Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bukkejagt 2005
eller så skulle du købe nogle af mine rifler, de kan tilsyneladene det umulige[Wink][Big Grin]

mvh atn von skurk
Svar
Så lykkedes det endelig.
Klokken 7.25 efter en lang pürsch. Gaffel eller 5-ender ? Bestem selv.
Vægt : 16kg
Skudaftand : 17m
Flugtafstand : 0m
Riffel : Antonio Zoli 308w
Kugle : Lapua Mega 12grams
[Image: Buk007.jpg]

Mvh

Zoli
Mvh


Svar
Citat:quote:

Originally posted by Zoli

Så lykkedes det endelig.
Klokken 7.25 efter en lang pürsch. Gaffel eller 5-ender ? Bestem selv.
Vægt : 16kg
Skudaftand : 17m
Flugtafstand : 0m
Riffel : Antonio Zoli 308w
Kugle : Lapua Mega 12grams
[Image: Buk007.jpg]

Mvh

Zoli



Er det en "Skidtrøv"[?][Big Grin]

Mvh.

mphansen
mph@dralf.dk

[Image: Kopiaf01010026.jpg]
Knæk & Bræk til dem der ikke har fået buk i år
De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Mvh.

mp
Svar
Hej MP,
Øhhhh, hvad er skidtrøv? Er det et særligt jagtudtryk som jeg ikke kender?

Du må vist have øvet dig længe på at finde et ord, som "Badwordfilteret" ikke kunne finde.[Big Grin][Big Grin]

mvh. JOhannes
Svar
Tillykke med bukken [Smile]
Jeg må efterhånden være den eneste herinde, der ikke har fået skudt en endnu[Sad]
Jeg skræmte en i aften. JEg sad på anstand i hegnet da den kom igennem fra den anden side - jeg hørte den ikke komme - den opdagede mig da jeg bevægede mig - sad og kiggede på en ræv gennem zeiss´en....nok derfor jeg ikke opdagede bukken - øv[V]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
RAN

Det er ikke kun dig der endnu ikke har haft heldet med dig,
jeg har også stadig min sommerbuk tilgode.

Ja hvad hjælper det at vi begge har et kongenavn, når vores udbytte er mindre end en tiggers [V]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

.....Med din form for logik burde vi så ikke godkende fuldautomatiske våben, her er da endnu større chancer.



Nu drager du vist for vide konklusioner Ignorant, der er lysår til forskel på at skyde fuldauto. og semiauto........semiauto skud kan foretages sigtede - det kan det første fuldauto-skud selvfølgelig også, men man skal ha' en hjerne af beton, hvis det ikke strejfer een, at der kommer flere skud i rø... på det første. Jeg er ret overbevist om, at ATN ikke argumenterer for, at indføre fuldauto i jagt-regi.
Grunden til at man i sin tid indførte "2-skudsreglen" (som forøvrigt er den samme regel der gælder for SBS/OU- og pump-haglgevære) var en Fair-Play tanke over for vildtet, at der senere er kommet andre forhold ind i dette forbud, er en anden ting.
Vedr. et 300 meter skud med en .223'er er jeg dog enig i, at det er for langt, ikke p.g.a. træfsikkerheden, men p.g.a. anslagsenergien.
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
Svar
Hej Bukkejægere...

Jeg har kigget lidt i mine jagt-journaler, fordi en tanke traf mig!

3 ud af 5 stk råvildt der var i bevægelse (ikke løbende/hoppende, men gående, essende med hyppigt løftet hoved, altså "opmærksomme"?)
Ja.... De løb lange stræk, på trods af gode skud.

7 ud af 8 der stod helt stille /essede roligt faldt indenfor 5-6 m uanset kaliber men med gode skud....

Jeg har frasorteret dem med "mindre gode skud" og dem med træf i rygrad/hals (måske er det også "mindre gode skud"[8D])

Med "gode skud" mener jeg det klassiske "bladskud" med træf i hjerte og lunger.

Er der et mønster her? Skulle vi ikke prøve at samle vores erfaringer og se om der er "statistisk" belæg for at sige: Rolige "intetanende" dyr går ikke langt, "tændte" dyr løber ad h. til ???

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
Den teori kan jeg til fulde bakke op om - og det gælder tilsyneladende alle pattedyr (ihvertfald dem, som jeg har skudt). Har vildtet opdaget faren (hvad enten det er jægeren, en hund, en klapper eller noget helt uvedkommende), har det noget at løbe væk fra, hvis skudplaceringen tillader bevægelse. Er vildtet helt uanende råder tvivlen og det bliver mere eller mindre, hvor det er.

Iøvrigt er jeg stødt på en sjov gammel observation, som jeg har fået bekræftet gennem nogle år i virkeligheden: 9/10 af alt vildt, der har kunnet bevæge sig efter skuddet, falder med udgangshullet mod jorden. Læg selv mærke til det.

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
Da jeg tidligere i dag talte i telefon med rekylstopper Hatting, vinkede konen mig hen til stuevinduet...Fin seksender [:p] Billederne er 'skudt' gennem vinduet - så det ville være passende at sende Hanne ud og pudse vinduer i morgen, så kan det jo være at de næste er noget klarere at se på [^]

Desværre har jeg en emsig nabo der ikke vil tolerere bukkejagt i kvarteret [V][xx(]

[Image: IMG_8835-copy.jpg]
[Image: IMG_8840-copy.jpg]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

***ser...One shot - Two kills
Great Dane

Svar
Og som I alle kan se er G.D. lige blevet medejer af et Canon Ixus 700 som er ude af stand til at tage billeder der er tilstrækkeligt små (800 X 600) hvorfor der således fremover ikke længere er nogen begrænsning på billedstørrelsen.[Wink][^][:0]

G.D. Læs manualen og find ud af hvordan Ixus'en stiller skarpt gennem glas.[:I]

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Bullits, brass or ass, no-one shoots free.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
Hanne er fotografen bag, da jeg lige skulle knævre færdig med Hatting..Hannes undskyldning (udover beskidte vinduer) er at hun lige har fået en ny kombiovn, som hun også skulle sætte sig ind i....Så beskeden til dig M@X (fra Hanne) er...Rend mig i rø***

[Big Grin]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

***ser...One shot - Two kills
Great Dane

Svar
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane
.......er at hun lige har fået en ny kombiovn, som hun også skulle sætte sig ind i....


Hvorfor skal hun ind i ovnen...prøv nu at læs den brugsanvisning en gang til - jeg er sikker på at al betjening kan klares udefra!
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
Svar
Må sgu da også være svært at fotografere mens man sidder inde i en kombi-ovn [Big Grin]
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Steen S

Må sgu da også være svært at fotografere mens man sidder inde i en kombi-ovn [Big Grin]


Hvis billedet er taget gennem ovnruden, synes jeg, at billedkvaliteten er acceptabel [Big Grin]

Vedr. flugtsträkning vs. grad af uro kan jeg kun tilslutte mig jeres iagttagelser. Jeg forudsätter, at vi kun taler om skud med kugle.

mvh. Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
JEg vil da også gerne være med - jeg forsøger mig med at sætte billede ind af mine 2 første bukke - og forresten - jeg er lige blevet registreret her på siden - glæder mig til at læse en masse Wink

[Image: buk1_1.jpg]

[Image: buk2_1.jpg]

"it's ok to bend the rules - just don't break them!"
Smirge
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Smirge

JEg vil da også gerne være med - jeg forsøger mig med at sætte billede ind af mine 2 første bukke - og forresten - jeg er lige blevet registreret her på siden - glæder mig til at læse en masse Wink

"it's ok to bend the rules - just don't break them!"
Smirge



Hej Smirge.

Tillykke med bukkene.

Det ser ud som om at bukkene og riflen passer perfekt sammen.
Jeg mener, at ingen af dem ser ud til at være verdens største. Misforstå mig ikke, jeg synes ikke der er noget galt i at skyde små bukke, tværtimod. Men riflen og kuglen, lad os høre lidt mere om det.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
Der er nu ikke så meget mystisk i det - riflen er en Remington Model 700 Cal. 308W og kuglen er en Lapua Mega 12 grams - kender ikke formlen for at regne gram om til grains(men det finder jeg vel snart ud af herinde Wink) - monteret med en Normark 1.5-6X40 kikkert

Buk 1 - der hvor riflen er ved bukken er min allerførste. Den faldt for en lidt skæv bladkugle på 60 meter - indgangshullet var perfekt på bladet, mens udgangen var ved de bagerste ribben. Bukken gav et spring på en lille meter, og løb 10 meter før den skruttede ryg i et par sekunder hvorpå den faldt.

Buk 2 - skudt 12/6-2005 kl. 07.23 - blev skudt på 50 meters afstand, og var væk i knaldet - en høj bladkugle - perfekt skud.

Nej det er ikke de største bukke - men som sagt - en skal være den første og det blev den lille gaffelbuk. Munken blev skudt fordi underkæben var deform - kun ca. halv længde - så bukken havde et kæmpe overbid - ikke ligefrem en god avlsbuk, så derfor blev det den.

Ved parteringen viste det sig desuden, at den havde en svulst foran venstre forløb på størrelse med en femmer, og ca 8 mm tyk.

Næste buk skal være større Wink
Svar
Hej Smirge,
for at omregne fra gram til grains skal du bare dividere med 0,0648
for at omregne fra grains til gram skal du bare gange med 0,0648

Dit projektil er 185 grains.

mvh. Johannes
Svar
Hej gruppe

Så blev det til årets anden buk lørdag d. 9. juli. Efter en spændende aften i skoven, hvor jeg på ca. 100 m afstand ser en buk i nogle buske - Bukken fejede voldsomt. De næste 45 min går med at jeg kan høre at bukken fejer uden at jeg kan se den - Jeg arbejder ivrigt med mit bukkekald. 5 min i lukketid kommer bukken ud 10 m fra stigen som jeg sidder i.

Lidt fakta:
Ulige 6-ender: 17 kg. brækket
Flugtafstand: 35 m
Riffel: S&L DL97 cal. 6,5*55
Ammunition: Lapua Mega 10,1 grams

Dyret står lidt skrådt, så kuglen bliver sat lidt højt foran boven og hjertet er helt smadret - Den ender med at sidde lidt langt tilbage i udgangsiden. Udgangshullet er moderat, men boven i indgangssiden er helt smadret.....

/Jørgen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)