Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bukkejagt 2005
#41
Lige en hilsen fra det syfyn`ske. Mandag morgen 0610 lykkedes det endelig at få bukken på skudhold. Jeg havde listet rundt både fredag, lørdag og søndag uden at se andet end ræve og råer bortset fra søndag aften hvor jeg så en fin seksender med en knækket sprods, efter lukketid. Mandag morgen var taktikken klar, jeg listede
ned hvor jeg havde set ham dagen før og satte mig lidt ude på et åbent engareal. Efter ca. en halv time kom bukken pludselig ud af træerne og stod og kiggede nervøst på den knold på engen der ikke var der dagen før. Afstanden var kun ca. 50m så jeg vedblev at at være knold et stykke tid endnu. Bukken var dog ikke mere nervøs end
at den kom nogen skridt nærmere mens den stampede i jorden, derefter
tog den en tre, fire hop vinkelret til venstre, hvilket gav mig tid til at få riflen op og da den stoppede op for at kigge på mig igen
var jeg klar.Skuddet var et lille eksperiment da jeg på den korte afstand havde mulighed for at sætte det præcist.Jeg plejer at tilsigte en træfning direkte på bladet, hvilket altid medfører øjeblikkelig knald og fald effekt,samt en manglende bov .Her satte jeg skuddet lidt længere tilbage så jeg kun havde træf gennem ribben. Hjerte og lunger fint
beskadiget, udgangshul mindre end en femkrone, ingen "kjøttstørrung",masser af sweiss og bukken løb ca 80m. Lidt andet resultat end jeg er vant til. Kaliberet er 30.06 ladet med nogle gamle "Imperial" 180 grains
Jeg har desværre kun alm. billeder fra dagen men får nok lagt et
digifoto af skallen ind på et tidspunkt.

Mvh.
O.Smith
Svar
#42
Hej O.Smith
Tillykke med bukken !
Er du ved at være på vej til det midtjyske ?
Alm. billeder kan du bare scanne ind - lad os se dyret [Big Grin]
Med venlig hilsen

Speedy
speedy@dralf.dk
Selv når alle eksperter er enige, kan det tænkes, at de tager fejl!!
Svar
#43
Angående virkningen af Barnes -x på den omtalte buk:

Det første skud var en lav bladkugle, uden træf i andre knogler end ribben, hjertet var helt sønderskudt, der var rigeligt med schweiss, udgangshullet var på størrelse med en 2-krone, med den karakteristiske firkantede facon fra de fire "flige" på Barnes-X kuglen, der var en blodudtrædning på ca. 6-7 cm diameter ved udgangshullet, og næsten intet ved indgangshullet.
Sådan plejer de at virke, og alle de andre jeg har skudt er faldet indenfor ca 5 meter!

Denne buk VILLE løbe... her havde enhver kaliber haft samme virkning, eller mangel på samme. (givet samme placering af skuddet) måske med undtagelse af de helt vilde magnumkalibre 7mmMag og .300Wm
Den løb i øvrigt kun ca. 100 m, skud nummer to var på ca. 40 meters afstand (det ER "lige foran" med 6 x på kikkerten!)
Jeg er ret sikker på at den allerede var ret træt da den fik skud nummer 2. Der er stadig ikke noget der hedder "chockdrab", træffes der ikke i vitale dele af nervesystemet eller knuses nok knogler, så KAN bukken løbe MEGET langt... Der findes ingen MAGISK kugle, heller ikke barnes-X[^]

Skud nummer to gav en ca. 5 cm stor blodudtrædning ved indgangen, og lavede et grundigt moseri af hele bukkens inderside[xx(] den ene kølle blev makuleret lidt i toppen, dog uden ret meget blodudtrædning
Der måtte skæres ca 6-7 cm af toppen af den kølle

Selvfølgelig kan en 180 grains fra en 308 gennemskyde en råbuk på langs, men den vejer altså også næsten det dobbelte af Barnes-X kuglen!

Jeg er ikke det mindste nervøs ved at tage min 6.5x55 og mine Barnes-X 100 grains med ud når jeg skal se om jeg kan få ram på en seksender ude på Djursland i aften[^]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#44
Jeg glæder mig nu også til weekenden!
Har taget fri i morgen - så skal bukkene og have en ordentlig omgang metaltræthed - har arrangeret barnepige, så jeg kan få både morgen + aften tur i morgen. Morgentur lørdag og en morgentur søndag [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#45
Ang. Dravis' oplevelse, så har jeg hørt en frisk historie fra i morges hvor en Schweishund var på arbejde i det sønderjydske. Bukken var ramt på bagbladet, og der var gennemskud. Der var knoglesplinter på anskudsstedet. Det ene ben var brækket. Begge lunger var berørt af skuddet. Bukken løb 4-5km. Mere end en time senere efter skuddet blev bukken fundet (måske to timer senere), og den var ikke død, men skulle aflives, hvilket hunden gjorde. Hundeføren og jægerne havde aldrig set noget lignende før.

Der er ikke tale om en forsinket aprilsnar her.

Nogle bukke er bare helt usædvanlig sejlivet.

Jeg skød engang en buk i Polen, som fik en ren bladkugle. Jeg havde på det tidspunkt ikke skudt ret mange bukke, og havde derfor ikke lært den afventende holdning. Bukken vendte sig med bringen lige mod mig, ude det mindste skudtegn, og min guide viskede "warte", et sekund senere sendte jeg den en kugle lige i bringen. Hvilket gav en dramatisk effekt, og bukken døde momentant.

mvh. JOhannes
Svar
#46
Ja, man kan aldrig være 100 procent sikker på at tingene går som præsten prædiker[xx(]
Stof til eftertanke eller ..... ?

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#47
Citat:quote:

Originally posted by ran

- har arrangeret barnepige, så jeg kan få både morgen + aften tur i morgen. Morgentur lørdag og en morgentur søndag [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)



Mens du får morgen-tur på barnepigen, skal jeg så ikke holde øje med bukken [Big Grin][Big Grin][8D]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#48
Citat:quote:

Originally posted by blackbird

Citat:quote:

Originally posted by ran

- har arrangeret barnepige, så jeg kan få både morgen + aften tur i morgen. Morgentur lørdag og en morgentur søndag [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)



Mens du får morgen-tur på barnepigen, skal jeg så ikke holde øje med bukken [Big Grin][Big Grin][8D]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...



Hun får bukken om eftermiddagen.... [Big Grin]

Nå, men nu er jeg færdig med min aftenundervisning for i dag, så nu vil jeg hjem og sove - og afsted på bukkejagt til solopgang....
Sov godt drenge...jeg skal tænke på Jer derude[Wink]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#49
Hej Speedy
Tak
Jeg overtager ejendommen pr 1/6 men vi flytter 1/7 så kan du jo komme forbi til en kop øl [Wink]
Jeg skal fluks få billederne fremkaldt.

Mvh.
O.Smith
Svar
#50
Så det ud af fjerene...
GOdmorgen. Mon bukken blotter bladet her til morgen?

mvh. Johannes
Svar
#51
Citat:quote:

Originally posted by JTK

Så det ud af fjerene...
GOdmorgen. Mon bukken blotter bladet her til morgen?

mvh. Johannes



Må herrebukken være med dig [Big Grin][:I]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

***ser...One shot - Two kills
Great Dane

Svar
#52
øv...
6-enderen på Djursland ville ikke komme ud og lege....
Måske kommer bukken for i næste uge!

Så både buk (gaffel), Rå og Lam, samt lige efter lukketid: 6 stk kronhinder der lå og tyggede drøv på en nysået fodermark[Smile]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#53
herrebukken blev åbenbart i skoven, måske om han er med mig i aften.[Big Grin]

mvh. JOhannes
Svar
#54
Hej M@X. Må vi ikke høre historien om far og søn på bukkejagt, eller udstiller du kun på NetNatur[Big Grin]
Jeg syntes nok jeg havde set det ansigt før. Det var noget med en skuffe og noget spraymaling.
Tillykke med dem
Uffe

Man skal ikke vise halvfærdigt arbejde til børn og ignoranter.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#55
Yes Yes.
Det ligner da meget godt gør det ikke?

Man skal ikke vise halvfærdigt arbejde til børn og ignoranter.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#56
hvor er jeg glad for at M@x er kommet til at se så godt ud. Han ligner søreme et helt andet menneske. Jeg troede kun at det var andre forbrydere der kunne få en ny identitet.
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#57
Godt ord igen. Jeg var åbenbart ikke så meget Sherlock som jeg troede[:I]

Man skal ikke vise halvfærdigt arbejde til børn og ignoranter.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#58
Ja, jeg ser godt ud nu eller hva....

Jørn Ege har lavet et professionelt job, men det var nu osse ret dyrt selom hotelpriserne er lavere der nede i Budapest.

Som I kan se har han osse fixet min far på 86 - det er ham til venstre[Big Grin]

Mødte forøvrigt Leo dernede, men han skulle vist have lavet noget andet[:I]

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Bullits, brass or ass, noone shoots free.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#59
Jeg har da også lige et par bukke til fremvisning[Wink] Begge fra det sønderjyske.. Begge skudt med .30-06 - henholdsvis på 125 og 65 meter. 180 gr. Hornady interlock = 0 meters flugtafstand[Smile]
[IMG][Image: 110-1034_IMG.jpg][/img]
Svar
#60
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Ja, jeg ser godt ud nu eller hva....

Jørn Ege har lavet et professionelt job, men det var nu osse ret dyrt selom hotelpriserne er lavere der nede i Budapest.

Som I kan se har han osse fixet min far på 86 - det er ham til venstre[Big Grin]

Mødte forøvrigt Leo dernede, men han skulle vist have lavet noget andet[:I]

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Bullits, brass or ass, noone shoots free.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG]



Hej M@X

Hvad skulle Sussi så have lavet.

Knæk og bræk

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)