Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sort rålam nedlagt på Lolland
#21
Her i danmark hvor jagtlejen er blevet så dyr, er det vel blevet nærmest ok, man skyder før man ser ! Jagtlejen er jo dyr, så skal man jo også have valuta for pengene [:0]
Hvad nu hvis naboen ser den, så skyder han den sgu !
Ja sådan går det som reglen !
Det der jagtsjov er ved at være lige så populært som golf, det er ved at blive en hobby hvor det drejer sig om at have flest trofæer, helst på kortest tid.
Hvis man betaler 10.000 kr pr. år pr. mand skal der vel også skydes ?
Hvad regner man en dansk buk til ? eller et lam ?
Super at jagt er blevet en folkesport, eller hvad ?
Hold da kæft hvor er der også ved at være mange klaphatte !
Ja ha' mig undskyldt, men det er ved at pisse mig af at argumentet for at skyde et ungt dyr tit er jaglejen.
Skulle lige have afløb for en masse lort jeg har måtte lægge øre til idag, undskylder det skulle gå ud over jer venner.

Dette indlæg hører egentlig ikke til her i denne tråd, så moderator er fri til at flytte den.

Hilsen Steen
Svar
#22
Under et jagtophold i England hørte vi skytten på den lokale Pub fortælle at jagtgæsterne altid blev pålagt ikke at skyde de hvide dådyr, af den grund at det således var lettere at lokalisere flokken i den tætte skov! De hvide dådyr blev således også "selekteret" dog ikke ud fra avlsmæssige betragtninger.

[Image: PeterandTony0507012-1-1.jpg]


Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister
Min pointe? Blaa, gul, hvid eller sort, skyd den. Det naste bliver vel at en ulige buk heller ikke maa skydes. Det andet er bare Dr. Mengele spekulation paa hvad der kunne have kommet ud af at ikke at have skudt.Hogmeister


Hogmeister.
Du er i din gode ret til at mene, at det omtalte dyr skal nedlægges, som ethvert andet dyr.Din måde at skrive det på giver grimme billeder på nethinden. Stort set hver gang, du har haft indlæg, har jeg lovet mig selv, at jeg ikke, uanset hvad, ville kommentere på dine indlæg.
Fra i dag af vil jeg aldrig mere kommentere dine indlæg.
Walnut
Svar
#24
@Just shot.
Hvis du ikke skulle kunne læsse af her blandt venner og ligesindede, hvor skulle du så kunne gøre det???

Fint med mig [Smile] Og jeg håber det hjalp [Big Grin]

Mvh Farmor

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#25
Hogmeister: Er du sød at skrue ned for charmen. Tak!

Redigeret af Høgh
Hogmeister
Svar
#26

[/quote]Hvis man betaler 10.000 kr pr. år pr. mand skal der vel også skydes ?
Hvad regner man en dansk buk til ? eller et lam ?
Super at jagt er blevet en folkesport, eller hvad ?
Hold da kæft hvor er der også ved at være mange klaphatte !
Ja ha' mig undskyldt, men det er ved at pisse mig af at argumentet for at skyde et ungt dyr tit er jaglejen [quote]quote:


Det er vel ikke et spørgsmål om at få fuld valuta for jagtlejen, men hvorfor gå på jagt hvis man ikke vil eller "må" skyde fordi det er et sort dyr, eller for lille, for stort, en gaffel, en sekser osv.

Alle eller mange har sgu en undskyldning enten for ikke at skyde, eller også for at skyde, morale og etik flytter ligesom vinden blæser.
Mange sparer dyrene, ligeså mange snakker om at vi skal skyde noget mere råvildt af, det er fanme ikke nemt at gøre alle tilfredse, men om det er et sort, grå, grønt, blåt eller hvidt rådyr man skyder så gør man det nok fordi man er jæger og går på jagt og for at få et enkelt dyr i fryseren i ny og næ, ellers var det jo ikke nødvendigt at have jagttegn, undskyld, surt opstød[xx(]

Per T Nielsen

Ruger # 1
"one shot - one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#27
Jeg kunne ikke have udtrykt mig bedre!
hogmeister
Hogmeister
Svar
#28
Jeg er JÆGER!!

Jeg behøver ikke nogen "undskyldning" for lovligt at nedlægge "unge" dyr på de områder hvor jeg har lov til at gå på jagt!

Der er INTET som helst galt i at nedlægge unge dyr, uanset farve, det er en normal og fornuftig del af det at "høste af overskuddet"

Færre lam der skal gennem vinteren = mere føde til de andre = kraftigere og sundere dyr næste år.

Det er der vel ikke nogen der er uening i? specielt da ikke i en så talrig bestand som det danske råvildt...

Men... de argumenter som den på gældende "sort-dyr" jæger kommer med er vrøvl... og at udstille sin egen uvidenhed er enhvers ret[Wink]

At konkludere at det ville give bedre mulighed for at få flere sorte rådyr på lolland, hvis rå-lammet ikke var blevet skudt er jo logik for perlehøns ([:I])

At nogen fravælger at skyde "de små søde lam" må bero på deres egen måske sentimentale holdning til jagt og vildt...

Den pågældende der nedlagde det sorte lam, gjorde det for at kunne prale af at have skudt noget usædvanligt, præcis som parykbukke, proptrækkere og hvad ved jeg... dyrets alder eller avlsmæssige betydning har næppe fået mere end en strejf-tanke med på vejen..

(i øvrigt smager det vel ligeså godt som "almindelige" rålam [:p])

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Jeg er JÆGER!!

Jeg behøver ikke nogen "undskyldning" for lovligt at nedlægge "unge" dyr på de områder hvor jeg har lov til at gå på jagt!

Der er INTET som helst galt i at nedlægge unge dyr, uanset farve, det er en normal og fornuftig del af det at "høste af overskuddet"

Færre lam der skal gennem vinteren = mere føde til de andre = kraftigere og sundere dyr næste år.

Det er der vel ikke nogen der er uening i? specielt da ikke i en så talrig bestand som det danske råvildt...

Men... de argumenter som den på gældende "sort-dyr" jæger kommer med er vrøvl... og at udstille sin egen uvidenhed er enhvers ret[Wink]

At konkludere at det ville give bedre mulighed for at få flere sorte rådyr på lolland, hvis rå-lammet ikke var blevet skudt er jo logik for perlehøns ([:I])

At nogen fravælger at skyde "de små søde lam" må bero på deres egen måske sentimentale holdning til jagt og vildt...

Den pågældende der nedlagde det sorte lam, gjorde det for at kunne prale af at have skudt noget usædvanligt, præcis som parykbukke, proptrækkere og hvad ved jeg... dyrets alder eller avlsmæssige betydning har næppe fået mere end en strejf-tanke med på vejen..

(i øvrigt smager det vel ligeså godt som "almindelige" rålam [:p])

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...



Hej Dravis.
Fuldstændig knaldhamrende enig. Kommentaren om de "små søde lam" er måske lidt overflødig. Min hukommelse kan selvfølgelig snyde mig, men jeg erindrer ikke i denne Topic, eller for dens sags skyld i andre, at have oplevet lam skildret som "små og søde" og dermed fredede. Personligt oplever jeg dem ikke som søde. Jeg vil selvfølgelig, som formodentlig mange andre, helst skyde store, små lam.Her handler det primært om slagtevægt.
Ligger de, efter et skøn af bestanden og en vurdering af kropsvægten, til en afskydning, bliver de skudt og fortæret [Big Grin]
Mvh Walnut
Svar
#30
Jeg vil gerne starte med at skrive at der jo intet galt er sket her, manden er jo i sin gode ret til at skalte og forvalte som han vil, og det er jo ikke vores opgave at gøre manden til hverken helt eller skurk !!!

Men selvfølgelig kan man da have en mening om det skete.
Man kan komentere en handling, for komentarens skyld, men man kan også lade være med at komentere den [:0]

Citat:quote:

Det er vel ikke et spørgsmål om at få fuld valuta for jagtlejen, men hvorfor gå på jagt hvis man ikke vil eller "må" skyde fordi det er et sort dyr, eller for lille, for stort, en gaffel, en sekser osv.

Alle eller mange har sgu en undskyldning enten for ikke at skyde, eller også for at skyde, morale og etik flytter ligesom vinden blæser.
Mange sparer dyrene, ligeså mange snakker om at vi skal skyde noget mere råvildt af, det er fanme ikke nemt at gøre alle tilfredse, men om det er et sort, grå, grønt, blåt eller hvidt rådyr man skyder så gør man det nok fordi man er jæger og går på jagt og for at få et enkelt dyr i fryseren i ny og næ, ellers var det jo ikke nødvendigt at have jagttegn, undskyld, surt opstød

Jeg kendte for nogle år siden en person, ikke en kammerat men en person, som jeg gik en del på jagt med. Han skød ragl og krat, gav det væk, solgte det, han kunne overhovedet ikke skyde det han kunne afsætte.
Jeg og et par andre gutter prækede og prækede og lige lidt hjalp det.
Jeg kogte til sidst over og sagde til ham, at jeg ikke havde noget som helst tilovers for hans måde at drive sin hobby på, og at hans jagtetik og morale overhovedet ikke var noget som jeg ville vedgå mig på nogen måde, godbye.........
Og hvor vil jeg så hen med dette her ??

Joe... vi bruger en frygtelig masse tid og spalteplads på nogle få dumrianner som overhovedet ikke kan tales til fornuft, mest af alt fordi de ikke selv vil det. Det er en fuldstændig håbløs kamp vi kun kan vinde ved at ignorere dem og, eller tie dem ihjel

Dette indlæg hører slet ikke til her, men skal ses i forlængelse af mit sidste indlæg.
Det er ikke min hensigt at hænge nogen ud eller tale ned til nogle på dette fantastiske seriøse forum, men af og til synes vi komenterer ting, bare for at komentere dem [Sad]
Ligesom jeg lige har gjort nu [Big Grin][Big Grin]

Per T Nielsen

Ruger # 1
"one shot - one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#31
Citat:quote:

Jeg kendte for nogle år siden en person, ikke en kammerat men en person, som jeg gik en del på jagt med. Han skød ragl og krat, gav det væk, solgte det, han kunne overhovedet ikke skyde det han kunne afsætte.
Jeg og et par andre gutter prækede og prækede og lige lidt hjalp det.
Jeg kogte til sidst over og sagde til ham, at jeg ikke havde noget som helst tilovers for hans måde at drive sin hobby på, og at hans jagtetik og morale overhovedet ikke var noget som jeg ville vedgå mig på nogen måde, godbye.........
Og hvor vil jeg så hen med dette her ??



Jeg er næsten sikker på det er min tidligere jagtkammerat [Big Grin]

Hilsen Steen
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by Walnut

Citat:quote:

Originally posted by hogmeister
Min pointe? Blaa, gul, hvid eller sort, skyd den. Det naste bliver vel at en ulige buk heller ikke maa skydes. Det andet er bare Dr. Mengele spekulation paa hvad der kunne have kommet ud af at ikke at have skudt.Hogmeister


Hogmeister.
Du er i din gode ret til at mene, at det omtalte dyr skal nedlægges, som ethvert andet dyr.Din måde at skrive det på giver grimme billeder på nethinden. Stort set hver gang, du har haft indlæg, har jeg lovet mig selv, at jeg ikke, uanset hvad, ville kommentere på dine indlæg.
Fra i dag af vil jeg aldrig mere kommentere dine indlæg.
Walnut



@ Walnut

Nu kender jeg dig jo ikke, du er formentlig en flink fyr - men har du noget personligt imod @ Hogmeister [?]

Det ser ud for mig som om, at du modererer før moderatoren, og det virker som om, at du har et horn i siden på ham Hogmeister, og "sætter lidt lus i skindpelsen" [:I]

Jeg sætter pris på en "god tone", men der skal vel være plads til lidt
"blomstrene" sprog og lidt "metaforer". Det er da synd, hvis debatten bliver helt farveløs [Wink]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by Ex Cop

Citat:quote:

Originally posted by Walnut

Citat:quote:

Originally posted by hogmeister
Min pointe? Blaa, gul, hvid eller sort, skyd den. Det naste bliver vel at en ulige buk heller ikke maa skydes. Det andet er bare Dr. Mengele spekulation paa hvad der kunne have kommet ud af at ikke at have skudt.Hogmeister


Hogmeister.
Du er i din gode ret til at mene, at det omtalte dyr skal nedlægges, som ethvert andet dyr.Din måde at skrive det på giver grimme billeder på nethinden. Stort set hver gang, du har haft indlæg, har jeg lovet mig selv, at jeg ikke, uanset hvad, ville kommentere på dine indlæg.
Fra i dag af vil jeg aldrig mere kommentere dine indlæg.
Walnut



@ Walnut

Nu kender jeg dig jo ikke, du er formentlig en flink fyr - men har du noget personligt imod @ Hogmeister [?]

Det ser ud for mig som om, at du modererer før moderatoren, og det virker som om, at du har et horn i siden på ham Hogmeister, og "sætter lidt lus i skindpelsen" [:I]

Jeg sætter pris på en "god tone", men der skal vel være plads til lidt
"blomstrene" sprog og lidt "metaforer". Det er da synd, hvis debatten bliver helt farveløs [Wink]Mvh. AB



Hej Excop
Jeg er helt enig med dig i betragtningerne omkring sprogbruget herinde. Jeg mener heller ikke, at jeg selv er kedelig [:I].
At jeg skulle moderere, har jeg ikke været opmærksom på. Min holdning til dette forum med moderatorer er, at vi selv skal stå for den"største rengøring". Går den så i hårdknude, kan moderatorerne træde til.
Hvad du mener med, at jeg skulle "sætte lus i skindpelsen", ved jeg ikke? Jeg skriver åbent, hvad jeg mener. Det er vel fair nok. Så er det frit at kommentere på, hvad jeg skriver, som du gør det nu.
Mere konkret vil jeg ikke kommentere på det sidste sammenstød.Jeg har givet udtryk for , hvad jeg mener, og det står klippefast.
Mvh Walnut
Svar
#34
Dravis....: RESPEKT!!!!![Wink]

Mvh.
Søren
Svar
#35
Jeg stejler også ofte over Hogmeisters indlæg når de drejer sig om jagten i Danmark. Det bunder nok i at jagten drives på forskellig måde i Amerika og i Danmark (og alle andre steder). I Danmark forvaltes viltet af den enkelte jæger som frihed under ansvar + fastsættelse af jagttider + det løse. Mig bekendt forvaltes jagten i Nordamerika blandt andet ved "tags" og "baglimits". Tonen i Hogmeisters indlæg indikerer for mig at han (og måske også andre amerikanske jægere) ville have svært ved at forvalte "frihed under ansvar". Hvordan det så hænger sammen med deres evige snak om frihed og selvbestemmelse har jeg lidt svært ved at se.
For min skyld må Hogmeister gerne skyde på alt hvad der rør sig indtil han har fyldt sit tag, men jeg mener at han skal huske på at der er en anden kultur for vildtforvaltning i Danmark inden han forsøger at pådutte os andre sin version af rigtig jagt.

Om manden fra artiklen burde have skudt det sorte lam er svaret klart nej udfra hans eget ønske om at se mere sort råvildt. Ud fra ønsket om at skyde et specielt og spændende trofæ ved selektiv jagt har han jo gjort det meget godt. Med de danske jægeres forvaltning af frihed under ansvar på mange små jagtarealer ville jeg alligevel ikke have sat mange penge på at lammet klarede en sæson mere.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#36
Når vi nu er inde på afskydningspolitikker, så har jeg læst det jeg er faldet over af den slags. Så vidt jeg kan se så indgår afskydning af lam/kalve eller andre ikke fuldvoksne dyr med 40-50 % i de fleste af de mere gennemarbejdede forslag jeg har set. En af de modeller for rådyr jeg har og som jeg synes virkede rimelig fornuftig, og samtidigt er til at huske er 50 % lam 25 % råer og 25 % bukke. Jeg har set en del steder hvor afskydningen af rådyr nærmere var 60 % bukke 35 % lam og så 5 % råer (klovnen der kom til at skyde gammelråen).

Jeg tror faktisk at man kan optimerer bestanden på lidt forskellige måder og vælge en model for store bukke eller en for mest muligt kød. Alt efter hvad man vælger så skal man nok ændre lidt på procentsatserne og man skal sikkert også kigge lidt på aldersfordelingen inden for grupperne bukke og råer. For at kunne motivere folk til sådan noget kræver det nok områder af en vis størrelse og kontrakter af en vis længde. Alternativt skal der oprettes nogle vildtforvaltningsområder (på samme måde som for elgjagten i Sverige) som så kan stå for den overordene tildeling af vildtet til de enkelte arealer. Det sidste tror jeg dog ikke rigtigt på.
Mvh.

Yeti
Svar
#37
@ ujensen og yati
hvis I stiller op til formandsvalget næste gang har I min stemme: der er mere fornuft i jeres indlæg end jeg har hørt i hele Roeden´s periode

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by Walnut

Citat:quote:

Originally posted by Ex Cop

Citat:quote:

Originally posted by Walnut

Citat:quote:

Originally posted by hogmeister
Min pointe? Blaa, gul, hvid eller sort, skyd den. Det naste bliver vel at en ulige buk heller ikke maa skydes. Det andet er bare Dr. Mengele spekulation paa hvad der kunne have kommet ud af at ikke at have skudt.Hogmeister


Hogmeister.
Du er i din gode ret til at mene, at det omtalte dyr skal nedlægges, som ethvert andet dyr.Din måde at skrive det på giver grimme billeder på nethinden. Stort set hver gang, du har haft indlæg, har jeg lovet mig selv, at jeg ikke, uanset hvad, ville kommentere på dine indlæg.
Fra i dag af vil jeg aldrig mere kommentere dine indlæg.
Walnut



@ Walnut

Nu kender jeg dig jo ikke, du er formentlig en flink fyr - men har du noget personligt imod @ Hogmeister [?]

Det ser ud for mig som om, at du modererer før moderatoren, og det virker som om, at du har et horn i siden på ham Hogmeister, og "sætter lidt lus i skindpelsen" [:I]

Jeg sætter pris på en "god tone", men der skal vel være plads til lidt
"blomstrene" sprog og lidt "metaforer". Det er da synd, hvis debatten bliver helt farveløs [Wink]Mvh. AB



Hej Excop
Jeg er helt enig med dig i betragtningerne omkring sprogbruget herinde. Jeg mener heller ikke, at jeg selv er kedelig [:I].
At jeg skulle moderere, har jeg ikke været opmærksom på. Min holdning til dette forum med moderatorer er, at vi selv skal stå for den"største rengøring". Går den så i hårdknude, kan moderatorerne træde til.
Hvad du mener med, at jeg skulle "sætte lus i skindpelsen", ved jeg ikke? Jeg skriver åbent, hvad jeg mener. Det er vel fair nok. Så er det frit at kommentere på, hvad jeg skriver, som du gør det nu.
Mere konkret vil jeg ikke kommentere på det sidste sammenstød.Jeg har givet udtryk for , hvad jeg mener, og det står klippefast.
Mvh Walnut



@Walnut

Som sagt - jeg tror helt sikkert at du er en flink fyr, og nej du er ikke kedelig, men når jeg læser dit svar, bestyrker det bare min formodning om, at du betragter dig som moralens vogter [Smile]

Hvis du læser dit sidste svar til Hogmeister, bør du nu selv kunne se, hvad jeg mener med "lus i skindpelsen" - Jeg kan se @ ujensen fangede den med det samme [Wink]

Du skriver åbent, hvad du mener - det er netop min pointe, at det kan man tilsyneladende ikke.

Jeg vil være ked af, hvis vi skal være rygklappere, og ikke give plads til andres meninger - du kalder det selv et sammenstød [B)], og jeg mener, at når det bliver personligt - bør man/du/jeg være så selvkritisk, at vi ikke "puster til ilden" og i alle tilfælde, ikke forsøger at påvirke andre, til at danne fælles front, imod en bestemt
person.

Tråden ender for mit vedkommende her, og jeg håber, at mit índlæg bliver modtaget konstruktivt. Det er ikke min mening, at støde nogen, men er det alligevel sket, vil jeg gerne beklage og undskylde [:I]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#39
Hej Ex Cop.
En moralens vogter vil jeg ikke være [Big Grin].
Mit sidste indlæg blev skrevet med begge fødder i rødt felt. Jeg kunne måske også være blevet modereret for det. Jeg vil ikke fremover kommentere på folks måder at skrive til hinanden på. Man kan også med rette hævde, at det har vi moderatorerne til. Det er iøvrigt også meget nemmere og knap så belastende.
Jeg er meget glad for at færdes herinde. Ingen andre steder kan jeg finde så mange passende bølgelængder[Smile]
No hard feelings herfra.
Mvh Walnut
Svar
#40
Fejlciteret

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)