Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny riffelprøve trådt i kraft
Lige et forsøg på at bringe den ned på et plan hvor den, efter min mening, hører hjemme.
Banen har åben til kl. 15 i weekenden.
Mit indtryk er, at den efterhånden er så besøgt, at problemet meget sjældent vil kunne opstå - tvært imod er der ofte så mange gæster, at de, som passer banen, ikke når at skyde selv.
Jeg skal gerne gøre ledelsen opmærksom på, at vi bør skrive noget på hjemmesiden, men det vil nok ikke, i givne tilfælde, ændre ærgelsen hos ham, der bliver afvist.
Jeg tror, at man har - mod ekstra betaling - mulighed for selv at skyde enten på indskydningsbanen eller på 200 meter banen, men det er jeg ikke helt sikker på - spørg i centerhuset.
Jeg kan kun opfordre til at komme lige efter åbningen - det er det tidspunkt, hvor der som regel er bedst plads.

Endelig vil jeg sige, at skulle man frygte at møde mig - iført mit Hitlerkostume og i færd med at lukke banen alt for tidligt [Big Grin] - så frygt ej, sandsynligheden er efterhånden meget lille.
Jeg har vel efterhånden passet bane i 15 år. I 'gamle' dage havde vi åben til kl. 13, hvilket jeg synes var ok, men i dag er man først hjemme ved 16.30 tiden efter en vagt på banen.
Helt ærligt, jeg gør efterhånden, som de fleste andre - jeg læner mig tilbage og forventer, at andre gør arbejdet!
Kald det klynk eller ej.
Svar
Her i vores forening skriver vi i de grå sider i Jæger

"Skydning fra 9-15 Kom tidligt da banen lukker når der ikke er flere skytter"

Jeg hører osse til dem der har familie og meget andet at lave, så jeg synes ikke det er rimeligt at jeg skal stå og fryse på skydebanen hele dagen indtil det passer nogen at komme. Det er frivilligt arbejde og hvis der bliver forlangt af mig at jeg skal blive til lukketid, så er det jo ikke længere frivilligt arbejde.

Jeg arbejder gratis for foreningen. Jeg betaler selv benzinen til og fra skydebanen ialt 70km og eneste "løn" er at jeg kan skyde gratis, og først når der ikke er andre skytter.

Tidligere var det altid de samme der kom dryssende ½ time før lukketid, men nu har de lært at skydningen slutter, når sidste mand har skudt. Det kan være allerede kl.12.30

Det tager 2 mand en time at stille op og en time at brække ned, så i starten af maj er det en arbejdsdag på 8 timer + kørsel.

PS: Kima- det er godt du ikke kommer på vores skydebane[Wink][B)]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Jeg tror, at man har - mod ekstra betaling - mulighed for selv at skyde enten på indskydningsbanen eller på 200 meter banen, men det er jeg ikke helt sikker på - spørg i centerhuset.


Indskydningsbanen? Hvor ligger den, så vidt jeg er orienteret er den eneste 100 meter bane på Kalvebod "besat" af jagtforeningerne. Hvis man vil ligge og lege selv, er der kun 200 meter banen.
Det er formodentlig/forhåbentlig noget der er ved at blive ændret - det er drønirriterende at det forholder sig sådan. Li'som det er drønirriterende at få pålagt kun at lade sin halvautomat med 1 skud (af en banekommandør der er ved at besvime når han ser en AR15) [Sad!]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
@Lam: Jeg takker rødmende for de pæne ord[:I][Smile]

@Id: Jeg er da ked af at jeg gør dig træt[Wink] Men hvis man ikke kender sine lus på gangen, så når man altså ikke ret langt. Nogen skal narres til at tro at de kan selv, andre skal bare have et venligt puf for at komme igang. Vi mennesker er nu engang så forskellige, og gudskelov for det[Wink](Jeg er så til gengæld ikke specielt god til at instruere kvinder. Det overlader jeg til min læremester, for det er han skidegod til[Wink])

Mht. åbningstider på skydebanen: Vi har en ordning her der også kører på frivillighed hvad hjælpere angår. Vores skydetider har hidtil ligget, når det er på hverdage, fra 17-20, og på lørdage 9-13 eller 15. Er det rigtig dårligt vejr, ved vi at der ikke dukker særligt mange op, og så er folk søde til at ringe til en af os for at høre om vi er der, eller hvis de kun kan komme sent. Dem der så kommer sent kender risikoen: de må selv være med til at pakke sammen [Wink] Det er måske lettere her ovre, hvor vi kender hinanden godt, og ved hvem der pga sene arbejdstider, altid kommer den sidste time. Men ved at udvise bare et minimum af gensidig hensyn til både skytter og frivillige instruktører, kan det godt lade sig gøre. Vi er nu også altid mindst 2, så hvis vejret ellers er fint, så skal vi nok få tiden til at gå med at skyde selv, og få afprøvet alle de sjove ting der ellers ikke er tid til[Wink](Og få lov til at kvaje os uden tilskuere [Big Grin])
Nogen gange kan man da godt drage nogle store suk, og tænke sit, hvis det altid er den samme der kommer i sidste øjeblik, hvis det er en person der har al den tid til sin rådighed man kunne ønske[V] Så kan det godt være nødvendigt med et kærligt rap med en vognstang, så der er rimelighed med galskaben[Wink]
Det der driver mig, er interessen, og glæden ved at se at det jeg gør giver resultater. Intet er så dejligt som at få nogle bjørneknus, eller ryge til vejrs i en svingtur, når en glad gut/pige består sin jagtprøve/riffelprøve, eller lige pludselig kan ramme det de sigter/peger på [:p][Big Grin][Big Grin] Især hvis det er en jeg har måttet "bokse" lidt med inden[Wink] De kan godt synes at jeg er en modbydelig/skør kælling undervejs, men de ved til gengæld også at jeg står 100% bag dem/ og støtter op når de har brug for det. Jeg ville være en elendig instruktør/lærer hvis det ikke betød noget for mig at de bestod/ lærte noget. For så ville det være spild af tid, både min og deres.

Mvh Farmor

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
Citat:quote:

Originally posted by M@X

PS: Kima- det er godt du ikke kommer på vores skydebane[Wink][B)][/green]



Nu er jeg en af dem der,næsten altid, kommer som en af de første og går som en af de sidste, det kunne jo være at der var mulighed for at skyde mere en en gang[Wink][:p].
Jeg kan selv blive træt af at det, som regel, altid er de samme der kommer i sidste øjeblik og de risikerer osse at få det at vide(på en pæn måde), men jeg synes osse det er træls når der står x antal og brokker sig over at de skal vente.

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

I al uvidenhed sporger jeg bare: Skal der virkelig vare en riffelinstruktor til stede paa banen mens den er aaben?"
Hogmeister



Ja, polititilladelsen er betinget af, at der er en godkendt skydeleder tilstede.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
Nogen der er klar til proven ??? http://www.youtube.com/watch?v=GQFn4Sp0p...-HM-rev-rn
Mvh.

Yeti
Svar
[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Super underholdende. Jeg frygtede i starten, at skulle være vidne til et eller andet seriøst mareridt.[Big Grin] Herlig monolog med dialekt.
Ikke vildt imponerende med træfsikkerheden på den voldsomme ildkraft[:0][Big Grin] Dejlig nostalgisk underlægnings kultbanjo. Var det ikke kendingsmelodien i "Udflugt med døden" Med Burt Reynolds"? Jeg glemmer aldrig de Hillbillyes[:0][:0][:0]
Mvh Walnut
Svar
LAM - nu har jeg læst dit indlæg et par gange, men jeg er stadigt temmelig usikker på hvad du egentlig siger og mener! Jeg håber derfro du vil svare mig på følgende spørgsmål:

Siger du at du dumpede riffelprøven i Ulborg fordi 2 af de skud sad i huller som de andre skud havde lavet, og den prøvesagkyndige ikke kunne se det?

Hvorfor dælen mener du at en riffelprøve skal indeholde skud til løbende mål? Der er da masser af jægere der aldrig skyder til vildt i bevægelse med riffel!

Hvad dælen er der galt med det tidssvarende i undervisningsmaterialet til genladningskurset (ikke at det har noget riffelprøver at gøre).

D93
Svar
Citat:quote:

Originally posted by LAM

Lige et et par tanker/erfaringer fra en nyjæger anno 2008.

Fik nærmest et chock ved start af jagttegnsundervisning troede at lysbilleder fra 60`erne var afløst af et mere moderne medie,,,,,men det var intet i forhold til indholdet på billederne,hvor vi mange gange skulle se bort fra indholdet eller dele heraf pga.der var kommet nye ændringer.Det blev en lang vinter med selvstudie,men prøven blev bestået.



Lysbillederne stoppede de med at opdatere for vel ca. 5 år siden. Siden da er alt materielaet kommet på CD hvor man så blot køber en ny CD med det opdaterede materiale (kr. 300,-). Nogle af billederne er dog stadig fra 60erne, men viser ikke noget forkert - og det har vel også sin charme at se mode og biler fra den tid [Big Grin] På et af billederne ses faktisk også en af de første slæb-bare mobiltelefoner, hvor der er en der ringer efter en schweisshund [xx(]

At din jagttegnslærer ikke har taget de nye medier i brug skyldes måske manglende adgang til PC og projektor, men det har de fleste da fundet en løsning på.

Mvh. Ole ( http://www.okhansen.dk)
Svar
@ OKHansen:
Den CD der koster 300 kr, er altså instruktør CD-rom`en, og den bruger/ejer jeg ikke selv.(Synes den er utidssvarende)
Træningsprogrammet på CD-rom, der bliver opdateret hvert år, og som også følger med lærebogen, koster 50 kr.
Hvis man gerne vil følge med i jagtlovgivning og andet, så kan jeg da bedre anbefale at få opdateret sin lærebog hvert år. Og evt. CD-rom`en.

Mvh Farmor

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Farmor

Hvis man gerne vil følge med i jagtlovgivning og andet, så kan jeg da bedre anbefale at få opdateret sin lærebog hvert år. Og evt. CD-rom`en.



Må jeg anbefale at man melder sig ind i en jagtforening, dette er netop en forenings fornemmeste opgave, at informerer om tiltag til ændringer, samt ny lovgivningen.

At købe den samme type lærebog ti eller tyve år i træk, så burde man overveje at søge professionel behandling. ( samtale terapi er billig i Polen )
Svar
Citat:quote:

( samtale terapi er billig i Polen )



er det så ikke på polsk ? [:o)][Wink]

LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
Citat:quote:

Originally posted by D93

LAM - nu har jeg læst dit indlæg et par gange, men jeg er stadigt temmelig usikker på hvad du egentlig siger og mener! Jeg håber derfro du vil svare mig på følgende spørgsmål:

Siger du at du dumpede riffelprøven i Ulborg fordi 2 af de skud sad i huller som de andre skud havde lavet, og den prøvesagkyndige ikke kunne se det?

Jeps,men mine øjne havde jo også lige set et par gode skud blive sendt afsted[8D]
Har tidligere skudt med 22lr og med liggende skydestilling mener jeg det er rimmeligt nemt at lave fornuftige tætte serier.

Hvorfor dælen mener du at en riffelprøve skal indeholde skud til løbende mål? Der er da masser af jægere der aldrig skyder til vildt i bevægelse med riffel!

Mener det er et skridt på vejen i den rigtige retning at den hvide cirkel er fjernet,da det er en riffelprøve i jagtsammenhæng som vi drøfter og ikke skiveskydning i skytteforenings regi.
Jeg tror på at hvis vi højner vore krav til skydefærdigheder og ikke bare nøjes med laveste fællesnævner så får vi nogle ok skydende nyjægere.Det ville faktisk give en kanon fordel senere hvis det blev en rutine for alle at skulle træne for at kunne bestå den forhåbentlige tvungne riffelprøve for alle.

Hvad dælen er der galt med det tidssvarende i undervisningsmaterialet til genladningskurset (ikke at det har noget riffelprøver at gøre)

Det udleverede matt. omkring våbenloven er ikke opdateret(det var det genladningsinstruktøren beklagede han ikke havde kunnet fremskaffe)

Mvh LAM


Mvh Lars
Svar
@LAM - Hånden på hjertet LAM, det er ikke sandsynligt, at du på en 6 skudsgruppe, skyder så præcist hul i hul 2 gange, at dette ikke kan konstateres. Jeg er ret sikker på, at havde den prøvesagkyndige været det mindste i tvivl, havde han ladet tvivlen komme dig til gode.
Personligt har jeg aldrig set/oplevet, at et hul i hul skud, ikke kunne konstateres ved nærmere granskning.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
@alan, nu omtaler jeg en opdatering af lærebogen, som ligger på en nuværende pris af 82 kr i 2009. Jeg skrev ikke at man skulle købe hele lærebogen. Faktisk kan man abonnere på opdatering.
Og for at skære det ud i pap: Når man modtager en opdatering, vil den bestå af en stak løsblade, som skal skiftes ud med de tilsvarende sider i lærebogen. Et ganske lille hyggeprojekt på en times tid [Wink](Det sparer din omtalte psykologhjælp)Og trænings CD`en kan købes seperat. Andet du vil vide?
Hvis jeg skulle basere min opdatering af jagtlovgivning på min lokale jagtforening, er jeg sgu bange for at jeg ville være mindst 10 år bagud[V]

Mvh Farmor

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
@LAM: Jeg er enig med ID - det kan ikke lade sig gøre! Men du har vel stadigt skiven, så kan du jo bare vise den her, så kan vi andre jo selv se.

D93
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Farmor
Andet du vil vide?



bardzo dobrze[Smile]
Svar
Napisz do Duñski alan



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)