Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny riffelprøve trådt i kraft
Citat:quote:

Originally posted by D93

@LAM: Jeg er enig med ID - det kan ikke lade sig gøre! Men du har vel stadigt skiven, så kan du jo bare vise den her, så kan vi andre jo selv se.

D93



Dumpekandidaternes skiver blev ikke udleveret til skytten, men indsendt med navn, cpr-nummer, bane, standpladsnummer og skydehold påført.

JPL
JPL
Svar
@D93 og ID: Rent statistisk har i sikkert ret, og jeg tar hatten af for jeres statement, men der er nu ikke noget som den rene vare, den har jeg nemlig set.
Tilbød faktisk prøveansvarlig han kunne låne et af mine andre projektiler til kontrol, men det havde ingen interesse.

Er det ellers ikke en kontrolmulighed?

Og det er korrekt som Trotyl skriver omkring proceduren med skiver.

Nu går jorden jo heller ikke under pga af en riffelprøve,jeg fik endog lejlighed til at komme ud til endnu en prøve[Big Grin]

Håbede bare at min oplevelse kunne understrege nødvendigheden af f.eks.elektronink markering

LAM
Mvh Lars
Svar
jeg ville ikke stole 112 % på en elektronisk markering

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
Hej Lam

Hatten af for din selvtillid.
Nu har jeg også kun skudt et sted mellem 50.000 og 200.000skud med riffel på skive. Og på mine håbløse 3 0g 5 skudsgrupper på op mod 25mm, erindre jeg faktisk aldrig en gruppe, hvor der har været tvivl om der vae 1 eller 2 kugler i samme hul. det er nok sansynligvis på grund af min parkinson.

At du så skulle være så uheldig at skyde 6 skud på en skive uden destinkt sigtepunkt, der deler sig i 2 grupper med 2½hul i hver, er statistiskt interesant, for ikke at sige ønsketænkning. At din naboskytte så også tilfældigvis kommer til at plante 3 kugler i din skive, øger nok den statistiske usansynlighed betragteligt.

At der af og til forekommer "uregelmæssigheder" og direkte fejl ved en prøve, er vel "menneskligt"

Jeg kom da også ved et tilfælde til at tabe 2 extra skud i min nabos skive til riffelprøven, dog efter først at have sat 6 indenfor den hvide suppetallerken på min egen skive. Dette var naboen egentligt godt tilfreds med, for så havde han faktisk 5 indenfor suppetallerknen.

Kontrolanten ved denne prøve var ikke specielt opmærksom på at der blev listet et par extra skud afsted.

Forresten har man jævnligt papirskiver bag ved gummiskiverne til den elektroniske markering, i internationale konkurencer, da elektronikken jævnligt fejler

jbn
Svar
Kom nu lidt friske. Jeg lavede da en 5 skuds gruppe med mit luftgevær i forbindelse med at jeg skulle prøve min nye skydestok. Her kunne man måske hvis man strammede den se at der ikke kun var 3 skud, men 5 kunne man ikke tælle til... ja ja jeg ved det godt - det var på 5 meter nede i kælderen ;-)
Mvh.

Yeti
Svar
Citat:quote:

Originally posted by ignorant
Kontrolanten ved denne prøve var ikke specielt opmærksom på at der blev listet et par extra skud afsted.



Hvis ellers prøven er blevet gennemført som foreskrevet, så har de enkelte aspiranter placeret deres respektive 6 patroner i en patronholder inden start. Al roden i lommer m.m. vil øjeblikkelig tiltrække den sagkyndiges opmærksomhed.

JPL
JPL
Svar
Ved alle amerikanske Benchrest konkurrencer er der ALTID en "moving backer" altså en skive der langsomt bevæger sig, og dermed vil vise om der er det korrekte antal skud.

I benchrest konkurrencerne er det nemlig slet ikke umuligt at få 5 eller 10 skudsgrupper hvor flere af skuddene ikke kan ses.

f.eks en 10 skudsgruppe i 6mmBR med en centerspredning på 0,101" eller 2,5 mm !!! I sådan en gruppe vil man ikke kunne se om der er 6 -7- 8 eller 10 skud!

Jeg vil dog stadig gerne SE nogle eksemplarer af de berømte 1-huls-grupper som alt for mange riffeljægere praler af[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
Jeg lavede en gruppe sidste år med de 3 skud som alle kan være heldige, at slippe af sted med.. men det var svagt ovalt om det var det 2. eller 3. skud eller begge der gjorde det ovalt er så spørgsmålet.. lavede senere en 6 skuds serie hvor det var et stort hul - så lige hvordan de sad var ikke helt at afgøre... men at sætte 2 helt oven i hinanden i samme skydning - og så til en prøve - det tror jeg ikke på...

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
Har lige fortalt min lillebror om den nye riffel prøve uden hvid skive, troede jeg kunne gøre ham nervøs.[Big Grin]
Men han sagde da bare, nå.. så er det jo bare ligesom til mærkeskydningen. 1-0 til den lille[Wink]

HVORFOR GÅ PÅ ARBEJDE.. NÅR MAN KAN GÅ PÅ JAGT
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
Det er fint med mig med riffelprøve hver år, men så skal vi også til at have indført at alle folk der har et haglgevær og bruger det til jagt, skal aflægge en prøve, hvert år og hvor man skal kunne ramme et vist antal (ligesom med riffel) samt have en sikker og god våben føring (ligesom med riffel. Dette syntes jeg ville være mere end rimeligt, da det er med hagl og ikke med riffel JEG personligt ser de fleste problemer, da også alt for få folk kommer ud og træner med deres haglgevær, men havd værre er, så er der alt for mange der har en direkte elendig geværføring!
Svar
Nu skal man også tænke på det lille ordsprog der hedder "ingen jagt uden hund" og at den statistiske risiko for et vådeskud er langs større for en riffelkugle end en haglsværm.
Det næste problem er at der ikke er træningsfaciliteter til alle i Danmark.
Dog giver jeg dig ret i at af og til ser man en uheldig bøsseføring. Derfor er det også godt at vi snakker dansk så vi kan hjælpe hinanden til at være mere sikker på jagten.
Svar
Nu har jeg ikke læst hele tråden, det er den for omfattende til. Men der vil snige sig et lille problem ind, hvis alle skal til at gå til tvungne riffelprøver årligt. Før disse prøver skal der trænes ivrigt, så prøven kan aflægges tilfredsstillende, hvortil der selvfølgelig skal bruges en del ammunition. Vi kan tage mig selv som eksempel. Jeg brugte vel omkring 300 skud sidste år til træning med min jagtriffel, plus hvad der evt. vil blive brugt til jagt.

På enhver våbentilladelse til jagtriffel står der, at der maksimal må maksimalt (erhverves eller besiddes) 500 stk. ammunition, og det er vel at bemærke i alle de 10 år som tilladelsen gælder.

Hvor mange af jer, kan med hånden oven på venstre brystlomme sige, at de ikke overstiger dette antal allerede nu hvor der ikke er tvungne prøver. For mit eget vedkomne bruger jeg jo langt mere end det tilladte.

Jeg ved godt, at der er forskellige fortolkninger på denne regel, men det ændrer ikke ved at den rent faktisk kun giver tilladelse til indkøb af 500 stk. i 10 år, hvilket kun giver 50 stk. om året i alt.

At alle så ikke påtegner ens køb på tilladelsen, er en anden mere behagelig snak :o)

Da jeg aflagde riffelprøve sidste år, kunne jeg ikke få skiven med hjem. Den beholdt de. Til min prøve havde jeg faktisk 2 skud i samme hul, men det kunne instruktøren se. Jeg selv troede først at jeg kun havde 5 skud i skiven[Smile]

Den med prøve hvor bevægeligt mål indgår, vil jeg pga. hvad jeg læser herinde fra tid til anden ikke afvise det helt. Mere end en enkelt har skrevet: "Det lykkes mig ikke at stoppe bukken, men fik den alligevel osv.) Så der bliver skudt til dyr i bevægelse, selvom det selvfølgelig langt fra er alle. Men jeg tror bestemt, at nogle, i deres iver efter at få en god buk, tager chancer.

Tror at de var KJA der skrev, at det nok var mere tiltrængt med hagljægere der kom afsted på flugtskydningsbanen.. Dette kan jeg kun tilslutte mig 100 %. At man kan gå ud i den kønne natur med et jagtgevær over skulderen og plaffe løs på må og få, efter kun at skulle skyde 5 (eller var det 6) skud til jagtprøven, hvor man endda ikke engang skal kunne ramme noget, det er da tyndt. Selvfølgelig er det sensors bøsse der bliver skudt med, og den kan passe lige så godt til en som gårdkosten, men alligevel syntes jeg at man skulle have mindst eet tvunget kursus i brug af sit haglvåben før man bliver sendt afsted på jagt (ud over turen til banen med jagtlæreren, hvor han skal godkende ens våbenhåndtering).

Personligt så gik jeg ikke på jagt med hagl, før jeg mente at jeg var god nok til at ramme. Mener at jeg nåede op på 19 af 24 duer før jeg var tilfreds med mig selv.

Man kan tvinge meget igennem ved love og regler, men i bund og grund er det vel i den sidste ende, en holdningsændring der skal til. Min jagttegnlærer opfordrede ikke mig til at træne før jagt, men sagde derimod "Bare se at komme afsted på jagt, i stedet for det lerdue pjat".. jeg håber, og tror sandelig, at andre lærere opfordrer deres aspiranter til at træne før de skyder efter dyr på jagt.

Det var bare mine tanker.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

På enhver våbentilladelse til jagtriffel står der, at der maksimal må maksimalt (erhverves eller besiddes) 500 stk. ammunition, og det er vel at bemærke i alle de 10 år som tilladelsen gælder.

Jeg ved godt, at der er forskellige fortolkninger på denne regel, men det ændrer ikke ved at den rent faktisk kun giver tilladelse til indkøb af 500 stk. i 10 år, hvilket kun giver 50 stk. om året i alt.


Ovenstående opfattelse om erhvervelse og besiddelse af antal patroner på en jagttilladelse er begyndt at florere på nettet, men er ikke korrekt. Jeg har læst et andet sted, at den stammer fra Politiet og Justitsministeriet, men det gør den ikke mere korrekt.. (også Politiet og Justitsministeriet har desværre (ny)ansatte, der ikke har begreb om, hvad de udtaler sig om).. [Wink]

Patronantallet på jagttilladelsen angiver det antal patroner der max. må erhverves og besiddes til hver en tid, i tilladelsens gyldighedstid. Det betyder, at tilladelsesindehaveren til hver en tid kan købe og besidde nødvendig jagt- og træningsammunition, så længe man ikke besidder MERE end det tilladte max. antal patroner.

Har man f.eks. brugt 300 af 500 patroner, kan man til hver en tid igen købe 300 patroner og således igen besidde max. 500 patroner.

Ovenstående gælder for det skydevåben, tilladelsen er givet til. Så hvis man har flere skydevåben/våbentilladelser (f.eks. med forskellige kalibre), må man købe og besidde max. antal patroner x antal skydevåben.
HePe
Svar
Ja, og de der har prøvet fortæller, at hvis man har brug for at have et højere antal hjemme, så beder man bare pænt om at få ændret de 500 stk. til det man nu har brug for. Det er gratis, og skulle altså ikke give nogen problemer overhovedet. Bortset fra, at man får brug for et stort våbenskab til de mange patroner [Big Grin].

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
Så derfor er det fløjtende ligegyldigt om der bliver skrevet på tilladelsen ved køb af ammunition (som politiet i 2009 indskærpede overfor våbenhandlere/jagthuse, at man skulle).



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
Jeg refererer kun til hvad Politiet i Hillerød, og flere jagtforretningen har sagt til mig. Til en start havde jeg samme opfattelse som HePe, men våbenkontoret sagde altså noget andet.. Men op i hatten med det, jeg lider ikke just af ammunitionsmangel.

Jeg har valgt at bortredigere det jeg havde skrevet om promillejagt. Ved nærmere eftertanke er det ret malplaceret at tage det op i en tråd om ny riffelprøve :o)

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)