Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lyddæmpere Pro's and Con's
Spørgsmålet er, om dæmpere kan tillades til regulering?
Regulering er jo ikke omfattet af jagtloven....

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
Citat:quote:

. Herved vil det være muligt at få tilladelse til lyddæmpere til alle våben, der besiddes i kraft af en tilladelse, våbenpåtegning på et jagttegn, herunder jagtvåben såvel i erhvervsmæssig sammenhæng som i privat regi, våbenpåtegning på medlemsbeviset af en skytteforening eller en samlertilladelse


Underligt at tilladelsen til lyddæmpere også skal kunne søges,hvis
man har våbnet på en samlertilladelse. Jeg troede ikke,at man måtte skyde med våben,som man kun har på en samlertilladelse??

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
ULG, jeg tror at de mener at man kan samle på lyddæmpere[Big Grin][}Smile]

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
M&M-sådan læser jeg ikke teksten-men jeg har taget fejl før....![:o)][Wink][Big Grin]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
Der nævnes de forskellige muligheder at eje en dæmper sammen med et våben, og så nævnes muligheden for samlertilladelse, helt rigtigt ikke særligt tydeligt, men jeg tror det er sådan at det skal forstås, men kan jo f.eks. også samle på aftagelige magasiner eller blankvåben.

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Og det er sikkert dette journaliserede skriv der ved en fejl blev sendt fra rigspolitiet til våbenkontorerne og ikke til JM.

Det er derfor ikke blevet underskrevet endnu og våbenkontorerne er levet bedt om at vente til sagen er bragt i orden.

Clax



Det er det der er sendt ud til jagtforretningerne.
Har snakket med dem og det er direkte afskrift fra det brev de har fået tilsendt.

En rigtig lås er en mauser.
[Image: Mauserls.jpg]
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Mens vi venter....
Hvad er ulemperne ved at anvende lyddæmper?
Systemet er vel ikke idiot sikret. . Kan man ikke komme til at sætte en en forkert dæmper på sin riffel? JO Ændres der på hastigheden på Ammu? NEJ (højest få meter pr sek i positiv retning iflg alle de tests jeg har set af Jørund Lien i "JAKT" Med/uden skal der vel ske indskydning JA - det er normalt med ændring af træfpunkt med/uden dæmper Balancen i våbnet ændres markant JA Kan man ikke risikere at riflen bliver mindre præcis på grund af drejning af gevind i mundingen - har jeg aldrig hørt hvis det drejes korrekt Fordele kan jeg godt få øje på.. mindre bang og rekyl. .. og dermed måske bedre præcision på grund af den mindre rekyl. .

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]


Svar
Så kom Jægerforbundet ind i verserede debat. Træls nyheder, men jeg håber fortsat på et positivt udfald!

http://www.jaegerforbundet.dk/page651.as...id651=2700

"Reglerne er IKKE
ændret for lyddæmpere
På diverse elektroniske debatsider om jagt og våben har der i den sidste tid været en livlig diskussion om lyddæmpere, og om reglerne er blevet ændret for disse.

Jægerforbundet vil gerne her afkræfte, at reglerne er ændret for lyddæmpere til skydevåben.

Fakta er, at der i forhold til lyddæmpere, som er konstrueret til montage på skydevåben, i øjeblikket pågår en intern sagsbehandling i politiet.

Et internt brev er i den forbindelse kommet til uvedkommendes kendskab, og dette brev har skabt uhensigtsmæssig forvirring på tilladelsesområdet – både for jægere og våbenhandlere.

- Regler og praksis for tilladelser til lyddæmper er endnu ikke lavet om, men vi er bekendt med undersøgelserne, udtaler konsulent Jan Poulsen fra våbensektionen i Østjyllands Politi.
Nicholai Vigger Knudsen"
Svar
Det er jo bare Jan Poulsen, der til det sidste håber, at han kan blive ved med at forvalte efter egne regler. Han skal nok give sig, når tiden kommer, men det er jo rigtigt som han siger, at processen lige kom ud for en utilsigtet kortslutning. Det betyder ikke at den er afbrudt.

Jeg hæfter mig ved, at Rigspolitiet mod forventning er positivt indstillet til at åbne for almindelig brug af lyddæmpere i de sammenhænge hvor de er lovlige, og det er bestemt godt nyt.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
@Lasse. Det lyder godt, vi krydser fingre for processen. Vi skulle jo gerne have de samme muligheder for at få tilladelse til dæmpere i hele landet, og ikke afhængigt af hvilken politikreds man tilhører ;-)
Svar
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Mens vi venter....
Hvad er ulemperne ved at anvende lyddæmper?
Eneste "ulempe" jeg kan få øje på, er at våbnet kommer til at veje en lille smule mere, og i nogle tilfælde er lyddæmperen så stor i diameter, at det ikke er muligt at bruge faste sigtemidler.
Det er ikke alle lyddæmpere der er "teleskopiske", så hvis man ønsker mulighed for at benytte faste sigtemidler, så vælger man bare en dæmpertype som skrues på enden af løbet - og forlænger våbnet med hele dæmperens længde. =o)

Systemet er vel ikke idiot sikret. . Kan man ikke komme til at sætte en en forkert dæmper på sin riffel?
Lyddæmpere er relativt "universelle", forstået på den måde, at enhver dæmper (næsten) for en given kaliber som eks .223Rem - kan fås med et hav af gevindtyper.
Her kan man eventuelt godt vælge M14x1 gevind til sin .223Rem dæmper, samme gevind til .30-06 dæmperen og til .338Lapua dæmperen
Så skal man bare passe på ikke at skrue .223Rem dæmperen på sin .338Lapua.
Her må man nødvendigvis selv lige planlægge det lidt, eller sørge for at være vågen - men nej, systemet er IKKE idiotsikret. Problemet er bare minimalt, og fordelene ved at det er universelt er så mange gange større.

Ændres der på hastigheden på Ammu?
Så længe dæmperen ikke er opbygget med krydsskårne gummibafler som projektilet skal bane sig vej igennem, så vil jeg sige - nej, lyddæmperen ændrer IKKE hastigheden på projektilet.
I hvert fald ikke i en grad hvor det er af nogen særlig betydning.
Projektilet opnår sin hastighed i selve løbet - og lige så snart projektilet slipper løbet, så tager luftmodstanden over.
En eventuel hastighedsændring af "med lyddæmper" og "uden lyddæmper" burde være meget marginal, og dårligt kunne skelnes indenfor patronens egne tollerancer.


Med/uden skal der vel ske indskydning
Ja, selv ved tykke varmint-løb vil en vægtforøgelse på løbsmundingen give en, omend svag, nedbøjning af løbet. Så man vil opleve at våbnet skyder lavt i forhold til når man skyder uden lyddæmper.
Dette er selvfølgelig mere udpræget ved relativt tunge dæmpere på tynde løb - end det er ved relativt lette dæmpere på kraftige løb.

Balancen i våbnet ændres markant
Ja, men ikke nødvendigvis i en negativ grad.
Nyder selv at bruge lyddæmper på salonriffel (ikke for rekylens skyld [Wink] ), men jeg oplever at de lette finske SAK dæmpere der vejer blot 160 gram - de vejer næsten for lidt. En lidt tungere dæmper der vejer blot 400-500gram giver pludselig et roligere sigtebillede ved stående skydning, da den ekstra vægt er med til at "dæmpe" bevægelserne.
Men ja, den bliver mere "snudetung" - og dette moment (kraft x arm) mærkes ved den ekstra masse som lyddæmperen udgør, som har et tyngdepunkt der ligger ja ca en meter ude fra skytten.
Det kan i visse tilfælde godt blive belastende at stå med.

Kan man ikke risikere at riflen bliver mindre præcis på grund af drejning af gevind i mundingen.
Der er en risiko ved alting - men har nu ikke oplevet at rifler bliver mindre præcise.
Har derimod oplevet mange gange, at egenspredningen er blevet mindre - altså skudgrupperne er ikke så "tilfældigt" spredt på skydeskiven.
Den ekstra vægt på løbet er også med til at virke svingningsdæmpende.
Her kan man læse lidt om BOSS-systemet, hvor en mundingsvægt med micrometer-indstilling kunne flyttes en smule frem og tilbage på løbet, netop for at fintune løbets svingninger.
Har desværre ingen erfaringer med BOSS-systemet, men har læst at et løb naturligvis har en egensvingning under skudafgivelse, og denne svage svingning fra side til side, kan have indflydelse på projektilet (da projektilet jo befinder sig i løbet).
Når et pendul (eller løb) svinger fra side til side, så er den sidelæns hastighed størst når pendulet peger lige ned - og løbets sidelæns hastighed i svingningen er så størst når løbet peger mod målet.
Derfor skulle BOSS-systemet gøre at projektilet ville "slippe" løbet når løbssvingningen er ude i en af yderpunkterne - micrometer-indstillingen gjorde at det var muligt at notere sig en indstilling for nogle forskellige ladninger.
En hårdere ladning giver også større svingninger - hvilket nok bedst kan relateres til med en brandslange. Åben en brandslange på moderat "hastighed" (åbning) og åben så slangen på fuld kraft, så er den pludselig mere ustyrlig at stå med.

Lyddæmperen er med til at øge vægten på løbet, og dermed ændre svingningerne - hvilket igen svarer til at man bare holder ekstra fast i brandslangen.

Fordele kan jeg godt få øje på.. mindre bang og rekyl. .. og dermed måske bedre præcision på grund af den mindre rekyl.
Mindre rekyl gør at rekylskræk kan fjernes - så alt andet lige, så bevirker en rekyldæmpning gerne at præsicionen i skuddet øges, hvis eventuel dårlig skydning kommer af egentlig rekylskræk.



Nå, men det er i hvert fald personlige betragtninger der nok kun virker i Grønland.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Mens vi venter....
Hvad er ulemperne ved at anvende lyddæmper?
Eneste "ulempe" jeg kan få øje på, er at våbnet kommer til at veje en lille smule mere, og i nogle tilfælde er lyddæmperen så stor i diameter, at det ikke er muligt at bruge faste sigtemidler.
Det er ikke alle lyddæmpere der er "teleskopiske", så hvis man ønsker mulighed for at benytte faste sigtemidler, så vælger man bare en dæmpertype som skrues på enden af løbet - og forlænger våbnet med hele dæmperens længde. =o)

Systemet er vel ikke idiot sikret. . Kan man ikke komme til at sætte en en forkert dæmper på sin riffel?
Lyddæmpere er relativt "universelle", forstået på den måde, at enhver dæmper (næsten) for en given kaliber som eks .223Rem - kan fås med et hav af gevindtyper.
Her kan man eventuelt godt vælge M14x1 gevind til sin .223Rem dæmper, samme gevind til .30-06 dæmperen og til .338Lapua dæmperen
Så skal man bare passe på ikke at skrue .223Rem dæmperen på sin .338Lapua.
Her må man nødvendigvis selv lige planlægge det lidt, eller sørge for at være vågen - men nej, systemet er IKKE idiotsikret. Problemet er bare minimalt, og fordelene ved at det er universelt er så mange gange større.

Ændres der på hastigheden på Ammu?
Så længe dæmperen ikke er opbygget med krydsskårne gummibafler som projektilet skal bane sig vej igennem, så vil jeg sige - nej, lyddæmperen ændrer IKKE hastigheden på projektilet.
I hvert fald ikke i en grad hvor det er af nogen særlig betydning.
Projektilet opnår sin hastighed i selve løbet - og lige så snart projektilet slipper løbet, så tager luftmodstanden over.
En eventuel hastighedsændring af "med lyddæmper" og "uden lyddæmper" burde være meget marginal, og dårligt kunne skelnes indenfor patronens egne tollerancer.


Med/uden skal der vel ske indskydning
Ja, selv ved tykke varmint-løb vil en vægtforøgelse på løbsmundingen give en, omend svag, nedbøjning af løbet. Så man vil opleve at våbnet skyder lavt i forhold til når man skyder uden lyddæmper.
Dette er selvfølgelig mere udpræget ved relativt tunge dæmpere på tynde løb - end det er ved relativt lette dæmpere på kraftige løb.

Balancen i våbnet ændres markant
Ja, men ikke nødvendigvis i en negativ grad.
Nyder selv at bruge lyddæmper på salonriffel (ikke for rekylens skyld [Wink] ), men jeg oplever at de lette finske SAK dæmpere der vejer blot 160 gram - de vejer næsten for lidt. En lidt tungere dæmper der vejer blot 400-500gram giver pludselig et roligere sigtebillede ved stående skydning, da den ekstra vægt er med til at "dæmpe" bevægelserne.
Men ja, den bliver mere "snudetung" - og dette moment (kraft x arm) mærkes ved den ekstra masse som lyddæmperen udgør, som har et tyngdepunkt der ligger ja ca en meter ude fra skytten.
Det kan i visse tilfælde godt blive belastende at stå med.

Kan man ikke risikere at riflen bliver mindre præcis på grund af drejning af gevind i mundingen.
Der er en risiko ved alting - men har nu ikke oplevet at rifler bliver mindre præcise.
Har derimod oplevet mange gange, at egenspredningen er blevet mindre - altså skudgrupperne er ikke så "tilfældigt" spredt på skydeskiven.
Den ekstra vægt på løbet er også med til at virke svingningsdæmpende.
Her kan man læse lidt om BOSS-systemet, hvor en mundingsvægt med micrometer-indstilling kunne flyttes en smule frem og tilbage på løbet, netop for at fintune løbets svingninger.
Har desværre ingen erfaringer med BOSS-systemet, men har læst at et løb naturligvis har en egensvingning under skudafgivelse, og denne svage svingning fra side til side, kan have indflydelse på projektilet (da projektilet jo befinder sig i løbet).
Når et pendul (eller løb) svinger fra side til side, så er den sidelæns hastighed størst når pendulet peger lige ned - og løbets sidelæns hastighed i svingningen er så størst når løbet peger mod målet.
Derfor skulle BOSS-systemet gøre at projektilet ville "slippe" løbet når løbssvingningen er ude i en af yderpunkterne - micrometer-indstillingen gjorde at det var muligt at notere sig en indstilling for nogle forskellige ladninger.
En hårdere ladning giver også større svingninger - hvilket nok bedst kan relateres til med en brandslange. Åben en brandslange på moderat "hastighed" (åbning) og åben så slangen på fuld kraft, så er den pludselig mere ustyrlig at stå med.

Lyddæmperen er med til at øge vægten på løbet, og dermed ændre svingningerne - hvilket igen svarer til at man bare holder ekstra fast i brandslangen.

Fordele kan jeg godt få øje på.. mindre bang og rekyl. .. og dermed måske bedre præcision på grund af den mindre rekyl.
Mindre rekyl gør at rekylskræk kan fjernes - så alt andet lige, så bevirker en rekyldæmpning gerne at præsicionen i skuddet øges, hvis eventuel dårlig skydning kommer af egentlig rekylskræk.



Nå, men det er i hvert fald personlige betragtninger der nok kun virker i Grønland.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)



Nu ikke så beskeden, når du en sjælden gang skriver noget som er fornuftigt, så skal du da også ha ros[Wink] selvom det kommer fra Grønland[Smile]
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Kras

Så kom Jægerforbundet ind i verserede debat. Træls nyheder, men jeg håber fortsat på et positivt udfald!

http://www.jaegerforbundet.dk/page651.as...id651=2700

"Reglerne er IKKE
ændret for lyddæmpere
På diverse elektroniske debatsider om jagt og våben har der i den sidste tid været en livlig diskussion om lyddæmpere, og om reglerne er blevet ændret for disse.

Jægerforbundet vil gerne her afkræfte, at reglerne er ændret for lyddæmpere til skydevåben.

Fakta er, at der i forhold til lyddæmpere, som er konstrueret til montage på skydevåben, i øjeblikket pågår en intern sagsbehandling i politiet.

Et internt brev er i den forbindelse kommet til uvedkommendes kendskab, og dette brev har skabt uhensigtsmæssig forvirring på tilladelsesområdet – både for jægere og våbenhandlere.

- Regler og praksis for tilladelser til lyddæmper er endnu ikke lavet om, men vi er bekendt med undersøgelserne, udtaler konsulent Jan Poulsen fra våbensektionen i Østjyllands Politi.
Nicholai Vigger Knudsen"


Kan én eller anden forresten ikke lige tage og stille Jan Poulsen et enkelt godt spørgsmål: " Hvis reglerne ikke er ændret, hvorfor kan folk så ikke få fornyet deres gældende tilladelser til lyddæmpere ? "

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
Øv øv - Dårligt nyt. Men lad os da håbe det går i orden indenfor de par måneder som flere har nævnt.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Citat:quote:

Originally posted by Kras

Så kom Jægerforbundet ind i verserede debat. Træls nyheder, men jeg håber fortsat på et positivt udfald!

http://www.jaegerforbundet.dk/page651.as...id651=2700

"Reglerne er IKKE
ændret for lyddæmpere
På diverse elektroniske debatsider om jagt og våben har der i den sidste tid været en livlig diskussion om lyddæmpere, og om reglerne er blevet ændret for disse.

Jægerforbundet vil gerne her afkræfte, at reglerne er ændret for lyddæmpere til skydevåben.

Fakta er, at der i forhold til lyddæmpere, som er konstrueret til montage på skydevåben, i øjeblikket pågår en intern sagsbehandling i politiet.

Et internt brev er i den forbindelse kommet til uvedkommendes kendskab, og dette brev har skabt uhensigtsmæssig forvirring på tilladelsesområdet – både for jægere og våbenhandlere.

- Regler og praksis for tilladelser til lyddæmper er endnu ikke lavet om, men vi er bekendt med undersøgelserne, udtaler konsulent Jan Poulsen fra våbensektionen i Østjyllands Politi.
Nicholai Vigger Knudsen"


Kan én eller anden forresten ikke lige tage og stille Jan Poulsen et enkelt godt spørgsmål: " Hvis reglerne ikke er ændret, hvorfor kan folk så ikke få fornyet deres gældende tilladelser til lyddæmpere ? " DU RINGER BARE TL ÅRHUS POLITI OG SPØRGER EFTER JAN POULSEN TLF: 87 31 14 48

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]



Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
Det er jo paradoksalt, at Jan Poulsen klynger sig til det forhold, at reglerne ikke er ændret, når han samtidig giver afslag på ansøgninger om fornyelse af tilladelser der er udstedt for 5 år siden. De der skal have en tilladelse fornyet, burde jo få den automatisk, hvis ellers reglerne er de samme !!!

Men Jan Poulsens regime er på retur, og jeg gider egentlig ikke gnide hans næse i det, det må han bare selv finde ud af.

Der går også vedholdende rygter om, at Rigspolitiet og Justitsministeriet er så trætte af klagerne over de småkonger der har etableret sig på enkelte våbenkontorer, at udstedelsen af våbentilladelser skal samles på ét kontor. På den måde bliver vi fri for de evindelige diskussioner om, hvor man kan få tilladelse til et, og hvor til noget andet.

Jeg vil hilse den udvikling velkommen, det gør det hele enklere. For selvom et centralt tilladelseskontor også vil kunne begå fejl eller tolke restriktivt, så vil eventuelle skæverter få landsdækkende betydning, og dermed bliver det nemmere at få Jægerforbundet og skytteforeningerne til at gå ind i sagerne og påvirke fortolkningerne i retning af medlemmernes interesser.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
Det er nu også lidt sjovt, at han mener reglerne ikke er ændrede - og at "det foregår" på diverse internetsider - når der rent faktisk er udstedt nye tilladelser til skydebanebrug og jagt i udlandet af netop hans kollegaer på Djævleøen... I praksis hænger han jo sine sjællandske kollegaer ud med en sådan udtalelse...

Så vidt jeg erindrer en nyhed fra jægerforbundet postet på deres facebookside skriver DJ, at regler for anvendelse lyddæmpere TIL JAGT I DANMARK ikke er ændrede... Så man kan altså ikke brug den til jagt i DK...

I lyset af de tilladelser, der er udstedt, og hvis der ikke er sket regelændringer, så er det jo bare den hidtidige praksis, der har været for restriktiv - i hvert fald for nogles vedkommende... da der jo så hersker intern uenighed i etaten om fortolkningen af reglerne...

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
Lidt om det famøse brev

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
Noget nyt i sagen om lyddæmper til riflen.
Det er sgu utroligt at det ikke bliver frigivet som i vores nabolande.
Hvorfor skal vi trækkes med så mange skrankepaver.

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
Hej

Er sagen gået helt i stå igen, eller er der en der har nærmere kendskab til hvor i systemet der er nu.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)