Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sidste nyt om politiet
#21
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Som der skrives er det da også påfaldende at en ret stor del af de "perler" politiet har kontakt med i derers arbejde ikke har et "rent dansk stamtræ". Procentuelt burde det vel ikke være mere end omkring 6-7% hvis det skulle afspejle befolkningen.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Jeg tror endda at de udgør omkring 8 % af befolkningen og ca 16 % af kriminaliteten er udført af personer fra denne gruppe. Men hvis man ser på pressedækningen så er den bestemt ikke således at 84 % af dækningen af kriminalstof har oprindelige danskere som hovedpersoner. En del af forklaringen er sikkert at det ikke er alle typer kriminalitet der er lige spændende at skrive om. Men det er da tankevækkende at der er denne markante skævhed i dækningen. Og det er helt sikkert medvirkende til at mange har en idé om at perlerne står for hovedparten af kriminaliteten i Danmark, selvom virkeligheden er at de ikke engang står for en femtedel af den.



De tal du kommer med her stemmer ikke med de tal jeg mener at kunne huske.
I en artikel i et større dagblad skrev de at 85% af dem der blev fremstillet i dommervagten havde anden etnisk baggrund. Altså en markant overrepræsentation.

Jeg har været inde på http://www.kriminalstatistik.dk og forsøgt at finde friske tal, men siden er nede lige netop i spørgsmålet om kriminalitet fordelt på nationalitet.
Man kan kun gisne om at det er fordi den Danske befolkning ikke kan tåle at få virkeligheden ar vide.

Så indtil videre, Yeti, må du underbygge dine tal med nogle pålidelige kilder.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#22
Citat:quote:

I en artikel i et større dagblad skrev de at 85% af dem der blev fremstillet i dommervagten havde anden etnisk baggrund. Altså en markant overrepræsentation.


Den har jeg også læst!
Husker udledningen. At perlerne var stærkt repræsenteret i den "ligning".

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#23
De tal har Gammeltoft da allerede så fint leveret. Her udgør perlerne godt nok kun 14 % og jeg skal da straks beklage hvis jeg har overdrevet da jeg skrev 16 %. Dermed udgør danskerne 86 % (og ikke 84 % som jeg skrev).
Mvh.

Yeti
Svar
#24
Mht. det påståede rasistiske i denne tråd, så synes jeg tråden laver lige så meget grin med politiet, og deres angivelige brug af perle, og "da absolut ikke ordet perker"(sidste del skal læses med alvorlig, autoritær, og ikke særlig troværdig stemme [Wink]

Men ja, i DK laver vi grin med: århusianere, københavnere, udenlændinge(herunder også svenskere mv), handicappede, rige, fattige, kriminelle, katastrofer, mord, politiet, millitæret osv.osv.

At én gruppe føler sig ramt får ikke mig til at ændre adfærd, men vittighederne giver mig heller ikke fordomme overfor én eller flere grupper - snarere tværtimod, da man jo netop godt ved at det er en vittighed, og det at tale om tingene/lave sjov med dem, faktisk giver luft for nogle ting

Mvh
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#25
@Yeti,

tal er taknemmelige[Wink]

Interessant er stadig at der pr. individ lavet dobbelt så meget kriminalitet blandt perler[Wink]
ELLER,
CA. dobbelt så mange kriminelle, procentuelt blandt perler[xx(], det er direkte læsbart i statistikken[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#26
@Gammeltoft > Det var også det jeg mente med de 8 og 16 % i mit første indlæg om dette.

Jeg synes nu stadigt ikke at det er det indtryk man får hvis man læser aviserne. Men måske skal forklaringen i dette findes at en del aviser skriver artikler udfra døgnrapporten og at det jo langtfra er alle typer af kriminalitet der kommer forbi her (eller dommervagten for den sagsskyld). Uden at have undersøgt det vil jeg godt våge den påstand at perlerne er underrepræsenteret hvis vi fx kigger på lovovertrædelser i forbindelse med jagt. Breder man så perspektivet ud til at gælde overtrædelser af våbenloven så er de sikkert overrepræsenteret - igen uden at jeg har undersøgt det nærmere.

Tilbage til "Perler" så synes jeg som sagt at det er herligt med denne form for humor, og forsøgte ikke at ligge en dæmper på den. Samtidigt synes jeg at vi skal give ujensen at hvis ordet Perle er brugt nedsættende i den situation der har startet denne debat så er det racisme for det har ikke noget at gøre med hvilke ord der bliver brugt, men med de holdninger der ligger bag ordene...

Og lad os så komme tilbage til alle de herlige bud på brugen af ordet "perle".

Sproget i gettoerne der er under indflydelse at arabisk må vel så være "Sprogperler"
Mvh.

Yeti
Svar
#27
En anden sjov ting er faktisk denne:

Prøv på en nokia telefon med dansk ordbog (der ikke er opdateret) at skrive det rigtige ord "per**r",
telefonen staver således "perler"[Big Grin]

Der må sku være noget om snakken[Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

En anden sjov ting er faktisk denne:

Prøv på en nokia telefon med dansk odrbog (der ikke er opdateret) at skrive det rigtige ord "per**r",
telefonen staver således "perler"[Big Grin]

Der må sku være noget om snakken[Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Det skulle efter sigende være derfor at Perle bliver brugt hos politiet i stedet for perker.
Mvh.

Yeti
Svar
#29
Har i ikke et arbejde i ska` passe? [Big Grin]

mvh.
Swift
Svar
#30
Citat:quote:


Tjaaee om mit svar til din fordomsfulde kommentar er at give dig på puklen, må du selv afgøre, men jeg vil da gerne lige bringe dig ud af din typiske venstreorienterede fordomsfulde vildfarelse ved at forklare dig lidt om sagens rette sammenhæng.

Ordet Perle, er i politiregi et udbredt anvendt udtryk og en forkortelse af ordet perletand, som er synonym for et fjols, båtnakke,tågehorn eller lignende, vælg selv. Det kan udtrykkes med et venligt glimt i øjet til en kollega eller ven, eller det kan bruges til at kalde et fjols for et fjols, uden at sige fjols, som vi jo ikke må. Og det gælder uanset hudfarve

Perletand er opstået fordi tænder fremstår hvidere i mørkere ansigter, derfor har udtrykket en racistisk undertone. Hvis du ser på indlægene i denne tråd vil du også se at det er sådan det bliver opfattet.Det er muligt at det er baggrunden for ordets oprindelige betydning, jeg har dog ikke kunne finde noget på skrift om det, dette er egentlig også ligegyldigt fordi det ikke er min pointe. Min pointe er at vi i politietikke anvender udtrykket mod personer med en bestemt hudfarve. Istedet anvender vi udtrykket bredt til hele befolkningen, incl. os selv. Med hensyn til at de ovenstående indlæg her i tråden underbygger din påstand om at det skulle være et racistisk udtryk, så er det jo noget sludder. De indlæg er jo skrevet i en humoristisk ånd og kommer udelukkende på baggrund af den sag der nu køre i medierne, fordi nogen fejlagtigt har forvekslet ordet perle med perker. Jeg er ret sikker på at det er de færreste herinde der før denne sag havde opfattelsen af at ordet perle var ligmed en indvandrer......og det er det heller ikke eller måske skulle jeg skrive var det heller ikke, for nu er udtrykket jo blevet fuldstændigt uanvendeligt, da det er blevet borddømt i medierne, så nu må vi nok finde et andet udtryk for fjols.....er der nogen der har et forslag ? ;-)

Desuden kunne jeg godt tænke mig at vide hvem det er her der pludselig er sprunget ud som racist ? Det var ikke møntet på nogen her. I denne omgang drejer det sig om to uafhængige klienter i denne uge der uopfordret har valgt at komme med nedsættende bemærkninger om farvede.
Og hvordan definere du iøvrigt ordet racist ? En person der handler/bedømmer anderledes afhængig af en anden persons hudfarve/race.der er jeg så ikke enig, en racist er en racehader der bedømmer andre racer end den han selv tilhøre som laverestående væsner. det du beskriver er jo bare at være fordomsfuld, det er ikke det samme. Du er jo også selv fordomsfuld
Nu stemmer jeg personligt i midten af dansk politik, men jeg kunne da godt tænke mig at høre hvorfor det efter din mening er mere unuanceret at stemme på DF, end det er at stemme på et for mig at se lige så extremistisk parti som SF ? Nu var det dig der bragte SF ind i debatten,ligesom du bragte DF ind i debatten men hvad DF angår mener jeg det er unuanceret at financiere sine velfærdsforbedringer (som de fleste partier ønsker) med ulandskroner og andre penge der ikke kan frigøres på på grund af indgåede aftaler.Det er muligvis uundgåeligt at undgå at blande politik ind i den her diskution, men skal vi ikke prøve at undgå det i denne debat, da det formudre og besværliggør debatten Desuden har flere af de mennesker som jeg har diskuteret emnet med givet udtryk for at de "vil af med de sorte". Gået på klingen er en del af de mennesker de vil af med danske statsborgere med en mørkere hudfarve end deres egen. har du tænkt på at det ikke nødvendigvis har noget med racisme at gøre ?, det er vel mere et udtryk for frustration over et samfund der ikke udvikler sig i en for dem positiv retning, og de giver "de sorte skylden" hvilket der jo i hvert fald til dels kan være noget om hvis man ser på kriminalitets statestikkerne

Til sidst vil jeg lige spørge dig om en ting mere.
Nu har jeg måske tolket dit indlæg forkert, og så må du rette mig, men jeg opfatter det altså som om at du mener at hovedparten af dansk politi er racister.
Som politier må jeg sige at 95% af de politier jeg kender, ikke har noget imod mennesker med en anden hudfarve en hvid. Til gengæld er vi meget kritiske overfor kriminelle, at det så temmelig ofte er sammenfaldende med at de har en anden hudfarve en hvid, siger vist mere om dem end det gør om os. Enten har du tolket forkert eller også har jeg udtrykt mig uklart. Jeg tror ikke at hovedparten af politibetjentene i landet er racister. Jeg ved at der er nogle der er det og brugen af ordet perle indikerer ikke at det er noget der bliver sagt fra over for.
I den konkrete sag om betjenten der forklarer lyden på optagelsen med at han ikke sagde perker men perle, ser jeg det som ham der skød en stork og undskyldte sig med at han troede at det var en fiskehejre .det er fordi du automatisk går ud fra at når betjenten sagde perle, mente han perker, og det gjorde han ikke. fat det eller lær det udenad

LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....



LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#31
Citat:quote:

Har i ikke et arbejde i ska` passe?


Nej! Ikke siden en gang sidste år[Big Grin][Big Grin]

Så der bliver lavet en del rifler og ammo i hjemmebiksen, samt surfet "lidt"[Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Har i ikke et arbejde i ska` passe? [Big Grin]

mvh.
Swift



Arbejde....??? Niks..!!! Men der er en fredags kold, hvis du lyster...[Big Grin]
Svar
#33
Hvad er "et arbejde"? Hvis det involverer noget fysisk, så plejer jeg at hyre et par svedperler til at gøre det for mig.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by Høgh
Hvad er et arbejde?



Det er dér man tager hen udenfor jagtsæsonen, og når konen er i brokkehumør [Wink]

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Citat:quote:

Originally posted by Høgh
Hvad er et arbejde?



Det er dér man tager hen udenfor jagtsæsonen, og når konen er i brokkehumør [Wink]

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv



Hmmm det sted plejer jeg at kalde skydebanen [8D]
Mvh.

Yeti
Svar
#36
@ujensen - Ordet "perletand" har intet med din udlægning at gøre. "perletand" (som øgenavn; at kalde en person for Perletand) er oprindeligt et udtryk for en selvtilfreds/rethaverisk person (tænderne skinner når man smiler).
Selve ordet stammer fra de første Colgate-reklamer hvor man havde indlagt et lille "pling" og så viste der sig en lille lys-blænding på en tand.
Man har/havde en beskrivelse af en langsomt-kørende søndagsbilist som kørende med "blød hat og perletand" - altså en selvglad langsomt-kørende person som kører og smiler/hilser til/på alle i sin egen ophøjethed.

Ordet "Perle" bruger man i samme jargon som f.eks. ordet "Sunshine" - eks.: "så kan du godt skrue ned for charmen Sunshine".





Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#37
Citat:quote:

quote:
Har i ikke et arbejde i ska` passe?

Nej! Ikke siden en gang sidste år

Så der bliver lavet en del rifler og ammo i hjemmebiksen, samt surfet "lidt"

/Gammeltoft


...Da ikke til mig [xx(]

Så jeg må tage til Langeland i morgen med min veltjente .308 bare for at få lidt krudtrøg i næsen. Men heldigvis ikke perlekrudt.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Hvor blev humoren af.......[:0]

Og jeg er stolt af at være Dansk[^]

--
mvh M@X.



For fanden - der er basis for et forbrødringsudtryk:

PERLEDANSK

/bundgaard
Svar
#39
Hej

Dette første indlæg har åbentbart sat gang i kedlerne[Wink]

Jeg mener så absolut ikke, at politiet skal have lov til at bruge øgenavne om personer, når de møder dem på den ene eller anden måde gennem deres arbejde. Det kan de gøre om dem selv under private former eller internt bag lukkede døre.[8D]

De bør optræde ordentligt og ganske formelt, forstået på den måde at kender man ikke personens navn så tiltaler man med HR og Fru (dame).[Smile] De kunne jo på en pæn måde bare spørge "Undskyld hvad er deres navn".[^] Allerede der vil de få opbygget en respekt omkring deres person og få en positiv dialog, der kan ende i en (høflig) ordre der efterkommes.

Som der engang var et ældre familemedlem, der sagde til mig. "Respekt er ikke noget, man får i kraft af sit arbejde og funktion, men noget man gør sig fortjent til." [Wink] dertil kan jeg kun give vedkommende ret.[:I]

Personligt har jeg det sådan, at hvis politiet fremover, tiltaler mig som perle eller andet øgenavn, så kommer jeg jo nok også til at tiltale dem som muslinger.[Big Grin][Big Grin]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#40
Perlefisker (eller perledykker) = politibetjent
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)