Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny riffelprøve trådt i kraft
@Leo. Det jeg oponerer imod, er at den med usvigelig sikkerhed kommer, og okay, her var det dig der kom med den. Og du er, så vidt jeg har forstået, riffelinstruktør? Så burde du da slet ikke komme med den, velvidende at den slags færdigheder ikke opnås uden en masse træning. Jeg har ikke egeløv, men har været 1 point fra adskillige gange [V]
Nu ved jeg ikke om du på dine jagter/din jagt har skydestiger/tårne? Og om dem du har kendskab til, har det samme? For så er der vel nogen der ikke anser en skydestok for at være et nødvendigt redskab. Der er jo anlæg nok når man er på plads. Jeg har selv stokken med, for bukken/ræven eller hvad det nu gælder, kan jo dukke op før jeg er plads, og så er den rar at have ved hånden. Og de fleste jægere jeg kender, bruger også gerne stokken.
Jeg anser det bestemt ikke som en dårlig ting at træne fritstående skud, det har bare ikke relevans i forhold til riffelprøven. For så havde vi nok ikke mange riffeljægere i Danmark.

@Halvautomat [Big Grin] Det er sgu flot, men det var nu ikke din kropsvægt jeg hentydede til [Big Grin][Wink]

Mht. riffelprøven må det vel være det vigtigste at vi får nogle jægere ud i naturen, der kan håndtere deres rifler sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og som formår at afgive nogle gode skud, som nedlægger det de sigter på? Og som ikke spiller verdensmestre uden at have noget at have det i. Og her mener jeg at en grundlæggende respekt for vildtet, så man kun slipper kuglen når man er 100% sikker på at ramme, og kender sine egne begrænsninger, er meget vigtig. Det at gå på jagt, må aldrig forveksles med en konkurence på hvor godt man kan ramme en skive på lange hold.
At man til stadighed opretholder en god skydeform, ved at gå på træningsbanen et vist antal dage/gange om året, selvfølgelig med samtlige de kalibre man nu en gang har tænkt sig at bruge til formålet, må da være det der skal til. Og den holdning der skal arbejdes for at få ind i jægerne.
Men det er der vist almindelig enighed om, kan jeg læse ud fra de indlæg der er kommet indtil videre. Personligt går jeg bare ind for at det skal ske frivilligt, og uden for meget tvang og kontrol. For hvis det skal have nogen effekt med tvang, så skal der også være restriktioner. Og så går det først helt galt, og drukner i papirarbejde. Og hvor skal de resourcer komme fra?

Mvh Farmor

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Farmor

Men jeg tror egentlig at problemet med mange mænd er at de meget nødigt vil hjælpes, fordi det ligger i deres gener at mænd kan bare godt de der macho ting. Og mænd der sidder i overordnede stillinger, og med en vis magt i deres hverdag, vil vel altid have sværere ved at skulle "underkaste" sig andres overlegenhed. For jeg tror da godt at de inderst inde er forbandet klar over, at de skyder ad h...... til[xx(]


Nu bli'r jeg lige pludselig træt.......................



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
Citat:quote:

Nu bli'r jeg lige pludselig træt.......................



Ja, man bliver jo ikke yngre [Wink]

LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
Det er gået min opmærksomhed forbi at skydefærdigheder er et socialt relateret fænomen, der åbenbart er omvendt proportionalt med løncheckens størrelse. Faktisk vil jeg dertil sige, at den bedste jagtskytte, jeg kender til, er et såkaldt "mappedyr", som i kraft af umådeligt meget rutine skyder intet mindre end blændende godt. Men, bevares, han er måske undtagelsen der bekræfter reglen...

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
dem kender jeg så sandelig også en del af og hurra for det Høgh. Men jeg kender desværre alt for mange af de andre set i forhold til. Det hvad der gør mig så rasende er arrogance. Man ser virkelig mange med den fede 4 hjulstrækker det smarte dyre tøj og de lækreste dyre våben. Og det har jeg det helt fint med. Der hvor det går galt i mit hoved er når jeg ser hvor mange penge der bliver smidt ud på udstyr og rejser. Men når det kommer til punktet, at blive en habil skytte så har de aldrig "tid". Og når man så skal sidde og høre på deres pral med den store hjort de skød i Ungarn med et skud fritstående på 200m. Så koger pisset over når man hører sandheden at den er skudt i indhegning fra tårn med 4 skud fordelt i hele kroppen på 50m. Jeg tror virkelig ikke på, jeg er den eneste der oplever de typer[V]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
Citat:quote:

Originally posted by Leo
Din ven burde nok have tjekket grejet og egne evner, før han skød forbi på bukken,

Er det ikke bedre at man kontrolskyder en gang efter at man har lavet en forbier, for at sikre sig at våben og kikkert er helt iorden.

eller i det mindste dukke op på banen i god tid før lukketid.

En halv time før sidste indskrivning må vel siges at være i ordentlig tid.

Jeg ser intet galt i instruktørens opførsel, som du beskriver den. Når man i forvejen har været på banen fra kl. 9 om morgenen, så er det frustrerende at skulle blive der en time ekstra på grund af en mand, som aldrig selv gider bruge bare et minimum af øvelsestid med sin riffel.

Har man meldt sig frivilligt til noget så er det jo frivilligt, han har været bekendt med lukketiden inden han sagde ja til at tage vagten.

Det er da netop de folk, som lovgivningsmæssigt skal tvinges til at komme på banen!

Jeg ser ikke nogen grund til at tvinge ham med loven, til at komme på skydebanen, han kom for at efterkontrollere sit våben, for at finde ud af om det var riflen eller personen der havde en fejl.



Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Santo

Citat:quote:

Originally posted by Leo
Din ven burde nok have tjekket grejet og egne evner, før han skød forbi på bukken,

Er det ikke bedre at man kontrolskyder en gang efter at man har lavet en forbier, for at sikre sig at våben og kikkert er helt iorden.

NEJ! Det er ikke bedre. Det er en selvfølge at tjekke grejet efter en forbier!
Den respektable opførsel er at komme på banen før forbieren - længere er den ikke!

eller i det mindste dukke op på banen i god tid før lukketid.

En halv time før sidste indskrivning må vel siges at være i ordentlig tid.

Tja, det er det jo ikke, hvis banen er lukket - og hvis ikke der er gæster nok, så er det altså den risiko, man løber!
Var han kommet der tit nok, så vidste han det nok også!

Jeg ser intet galt i instruktørens opførsel, som du beskriver den. Når man i forvejen har været på banen fra kl. 9 om morgenen, så er det frustrerende at skulle blive der en time ekstra på grund af en mand, som aldrig selv gider bruge bare et minimum af øvelsestid med sin riffel.

Har man meldt sig frivilligt til noget så er det jo frivilligt, han har været bekendt med lukketiden inden han sagde ja til at tage vagten.

Åh, nu blir jeg også træt! På skydebanen ligesom alle andre steder er det Tordenskjolds soldater, der skal misbruges!
Er det holdningen, så find en bane, hvor der er betalt personale - de skal nok blive til lukketid.
Selvom vi er der frivilligt, så er det da latterligt at blive på banen fordi det står på nettet, hvis ikke der er gæster.

Det er da netop de folk, som lovgivningsmæssigt skal tvinges til at komme på banen!

Jeg ser ikke nogen grund til at tvinge ham med loven, til at komme på skydebanen, han kom for at efterkontrollere sit våben, for at finde ud af om det var riflen eller personen der havde en fejl.



Nu vil jeg gerne sige, at det ikke nødvendigvis er Yeti's ven jeg taler om, men bare en tænkt person i en lignende situation - en type, som jeg ofte har set på banen.
Og der kan jeg f..... ikke følge dig. Du mener altså, at det er rigeligt, hvis bare man dukker op på banen for at tjekke om riflen kan skyde, hver gang man skyder forbi. Jer er meget uenig!

Mvh

Santo



Mvh. Leo
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Citat:quote:

Originally posted by Santo

Citat:quote:

Originally posted by Leo
Din ven burde nok have tjekket grejet og egne evner, før han skød forbi på bukken,

Er det ikke bedre at man kontrolskyder en gang efter at man har lavet en forbier, for at sikre sig at våben og kikkert er helt iorden.

NEJ! Det er ikke bedre. Det er en selvfølge at tjekke grejet efter en forbier!
Den respektable opførsel er at komme på banen før forbieren - længere er den ikke!

eller i det mindste dukke op på banen i god tid før lukketid.

En halv time før sidste indskrivning må vel siges at være i ordentlig tid.

Tja, det er det jo ikke, hvis banen er lukket - og hvis ikke der er gæster nok, så er det altså den risiko, man løber!
Var han kommet der tit nok, så vidste han det nok også!

Jeg ser intet galt i instruktørens opførsel, som du beskriver den. Når man i forvejen har været på banen fra kl. 9 om morgenen, så er det frustrerende at skulle blive der en time ekstra på grund af en mand, som aldrig selv gider bruge bare et minimum af øvelsestid med sin riffel.

Har man meldt sig frivilligt til noget så er det jo frivilligt, han har været bekendt med lukketiden inden han sagde ja til at tage vagten.

Åh, nu blir jeg også træt! På skydebanen ligesom alle andre steder er det Tordenskjolds soldater, der skal misbruges!
Er det holdningen, så find en bane, hvor der er betalt personale - de skal nok blive til lukketid.
Selvom vi er der frivilligt, så er det da latterligt at blive på banen fordi det står på nettet, hvis ikke der er gæster.

Det er da netop de folk, som lovgivningsmæssigt skal tvinges til at komme på banen!

Jeg ser ikke nogen grund til at tvinge ham med loven, til at komme på skydebanen, han kom for at efterkontrollere sit våben, for at finde ud af om det var riflen eller personen der havde en fejl.



Nu vil jeg gerne sige, at det ikke nødvendigvis er Yeti's ven jeg taler om, men bare en tænkt person i en lignende situation - en type, som jeg ofte har set på banen.
Og der kan jeg f..... ikke følge dig. Du mener altså, at det er rigeligt, hvis bare man dukker op på banen for at tjekke om riflen kan skyde, hver gang man skyder forbi. Jer er meget uenig!

Mvh

Santo



Mvh. Leo



Kære Leo

Jeg sidder her og klukker af grin - på den hjertelige måde. Nu kender du jo ikke hele historien og det gør det en del sværere at argumentere. Min gode ven havde i ugen op til jagten været på banen for at skyde ind efter kaliberskifte. Og efter jagten var han så et smut forbi fordi han ikke kunne forstå forbieren. Den var nok et udslag af Dianas luner, for som sagt skød riflen hvor den skulle. Så lad os lade min kamerart ligge - der er ikke noget at komme efter.

Og når det er sagt så tror jeg ikke at der er nogen herinde der mener at man kan nøjes med at gå på banen når man har oplevet en forbier - men det er der da vist heller ikke nogen der har sagt.
Mvh.

Yeti
Svar
[/quote]
Nu vil jeg gerne sige, at det ikke nødvendigvis er Yeti's ven jeg taler om, men bare en tænkt person i en lignende situation - en type, som jeg ofte har set på banen.
Og der kan jeg f..... ikke følge dig. Du mener altså, at det er rigeligt, hvis bare man dukker op på banen for at tjekke om riflen kan skyde, hver gang man skyder forbi. Jer er meget uenig!

Nu melder historien ikke noget om at der ikke har været brugt tid på træning eller ej.

Min holdning er stadig, er man i tvivl om ens materiel, så checker man det, i dette tilfælde forgår det på en skydebane.

Der hvor jeg har kommet, reklameres der med skydning i et givet tidsrum og der er der en instruktør eller ansvarshavende til stede. Vi har lukket en halv time før, med salg af skydekort, har der ingen været så er der blevet lukket. Man kan ikke, som du gør, kræve at folk kommer for at træne og så lukker man en time eller to før annonceret lukketid, så stop det klynk.

Det kunne også tænkes at vedkommende ikke kunne komme før pga af arbejde, vi er jo trods alt nogen der arbejder forskudt for andre.[Sad]

Min holdning vil altid være hvis man melder sig frivilligt til noget i et tidsrum, så er man der i det tidsrum. Kan man ikke det, sørger man for en afløser.

Du kan jo også skyde lidt selv, når der ingen er på banen, så går ventetiden da med lidt fornuftigt, eller er det også spild af din tid.[?]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
Jamen, det er da omkostningsfrit at have den holdning!

Men, jeg synes vi er ved at være langt væk fra trådens oplæg...
Svar
Kære Leo
Med din reaktion kunne man i sin naivitet komme til at formode at det var dig der stod på banen den dag gutten kom 1½time før lukketid.

Egentligt handler det vel om en vis form for høflighed i skydedestruktørens måde at udtrykke sin fustration over et stort tidsforbrug. Men det berettiger ikke til at overfuse en person der kommer fuldtud indenfor den anoncerede skydetid.

En skydedestruktør der overfuser kunder der ønsker at benytte banen, indenfor den anoncerede skydetid, burde ubetinget finde sig en anden hobby, da han efter min bedste overbevisning har problemer med en eller anden form for mindreværdighedskompleks. Denne skydeinstruktør risikere at rende ind i en voldsom stak verbale øretøver, den dag hvor han udfolder sit "hitlersyndrom" overfor en vokesen. Han kunne endog risikere pludselig at befinde sig på hovedet i en af disse hersens spande man normalt opsamler tomme hylstre i.

Mit bedste råd til den type skydedestruktører, vil være at tage et komunikationskursus. Derudover burde han glæde sig inderligt hver gang der kom en på banen for at forbedre sin skydning, eller kontrolere grej han var usikker på. Det er dog tvivlsom at den slags "skrighalsetendenser" fremmer besøgendes lyst til at benytte banen

jbn
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Jamen, det er da omkostningsfrit at have den holdning!

Men, jeg synes vi er ved at være langt væk fra trådens oplæg...



Leo, vi er kommet lidt væk, men med de holdninger, du har lagt for dagen, så får du svar.

Igno, lige i øjet, dog uden at jeg tror at Leo er den skyldige.

Mvh

Santo

Som mener at samtale fremmer forståelsen, også uden brug af ordet "Perle"[Big Grin][Big Grin]
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
Nej - det var ikke mig - og jeg er helt enig i, at den slags instruktører desværre findes mange steder.
Jeg opfører mig meget lant fra sådan, når jeg er på banen.
Det jeg siger - gang på gang - er at jeg, ligesom mange andre, forbeholder os ret til at tage hjem, hvis ikke der er kunder i butikken.
Den situation, som jeg ser for mig er, at instruktøren er ved at være færdig med at lukke fordi der ingen folk er, hvorefter der så dukker en gut op, som - berettiget eller ej - bliver meget fornærmet over at banen ikke er åben lige så lang tid, som der står på nettet.
Det er meget sandsynligt, at det ikke var sådan i den givne situation, men lignende situationer opstår altså i de døde perioder.
Har man hentet skiverne tilbage i huset og låst portene, så skal der mere end almindelig godmodighed til for at åbne igen.
Det ændrer ikke ved, at det kan kommunikeres ud på en pæn og sober måde.
- Og vi har altså ikke hørt instruktørens version, for det var ikke mig!
Svar
Den slags situationer kunne vel imødegås med at annoncere skydning fra f.eks kl. 9.00 til 13.00.
Er der ingen skytter kommet kl. 11.00 lukkes banen ned og forlades uden yderligere foranstaltninger.

JPL
JPL
Svar
I al uvidenhed sporger jeg bare: Skal der virkelig vare en riffelinstruktor til stede paa banen mens den er aaben?" Hvor jeg skyder er banen aaben 364 dage om aaret fra kl 0900 til solnedgang. Der er suppleret matereialer til at satte skiverne op paa, som man iovrigt selv skal medbringe. Og det koster $150 om aaret.
Det korer bare derudaf helt gelinde. Der er ingen der gaar frem for alle er fardige med at skyde, eller man sporger bare pant om han lige vil indstille skydningen mens man gaa frem. Med den liberale aabningstid har jeg i 95% af tiden banen for mig selv. Hvis jeg vil prove en ny ladning saa kan jeg sidde i klubhuset og rulle dem for bagefter at gaa ud at fyre dem af.
Jeg vil paastaa at de mennesker der ikke skyder godt selv ved det, og saa sporger de lige en af dem paa banen, eller man tager dem med som gast en Lordag morgen, og saa larer de lige det. Riffel skydning er trods alt ikke rocket science.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
Lige et et par tanker/erfaringer fra en nyjæger anno 2008.

Fik nærmest et chock ved start af jagttegnsundervisning troede at lysbilleder fra 60`erne var afløst af et mere moderne medie,,,,,men det var intet i forhold til indholdet på billederne,hvor vi mange gange skulle se bort fra indholdet eller dele heraf pga.der var kommet nye ændringer.Det blev en lang vinter med selvstudie,men prøven blev bestået.

Så blev riflen anskaffet og træningen påbegyndt,liggende,siddende, stående.Snart var grupperne pænt samlet og prøvedagen oprandt.Alt gik perfekt til prøvelederen kom til min skive og begyndte at tælle....kom kun til 4.To skudgrupper ved center af den hvide cirkel,han konstaterede herefter 3 skud i bukken langt uden for den hvide cirkel. Ikke bestået.......
Lærdom på den hårde måde,man skal for alt i verden ikke skyde hul i hul til en riffelprøve i Ulfborg.[Smile]
Med til historien hører også at min naboskytte lige havde hentet sin riffel hos forhandleren og for første gang skød med den,havde kun 2 skud på sin buk og ingen i det hvide felt.Han mente selv han måske havde hjulpet mig[Smile]
Sidste usikkerhedsfaktor var den nydelige ældre herre som reparerede bukkene, efter han var færdig konstaterede jeg stadig 2 huller.....

Morale: Alt for usikkert , ikke tidsvarende og slet ikke jagtrelateret.

Næste prøve ved Køge blev bestået, alt koncentration blev lagt i ikke at skyde hul i hul.

Har efterfølgende trænet på elg og løbende hjort og erhvervet bronze som optakt til et par tyske drivjagter som iøvrigt gav 2 stk dåvildt.

Mener at skud til løbende vildt skal indgå i en riffelprøve,det er trods alt det mest jagtrelevante vi kan træne.
Alle skal op til prøve i det kraftigste kaliber som våbenskabet indeholder og gerne påtegnes våbenpasset som Santo skriver.

"Farmor": Hvem der bare havde haft en jagttegnslærer/instruktør som dig. Fantastisk!!!!og den bornholmske model du beskriver er jo beviset på det kan lade sig gøre. DJ må da snart få øjene op for mulighederne.

Var iøvrigt lige på genladningskursus , også her var undervisningsmatt.utidssvarende,underviseren havde rykket men ikke fået opdateret matt.

Mange tak for et kanon forum , har virkeligt hjulpet mig til en fantastisk første sæson.

Mvh LM
Mvh Lars
Svar
Tjah, jeg mener også vi har lært de "nye" jægere at bestå en prøve og ikke har lært dem at skyde.

Selvfølgelig er der da nogle imellem der bare kan det der, men mange falder igennem til prøven, blot fordi de ikke er velforberedt.

Og er det ligegyldighed, manglende interesse eller hva'?

Jeg ved det ikke.

Jeg var engang kontrollant til en prøve, hvor en riffelskytte ikke havde medbragt noget til støtte. Jeg foreslog han kunne bruge sin træsko som støtte, for han fik ikke lov til at låne noget som helst.

Han var ankommet i jagttøj og træsko, og da jeg engang har pürschet en buk hvor jeg var iført træsko, mente jeg nok den kunne indgå som jagtrelevant. Manden bestod i øvrigt.[Wink]

Det letteste i verden er at lære en pige at skyde med riffel, der er der ingen John Wayne-nykker der skal pilles ud.

Flere gange har jeg oplevet at den John-Werner jeg var ved at instruere, begyndte at skyde, inden han havde fået lov.

Aldrig med en pige.

Jeg så også gerne en tilbagevendende prøve, så vi kan få ALLE ud og træne med riflen.

Der er alt alt for mange der ikke håndterer grejet ordentligt og så SKAL de lære deres egne begrænsninger at kende.

Dét er alfa og omega i al skydning.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
Regler og love for dette og hint...
Ja for dem der kan finde ud af det selv er det unødigt bureaukrati og ekstra udgifter..
Men man kan vel også se på det som endnu en mulighed for at få noget træning.
For det er korrekt, der er mange som trænger til træning med riflen.
Hvis det går rigtig højt så skyder mange 1-3 kontrolskud og mener at bare de rammer indenfor tallerkenen så er det alt rigeligt.
En prøve om året, med minimum broncemærke point (- teoridelen) bestået og 3 skud stående efterfølgende. De 3 sidste skud skulle ikke gælde for andet end for at lukke øjnene op hos skytten. Hvad magter man egentlig.
Det kunne arrangeres i foreningsregi, hvorved afviklingen ville blive overkommelig, både i tidsmæssig og økonomisk henseende.
Vil du på riffeljagt så mød op til et af disse arrangementer. I din egen forening eller i en anden forening hvis ikke tidspunkterne passer dig.
Der vil selvfølgelig være instruktører på banen til disse skydninger.

Personlig mener jeg det er ufatteligt at man kan finde på og møde op til en prøve uden at have gjort sig den mindste anstrengelse for at forstå hvad det drejer sig om eller at gide at sætte sig ind i opgaven. Hertil kan man kun sige farvel og kom godt hjem.
Er man nervøs til prøven er det som regel et udtryk for at man ikke har øvet nok og derfor ikke føler sig i stand til at løse opgaven.
Prøven bør gøres så svær at den kan forsvares som værende jagtrelevant.
4 skud siddende med støtte og 2 skud stående med skydestok.
Der skal udvises sikker våbenhåndtering også mellem skift af skydestilling.
Har man kikkert på riflen skal man kunne svare på hvordan justeringsskruerne fungerer. Man skal uden problemer kunne montere og afmontere bundstykket. Sikre og afsikre riflen på forlangende.
Kan man ikke dette eller er man ikke fornøden sikker i sin håndtering bør man ikke sendes ud på egen hånd med riffel.
Så stramt synes jeg det burde være.

Tilgengæld ville jeg så være ligeglad om skydestokken var lilla med striber[Big Grin].

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
Hej "LAM"

Du må da gerne låne den kraftigste riffel i mit skab til at tage en supplerende riffelprøve med[Big Grin][^]

Jeg ville personligt ikke selv have noget imod at tage en riffelprøve med 458Lott, men jeg vil helst ikke bruge liggende skydestilling[^]

Jeg har efterhånden flere gange i dette forum harceleret over nogen af de "helte" der har fået "tillært" sig et "riffelinstruktør" mærke, men jeg må da også melde helt klart at det heldigvis er et mindretal der er arrogante, brovtende "vi alene vide" typer.

Jeg mener helt klart at et system med f.eks. en riffelprøve hvert 5. år ville være gavnligt for "standarden" blandt danske riffeljægere, men på den anden side tror jeg igen vi som jægere ville være bedre tjent med en mere åben omgangstone, hvor det er i orden at påtale ringe færdigheder hos vores medjægere, hvad enten det er skydefærdigheder, våbenhåndtering eller bare generel opførsel i forbindelse med jagten.

Riffel-påtegningen giver i princippet lov til at jage vildt i DK der kræver et vist minimum af kuglevægt og anslagsenergi, derfor må man vel kunne forlange at prøven aflægges med et våben der overholder disse regler?

Man kunne vel i princippet lave en "klasse-inddeling" i to klasser:
Aflægger du prøven med et våben der rækker til råvildt, så har du en "klasse 2" riffeltilladelse.. Aflægger du den med et "klasse 1" våben (altså et våben der overholder kravene til kronvildt) så har du en Klasse 1 tilladelse.

Klasse 2 prøven aflægges på en stationær bukkeskive uden "hvid skive"
Klasse 1 prøven inkluderer en skydning til løbende vildt!

Og sådan kunne man vel blive ved? Jo mere burokrati jo bedre[Smile]

Hvor stopper man så?

Det er efter min mening ikke den rigtige vej at gå!

Det der skal til er det sædvanlige... Oplysning!!

Få fat i de "ringe skydende" og vis dem hvad deres problem ER!
Og få dem til at forstå at de har et valg: Lær at skyde bedre, eller læg riflen væk!

En klog mand skrev engang:

Danskerne er så konflikstsky at de begynder at finde på undskyldninger for ikke at blande sig, allerede FØR situationen er blevet en konflikt...

Det der skal til er at vi skal BLANDE os, når vi ser en "riffeljæger" der ikke kan samle sine skud inden for 20 cm på banen.. Så skal vi ikke gå derfra og ryste på hovedet... vi skal Hjælpe manden til enten at LÆRE at ramme eller forstå at han ikke er riffeljæger.

Vi skal sige FRA når en eller anden "hotshot" praler løs om at nedlægge kapitalhjorte fritstående på 200m, når vi VED at idioten ikke kan ramme en ladeport på 20 meters afstand med sin overgraverede Bl****
Fortæl han i stedet at han er fuld af lort og udfordr ham til en lille duel-skydning, f.eks. 10 skud fritstående på bukkeskiven[Big Grin]

Som jeg så mange gange har skrevet så ER det altså ikke svært, og heller ikke "raketvidenskab" at skyde fornuftigt med en moderne riffel..

Der ER jo bare nogen mennesker der ikke KAN lære det, og det må de så acceptere! Det er for eksempel heller ALDRIG lykkedes mig at lære at løbe ordentligt på ski.... og jeg har ellers brugt MEGET tid på de forbandede brædder...[Sad!] RIGTIGT meget tid endda...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Trotyl

Den slags situationer kunne vel imødegås med at annoncere skydning fra f.eks kl. 9.00 til 13.00.
Er der ingen skytter kommet kl. 11.00 lukkes banen ned og forlades uden yderligere foranstaltninger.

JPL



Hvis der er annonceret skydning fra 0900 til 1300, så skal der, efter min mening, være skydning fra 0900 til 1300, jeg ville blive eddersplintrende rasende hvis jeg kom 1130 og der så var lukket,nu er jeg normalt i god tid, men det kunne jo være den dag hvor jeg sov længe[Wink], jeg er temmelig sikker på at det var sidste gang de så noget til mig[^].
Selvfølgelig er det træls at stå og vente, men har man sagt ja til en vagt, så tager man den, jeg er selv i et par foreninger og har prøvet det på egen krop.
Mht. at den hvide plet er fjernet, så er det helt fint med mig.
Mht. regelmæssige skydninger/prøver/underskrifter,var det ikke nemmere at vi sørgede for at få ammukøb skrevet på tilladelsen, på den måde kunne en evt. kontrollant jo nøjes med at se tilladelsen for den riffel vi nu medbringer den dag hvor vi bliver tjekket, man må vel formode at hvis en m/k har købt 100 patroner i eksempelvis 308 så er det for at bruge dem[?]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)