Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny riffelprøve trådt i kraft
#81
[/quote]
Men forløbet var jo at han dukkede op "en halvtime før seneste indskrivning ".

Hvorfor er det et problem ? Seneste indskrivning er vel lagt så man selv ved seneste indskrivning kan nå at foretage sin indskydning ?

Derudover har jeg heldigvis kun oplevet flinke mennesker på skydebanen - de 'konger' jeg har hørt om, er netop kun 'hear-say'.

Hilsen
Kenneth

Kenneth - jeg ved ikke hvordan man administrerer det på andre baner.
Der, hvor jeg kommer svinger antallet af jægere meget hen over året.
Er vi i en 'død' periode, så kan jeg også sagtens finde på at lukke før sidste indskrivning.
Du skal stadig huske, at de folk, som passer banen er der frivilligt. Er det i weekenden, så er hele dagen så at sige gået, før du er hjemme igen. Hvis så ikke der kommer folk, så lukker man altså.
Jeg er overbevist om, at Yeti's makker har lært lektien, og komme et par timer før næste gang.
Skulle man mene, at det er et problem, så kan man jo bare melde sig som frivillig - vi mangler altid folk, som vil give en hånd med [Smile]
Svar
#82
Et eller andet må der jo være galt, når dumpe procenten til
riffelprøven, er temmelig konstant, nemlig ca. 25% på
landsplan.

Hvorfor dumper folk så[?]

Rifler der ikke er indskudt til den ammonition, der bruges
fordi det er for dyrt at bruge jagtammo, som riflen er indskudt
med[xx(]

Generel manglende træning/rutine.

Så er der staklerne, der får eksamensfeber og dumper gang på gang,
tiltrods for masser af træning. Dem kan man godt få en vis medlidenhed
med.

Så er der fejlen over dem alle, som man kun kan ryste på hovedet af -
kikkerten falder af[:0] midt under seancen.

Mon ikke mange instruktører, har hørt/oplevet ham der rejser landet rundt for at få sin riffelprøve, og glad fortæller at nu har han søreme bestået, men det var også 7 gang han forsøgte iår[V][xx(]

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#83
en prøve er altid bare et bevis på at man kan betjene sit grej på en
tilfredstillende måde. som jeg personligt ikke har noget imod at gøre hvert ell. hvert andet år. men ligefrem at skulle til at aflægge prøve på hvert kaliber man bruger på jagt, mener jeg er stærkt overdrevet.
skal der så også stå hvad våbnet vejer og om der er rekyl bremse ell.
kickstop.. nej vel
som jeg ser det er det skiven den er gal med. træfområdet skulle på
bukkeskiven skulle være mindre. de folk som kommer 1 gang om året og skyder 2 skud for at checke om riflen stadig er indskudt. ser jo at det er ok hvis skuddene ligger inden for det store træfområde som skiven har.
jægerforbundet kunne evt. sende et indstikskort
sammen med jagttegnet som skulle stemples når man var på skydebanen af skydelederen og hvor der også blev indskrevet hvor mange skud som
var afskudt. dette kunne evt udbygges til at man skulle skyde bronce mærke inden man kan komme på jagt med riflen hvert år..
mvh aleksander

Born to HUNT forced to work
Born to HUNT forced to work
Svar
#84
Jeg er af den klippefaste overbevisning at en bedre vej frem er, at tage fat inden riffelprøven afvikles. Lidt uforståelig for mig at man så let kan nå frem til afvikling af en prøve. At der ikke forud er gennemført en teoretisk del, der sikrer et fornødent kendskab til alle de forhold, der ligger bag det at afgive et sikkert og forsvarligt skud med riflen.Ligeledes skal ligge et antal afgivne skud på bane med instruktør. Samtidig ønsker jeg seriøst træffeltet reduceret til de tidligere omtalte 10cm. Det ville i høj grad skærpe al opmærksomhed - ikke mindst på de andre forudgående ting jeg har nævnt. Flere af de tidligere indlæg har givet udtryk for, at man ikke skal skræmme væk med for skrappe krav. Vælger man at gå ud af den tangent, vil man ikke opnå den ønskede effekt. De unge riffeljægere, der ville komme ud af en styrket teoretisk og praktisk del, ville have en større indsigt og et større selvværd, som jeg er sikker på vil komme både dem selv og andre til gode.Det ville, efter min mening, også overflødiggøre at skulle hale dem ind senere til kontrol.
Mvh Walnut
Svar
#85
Hørt!

de bør gennemgå et praktisk kursus på en skydebane inden de skal til prøve.
Jeg hjalp på en riffelprøve, hvor det var tydeligt at flere ikke engang havde afprøvet hvilken skydestilling de ville skyde i[xx(] Flere dumpede da også på den konto. Andre kunne ikke sætte bundstykke i deres mauserriffel pga. drejet patronudtrækker osv. En dag på en skydebaane, hvor de bliver undervist i håndteringen af deres jagtriffel vil give meget og spare dem for et nederlag og evt. "nerver" til næste prøve
Svar
#86
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Yeti, Jeg ved ikke hvilken skydebane, du kommer på, men på Kalvebod er insruktørerne 100% frivillige og ulønnede. Stort set hver gang man skal passe banen, så kommer der gæster i sidste øjeblik, som enten skal på jagtrejse dagen efter eller lige skal have tjekket et eller andet på grund af en 'forbier'.
Din ven burde nok have tjekket grejet og egne evner, før han skød forbi på bukken, eller i det mindste dukke op på banen i god tid før lukketid.
Jeg ser intet galt i instruktørens opførsel, som du beskriver den. Når man i forvejen har været på banen fra kl. 9 om morgenen, så er det frustrerende at skulle blive der en time ekstra på grund af en mand, som aldrig selv gider bruge bare et minimum af øvelsestid med sin riffel.
Det er da netop de folk, som lovgivningsmæssigt skal tvinges til at komme på banen!



Det er såmænd Kalvebod vi taler om. Jeg har været instruktør der i 4-5 år efterhånden, hvilket den pågældende også har. Som Kenneth har regnet ud var der masser af tid til at tjekke riflen (som i øvrigt skød præcist hvor den skulle). Når du selv er instruktør på Kalvebod ved du jo at der er seneste indskrivning en time før lukketid, så min kamerart havde 1,5 time til at klare et par kontrolskud. Indtil der skrives andet inde på http://www.sjf.dk er det vel meget rimeligt at brugerne forholder sig til hvad der står om skydetider her.

Mit point er her at hvis vi gerne vil have at folk komme mere på skydebanen så skal vi også sikre at de får en god oplevelse når de er der. Det sikres dels ved almindelig venlighed, kompetent hjælp.
Mvh.

Yeti
Svar
#87
Min holdning er at det er alt for nemt at tage et jagttegn i Danmark. Sidste år gik jeg med to nyuddannede gutter, som gerne ville lære noget om våben og skydning. Stor respekt for det. Men de anede så godt som ingenting om haglvåben og overhovedet ingenting om rifler. De havde fået vist hvordan de forskellige våben så ud, og det var det. Der havde også været en enkelt aften med lidt riffelskydning hvor de ikke kunne komme. Men alligevel består de prøven og kan gå ud og købe og benytte lige som de lyster. Kan sammenlignes lidt med at en kørelærer viser eleverne en bil og en motorcykel. Og når de kan se forskel på dem, så får de deres kørekort. Vi skal bare vende næsen mod Tyskland og se hvordan uddannelsen foregår der. Der får de ikke jagttegnet før de kan ramme et stort antal lerduer og vise at de kan skyde med en riffel. Jeg er stor modstander af at så snart man er i besiddelse at tegnet, blir man sluppet fri og kan lære at skyde til måls på levende væsener. Det var så mine sure løg

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#88
Al den her snak om riffelprøven fik mig til at grave min skive fra den 14. maj 1994 frem. Jeg skød prøven med min fars riffel. Det vil sige en ikke linksmongol riffel og når jeg skyder med den så er træfpunktet 5 cm nede til venstre. Men da der jo var 20 cm at gøre med var der ingen grund til at klikke (jeg er heller ikke sikker på at det ville være en god idé at gøre med sådan en golden eye kikkert...). Jeg har i øvrigt aldrig skudt noget med den riffel. Det var først 6 år senere at jeg egentligt begyndte på riffeljagt, men når der nu var en prøve skulle den jo bestås. Egentligt kunne jeg bare have søgt om bæretilladelsen et år tidligere, så havde jeg aldrig skulle have aflagt en prøve, men det er jo ikke så sjovt.

Nå, men det er vist undskyldninger nok - here is the hard facts:

http://gallery.me.com/mikkelkroeyer/100067
Mvh.

Yeti
Svar
#89
Jeg er selv riffelinstruktør, og har været det i 9 år. Når der kommer nye jægere der skal træne til en kommende riffelprøve, er det som regel min varetægt de bliver overladt i. Min fornemste opgave anser jeg for at være: At lære dem at betjene deres rifler så afslappet og sikkert som muligt (Det er et potentielt farligt stykke værktøj, men jo bedre funktionerne trænes, jo mere sikker betjening), at lære vejrtræknings teknik, så de til en hver tid får iltet kroppen så den slapper af og er rolig og stabil i skudafgivelses øjeblikket, at indtage så afslappede skydestillinger som overhovedet muligt. Meget af dette læres i tæt kontakt med undertegnede, og ældre nyjægere har da været tættere på et hjerteanfald i starten, når jeg "klistrede" mig på ryggen af dem, for at øve vejrtrækning [:I][Wink], med en arm rundt om dem. De andre instruktører morede sig kongeligt, men det virker[^] Afslappet og sikker våbenbetjening, opnås ved at der bliver vejledt stille, roligt og sagligt, og gerne med lidt humor. Jeg har en tyrkertro på at hvis jeg kan få smilet frem hos en ny jæger, så er han/hun også modtagelig for læring, og føler sig tryg ved mig. En afslappet skydestilling, uanset om man ligger, sidder eller står, sikrer en fri vejrtrækning, og giver ro til at kunne afgive et sikkert og velplaceret skud. Og så skal man som instruktør udstråle autoritet, ro og under ingen omstændigheder virke stresset, for det smitter af på den nye skytte.
Indrømmet: jeg har en klar fordel ved at jeg også er med helt fra start, når de er ved at tage jagttegnet. Allerede der begynder jeg at "indoktrinere" kommende riffeljægere, så de er indstillet på nogle ganges træningsskydning og instruktion, inden riffelprøven. Det at de ved at det er den samme Hyæne, som de kender fra det praktiske våbenkursus, (mine egne elever også den teoretiske del), gør det 100 gange lettere, end hvis de skulle til en "fremmed" instruktør.
Er det rutinerede jægere der skal til riffelprøve, benytter jeg mig skamløst af at være kvinde [Big Grin][Big Grin] Når de først er bløde i sokkerne, lægger de dårligt mærke til at jeg begynder at bruge den grove side af rivejernet [^][Wink] (Hæ, hæ, jeg ved godt at jeg er strid, men bare det virker, såh.........[8D] )
Så hvis det grundlæggende forarbejde er i orden, vil jeg påstå at langt størstedelen af riffeljægerene, vil kunne bestå en riffelprøve uden "kagetallerken", og uden de store problemer.
Og så må jeg indrømme, at jeg er ved at kaste op hver gang diskutionen om riffelprøven kommer op. For med usvigelig sikkerhed er der en eller anden selvfed riffelskytte, der bringer fritstående skud på 100 meter op[xx(] HVAD FANDEN HAR SKUD FRITSTÅENDE PÅ 100 METER, MED RIFFELPRØVEN AT GØRE??? [}Smile]
Hånden på hjertet: Hvor mange af os jægere skyder levende vildt fritstående på 100 meter?? Det er vist et fåtal der magter dét!!!
Og skud til løbende vildt er vist kun relevant for dem der skal på drivjagt. Og det skal jo så trænes før afgang, hvis ellers man har den mindste respekt for det vildt man påtænker at jage!
Næh, lad os koncentrere os om at lære riffelskytterne at skyde med de relevante hjælpemidler, 1, 2 eller 3-benet skydestok, rygsække, 3-benede stole eller det nærmeststående træ. Kun en gang har jeg skudt en buk liggende, med anlæg i min lille næve. Bukken opdagede mig, før jeg opdagede den, og så måtte jeg forlade ryksækstolen, lade stokken stå, og kravle efter den på bedste Natomanér, med riflen i hænderne, op på toppen af bakken, og så ellers vente til den stod stille, før den blev nedlagt med et sikkert placeret skud. Men lige præcis den skydestilling, havde jeg også trænet meget op til 200 meter(uden underlag og pude, kun hvilende på albuen), med en samling der kunne dækkes med en femmer. Ellers havde jeg ikke vovet skuddet, hvis ikke jeg vidste at jeg kunne magte det. Så alle de sjove ting man kan opnå som riffelskytte, kommer med træning, træning og atter træning!

Mvh Farmor

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#90
Uanset om det er rimeligt eller ej, så lukker jeg banen, hvis ikke der er folk - og jeg er ikke den eneste.
Jeg mener nemlig, at det er urimeligt at tro, at instruktøren skal sidde på banen, hvis ikke der er nogen gæster.
Hvis din ven er instruktør derude, så kan han da skyde gratis og fuldstændig uafhængig af åbningstider - bare centeret er åben, så jeg forstår slet ikke problemet.
Svar
#91
Farmor[Big Grin]
Jeg er helt tryg ved at du krammer noget " know how" ind i de kommende riffeljægere[Big Grin]Det gør formodentlig jagten i dine cirkler mere sikker.
Jeg kunne ønske at kvaliteten, i det enkelte område, ikke er afhængig af tilstedeværelsen af kvalificerede ildsjæle eller ej, men er afstukket og sikret gennem skærpede krav til en undervisning inden den omtalte prøve.
"Eleven" morede sig tidligere i debatten over drøftelsen. At initiativ til skærpelse af riffelprøven kommer fra jægernes egne rækker er for mig vigtigt. Det kan også sikre en kvalitet i skærpelsen, der er forankret i praksis.
Selvfølgelig skal prøver og lovgivning jævnligt under lup for at sikre tilpasningen til det omgivende samfund.
I søsporten findes,efter min mening,et forhold, der ligner problemstillingen omkring den ubesværede adgang til og gennemførelse af riffelprøven. Det er tilladt at føre et skib ( jeg mener at det er op til 15 brutto t.) uden kørekort.Først når der er tale om sejlads med andre og mod betaling kræves duelighedsprøve. Positivt er det dog, at man nu har indført en prøve for hurtiggående motorbåde. Den uvilje,der er til skærpelse af kravene i forbindelse med sejlads, begrundes ofte i den historiske hævd, der er på adgang til og sejlads på vore have.Altså: Rør ikke ved vikingerne[:o)]
Det er ikke nogen god begrundelse for ikke at ændre/ skærpe kravene. Specielt fordi der de sidste årtier har været en større tilgang af velhavende opkomlinge, der uden videre har kunnet sejle frit i store og kraftige både til fare for andre og sig selv.
Mvh Walnut
Svar
#92
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Uanset om det er rimeligt eller ej, så lukker jeg banen, hvis ikke der er folk - og jeg er ikke den eneste.

Det ved jeg godt, og den gode List siger da helt klart også at sådan er det. Måske skulle det nævnes på http://www.sjf.dk for jeg kender da mindst en der var kørt op fra Lollandfalster for blot at komme forgæves pga. en tidlig lukning (3 timer før annonceret). Det kan ske ikke mindst fordi det til tider er svært at skaffe folk, og en halv dag er bedre end en hel når banevagterne skal dækkes, men kommunikationen omkring det kunne vist godt forbedres...

Jeg mener nemlig, at det er urimeligt at tro, at instruktøren skal sidde på banen, hvis ikke der er nogen gæster.

Det er da her man har mulighed for at teste lidt forskellige ladninger, eller bare få styre på papirkurven og alt det andet der altid kan trænge til lidt opmærksomhed.

Hvis din ven er instruktør derude, så kan han da skyde gratis og fuldstændig uafhængig af åbningstider - bare centeret er åben, så jeg forstår slet ikke problemet.

Det er mig der er instruktør på kalvebod ikke min kamerart.



@Farmor nu har jeg længe haft den allerstørste respekt for dig og det arbejde du gør for de unge. Ikke mindst det at forsøge at finde en der kunne tage over og gøre arbejdet færdigt for den unge mand der skulle flytte midt i kursuset synes jeg var meget prisværdigt. Men dit seneste indlæg har bestemt været med til at styrke denne respekt. Jeg synes at det er vigtigt at vi instruktører husker at vi er der for skytternes skyld og ikke omvendt. Skytterne er de kunder vi skal servicerer og ikke mindst uddanne.
Mvh.

Yeti
Svar
#93
Kære farmor. Du er inde på noget af det helt rigtige der[^]Men problemet ligger i de mænd som mener, at når de sidder i en stor stilling så skal vi fra pøbelen ikke komme og lære dem noget. Jeg kan fortælle om en bukkejagt jeg var på i Polen for nogle år siden. Vi var et par alm rigtige jægere der var kommet på hold med en flok mappedyr der intet anede om jagt og slet ikke skydning. Hvis de ikke anskød, så skød de forbi. Kan huske den ene vendte stolt tilbage og fortalte at han havde skudt en buk på 100m fritstående på halsen. Da vi spurgte ham om hvor han havde sigtet vendte han om. Han havde skudt forbi på 6 bukke og et svin i forvejen. Mener de tilsammen skød over 30 skud forbi og Polakkerne var rasende. Det er meget fint at bestå en prøve liggende med en rygsæk. Men jeg har til dato aldrig haft den mulighed at nedlægge et stykke vildt på den måde. Jeg har kun skudt omkring 20 stk kronvildt og 40 vildsvin plus en del ræve. 95 % af det er skudt løbende på drivjagt. Så længe at jeg kan skyde mellem 85 og 90 point ud af 100 mulige på løbende skiver og min skud forbrug er ca 2 pr stk vildt på drivjagt. Så længe vil jeg gøre det med god samvittighed. Det ser jeg alt for mange der ikke magter på en stillestående bukkeskive på 100 m med rygsæk. Og så længe jeg bliver ved med at møde de folk, vil jeg være stor tilhænger af at der skal strammes gevaldigt op herhjemme. Jeg er sågar blevet udelukket fra jagter fordi jeg har kritiseret folk for deres omgang med våben. Men hellere blive hjemme og være i live[^]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#94
[quote]Originally posted by Farmor.
Og så må jeg indrømme, at jeg er ved at kaste op hver gang diskutionen om riffelprøven kommer op. For med usvigelig sikkerhed er der en eller anden selvfed riffelskytte, der bringer fritstående skud på 100 meter op[xx(] HVAD FANDEN HAR SKUD FRITSTÅENDE PÅ 100 METER, MED RIFFELPRØVEN AT GØRE??? [}Smile]
Hånden på hjertet: Hvor mange af os jægere skyder levende vildt fritstående på 100 meter?? Det er vist et fåtal der magter dét!!! Mvh Farmor


Farmor - Jeg kan vel gå ud fra, at det er mig, du kalder selvfed?
Jeg skal forsøge at undlade at fortsætte i samme spor - tværtimod har jeg ligeledes stor respekt for dit store arbejde!
Jeg betragter ikke diskussionen som udelukkende at dreje sig om riffelprøven, men derimod om hvordan man sikrer en løbende vedligehold af egnetheden til at skyde med riffel. I den forbindelse er riffelprøven efter min mening kun første skridt. Jeg mener, at det er enhver jægers pligt jævnligt at komme på skydebanen - og i de tilfælde, hvor det ikke sker, mener jeg så at der bør lovgives herfor.
For mig er det ikke vigtigt om der er en prøve eller ej - når bare det sikres, at jægeren jævnligt kommer ud på banen.
Om så fritstående skydning bliver en del af det eller ej, er for så vidt også irrelevant, men jeg er meget uenig med dig i om det har jagtmæssigt relevans.
Jeg tror ikke det er hver tredie riffelskytte, som tager skydestok med, hver gang han er ude. Når jægeren samtidig ikke kommer på skydebanen, hvordan pokker skal han så vide, at han ikke magter skuddet? Jeg tror, at skuddet meget ofte tages frem for at finde et træ eller pürshe tættere på.
Jeg bragte det op, fordi jeg netop ved, at jeg ikke magter det - fordi jeg jævnligt kommer på banen.Hvis det er selvfed, så lever jeg med det.

Yeti's ven kunne vel være et skoleeksempel.
Manden skyder forbi på et dyr, så han tager riflen og tre skud med ud på banen for - i sidste øjeblik - at se, at riflen skyder lige ud.
Det han efter min mening burde gøre, var jævnligt at komme der med minimum 50 skud i lommen.
Svar
#95
Hej Farmor [Big Grin]

Nu synes jeg lige det gik så godt....[Wink]
Jeg har nu tabt mig 9 kg fra 1. november..... [^]
Jeg hører til typen som en gang imellem godt vil træne 100 meter fritstående... hvad pokker er der nu galt i det... og i relation til jagt kan man jo da blive udsat for at skulle afgive et hurtigt skud hvis det umulige skulle ske for mig nemlig, at jeg skulle komme til at anskyde et dyr....
Os der skyder i mesterskabsklassen bliver udsat for den øvelse med fritstående - og jeg vil da gerne fortsat skyde egeløv til bukkeprøven hvert år... det handler vel bare om, at der skal være plads til os alle... og jeg tror faktisk, at du er god for nye jægere... jeg har da oplevet instruktører som godt kan pille lidt selvtillid ud af famlende nye skytter - så der er er også meget pædagogik i det, at få jægere til at øve deres skydefærdigheder....

[IMG]Og så må jeg indrømme, at jeg er ved at kaste op hver gang diskutionen om riffelprøven kommer op. For med usvigelig sikkerhed er der en eller anden selvfed riffelskytte, der bringer fritstående skud på 100 meter op HVAD FANDEN HAR SKUD FRITSTÅENDE PÅ 100 METER, MED RIFFELPRØVEN AT GØRE??? [/IMG]

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#96
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Yeti's ven kunne vel være et skoleeksempel.
Manden skyder forbi på et dyr, så han tager riflen og tre skud med ud på banen for - i sidste øjeblik - at se, at riflen skyder lige ud.
Det han efter min mening burde gøre, var jævnligt at komme der med minimum 50 skud i lommen.



Det er muligt at man kan klandre ham for meget, men at gøre det at han tager på banen for at kontrolskyde efter en forbier til at han skyder for lidt på banen er vist at stramme den lidt. Nok skyder jeg en del mere end ham, men han kommer da på banen for at træne 5-6 gange om året. Jeg synes faktisk at det er positivt at han tager sig tid til at kontrolskyde inden den næste jagt og ikke bare siger "nåh ja det går jo nok".

I øvrigt kan jeg stadigt ikke se at 1,5 time før lukketid er i sidste øjeblik. Kontrolskydningen der jo ikke var planlagt skulle klemmes ind hvor der nu var plads. Tænk hvis postkontoret gjorde det samme en dag du skulle hente den der lækre håndkikkert der skulle med ud at rekonosere næste dag for at finde det helt rigtige sted at vente på bukken. Fair nok at man kan lukke når der ikke er nogen, men at dele skideballer ud til folk der kommer 1,5 time før banen lukker for at skyde nogle få skud holder altså ikke i min bog. Meningen med at man skal skrive sig ind senest en time før lukketid er vel netop at alle kan nå at blive færdige. Og den der med at "Så har han nok lært det til en anden gang" - det bliver da helt håbløst hvis alle skulle tage opstilling fra morgenstunden og så ellers vente. Det er da langt bedre at for fordelt presset på banen. Nå, men hvores gøren og laden omkring åbningstider på Kalvebod er vel egentligt temmeligt meget Off Topic i denne tråd.
Mvh.

Yeti
Svar
#97
Jeg synes det er svært at tage sig selv seriøst som jæger, hvis ikke man som gruppe aktivt gør noget for at bevise, at man er egnet til at fare rundt i naturen og skyde på levende mål. Som det er nu, hvor der i realiteten ingen krav stilles, bliver vi alle slået i hartkorn med de største tåber med jagttegn - hvem er interesserede i det (udover førnævnte tåber)?
Hvorfor er det rimeligt, at man i både Sverige og Norge rutinemæssigt gennemfører årlige skydeprøver, mens man i Danmark ikke skal bevise noget som helst af relevans - på trods af, at vi herhjemme skyder til gennemgående mindre mål og til og med på meget mindre arealer?
På de elgprøver jeg har været med til gennem årene var det kun fritstående skydning der galdt - sjovt nok var det også i denne skydestilling mere end 90% af skuddene på jagt blev afgivet. Naturligvis er det da anbefalelsesværdigt at skyde fra skydestok eller andre hjælpemidler, men fritstående skydninge er en grundlæggende diciplin - alt hvad du kan gøre fritstående, kan du gøre bedre fra en hvilken som helst anden stilling. Det er derfor i allerhøjeste grad relevant at lære nye riffelskytter at skyde fritstående - og at prøve dem i det!
Alle kan lære at skyde hæderligt med en riffel og duelighedsprøver er ikke til for at fremhæve de 2% der er dygtigst. Men derfor kunne vi da godt stille lidt højere krav til os selv end tilfældet er. Jeg kender heller ikke til hjernekirurger, der synes, det ville være særligt fedt, hvis nye aspiranter til faget blot skulle bevise, at de kunne skrælle en appelsin uden at få våde fingre fem ud af seks gange.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#98
@Prethom, det var da også et grumt eksempel[xx(] Og jeg indrømmer blankt at min respekt for selvtilstrækkelige skvaddermikler med tilladelse til at bære og bruge våben, kan ligge på et meget lille sted[Sad!] For dem har jeg skam også mødt nogle stykker af[Wink]
Men jeg tror egentlig at problemet med mange mænd er at de meget nødigt vil hjælpes, fordi det ligger i deres gener at mænd kan bare godt de der macho ting. Og mænd der sidder i overordnede stillinger, og med en vis magt i deres hverdag, vil vel altid have sværere ved at skulle "underkaste" sig andres overlegenhed. For jeg tror da godt at de inderst inde er forbandet klar over, at de skyder ad h...... til[xx(] Så er det med at finde den "knap", der får dem til at erkende det, og ville gøre noget ved det. Mit bedste "våben/værktøj" her, er igen det at være kvinde.
Et eksempel: For omkring 7-8 år siden, havde vi en rigtig bredskuldret machotype, der havde en idé om at jo større kaliber, jo mere "mand" [^]. MEEEN........ hans træfevner var ikke vildt imponerende, mildt sagt[Wink] Nu har min læremester gjort et stort stykke arbejde ud af mig, og jeg har lært at håndtere og ramme med en rimeligt stor kaliber. Og på det tidspunkt trænede vi rigtig meget fritstående til løbende, og stillestående, så formen var rigtig god.(I dag ville det kræve en del træning først, for at komme på samme niveau, og det er da et af mine mål). Nå, men min læremester bad mig om at give "Macho" en lærestreg, og den var jeg da med på. Så jeg tilbød at vise ham hvordan man satte et skud midt i 10`eren på 100 meter, med hans nuttede riffel,(mens jeg i mit indre krydsede fingre for at det lykkedes [:I]). Han målte mig overlegent fra top til tå, men ville da vældigt gerne lade mig prøve, med slet skjult overbevisning om, at jeg da ikke ville kunne ramme en ladeport på 100 meter med hans store kanon [^] Så gik det hverken værre eller bedre, og med et maximum af koncentration, satte jeg et skud lige midt i mellem 1-tallet og nullet!!! (YES!). Jeg har aldrig set nogen blive så lange i ansigtet før, og sjovt nok, så var kanonen solgt ugen efter, og så kom han med en mindre kaliber og ville meget gerne lære at skyde ordentligt[Wink][Big Grin](Hvad han aldrig fik at vide, var at den satans riffel gav mig et mega blåt mærke pga den voldsomme dobbeltrekyl, og at jeg måtte bruge alt hvad jeg har i mig, for ikke at hyle AV FOR S....! Og at jeg aldrig nogen sinde mere lægger skulder til en 300 NE [xx(])
Pointen her er, at hvis jeg som kvinde kan, så skal/vil de med djævlens vold og magt bevise at de også kan [Wink]
Og da jeg ligger oppe blandt de 10 bedste bornholmske riffelskytter, så har jeg aldrig ret svært ved at overbevise nogen om at mere træning er vejen frem. De kunne måske opnå at "tæve" mig i en konkurence, hvis de er heldige [8D].

Mvh Farmor

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#99
Nu har Sverige været nævnt som eksempel mange gange. Men i Sverige er der IKKE er lovkrav om at man skal skyde en årlig prøve. Mange jaktlag har opstillet et krav om broncemærke, og andre har andre krav, men det er op til det enkelte jaktlag at bestemme hvordan de vil gøre. Så det er forkert at tage Sverige til indtægt for at man skal lovregulere omkring en årlig skydeprøve.
Mvh.

Yeti
Svar
Den riffelprøve, jeg deltog i 2007, var ikke helt uden dramatik.
Vi var 6, der skulle skyde samtidig. Vi var kun 5, der modtog instruktionen inden afgang frem til skydepladsen. Umiddelbart efter vi havde forladt plakaten med instrukser, blev vi indhentet af en halvtløbende ung mand med en riffel i hænderne. Det var sjettemanden, der meldte sin ankomst[:0]. Instruktøren kvalte det meste af sin (berettigede) irritation og havde endda overskud til at spørge aspiranten, om han havde læst instruktionerne.
Fremme på skydepladsen vakte det en smule opsigt, at jeg valgte at skyde siddende ved tobenet skydestok. Det var et mindstemål, jeg havde sat mig. Jeg havde valgt det ud fra den betragtning, at det for mig er mere jagtrelevant end liggende skydning. Jeg havde så også trænet i stillingen op til prøven.
Kort efter, at der var givet grønt lys for skydning, blev der problemer på begge sider af mig. Lederen af skydningen havde travlt med at tilse de to skytter, og det var svært at koncentrere sig 100%
På min ene side var der tekniske problemer[:0] Bundstykket faldt fra hinanden inden skydningen var begyndt. Det blev til en[B)] TKO. På den anden side lå den unge mand, der kom halsende for sent. Jeg fornemmede, at han var tæt på at blive pillet ud p.g.a forkert opførsel under skydningen. Han fik dog lov til at fortsætte og blev så stoppet kort efter.Det var så en ren KO.
Da vi markerede, kunne lederen ikke finde de 2-3 skud på bukken, som den unge, der blev pillet ud, havde nået at afgive[:0]
Vi andre 4 bestod uden problemer.
Mvh Walnut
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)