Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny riffelprøve trådt i kraft
#41
Jeg har ikke lige tallet foran mig, men jeg mener at kunne huske, at der er en meget stor dumpeprocent til den obligatoriske jagtprøve OG at der er nogen meget grelle eksempler på, at det ikke forholder sig bedre, når prøvedeltagerne er folk med mange løste jagttegn bag sig. Hvis det stemmer, mener jeg så afgjort, at der er rimelig grund til at tvinge folk på skydebanen, indtil de har lært at betjene deres våben. Jeg kan slet ikke se rimelige argumenter for ikke at gøre det. Den minoritet af jægere, der bare ikke kan ramme (men jager alligevel) er til stor skade for alle andre.

De elgjagter jeg igennem tiden er kommet på i Sverige har krævet årlig aflæggelse af elgprøven - og den er betydeligt mere jagtrelevant end den danske bukkeprøve (også med den nye skive). Det synes jeg ikke er noget problem og der er stor opbakning til det blandt de svenske jægere.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#42
Citat:quote:

Denne udtalelse beviser jo bare at du stadig ikke har fattet en skid af det hele. Og det er da ynkeligt


@okj,

nu gør du regning uden vært![xx(] ved at blive personlig. Ynkeligt.

Men start du nu en kampagne med at melde folk. Det kommer der sikkert en masse godt ud af.

Citat:quote:

Jeg kan slet ikke se rimelige argumenter for ikke at gøre det. Den minoritet af jægere, der bare ikke kan ramme (men jager alligevel) er til stor skade for alle andre.


Hovedet på sømmet[Wink]

Og igen for prins knud......

Se så og få indført tvungne årlige skydeprøver for alle![Wink][Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#43
Kunne vi ikke droppe det der "ynkeligt" det styrker jo ikke rigtigt nogle af argumenterne.
Mvh.

Yeti
Svar
#44
først
Er der kapasitet til 100000 riffel prøver hver år, ?? så ok for mig

det kunne være sjovt at prøve en riffelprøve, selv jeg har haft riffel i 29 år.

årsag til at jeg ikke har taget en er, at jeg ikke gider betale for noget jeg ikke behøver og selv kan teste på skydebanen.

skyder på elgbane hver år til jagt i sverige

Alle de prøver betyder der er meget mindre tid til at træne andet end liggende på en ryksæk.

flere banen med løbender dyr, eller en skydearena
her på sjælland ville være dejligt.

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#45
Citat:quote:

at jeg ikke gider betale for noget jeg ikke behøver


jo du gør, hvis du på noget tidspunkt skulle ønske at deltage i en jagt på et statsareal, eller blive inviteret hertil.

Skal du på jagt i Norge og Sverige, mener jeg ret beset at de kræver du har bestået den danske riffelprøve. Om det er gældende via lov eller det er noget der stedvis kræves er jeg lidt usikker på.
Mener formuleringen i Norge er noget med at du skal kunne dokumentere at du må drive jagt på større klovbærende vildt i dit hjemland.

Er der ikke nogen der kender til dette fænomen??

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#46
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Da jeg tog buejagtprøve kunne man godt gå til prøven med compoundbue, og så gå ud på jagt og lave noget forfærdeligt snavs med en langbue. Den er lukket nu. En bestået bueprøve gælder kun den buetype man bestod med.


Det har aldrig været sådan Lasse...ikke den vej. Langbue (som barbue) har altid været anset som den sværeste diciplin, derfor kunne du med den gamle buejagtprøve (prøven under dispensationen), aflægge prøve med langbue og derved erhverve ret til at gå på jagt med recurve og compound, men aldrig omvendt.

Bonus info: Den nuværende buejagtprøve skal fornyes hvert 4. år. Uden at tage stilling iøvrigt, kan jeg oplyse at buejagt er betydeligt sværrere end riffeljagt.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#47
Citat:quote:

jo du gør, hvis du på noget tidspunkt skulle ønske at deltage i en jagt på et statsareal, eller blive inviteret hertil.



Just præcis Gammeltoft[^] Her på klippen er antallet af riffeljægere, der IKKE har en riffelprøve, efterhånden til at overskue. Dette skyldes at vores statsskovsdistrikt igennem 5 år har udtrukket 2x12 deltagere til en riffel-trykjagt, og får at kunne deltage kræver de at man har bestået riffelprøven OG har skudt mindst 45 jagtrelaterede skud på riffelbanen. Dette SKAL dokumenteres. De udtrukne "vindere" får tilsendt en seddel fra Distriktet, hvor en af riffelinstruktørerne skal sætte sin underskrift som bevis på at den pågældende har leveret "varen".
Og det har saftsuseme haft en positiv effekt på skydningen OG på fleres træf færdigheder. AMEN !!!(For slet ikke at nævne våbenbetjeningen [^])
Og sjovt nok vender mange af dem tilbage den ene gang efter den anden, OGSÅ selv om de har været på jagterne. For nu er det pludselig blevet sjovt, og så går der da også lidt konkurence i skidtet[Wink]
Dette ser jeg som et stort og positivt fremskridt, selv om det de første par år gav en del travlhed, (fik dårligt tid til egen træning), og det kan kun være til gavn for vildtet og jagtens sag [Smile].
Jeg ser det også kun som et fremskridt at den hvide skive kommer væk. Det giver alt andet lige, en mere realistisk prøve når man skal vide hvor det dødelige træfpunkt befinder sig på et dyr. Jeg har da endnu ikke mødt et rådyr med en kagetallerken placeret på bladet [8D] Har i????

Mvh Farmor

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#48
En riffelprøve hvert 5 år burde være en mulighed rent kapacitets mæssigt.

Hvis styrelsen ellers ville give noget af ansvaret fra sig, kunne det lægges ud i forenings regi, og afholdes som skydning til forbundets Bukkemærke - minimumskrav for beståelse, et sølvmærke.

Der er mange udmærkede riffelinstruktører, i de forskellige foreninger, som holder mange skydninger i løbet af sæsonen, så rent logistisk burde det kunne lade sig gøre[?]

Ser vi på Norge er kravene straks mere skrappe. 50 skud på skydebanen, kvitteret af skydeleder, inden skydeprøven kan aflægges. Vel og mærke med hver riffel og kaliber, man ønsker at jage storvildt med. Så det nytter ikke at tage prøven med sin .222 og gå på jagt med sin 458. Prøven skal tages HVERT år.

Så stop det flæberi, hvis vi kan få indført en prøve hvert femte år, så er det hvist til at leve med og vi får samtidigt luget de værste/dårligste skytter ud. Tro mig, dem er der flere af end man tror, jeg har set mange af dem i min tid som instruktør og i forretningerne. Alle der arbejder i våbenforretning kender kunden, der kommer ind den tyvende maj og skal have en ny riffel, Vi har set det så tit at vi ikke gider spørge mere, men vi kender begrundelsen - den skyder ikke ordentligt - jeg har skudt forbi til en fin buk[xx(]
Med 100% garanti er det ikke riflen der fejler noget[V]

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#49
Citat:quote:

jo du gør, hvis du på noget tidspunkt skulle ønske at deltage i en jagt på et statsareal, eller blive inviteret hertil.

det ved jeg godt, men skal ikke på jagt der

Skal du på jagt i Norge og Sverige, mener jeg ret beset at de kræver du har bestået den danske riffelprøve. Om det er gældende via lov eller det er noget der stedvis kræves er jeg lidt usikker på.
Mener formuleringen i Norge er noget med at du skal kunne dokumentere at du må drive jagt på større klovbærende vildt i dit hjemland.

norge og sverige kræver at man må gå på jagt med riffel i danmark, og der står riffeljagt tilladt på mit jagttegn, så ingen problemer der, jeg har skrevet til det svenske jagtforbund og spurgt.

Er der ikke nogen der kender til dette fænomen??



alle jagtejere må jo selv bestemme om hvad der
er af yderlige krav til deres deltagere.

hvis et elglaug kun vil have guldskytter, kan de jo kræve det for at være med

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#50
det er meget godt der står "riffeljagt tilladt", men står der ikke "prøve bestået [dato]" så er den som sagt ikke gangbar på statsarealer.

Din udlægning med "guldskytter" har egentlig ikke noget med emnet at gøre. Det har ikke på noget tidspunkt i debatten været målet.
Derimod efterlyses et bevis for at skytten har et minimum af træfsikkerhed. Læs: ikke et skarpt krav[Wink]

Systemet der nævnes fra Bornholm er virkelig et godt initiativ.
Det er rart at høre det kan lade sig gøre ad frivillighedens vej.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#51
Jeg synes at der er en ting der er glemt i denne efterhånden noget varme diskussion af emnet, og det er at det ikke er træfsikkerheden der er det største 'problem' i at bestå riffelprøven - det er våbenbetjeningen, og den er primært banerelevant, selvom prøven skal illudere en jagtsituation.

Jeg må indrømme at min bukkejagt ikke foregår således:

1) Jeg står op og ser bukken
2) Jeg tager min rygsæk af, og lægger mig ned, så jeg kan bruge rygsækken som anlæg
3) Jeg tager mit fad, som jeg har lagt mine patroner på for at vise mine kammerater at der kun ER 6 patroner.
4) Jeg kigger gennem løbet for at se om jeg har fået fyldt det med jord, ved at stå med det parat på min jagt
5) Jeg lader i magasinet, ELLER med 1 bønne ad gangen
6) Jeg skyder 6 skud efter bukken - reelt så langsomt som jeg har lyst til, og så længe jeg ikke har defekt/manglende indskydning på riflen, er jeg stort set sikker på at ramme den korrekt.
7) Jeg aflader mit våben, stiller det til side, og trasker direkte ned til bukken, som ikke har vist nogen form for skudtegn

Hvor jagtrelevant er denne prøve ???

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#52
Citat:quote:

Hvor jagtrelevant er denne prøve ???


Muligvis relevant nok idet flere aspiranter bukker under for det beskedne pres og fumler og roder så meget at de enten bliver "gået" eller ikke når at få afgivet alle skud[B)]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#53
Citat:quote:

Det har aldrig været sådan Lasse...ikke den vej. Langbue (som barbue) har altid været anset som den sværeste diciplin, derfor kunne du med den gamle buejagtprøve (prøven under dispensationen), aflægge prøve med langbue og derved erhverve ret til at gå på jagt med recurve og compound, men aldrig omvendt.


Hmmm. Nu fik jeg dispensationen i 88, så jeg kan da huske forkert. Dengang måtte man skyde alt dansk vildt hvis man havde den rigtige størrelse broadheads. Der var et par langbueskytter som havde nogle ret uheldige anskydninger og eftersøg, og det blev opfattet som et resultat af den slags, at største vildtart der nu må nedlægges med bue er rådyr.

Jeg var bare helt sikker på, at de første dispensationer der blev givet var uafhængige af hvilken buetype der blev aflagt prøve med, men jeg kan som sagt tage fejl.

Anyways, jeg mener stadig der kan være en vis ræson i, at man aflægger prøven med en riffel der må nedlægge de store hjorte hvis man vil det, og det vil da være meget passende at forny prøven hvert 5. år.

Hvis man mener det er for nemt at bestå liggende og med fast anlæg, kan man jo bare skyde stående uden skydestok, selvom det er endnu mindre jagtrelevant. Man kan jo også konkurrere med sine nørdvenner om hvem der kan tegne den flotteste smiley med de seks skud. I det hele taget opfatte prøven som endnu en mulighed for at afprøve sig selv og mødes med ligesindede. Det synes jeg da altid er hyggeligt.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#54
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Hvor jagtrelevant er denne prøve ???



Den er ikke videre jagtrelevant - men den er yderst relevant, omend begrænset.
Da jeg var "oppe" for en del år siden, var jeg mere nervøs for den idiot, der lå og fumlede og bandede ved siden af end for om jeg kunne sætte 5 indenfor pletten. Der var 2, der dumpede i "min" gruppe - én, fordi han ikke kunne skyde og én (omtalte idiot) fordi han var livsfarlig for alt andet end bukken.

En prøve, der dels sikrer at dårligt skydende jægere animeres til at øve sig med (eller droppe) riflen og at "idioter" sorteres fra, kan da kun være positivt. Og hvis den blev gjort obligatorisk så alle riffelbærende jægere skulle igennem f.eks. med 3 års intervaller (og prøvens krav skærpes en kende), kan det da kun blive bedre.

Det kan jeg simpelthen ikke forstå, at man som jæger kan have noget imod.
At det bliver en praktisk udfordring, er en anden sag.

/bundgaard
Svar
#55
Relevans?

6-skuds gruppe, skudt på 100 meters afstand – riffelprøve bestået!
[Image: Hel_bukkeskive01.jpg]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#56
Citat:quote:

Originally posted by ID

Relevans?

6-skuds gruppe, skudt på 100 meters afstand – riffelprøve bestået!
[Image: Hel_bukkeskive01.jpg]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Hej
Ovenstående billede er et rigtigt godt argument for at målområdet burde mindskes til en cirkel med en diameter på 10 cm. For de fleste seriøse skytter, der træner regelmæssigt på skive, eksisterer vel reelt kun den inderste ring med diameteren 5cm. Når jeg ser på, hvad nogle jægere efterlader og stiller sig tilfredse med på den elektroniske markering d. 15.5, græmmes jeg.Selvfølgelig skal vi være skrappe med værktøjet.
Mvh Walnut
Svar
#57
I er nu sjove. Når nogle snakker om at begrænse adgangen til militære våben genkalder jeg mig ord som statskontrol, formynderi og andet.

Lige nu er i godt i gang med at foreslå statskontrol, formynderi mm. i stedet for at stole på at det enkelte jæger kan adminstrere det ansvar at træne og håndtere sine våben ansvarligt og betryggen.

Hvad der er rigtigt og forkert skal jeg ikke gøre mig til dommer over, men husk på man godt kan gå på riffeljagt uden at være autistisk anlagt, og kræve at ens riffel skyder 18mm grupper på 200meter.

I øvrigt ville det måske være en tanke at omforme træf området på bukken, til der hvor man træffer hjerte, lunge region og ikke en cirkel, der mere minder om baneskydning.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#58
Idealistisk set vil jeg også meget gerne have skydeprøver hvert andet år f.eks MEN jeg kan også godt det måske praktisk umulige projekt, det ville være. Der skal jo også tænkes i sanktioner, hvis en jæger så ikke kan "nå" det. Enten pga sygdom eller andet "lovligt". Desværre vil nogen (da det jo er DK vi bor i [Smile]) så spekulere i at udnytte de regler for at undgå prøven... Det er de samme mennesker, der troede at de snød læreren og ikke sig selv, når de snød med lektierne... Derfor er jeg nok mere ovre i Walnuts boldgade. Jeg har altid syntes at den riffelprøve var latterlig let. Jeg synes ikke, det er et argument, at mange dumper. Det må kun betyde, at de ikke har trænet nok. 10 cm træffelt med skydestok på 100 m, 2 liggende, 2 siddende og 2 stående kunne være en ide. MEN som GT siger, så er riffelprøven taget engang for længe siden ikke en garanti for god skydning nu. Vi har desværre mange jægere, der stadig tror, de er nogle helvedes skytter, fordi de ENGANG var det.. Selvfølgelig bor vi i "regel-Danmark" og flere regler vil kun være mere belastende, MEN som GT siger, så er det levende dyr vi er efter, og den generelle befolkning hader at høre om anskydninger. Anskydninger vil altid ske, men det er vores opgave at minimere antallet så godt som vi kan.. Jagtfeltskydningerne er jo suveræne til at træne vores evner, så der må vi sørge for at få vores jagtkammerater til at deltage.

That's my 2 cents

Tooms

"Total overbevisning er forbeholdt dem på sidelinien"
"Total overbevisning er forbeholdt dem på sidelinien"
Svar
#59
Man skal være omhyggelig med ikke at gøre prøven så svær, at mange nye ikke vil kunne bestå. Netop i skydning spiller nervøsistet over for prøven ind. Jeg husker endnu for mange år siden da jeg gik op til den frivilligt hvordan den påvirkede mig - mine 6 skud i skiven var da heller ikke noget at prale af mht. hvordan de var placeret i skiven. I dag ser det jo helt anerledes ud... og skyldes den træning jeg har haft siden.. Jeg kan se på nystartede, at det ikke er anerledes idag - derfor skal man ikke skræmme nye jægere væk på forhånd. Så en prøve svarende til nuværende bukkeprøve med et bronzemærke vil være et passende niveau. Bronze kræver 40 - 50 points med træf af 5 ud af 6 skud. 8eren er den ikke 18 cm?

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#60
Citat:quote:

Netop i skydning spiller nervøsistet over for prøven ind.


nok ikke så meget som nervøsistet over den første buk mm

kan man ikke klare prøven grundet feber, hvordan går det så på jagt

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)