Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny S&L model ????
#41
Hvis jeg havde braget 3 magasiner (9-15 skud efter kapacitet) af efter en lind strøm af grise tror jeg godt jeg kunne leve med at have skudt tom :-D

Der ville trofæafgifterne have ædt de næste mange års løn op alligevel.....

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#42
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Hvis jeg havde braget 3 magasiner (9-15 skud efter kapacitet) af efter en lind strøm af grise tror jeg godt jeg kunne leve med at have skudt tom :-D

Der ville trofæafgifterne have ædt de næste mange års løn op alligevel.....

C



På drivjagter er der kun trofæafgift på keilere og dem kan du jo bare lade være med at skyde. [Wink]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#43
På Kalvebod er der en "regel" om at man kun må lade med en patron af gangen. Det er besværligt at skulle have magasinet ud hver gang - eller alternativt at skulle placerer patronen helt inde i kammeret, for den kan ikke fødes ind hvis den blot ligges oven på magasinet. Til dette er det altså langt nemmere når jeg skyder med min M03 end med min DL97.
Mvh.

Yeti
Svar
#44
Jeg kan høre at du aldrig har skudt feltskydning med tidspres på f.eks vippemål.
Jeg kan høre at du aldrig her glemt et magasin derhjemme.
Jeg kan høre at du aldrig har stået på en drivjagtspost hvor der kommer vildsvin i en lind strøm og du står med 3 tomme magasiner.

I det sidste tilfælde er det fint hvis man lige kan liste bundstykket op og efterfylde magasinet ovenfra, hvis der lige er en kort pause i strømmen af grise.

Jeg har 2 gange prøvet at stå med tomme magasiner og der kommer stadig grise. Hvis man har et enkeltradet magasin der skul pilles ud for at efterfylde, så synes jeg at jeg mangler en hånd - i forhold til fast magasin.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]

[/quote]

Hvis vi tager forskellige former for konkurrenceskydning med i betragtningen, så er jeg enig.
Men til jagt.....
Jeg har ikke prøvet at glemme magasinet, for jeg tager jo altid begge magasiner med - og fylder eventuelt op med løse patroner.
I tilfældet med vildsvinene, vil jeg da hellere fylde efter på det magasin, som ikke er i riflen - så er jeg jo hele tiden 'kampklar'.
Hvis der så ' er en pausei strømmen af svin' ( en situation jeg har til gode), så skifter jeg det halvtomme magasin i riflen ud med det fyldte.
Hvor om alting er, så ville det nok aldrig få indflydelse på mit valg af riffel - med mindre jeg bliver udstyret med bedre argumenter!
Svar
#45
Jeg har ikke prøvet at glemme magasinet, for jeg tager jo altid begge magasiner med - og fylder eventuelt op med løse patroner.

løse patroner?? er det nogen man bruger når man er for fedtet til at betale trofæafgift og for doven til at ville slæbe nedlagte svin ud? eller er man bare medlem af dyrenes beskyttelse?[Big Grin]
Svar
#46
Fedtet - ja, lidt skabsjyde er man vel[:I]
Men bortset fra det, så kommer der her en - især vigtigt for jyske læsere - ganske gratis og lavteknologisk god ide til 'løse patroner'
Jeg hader, når jeg har patroner, knive, kikkerter og andet løst liggende i lommerne, som giver irriterende lyde for hvert skridt man tager.
Den superavancerede løsning er at tage en elastik og surre det sammen. Så kan man have flere ting i samme lomme uden det giver en lyd fra sig - er det ikke genialt? [Big Grin]
Svar
#47
For de jyder der virkeligt vil åbne for læderet så kan jeg anbefale http://baggen.se/patronhallare.htm Høgh'en har vist også skrevet om den.
Mvh.

Yeti
Svar
#48
Citat:quote:

Originally posted by yeti

På Kalvebod er der en "regel" om at man kun må lade med en patron af gangen. Det er besværligt at skulle have magasinet ud hver gang - eller alternativt at skulle placerer patronen helt inde i kammeret, for den kan ikke fødes ind hvis den blot ligges oven på magasinet. Til dette er det altså langt nemmere når jeg skyder med min M03 end med min DL97.



Det var dog mærkeligt. Min 97er kan jeg sagtens lade ved at lægge en patron løst oven på magainet og skubbe den ind i kammeret. Et lille tips er at vippe riflen en smule til siden inden du skubber bundstykket frem.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#49
@Leo - det er da en genial løsning med elastikken...
Nu vi taler om magasiner - så går jeg ind for, at der minimum skal være plads til 4 skrald i magasinet... det er noget rod når man eks. bruger riflen på skydebane, og skal skyde løbende hjort/elg/svin - og hvad der ellers kan komme på tavlen, at man skal holde riflen på skrå for at få listet en patron ind i kammeret - for derefter at trykke magasinet med de 3 op....
Til DM lader amn med 2 af gangen og det var da alt andet lige nemmere bare at trykke patronerne ned i magsinet frem for som M@X skriver at stå og mangle en arm... når man lader magasinet..

Men uanset det så er S&L en lækker riffel... har 2 af slagsen..

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#50
Citat:quote:

Originally posted by Poulsen

Jeg har ikke prøvet at glemme magasinet, for jeg tager jo altid begge magasiner med - og fylder eventuelt op med løse patroner.

løse patroner?? er det nogen man bruger når man er for fedtet til at betale trofæafgift og for doven til at ville slæbe nedlagte svin ud? eller er man bare medlem af dyrenes beskyttelse?[Big Grin]



Så er der jo dobbelt så mange chancer for at glemme et magasin.

I min verden skal ALLE fejlkilder elimineres og jeg opfatter løse dele til våbnet som en mulighed for at tabe eller glemme ting. Løse patroner i lommmen - i min Härkila jakttøj er der nogle elastikpatronholdere syet fast i lommerne.

Jeg synes godt om Mauser03 magasinet. Der er nemlig mulighed for at skrue en skrue ind i udløserknappen, så magasinet ikke længere kan tages ud.

@Leo - er du udstyret med 3 arme? Jeg synes at det er lettere at fylde patroner ned oven i magasinet med den ene hånd og holde riflen med den anden. Hvis det er et enkelt radet magasin der skal pilles ud for at efterfylde, så kniber det for en dværg at holde på riffel og magasin samtidigt og fylde op med den anden hånd.

Tll ALLE med løse magasiner: den dag kommer hvor I har glemt eller tabt et magasin, men så lader I bare være med at fortælle om det for så har det jo aldrig fundet sted......[:o)]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#51
Hvor på Kalvebod skal man lade op med kun et skud ad gangen?

I øvrigt har jeg ikke oplevet at det skulle være et problem at lade en S&L 97 med et skud ad gangen. Det har jeg da tit gjort?
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#52
M@x:
Næh - sidst jeg så efter var der da kun to arme, men det rækker også.
F.eks. når jeg skriver dette - så bruger jeg kun een finger!

Nej, det er jo netop derfor, at jeg ikke fylder magasinet fra riflen, men udelukkende skifter det ud med et fyldt - herefter kan jeg så fylde det frie magasin mens riflen er klar til brug. Det kræver højst to arme.
Med hensyn til at glemme magasinet, så er det jo der man opbevarer patronerne, så jeg mener da ikke sandsynligheden er større for at glemme magasinet, end den er for dig at glemme patronerne.
Svar
#53
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Hvor på Kalvebod skal man lade op med kun et skud ad gangen?

I øvrigt har jeg ikke oplevet at det skulle være et problem at lade en S&L 97 med et skud ad gangen. Det har jeg da tit gjort?



Det er der flere af instruktørerne der kræver på indskydningsbanen.

Hvis jeg ligger en patron oven på magasinet, så kan jeg ikke føde den ind i kammeret på min DL97. Jeg skal enten komme den ned i magasinet, eller også skal jeg manuelt stoppe den ind i kammeret, og så lukke låsen over den. Det kan man da godt ved at lade neglene fatte om kraven, men det er en del lettere at lade med en patron i min M03 - og i øvrigt i de fleste andre rifler jeg har haft fat i.
Mvh.

Yeti
Svar
#54
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Hvor på Kalvebod skal man lade op med kun et skud ad gangen?

I øvrigt har jeg ikke oplevet at det skulle være et problem at lade en S&L 97 med et skud ad gangen. Det har jeg da tit gjort?



Det er der flere af instruktørerne der kræver på indskydningsbanen.

Hvis jeg ligger en patron oven på magasinet, så kan jeg ikke føde den ind i kammeret på min DL97. Jeg skal enten komme den ned i magasinet, eller også skal jeg manuelt stoppe den ind i kammeret, og så lukke låsen over den. Det kan man da godt ved at lade neglene fatte om kraven, men det er en del lettere at lade med en patron i min M03 - og i øvrigt i de fleste andre rifler jeg har haft fat i.



Du skal vist have kigget på dit magasin. Men prøv lige igen at vippe riflen lidt til siden og skub bundstykket frem og se om ikke det hjælper.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#55
Citat:quote:

Originally posted by Leo

M@x:
men udelukkende skifter det ud med et fyldt - herefter kan jeg så fylde det frie magasin mens riflen er klar til brug. Det kræver højst to arme.



Hvor er riflen i mens du lader magasinet?? For den stiller du vel ikke fra dig mens du lader , eller hva? Så er du jo ikke klar.

Jeg kan godt nok glemme patronerne, men du kan glemme patroner OG magasin.Altså dobbelt så mange fejlkilder. Glemmer du magasinet har du en enkeltskudsriffel[:o)][:o)][:o)]

Og hvor er resten af dine patroner? Jeg tager ikke på jagt med kun 3 fyldte magasiner. Jeg håber ALDRIG at jeg løber tør for patroner.

Et kendt forummedlem lavede engang en skydning hvor vi stressede skytterne en lille smule ved at de ikke fik af vide hvor mange skud de skulle bruge. Så lod vi hjorten køre nogen gange og så havde vi 2 klapskiver der kunne dukke op en gang i mellem.
Særlig når magasinet på en enkeltradet riffel var tom. Hele seancen blev videofilmet og de største grinere var dem der fumlede med løse magasiner imens hjorten løb frem og tilbage. Samtidig klappede der en gris op flere gange og skytten fik ikke skudt. Når skytten omsider var færdig med at fylde op og havde fumlet magasinet på plads (Tikka), så kom der ikke flere målskiver. Rundt om ham lå der skarpe skud på jorden og han rystede af nervøsitet.
Hvis du efter at have set den film, stadig er tilhænger af løse magasiner, så er der ingen der kan hjælpe dig, men du må så leve med at engang imellem vil du hellere bruge tiden på at betjene din riffel i stedet for at få skudt.
At jeg skyder med en S&L skyldes alle de andre kvaliteter riflen har, men kommer der en dag en S&L med et magasin der kan lades ovenfra, så skifter jeg til den og svejser magasinet fast.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#56
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Citat:quote:

Originally posted by yeti

Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Hvor på Kalvebod skal man lade op med kun et skud ad gangen?

I øvrigt har jeg ikke oplevet at det skulle være et problem at lade en S&L 97 med et skud ad gangen. Det har jeg da tit gjort?



Det er der flere af instruktørerne der kræver på indskydningsbanen.

Hvis jeg ligger en patron oven på magasinet, så kan jeg ikke føde den ind i kammeret på min DL97. Jeg skal enten komme den ned i magasinet, eller også skal jeg manuelt stoppe den ind i kammeret, og så lukke låsen over den. Det kan man da godt ved at lade neglene fatte om kraven, men det er en del lettere at lade med en patron i min M03 - og i øvrigt i de fleste andre rifler jeg har haft fat i.



Du skal vist have kigget på dit magasin. Men prøv lige igen at vippe riflen lidt til siden og skub bundstykket frem og se om ikke det hjælper.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]



I så fald skal der kigget på begge magasiner (et til 308 og et til 6,5x55 og 9,3x62). Men det kan da godt være at man kan holde riflen på skrå - mit point er at det er meget nemmere på andre rifler, og at jeg synes at det ville være en forbedring hvis man i en ny model lavede lige så innovative løsninger omkring magasinet som man har lavet omkring pibeskifte og ikke mindst den fantastiske mekanisme der polerer piberne - den kunne Storm P ikke have lavet bedre.
Mvh.

Yeti
Svar
#57
Løse magasiner er generelt noget Fanden har skabt på en dårlig dag. Jeg har kun en riffel med løst magasin (Rem 760) men der kan jeg kompensere lidt for ulemperne idet de er store (10 skud) og billige (150,- kr), så jeg har råd til at have mange med mig på jagt.

Men dybest set fungerer det faktisk bedre med rifler der kan lades ovenfra.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#58
Jeg er dybt misundelig på disse mennesker der har så fantastisk jagt at svinene kommer i så stride strømme, at man ikke kan klare sig med det man har i magasinet, og at det så giver dem søvnløse nætter atde må slippe striber af vildt forbi, i de lange perioder hvor de er nød til at stå og fumle med at skifte magasin, eller at genlade et magasin. Der må definitivt være et reelt og velbegrundet behov for at der udvikles et 30 skudsmagasin. Og hvis man så udstyrede dem med en form for klikanordning så man kunne klikke 2 sammen, som man ser på Rambo filmene. Så kunne de endeløse striber af vildsvin sgu bare komme an.
Det eneste problem jeg så kan se, hvis disse usigeligt heldige jagtindehavere så står over for. Må være HVEM skal så brække disse stakke af vildsvin, og findes der overhovedet kølerumskapaciter til at opbevare disse uhørte mængder af vildtkød.
Fra et riffelproduktionsmæssigt synspunkt, burde man måske også overveje vandkøling af piberne. Dette kunne også måske kombineres med en form for bæltefødning.

Nå men tilbage til en lidt mere almindelig verden, hvor man kan gå efter den samme buk, hjort eller ræv op til mange gange uden at komme til skud. Så er jeg da egentligt i min armod og begrændsede jagtmuligheder, da ganske fornøjet med det enkelte 3skuds magasin, som jeg har liggende i riffeletuiet sammen med riflen, når jeg smutter de par timer en gang i mellem.
Her synes jeg faktisk at det er meget OK at lirke magasinet på plads når jeg er kommet frem. Når jeg så som det oftest sker, ikke får skudt, så åbner jeg bundstykket tager den patron der sidder i kammeret, klipser magasinet ud, fylder den enkelte patron tilbage i magasinet, pakker grejet sammen og tager hjem efter endnu en god dag med en fin oplevelse.

Men mine stille glæder blegner jo lidt, ved siden af disse endeløse striber af vildsvin.

Til gengæld synes jeg det er ok at jeg ikke behøver at fumle rundt nede på skovbunden, for at samle de patroner op som dem der har fast magasin, ofte drysser rundt omkring dem når de skal aflade riflen, når en sjælden gang at den endeløse svinestrøm, pludselig flyttede hen til naboposten.

Dem der kender mig, har normalt ikke den størest tillid til min hukommelse. Dog er det til dato altid lykkedes for mig at få slæbt både riffel og magasin med når jeg lige smutter. Derimod er det ofte at jeg glemmer extra patroner, fordi disse forbandede papkasser som patronerne sælges i, ligner lor* efter nogle få ture med frem og tilbage.
Somme tider har jeg så lusket lidt extra patroner med i en eller anden lomme. De har dog det problem at de ofte blander sig med den ubetydelige sjat af sand, lommeuld, rævekald, buttolo og andet livsnødvendigt der i forvejen findes i disse lommer.

Angående disse opstillede senarier ved diverse skydekonkurencer, hvor det gælder om at udtænke en eller anden sindrigt system for hvordan man kan bringe folk ud af fatning, så er det jo primært manden der lader sig stresse. Skulle en eller anden skive så slippe levende fra mødet, så kan man da i sit stille sind glæde sig over at den ikke skyder igen. (Øh hvorfor er militærvåben ofte med løst magasin, der ikke kan lades ovenfra)

Når det nu åbentlyst er så stor en fordel med faste magasiner, får jeg lidt medlidenhed med disse stakler der sidder og designer rifler. Og langt de fleste der nyudvikler, er så småtbegavede at de ikke kan se lyset, når nu alle eksperterne entydigt og uden nuancer har fortalt at fast magasin er bedst.

Dette var et lille forsigtigt pip, fra en stakkel der næsten aldrig har skudt med riffel, og kun i få situationer har haft mulighed for at sammenligne. Så jeg bøjer mig da næsegrus i dyb respekt for de lærde, der så klart kan afgøre hvad der er rigtigt og hvad der er forkert.

jbn
Svar
#59
Hej Yeti
Hvad er det lige for en maskine du mener Storm P ikke kunne have lavet bedre.
Er det den hydrauliske kuli med plc styring, hvor piberne poleres.
Hvis det er tilfældet, så er det nok fordi den kære robert ikke hverken havde adgang til hydraulik eller plc styring

jbn
Svar
#60
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Et kendt forummedlem lavede engang en skydning hvor vi stressede skytterne en lille smule ved at de ikke fik af vide hvor mange skud de skulle bruge. Så lod vi hjorten køre nogen gange og så havde vi 2 klapskiver der kunne dukke op en gang i mellem.
Særlig når magasinet på en enkeltradet riffel var tom. Hele seancen blev videofilmet og de største grinere var dem der fumlede med løse magasiner imens hjorten løb frem og tilbage. Samtidig klappede der en gris op flere gange og skytten fik ikke skudt. Når skytten omsider var færdig med at fylde op og havde fumlet magasinet på plads (Tikka), så kom der ikke flere målskiver. Rundt om ham lå der skarpe skud på jorden og han rystede af nervøsitet.



Jeg synes at her mangler et link [V][Wink].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)