Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bukkejagt 2005
#81
Citat:quote:

Originally posted by J_Bille

Ja tro det eller lad være, men min tikka er faktisk modificeret en del [8D] Men jeg tror nu at den skal afkortes igen efter episoden [Big Grin]

Jeg kan faktisk ikke huske hvor langt løbet er helt præcist, men hvis det er til nogen hjælp så er det M590 modellen.

Mvh
Jonas Bille



Hvad er forskellen på den og min M595[?][Wink]

Mvh.

mphansen
mph@dralf.dk

[Image: Kopiaf01010026.jpg]
Knæk & Bræk til dem der ikke har fået buk i år
De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Mvh.

mp
Svar
#82
Jeg vil gætte på at der er mindre plastik på m590. Men jeg er ikke helt sikker.

mvh. JOhannes
Svar
#83
e
Svar
#84
Der er nogle der ikke kan vente på at det bliver tid til drivjagt.
Svar
#85
e
Svar
#86
e
Svar
#87
e
Svar
#88
Citat:quote:

Skudt med min driv-jagts-riffel på 50m med en hund lige efter

Jeg er sgu helt misundelig på jer gutter, en har en tikka på 120m, og du har en ruger på 50meter, er de bare ikke lidt svære at få pakket ned i bagagerummet i bilen[?]

Vedr anvendelse af drivende hund i ynglesæsonen, er det vel ikke det hels store scoop, rent jagtetiskt. I sverrige er det ihvertfaldt forbudt at slippe drivende hunde i skogen før 1-9. Buskruit har efter min mening fat i noget esientielt, når han spørger om "hunden" (Jeg kunne have anvendt klart mere negative udtryk) Skældner mellem en buk eller en drægtig rå, eller nye lam. Mit bedste råd er Koppel da for f*en det hund og driv bukkejagt på en anstændig måde.(undskyld min harme)
Hvis du ved hvor bukken går hvad skal du så anvende hunden for[xx(][?]

jbn
Svar
#89
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Citat:quote:

Skudt med min driv-jagts-riffel på 50m med en hund lige efter

Jeg er sgu helt misundelig på jer gutter, en har en tikka på 120m, og du har en ruger på 50meter, er de bare ikke lidt svære at få pakket ned i bagagerummet i bilen[?]

Vedr anvendelse af drivende hund i ynglesæsonen, er det vel ikke det hels store scoop, rent jagtetiskt. I sverrige er det ihvertfaldt forbudt at slippe drivende hunde i skogen før 1-9. Buskruit har efter min mening fat i noget esientielt, når han spørger om "hunden" (Jeg kunne have anvendt klart mere negative udtryk) Skældner mellem en buk eller en drægtig rå, eller nye lam. Mit bedste råd er Koppel da for f*en det hund og driv bukkejagt på en anstændig måde.(undskyld min harme)
Hvis du ved hvor bukken går hvad skal du så anvende hunden for[xx(][?]

jbn



Jeg tilslutter mig Hr. Ignorant, dog kunne lidt mere diplomatiske vendinger selvfølgelig være valgt.

Man kan måske sige at det er en vink med en 50 meter langt løb.

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#90
Citat:quote:

Riffel : Ruger mini-14 med Leupold scout 2,3 x 28.
Ammo: Fabriksladet Norma blyspeds 3,6 g cal. 223
Skudafstand: 50 m med fuld fart på dyret, hvorfor jeg hold ca. 0,5 m foran, skudt i halsen, løb 0 m.



Ja Ja ATN, Nu håber jeg ikke at jeg bliver for personlig, Først mistede jeg vejret pga hunden, men det blev ikke meget bedre af at læse videre. Det er måske en ide om du overvejer din jagtteknik, da det generelt betragtes som held at ramme et dyr i fuld fart på halsen. Det burde vel ikke være nødvendigt at tage den slags unødvendige chancer på bukkejagt, med mindre det er fordi du har 7 sultne unger der er ved at dø af sult. Hvis det sidste er tilfældet, kan vi sikkert foranstalte en indsamling, det må kunne trækkes fra i skat, da det må være til et almennyttigt formål[Wink]
Du skulle nødigt komme til at fremstå som ham der stolt fortalte om sin succes på bukkejagt den anden dag. "Jow den faldt for 3 gode kugler, 1 god kugle over ryggen, 1 god kugle gennem forbenet, og 1 god kugle i maven[xx(]."
Som præsten vil sige, så er selvransagelse en god ting, men sjælden[:I]

jbn
Svar
#91
Med fare for at skrive det de andre skriver, vil jeg alligevel lige nævne det, så du ikke tror at det bare er en eller to nævenyttige personer der mener at det skal gøres efter bogen. Jeg er også selv lidt autonom, men prøver at gøre det på en forsvarlig måde. Bukkejagten i Maj-juni-juli er en herlig tid, hvor der er en jagttid udenfor det normale tidsrum fra 1. sebtember til 1. februar (der er andre undtagelser). Grunden til at vi kan få lov til det er at det gøres på en måde, hvor vi stort set ikke forstyrrer mere end en skovgæst. Hvis så jægerne begynder at drive sommerjagt med hund kan man nok forestille sig at bukkejagten bliver inddraget hurtigere end man kan nå at sige "nåååå hvor er det bukkelam nuuuser- vov". Med hensyn til ejerforholdet, er det fuldstændig ligegyldigt hvor stort et område du ejer, dyrene på den frie vildtbane er vores allesammens, og dyr med unger skal have fred.

Man skal ikke vise halvfærdigt arbejde til børn og ignoranter.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#92
e
Svar
#93
Nu er der stor forskel på jagtformer i forskellige verdensdele, og jeg kunne personligt ikke finde på at dyrke jagt med kniv og hund, heller ikke i Argentina, men dem om det. Nu drejer det her sig om forårsjagt på råbuk i Danmark, og jeg må indrømme, at det er første gang jeg nogensinde har hørt om nogen, der bruger drivende hund til det. Vi er midt i ynglesæsonen for hele faunaen, og alle kan vist blive enige om, at dyrene, uanset art og type, bør forstyrres så lidt som muligt. Hvorfor ikke vente med at bruge hunden til efteråret?
Mvh.
Panthera

Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#94
e
Svar
#95
Hej ATN

Når du så også har forståer at halsskud til et rådyr i fuld fart er i bedste fald et chancespil i værste fald noget meget mere negativt, så tror jeg at alle får en bedre smag i munden. Jeg tvivler ihvertfald på at du 9 af 10 gange kan levere et godt placeret skud under de omstændigheder, uanset afstanden.

jbn
Svar
#96
Ud over problematikken omkring drivende hund i dyrenes yngletid, så tillykke med bukken. Det er et flot skud, og hvis du kan gøre det hver gang vil jeg ikke gøre mig til dommer over om det er forsvarligt at gøre det i en jagtsituation. Der er også nogle der ikke mener at det er forsvarligt at skyde på hold over 150 meter. Hvis man kan gøre det hver gang på banen, og der er tid til det mener jeg ikke der er noget i vejen med at gøre det under jagt. Hvad er det forresten for en prik der bliver peget på med den anden hånd på siden af dyret?
Uffe

Man skal ikke vise halvfærdigt arbejde til børn og ignoranter.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#97
Ja jagt er noget underligt noget og der findes forskellige traditioner af mange afskygninger.

Det er gået op for mig hvor svært det er at skyde godt på fru hjort på selv 40 meter løbende - at skyde rådyr må så være endnu sværere - men hvad så når man lander i Polen eller andre ligesindede steder der skyder man grise i fuld firspring - og en 1 års gris er jo ikke fandens stor så mange af dem får en speciel afgang her fra tilværelsen og det er vel "normal" jagt
I DK skyder man vel almindeligvis ikke rådyr i spring med riffel men hvad med en kronkalv den skyder man vel til under ok forhold - men den er jo ikke meget større end et rådyr - har hørt om hvor der er sket en forveksling mellem de 2 og så med hagl pyha...[Wink]

Den anden finger viser et fragment [Wink]

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#98
ATN skrev bla.
Citat:quote:

Så må jeg nok også prale lidt, det blev til en fin gaffelbuk 5 min før lukketid på dag 1 om aftenen.
Jeg er så heldig at have et stor jagtareal for jeg kan ligge på en stor høj og skyde ned i dalen. Bukken kom ud af skoven nede i dalen og stod perfekt med siden til. Bukken blev skud på 320 m (det er ikke pral) med min Reminton 700 Spec. 223 med Leupold mark 4 6,5-20x50. Nu er der sikkert nogle der mener at den afstand ikke er forsvarlig, men der er altid læ i den del af dalen så vinden får ikke indflydelse, ligeledes er jeg meget fortrolig med min riffel + jagtammo.


:
ATN du er en heldig/dygtig mand. Kan skyde bukke ude på 320 meters afstand,-
skyde og ramme på halsen i spring og du har en hund der kan vende vildtet og et jagtareal der er så stort at hunden kan løbe hele dagen uden at komme udenfor området.Jeg lider normalt ikke af misundelse, men nu er det lige før[xx(].

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#99
halløj
For nu også at hakke berettiget på dig, må jeg sige at din skydning måske er en lille bitte smule chancebetonet: Din første buk i år er velovervejet skudt på 320 - trehundredetyve - meters afstand med en 223´er. Dit andet skud i fuldt spring bliver en heldig forbier på halsen da jeg da regner med at med et så svært skud sigtede du vel trods alt efter bladet.Kuglen kunne lande lige fra kæbe til kølle.

Som en ven sagde bliver det spændende at se dig skyde til papskiver, med de evner vinder du da det hele uden anstrengelse.

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
Citat:quote:

Originally posted by STROM

halløj
For nu også at hakke berettiget på dig, må jeg sige at din skydning måske er en lille bitte smule chancebetonet: Din første buk i år er velovervejet skudt på 320 - trehundredetyve - meters afstand med en 223´er. Dit andet skud i fuldt spring bliver en heldig forbier på halsen da jeg da regner med at med et så svært skud sigtede du vel trods alt efter bladet.Kuglen kunne lande lige fra kæbe til kølle.

Som en ven sagde bliver det spændende at se dig skyde til papskiver, med de evner vinder du da det hele uden anstrengelse.

Strom



Jae den rene opvisning hvor én anden en må stå med håret ned af nakken og bare se til[:0]
Jeg skyder selv råvildt med en 223 Rem., men når de er længere væk en ca. 150m mener jeg som STROM ikke at der er "slav" nok i så bette et caliber [Wink]

MVH
Mugge
[Image: leopard.jpg]
MVH
Mugge

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)