser af år medfører at op mod 90% af brugerne fejlbetjener den, med deraf følgende fare for omgivelserne. Så må du undskylde mig, men så er det ikke rimeligt at udstyre våben med den slags detaljer.
Meldingen om at folk bare kan holde pølserne ude af aftrækkerbøjlen, holder ikke en meter, når der er så mange der fejler, som tilfældet er med snelle.

Tilsvarende kan man sige om det andet fenomen (bubber). Der har gennen de sidste 15 år været mange beskrivelser af at dette fenomen forekom jævnligt på mange skydebaner. Der har også været beretninger fra en safarioperatør, hvor han beskriver 6 tilfælde indenfor de sidste 10 år, hvor der har været overhængende livsfare for ham eller hans ansatte på grund af en "bubber".
Hvis man konsekvent affærdiger den slags erfaringer, med komentaren om at det er en urutineret idiot der har fejlbetjent, så mener jeg at man burde vågne op og vende tilbage til den virklige verden.
Generelt er verden befolket med urutinerede mennesker, der absolut ikke er idioter. Derfor er det en producents fornemste opgave at designe et produkt så betjeningen er så enkel og indlysende som mulig, og denne betjening bør ikke ergonomiskt og indlysende opfordre til livsfarlige fejlbetjeninger.

Men ellers er en Mauser 03 et supervåben, med flotte detaljer og et smukt design, og jeg har fuld forståelse for Maublas tilbagevendend til sund fornuft vedrørende våbenpreferencer[Wink]

jbn
Svar
#23
Citat:quote:

Det er jo ikke et problem med snelle/let aftræk, hvis man holder snitterne ude af aftrækker bøjlen når man ikke skal skyde....



Det er det nu alligevel. Min Scout i .308 win er uden snelle. Den har et virkelig godt aftræk, så da jeg bestilte storebroren i .376 Steyr nævnte jeg udtrykkeligt, at jeg ville have den uden snelle. Alligevel ankom den med det såkaldte kombiaftræk. Når jeg stikker snellen, kan jeg udløse skudet ved et kontant slag mod skæftet[:0]

Nå, det gør jo ingen skade når jeg ikke bruger det, og tilsyneladende er aftrækket uden brug af snellen det samme som på .308´eren, så jeg lever med det.

jeg mener dog at en snelle er en anakronisme fra dengang man ikke kunne lave et ordenligt standard aftræk.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#24
Jeg gad da godt at vide, om der ikke også er masser, der laver fejlaftræk UDEN snelle.... Og hvis man kigger nærmere, så er antallet af fejlaftræk med og uden snelle nok ca. det samme, når der korrigeres for antallet af våben i de forskellige typer.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#25
Prøvede også at bløde lidt op på mit første indlæg, da jeg godt kunne se at det blev lidt kontant. Når aftræk idag er så gode, har snellen måske ikke rigtig nogen berettigelse, så hvorfor ikke bare fjerne dem hvis de er en risiko? Jeg har selv kun skudt lidt med snelle (Sauer 202) og der virkede det fortrinligt.

Mht. Blaseren så ændrer jeg dog ikke mening. Hvis man kan komme til at afgive et skud under afsikringen er det fordi fingerene er et sted de ikke skal være. En almindelig sikring vil jo også resultere i et skud hvis du trykker på aftrækkeren samtidig. Det undrer mig til gengæld ikke at det primært er amerikanere der har problemer med dette når man ser nogle af de ting som de vil nedværdige sig selv til at sagsøge producenter for.....

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#26
Citat:quote:

Min erfaring med snelle er at da det er et kompromis aftræk, så er det direkte aftræk dårligere når det er kombineret med snelle, end det aftræk der er født alene som direkte aftræk.



Jeg har en Sako 75 uden snelle og en Sako 85 med snelle.
Der ingen forskel på det direkte aftræk på de to rifler.
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by TRG-S

Citat:quote:

Min erfaring med snelle er at da det er et kompromis aftræk, så er det direkte aftræk dårligere når det er kombineret med snelle, end det aftræk der er født alene som direkte aftræk.



Jeg har en Sako 75 uden snelle og en Sako 85 med snelle.
Der ingen forskel på det direkte aftræk på de to rifler.



Så prøv en CZ 550 eller en ældre Mævser 98 eller en Sauer 80

Det kan selvfølgelig osse være at du ikke har så god en følelse i din aftræksfinger...[Wink][Big Grin]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#28
Citat:quote:

Det kan selvfølgelig osse være at du ikke har så god en følelse i din aftræksfinger...

Jeg har haft flere Sako'er og har en ganske erfaren aftræksfinger[Wink]
På Sako er der ikke forskel.
Svar
#29
Jeg har en Mannlicher Schönaur M72, med snelle og dens aftræk uden snelle er bedre end en skytteforeningsmauser og de CZ og Savage rifler jeg har prøvet uden snelle, også Savage Accutrigger.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Prøvede også at bløde lidt op på mit første indlæg, da jeg godt kunne se at det blev lidt kontant. Når aftræk idag er så gode, har snellen måske ikke rigtig nogen berettigelse, så hvorfor ikke bare fjerne dem hvis de er en risiko? Jeg har selv kun skudt lidt med snelle (Sauer 202) og der virkede det fortrinligt.

Mht. Blaseren så ændrer jeg dog ikke mening. Hvis man kan komme til at afgive et skud under afsikringen er det fordi fingerene er et sted de ikke skal være. En almindelig sikring vil jo også resultere i et skud hvis du trykker på aftrækkeren samtidig. Det undrer mig til gengæld ikke at det primært er amerikanere der har problemer med dette når man ser nogle af de ting som de vil nedværdige sig selv til at sagsøge producenter for.....

C



Der er ingen der forlanger at du skal ændre mening.
Fakta er vel at der er mange andre end Amerikanerne, der har påpeget problemet. Problemet er et produkt af at man rent refleksmæssigt prøver at skabe modhold for det nødvendige skub med tommeltotten. Og hvis man ikke direkte overtrumfer denne refleks ved en bevidst tanke om at man ikke må bruge aftrækkeren, til at skabe det nødvendige modhold, så har man potentielt en "Bubber".

Samme producentgruppe har da også på den senere udviklede Mauser03 elegant nydeligt og sikkert vist at man sagtens kan lave kuglespænder uden denne ergonomiske risiko.

jbn
Svar
#31
Citat:quote:

Der er ingen der forlanger at du skal ændre mening.
Fakta er vel at der er mange andre end Amerikanerne, der har påpeget problemet. Problemet er et produkt af at man rent refleksmæssigt prøver at skabe modhold for det nødvendige skub med tommeltotten. Og hvis man ikke direkte overtrumfer denne refleks ved en bevidst tanke om at man ikke må bruge aftrækkeren, til at skabe det nødvendige modhold, så har man potentielt en "Bubber".

Samme producentgruppe har da også på den senere udviklede Mauser03 elegant nydeligt og sikkert vist at man sagtens kan lave kuglespænder uden denne ergonomiske risiko.

jbn



Arrh... Hr. Ignorant. Med al respekt og ihukommende at det generelt synes populært at svine den tyske rettrækker til i dette forum så skal man vel også passe på ikke at gøre alting til problemer? At Bubber (af alle mennesker) efter bevidst utilstrækkelig instruktion laver et vådeskud gør i mine øjne ikke Blaseren hverken mere (eller mindre) "farlig" end så mange andre anerkendte kvalitetsrifler. At en Sauer 202 (som flere andre ret kostbare rifler) ikke kan aflades i sikret tilstand og hvor sikringsknappen ovenikøbet sidder umiddelbart foran aftrækkeren får mig altså heller ikke til at sige, at en S&L er det eneste sagliggørende design i denne verden. Alle våben er farlige hvis de fejlbetjenes og hvis man (bevidst eller ubevidst) bruger aftrækkeren som "modvægt" ved afsikring af en Blaser så er man i min verden for dårligt skolet og for urutineret til overhovedet at eje et våben!

Venligst
Klaasehaans

Citat:quote:

Der har også været beretninger fra en safarioperatør, hvor han beskriver 6 tilfælde indenfor de sidste 10 år, hvor der har været overhængende livsfare for ham eller hans ansatte på grund af en "bubber".
Hvis man konsekvent affærdiger den slags erfaringer, med komentaren om at det er en urutineret idiot der har fejlbetjent, så mener jeg at man burde vågne op og vende tilbage til den virklige verden.




PS: Jeg synes bestemt jeg befinder mig i en virkelig verden. Og det er i øvrigt en verden hvor også kædesave og vinkelslibere er farlige hvis de bliver betjent forkert eller af utilstrækkeligt instruerede operatører...
Svar
#32
Klaashans

Der er ingen der påstår at noget design er den endegyldige sanhed.

Hvis et produkt har en betjeningsdetalje som en større end gennemsnit andel af brugerne, både rutinerede og urutinerede, fejlbetjener. Virker det måske lidt provokerende hvis producenten uhæmmet anpriser netop denne løsning som verdens sikreste. I stedet burde man vel nedtone anprisningen, og intensivere uddannelsen af brugerne, som nødløsning. Derefter var det måske prisværdigt hvis man igangsatte en designændring, som reducerede muligheden for fejlbetjening.
At samme firmagruppe så senere har udviklet en Mauser03 hvor løsningen på kuglespændingen er til UG er godt.

Hvis du mener at alle der risikere at fejlbetjene denne riffel som beskrever, er uegnede til våbenbrug, så er min opfattelse, at der bliver klart længere mellem dem der efter din mening er egnede. Man kunne frygte at der kun ville være enkelte med manglende selverkendelse tilbage.

Den store kunst inden for våbendesign, er vel at opnå et produkt der uden væsentligt individuel omskoling kan betjenes risikofrit af næsten alle.
Dette design eksistere aldrig, men målet må være at komme tættere på

Citat:quote:

PS: Jeg synes bestemt jeg befinder mig i en virkelig verden. Og det er i øvrigt en verden hvor også kædesave og vinkelslibere er farlige hvis de bliver betjent forkert eller af utilstrækkeligt instruerede operatører...



Lidt i humor, så ser jeg for mig en skytte iført både hjelm, ansigtsskærm, og skudsikker beklædning, lidt på linje med det sikkerhedsudstyr, der anvendes ved de 2 nævnte arbejdsredskaber[Wink]

jbn
Svar
#33
Ja jeg sidder og stiller mig selv 2 spørgsmål.

1. Hvornår skal jeg mon have eftermonteret en AccuTrigger agtig fyr på min S&L før jeg kan blive lukket ind på skydebanen ?

2. Mon denne tråd kan slå rekorden i flest indlæg om riffelsikkerhed - en rekord der eller må indehaves af tråden om Blaseren ?

Begge spørgsmål kan kun tiden vel svare på, for hvis der er nogen der kan vha. en krystalkugle, så har jeg lige et par ekstra spørgsmål om aktiekurser, hestevæddeløb osv...
Mvh.

Yeti
Svar
#34
Hej
Vedr. det Bushman skriver, hvis den kommer fra den danske impotør GUNTEX så er den født med snelle, den kommer fra GUNTEX men snelle det har den ikke, men om det har noget at gøre med, at det er en Links riffel og de kun laves uden stiksnelle ved jeg ikke, men det kan være i ved [?]

Mvh Maubla O.H.

Mauser M03 i Kaliber 7mm Rem.Mag. og 375 H&H
Blaser i Kaliber 22x250, 6,5x55, 7mm Rem.Mag., 30-06, 9,3x62
Ruger 77 i Kaliber 300 Win.Mag.
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#35
Min er også en links, men jeg skulle som sagt bestille den med snelle. Det er købt i Sverige, så derfor kan det jo ikke rigtigt sammenlignes med hvad Guntex tager hjem.
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)