Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny riffelprøve trådt i kraft
#61
Med hensyn til prøver, så er jeg helt enig i, at det vil være meget relevant med en eller anden form for sikring af, at jægeren har erfaring i at håndtere sit våben. Jeg passer ind i mellem hjortebanerne på Amager, og der ser jeg meget ofte jægere, som skal bruge elgprøven, så de kan komme til Sverige. Mange af dem kommer udelukkende fordi det er et krav! I uhyggelig mange tilfælde af den omtalte gruppe fremgår det tydeligt, at de ikke er dus med sit gevær.
Jeg er overbevist om, at ved at stille et krav om bare at komme f. eks. 4 gange årligt på banen, så vil bundniveauet hæves betydeligt.
Til gengæld, så tror jeg ikke vi får vores organisation til at kæmpe for sagen, for det vil formodentlig betyde, at en del betalende medlemmer vil melde sig ud.
Endelig vil jeg da lige sige, at uanset samlingen på ovenstående bukkeskive ikke er pæn, så er det kun det bagerste skud, som ikke er dræbende.
Jeg vil oven i købet påstå, at højst 10% af riffeljægerne vil kunne gøre det bedre (hver gang) i fritstående skydestilling!
Svar
#62
Citat:quote:

Originally posted by Leo

.............så er det kun det bagerste skud, som ikke er dræbende.................

Hvilken tids-horisont taler vi om? Der er ihvertfald to af de andre skud som ikke er øjblikkeligt dræbende - waid/lyske-skuddet er, for så vidt også dræbende (indenfor 5-6 timer).
Hvis du seriøst mener at kun 10% af danske jægere kan gøre det bedre, så er jeg helt på det hold der kræver prøve engang om året (jeg tror og håber på at mindst 90% af danske riffeljægere kan gøre det bedre - også fritstående.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#63
Jeg er ikke imod en jagtrelevant riffelprøve, men at tvinge alle igennem den nuværende prøve med X års mellemrum, svarer til at vi allesammen skal bestå et knallertkort hvert X år, for at bevare vores bilkørekort.

Burokratiet i en sådan prøve mener jeg ikke er gevinsten værd - så ville det være meget bedre at man blot krævede et vist antal skud på en hjortebane, eller en skydebane i stedet for, da netop selve rutinen betyder meget.

Da jeg tog min riffelprøve, havde jeg ikke skudt med riffel i 15 år, udover indskydningen. Jeg havde derudover kun ejet min riffel i 3 dage. Skydningen var INTET problem, men frygten for at man lavede noget der i den sagkyndiges øjne blev betragtet som en fejl(som absolut ikke behøver at være en reel fejl), gjorde at man ikke brugte 100% koncentration på selve skydningens kvalitet, men derimod på at spekulere på om man nu fik kigget demonstrativt nok i piben mv.

Derfor var spredningen på mine skud ikke verdens bedste, men de var uden problemer overhovedet indenfor træfområdet.

Det jeg prøver at sige, er at medmindre man stort set slet ikke har indskudt sin riffel, er det ikke et problem at ramme målet, og selve skuddets placering har derfor ingen reel værdi, udover at sikre at riflen er indskudt.

I forhold til vurdering af skyttens evner, kunne man stort set lige så godt bruge eksersérpatroner.

Så: Krav om et dokumenteret antal skud/år ville være bedre efter min mening.

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#64
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Jeg er ikke imod en jagtrelevant riffelprøve, men at tvinge alle igennem den nuværende prøve med X års mellemrum, svarer til at vi allesammen skal bestå et knallertkort hvert X år, for at bevare vores bilkørekort.

Jeg har svært ved at få øje på analogien????
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Så: Krav om et dokumenteret antal skud/år ville være bedre efter min mening.



Hvordan pokker havde du forestillet dig at sådan en dokumentation skulle foregå (uden at drukne i bureaukrati )?



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#65
Hvis du seriøst mener at kun 10% af danske jægere kan gøre det bedre, så er jeg helt på det hold der kræver prøve engang om året (jeg tror og håber på at mindst 90% af danske riffeljægere kan gøre det bedre - også fritstående.

halløj ID
jeg er ked af at skuffe dig men de 10 % danske jægere der kan skyde bedre fritstående er nok korrekt

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#66
Er der en kildehenvisning?



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#67
næe, men når meget få af dem der kommer på hjortebanen kan opfylde kravet til de stillestående 4 skud til broncemærket, går det da helt galt på en bukkeskive[Sad] (den danske hjorteskive er STOR)

og det er dem der gider stille op til riffelskydning en gang imellem !!
når vores egen jagtforening med 190 medlemmer lejer banen kommer der 10-12 !

hvad er andre riffelinstruktørers erfaring med den alm riffelskytte?

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#68
Når jeg lejer hjortebanen til vores drivjagthold 1 til 2 gange årligt, så kommer der max 5 mand. Og når holdet(15 mand) skal afsted så har alle "tid" Jeg behøver ikke at skrive hvem der laver mindst lort og har den bedste træfprocent vel[^]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#69
Min erfaring fra mange års arbejde på riffelbanen er at niveauet er lavt. Ynkeligt lavt.

Snakker vi fritstående på 100 meter på bukkeskiven er det min vurdering at under 2% klarer det i første forsøg.

Hvis vi snakker alm. kontrolskydning liggende med anlæg (stort set som riffelprøven) vil jeg vurdere at 70% klarer det i første forsøg. ½delen af dem der ikke klarer det er fordi grejet ikke er i orden.

Heldigvis er der instruktør på, så 99% bliver hæderligt skydende efter et par besøg på riffelbanen.

Der hvor jeg ser det helt store problem er dem der aldrig kommer på skydebanen. Jeg har set mange der lige har taget jagttegn og som med nød og næppe klarer riffelprøven. Så ser vi dem aldrig mere på banen, men de står nede foran disken i jagtforretningen og praler med alt det vildt de nedlægger i Afrika, Polen osv.

Enkelte overvinder deres ego og beder om hjælp, men så skal der kun være ham og mig (eller en anden instruktør) på banen. Jeg gætter på at de er for flove til at komme til en almindelig træningsaften og skal skyde side om side med garvede skytter.
Jeg ved ikke hvordan vi får fat på dem, for indkalder vi til en "skydning i kravlegård med egen instruktør" dukker de heller ikke op. Så vil de hellere lige skyde et par skud ude på en mark et sted hvor ingen ser dem.

Så det er min klare holdning at der er behov for en eller anden form for prøve. Ellers får vi aldrig fat på den store gruppe der ikke finder behov for at træne - men som absolut har behov for det.



--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#70
Citat:quote:

Originally posted by ID

Relevans?

6-skuds gruppe, skudt på 100 meters afstand – riffelprøve bestået!
[Image: Hel_bukkeskive01.jpg]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



@ID - Jeg skriver jo ikke, at den nuværende prøve nødvendigvis er "streng" nok. Men den sorterer nogle fra, som ikke er klar til at blive sluppet løs med riffel - og nogle, der aldrig burde have haft jegttegn.

Det er særdeles "relevant" i min verden - upåagtet at målfeltet burde være mindre; det er jeg helt enig i.

/bundgaard
Svar
#71
Citat:quote:

Så det er min klare holdning at der er behov for en eller anden form for prøve. Ellers får vi aldrig fat på den store gruppe der ikke finder behov for at træne - men som absolut har behov for det.



Præcis!

Hvorfor er der ikke flere der kan se det??? mærkeligt.....

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#72
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Jeg er ikke imod en jagtrelevant riffelprøve, men at tvinge alle igennem den nuværende prøve med X års mellemrum, svarer til at vi allesammen skal bestå et knallertkort hvert X år, for at bevare vores bilkørekort.

Jeg har svært ved at få øje på analogien????

At den prøve man vi skal aflægge, reelt ikke har meget at gøre med det der er brug for ude på jagten.

Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Så: Krav om et dokumenteret antal skud/år ville være bedre efter min mening.



Hvordan pokker havde du forestillet dig at sådan en dokumentation skulle foregå (uden at drukne i bureaukrati )?



Fx. en simpel underskrift fra skydebanelederen på et kort, som i det mindste ville sikre at skytterne fik noget rutine. Dette kort skulle så fx. medbringes på jagten, sammen med jagttegnet. Derudover er det samlede burokrati på en riffelprøve da enormt.

Men det jeg egentlig prøver at sige, er at for det første så er prøven ikke specielt jagtrelevant, og derudover er den så nem at bestå, at har man først én gang klaret den, så er der efter min menig ikke nogen grund til at bruge tid, penge, og andres tid på at gennemføre den igen.

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#73
@Kenneth,

der vil stadig være mange der ville skulle stramme sig godt og grundigt an for at bestå efterfølgende gange[Sad]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#74
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

@Kenneth,

der vil stadig være mange der ville skulle stramme sig godt og grundigt an for at bestå efterfølgende gange[Sad]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Ok, hvis vi virkeligt er så langt ude, så forstår jeg godt behovet...Er du sikker på at det er SÅ slemt ?

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#75
Er det relevant hvor godt folk skyder fritstående`? Hvis de ved de ikke kan og gør brug af diverse hjælpemidler på jagt som de har trænet med på skydebane, og kan ramme med?

I er godt klar at dem der skriver her inde er dem der bruger ret meget tid på deres riffelskydning og derfor ligger langt over det danske gennemsnit, så hvad i synes er elementært er en videnskab for en stor del af resten af danmarks riffeljægere. Jeg har ikke noget problem med folk der ikke skyder så godt hvis de kender deres begrænsninger. Jeg har intet problem og kan EJ se det ved at 98% af den danske riffel jægerstand ej kan ramme en ladeport på 100 meter fristående hvis de aggere efter det på jagt.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#76
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Min erfaring fra mange års arbejde på riffelbanen er at niveauet er lavt. Ynkeligt lavt.

Snakker vi fritstående på 100 meter på bukkeskiven er det min vurdering at under 2% klarer det i første forsøg.

Hvis vi snakker alm. kontrolskydning liggende med anlæg (stort set som riffelprøven) vil jeg vurdere at 70% klarer det i første forsøg. ½delen af dem der ikke klarer det er fordi grejet ikke er i orden.

Heldigvis er der instruktør på, så 99% bliver hæderligt skydende efter et par besøg på riffelbanen.

Der hvor jeg ser det helt store problem er dem der aldrig kommer på skydebanen. Jeg har set mange der lige har taget jagttegn og som med nød og næppe klarer riffelprøven. Så ser vi dem aldrig mere på banen, men de står nede foran disken i jagtforretningen og praler med alt det vildt de nedlægger i Afrika, Polen osv.

Enkelte overvinder deres ego og beder om hjælp, men så skal der kun være ham og mig (eller en anden instruktør) på banen. Jeg gætter på at de er for flove til at komme til en almindelig træningsaften og skal skyde side om side med garvede skytter.
Jeg ved ikke hvordan vi får fat på dem, for indkalder vi til en "skydning i kravlegård med egen instruktør" dukker de heller ikke op. Så vil de hellere lige skyde et par skud ude på en mark et sted hvor ingen ser dem.

Så det er min klare holdning at der er behov for en eller anden form for prøve. Ellers får vi aldrig fat på den store gruppe der ikke finder behov for at træne - men som absolut har behov for det.



--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]



Jeg er selv instruktør og har også oplevelser der minder om dem M@x beskriver. Desværre har jeg også oplevelser hvor instruktører opfører sig som små konger og med deres opførsel bestemt ikke ligger op til en specielt god dialog med dem der måtte være usikre. Det er rigtigt ærgerligt når folk der gerne vil øve sig bliver skræmt væk af sådan noget. Sidst var jeg der ikke med havde en kammerart der skulle skyde et par kontrolskud efter en forbier på en jagt. Han dukkede op en halvtime før seneste indskrivning og fik så ellers en balle og en lang historie on en instruktør der sørme havde andet at lave end at stå der... Det er jo ikke lige det der giver lyst til at komme tilbage. (Det kom en 10 min senere der fik samme forelæsning...).

Det er slemt når det er en instruktør, men vi må alle være med til at skydebanen er et sted hvor man føler sig tryk ved at spørge om hjælp og gode råd og meget gerne på en måde så det rygtes at det forholder sig sådan. Det tror jeg er en væsentligt bedre vej end tvang.
Mvh.

Yeti
Svar
#77
@Kenneth, det er slet ikke ualmindeligt at folk ligger og skyder og ikke rammer den hvide skive på "prøvebukken".
Hvad du og jeg kan er slet ikke relevant i denne debat.
Dem der er interessante at "nå" er dem som nægter at træne eller ikke magter at bestå prøven som den er.

@Skovfogedeleven,
der er ingen her der har krævet folk kan skyde fritstående, MEN at folk skal kunne sætte skuddene inden for prøveskiven fra f.eks en liggende skydestilling.
At der er nogen der er væsentligt bedre skydende er denne sag fuldkommen uvedkommende!

@Yeti,
den med instruktørerne der er små konger er egentlig lidt irriterende.
Selv har jeg nu aldrig oplevet det fænomen.
Det eneste jeg har oplevet er at en instruktør stod og solgte noget virkeligt dårligt genladet ammunition, iført sin officielle "DJ uniform", det hører sku ingen steder hjemme[xx(]

Vil lige tilføje at jeg ikke selv er instruktør. Den smule jeg har lært er autodedakt[B)]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#78
Yeti, Jeg ved ikke hvilken skydebane, du kommer på, men på Kalvebod er insruktørerne 100% frivillige og ulønnede. Stort set hver gang man skal passe banen, så kommer der gæster i sidste øjeblik, som enten skal på jagtrejse dagen efter eller lige skal have tjekket et eller andet på grund af en 'forbier'.
Din ven burde nok have tjekket grejet og egne evner, før han skød forbi på bukken, eller i det mindste dukke op på banen i god tid før lukketid.
Jeg ser intet galt i instruktørens opførsel, som du beskriver den. Når man i forvejen har været på banen fra kl. 9 om morgenen, så er det frustrerende at skulle blive der en time ekstra på grund af en mand, som aldrig selv gider bruge bare et minimum af øvelsestid med sin riffel.
Det er da netop de folk, som lovgivningsmæssigt skal tvinges til at komme på banen!
Svar
#79
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Yeti, Jeg ved ikke hvilken skydebane, du kommer på, men på Kalvebod er insruktørerne 100% frivillige og ulønnede. Stort set hver gang man skal passe banen, så kommer der gæster i sidste øjeblik, som enten skal på jagtrejse dagen efter eller lige skal have tjekket et eller andet på grund af en 'forbier'.
Din ven burde nok have tjekket grejet og egne evner, før han skød forbi på bukken, eller i det mindste dukke op på banen i god tid før lukketid.
Jeg ser intet galt i instruktørens opførsel, som du beskriver den. Når man i forvejen har været på banen fra kl. 9 om morgenen, så er det frustrerende at skulle blive der en time ekstra på grund af en mand, som aldrig selv gider bruge bare et minimum af øvelsestid med sin riffel.
Det er da netop de folk, som lovgivningsmæssigt skal tvinges til at komme på banen!



Men forløbet var jo at han dukkede op "en halvtime før seneste indskrivning ".

Hvorfor er det et problem ? Seneste indskrivning er vel lagt så man selv ved seneste indskrivning kan nå at foretage sin indskydning ?

Derudover har jeg heldigvis kun oplevet flinke mennesker på skydebanen - de 'konger' jeg har hørt om, er netop kun 'hear-say'.

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#80
Ville det ikke kunne lette på det såkaldte bürokrati, hvis at man fik fjernet alle de våbentilladelser på hvidt papir og man så fik et våbenpas fra start.

Man kunne jo så videre udvikle passet, så der var nogle sider bagerst, hvor man får indskrevet en årlig riffelprøve.

Indskriver man så også kaliberen, så er det den der tilkendegiver den største kaliber der må bruges til jagt. De andre og evt større kalibre man har er så kun til skiveskydning i EU eller jagt i 3'die lande.

Jeg kan godt forestille mig, at det vil kræve en ændring af visse regler indenfor EU. Men det er jo kun en bagatel[Wink]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)