Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lyddæmpere Pro's and Con's
Det var et forsøg på at være morsom
Svar
Citat:quote:

Originally posted by langebo

Det var et forsøg på at være morsom



ja, men vi var ligesom nogen der glemte og grine ikk????[8D]

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
Ja fynboer har ingen humor !!!
Svar
Citat:quote:

Originally posted by langebo

Ja fynboer har ingen humor !!!



til gengæld kan vi ramme en måge [Wink] [Big Grin]

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by n a

Der går rygter om et setup, hvor der vil stå en CNC drejebænk klar udelukkende til at lave gevind, kapning og kroning af riffelpiper.



Har du fået styr på at lave gevind i en dæmperen inden du gir dig i lag med at lave gevind i piben? [Smile]

MVH Bjarne



De eneste rynker jeg har styr på, er de rynker der kommer med alderen, det ved du da godt
Svar
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Citat:quote:

Originally posted by n a

Man skal vel heller ikke glemme SAI og Hagelberg.

Kan en af de kloge hoveder ikke be- eller afkræfte at der allerede kan gives tilladelse til dæmpere til sportsskydning.
Uanset skal der selvfølgeligt og ganske fornuftigt indarbejdes en rutine hos politiet, om hvordan det så rent praktiskt skal foregå, når vi snakker om jagt i udlandet, og forhåbentligt en revision af jagtloven, så det også bliver ok til jagt.

Angående prissætning, kunne man da formode at de folk der har en erfarring i produktion og salg af dæmpere, har en vis, omend begrænset pejling.

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx
efter ovenstående link, forekommer prisindikeringerne ikke helt ud i det blå



Der kan vel ikke gives politi-tilladelse til lyddæmpere til sportsskydning.?!? Hører sportsskydning ikke ind under skytteforeningerne.?
Og skytteforeningerne har vist ikke skydeprogrammer der includerer lyddæmpere.?!?

Hvis du bruger jagttegnet til at få en riffeltilladelse, så er formålet med riffeltilladelsen "JAGT".
Tidligere er der givet en række tilladelsere til skydning i forbindelse med konkurence i "Nordisk" Disse tilladelser er givet i forbindelse med rifler, registreret til jagt. Det var mig bekendt jægerforbundet der arangerede nm i Nordisk i 2010

Kan ikke lige se hvor de krumspring hører hjemme.?!?!?
Jeg tror at der er den forskel mellem dig og mig, at jeg spørger for at få information
Og i det norske link, skal de nok ikke betale dansk moms af produkterne heller...
Nej der skal selvfølgeligt ikke betales dansk moms af produkter der sælges i Norge. Deroppe betaler man 25% Norsk moms. Generelt er produkter markant dyrere i Norge end i øvrige Europæiske lande. Det er ikke unormalt at produkter som sælges i både Norge og Danmark, koster mellem 10% og 50% mere i Norge

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)


Svar
Citat:quote:

Originally posted by n a

De eneste rynker jeg har styr på, er de rynker der kommer med alderen, det ved du da godt



Jo der var nogen på kammeret der havde fået et skævt øje til dine indvendige rynker, men jo de var efter andres overbevisning blevet leveret bedre med din alder [Smile] så det er jo sikkert ikke helt lyv [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
Er der en af jer IT troldmænd ,der kan finde et link til Jakt journalens lyddæmpertest ? jeg kan ikke [Sad!]

hvis ellers rygtet holder , går vi jo snart fra
" jeg kunne godt tænke mig " stadiet , til
" jeg kan og vil ikke leve uden " tilstanden .

Mvh LWL
Svar
Jeg ved nu med sikkerhed, at den/de første tilladelser til dæmpere til jagt i udlandet/baneskydning er udstedt i DK.
Har en bekendt, der lige har fået en....

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
Kan ikke få adgang til artiklen, jeg få ikke bladet mere,[Sad] så jeg skal bruge et Abonnement nummer samt postnummer for at få adgang.[:o)]
Men her er et link til en anden test.[8D]
http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=15685&avd1=1

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
Jeg mener at stortesten af lyddæmpere var i bladet VAPEN..

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
Der er gennem tiden lavet et hav af større eller mindre lyddæmpertests, og fælles for samtlige er at der ikke er nogen sammenhæng mellem pris og kvalitet/ydelse.
Hvis mansammenligner dæmpning er der kun marginale forskelle mellem de forskellige dæmpere, hvis man hele tiden sammenligner dæmpere med ca samme mål.
De ting som primært gør dæmpningen bedre er større længde foran mundingen, og større diameter. Man kan dog kompencere kortere frembygningslængde med en kraftigere forøgelse af volumen/længde af teleskobdelen. Det kræver dog ofte at man styre gassen meget aktivt vha flammedæmper.
Store tunge dæmpere er klart langsommere til at skabe mirageproblemer, og dæmper ofte godt, specielt ved stor krudtvolumen.
Små og tynde dæmpere virker mindre imponerende dæmpningsmæssigt, men er markant bedre rent håndteringsmæssigt. Så de er ofte overlegne til ikke stationær jagt.

Hellere en let jaktdæmper, som man har på, end en stor superdæmper, man ikke orker at slæbe med på jagt.

Selv en lille dæmper redusere høreskaderne hundrede gange mere end en stor dæmper der ligger hjemme i skabet, eller et par høreværn man ikke har på.

Selv en middeldæmper beskytter hørelsen bedre end et par høreværn, Da skudstøj fra en riffel, generelt har det største lydtryk, i det lavfrekvente område, hvor høreværn virker dårligt, virker dæmperen godt.
Svar
Nordsjællands Politi har oplyst, at der IKKE er udsendt nye retningslinier og at praksis derfor ikke er ændret. Der er heller ikke fremsat ændringsforslag til våbenloven, ændret i våbenbekendtgørelsen eller i våbencirkulæret, hvoraf den sidste version er fra begyndelsen af indeværende år![B)]

Det er selvfølgelig interessant, hvis der er nogen der her i dette forum kan fremlægge konkrete, dokumenterbare eksempler på tilladelser, der er udstedt for nylig, gerne på en måde så de kan identificeres af andre politikredse: Politiet i princippet én statslig myndighed der skal behandle alle borgere ens og sådanne eksempler vil være et argument for at andre politikredse også ændrer praksis.

Rygter er trælse fordi man hver gang er nødt til at spilde sin og andres tid med at undersøge om den sunde fornuft nu endelig har vundet på dette punkt.

9,3*57
9,3*57
Svar
Jeg har i dag været forbi ØV for at købe nogle .22 lr. patroner, og da jeg var på vej ud, fortalte ekspedienten, at det nu var muligt at få tilladelse til en dæmper til træning og jagt i udlandet.

Selvom jeg havde travlt, måtte jeg lige høre lidt nærmere til disse muligheder. Det viste sig, at forretningen havde udstillet en række modeller fra S&L's Hardcore-serie. Flg. info er efter hukommelsen (som er berømt for at være dårlig): Prisen var 2.000 kr. for den største (påstemplet "Max 9"), 1.300 kr. for den mellemste (påstemplet "Max 8") Den sidste (mindre) model (påstemplet "Max 6") fik jeg ikke set prisen på (det er også muligt, at det var den mindste, der kostede 1.300 og den mellemste, der kostede 2.000 - eller noget helt andet - min hjerne arbejdede på lavt blus på det tidspunkt).

En dæmper til .22 lr. kostede 499 kr., og var ganske kort og let - så let, at jeg ikke gider arbejde i at få kappet piben på min .22'er. Det er minimalt, hvad den vil have af effekt på vægt og balance på en almindelig salonriffel.

Det blev i øvrigt oplyst, at skæring af gevind koster 660 kr.

Desuden blev det oplyst, at dæmpere registreres individuelt på et "OV-nummer", som var stemplet i de store modeller. I dæmperen til .22'eren var der ikke noget nummer, men det kunne forretningen selv stemple i. Endelig ville man gerne sende anmodningen om tilladelse ind på vegne af kunden.

Jeg har ingen anelse om, hvad dæmpere mv. koster andre steder, men i forhold til diskussionen om pris ovenfor må det vel siges, at dæmpere kan fås fra omkring 1.200 kr. og opefter, monteret.

Dæmperne fra S&L var i øvrigt modulopbygget og kunne let skrues fra hinanden. Da jeg gjorde det viste det sig, at hullerne i skiverne inden i dæmperne ikke var helt runde, men nærmest sekskantede, og at der var lidt grater rundt om hullet. Jeg ved ikke, om det er meningen at de skal være det, men da de ikke alle var lige sekskantede, så det ikke ud som om det var helt med vilje. Om det påvirker funktion eller præcision skal jeg ikke kunne sige.

Mvh
Lundgaard
Mauser M03 - .243 Win., .308 Win., 9,3x62
Tikka 695 Master Pro Continental - 6,5x55
Otterup M70 - 22 lr
Air Arms S510 Xtra FAC - 5,5 mm
Swarovski Z6(i) 2-12x50 BT
Meopta R1r 3-12x56 RD
Hawke Airmax 30 SF 4-16x50
Svar
Hm - politiets opfattelse eller en ekspedients opfattelse. Hvad skal man dog tro på? Hvis det er en våben-og grejhandel i en bestemt provinsby på Sjælland, så har der allerede sidste år verseret rygter om at det lokale politikontor udsteder tilladelser. Men jeg har kun hørt det som (efterhånden gamle) rygter, og mangler stadig at se de konkrete tilladelser. Jeg mangler interessant nok også stadig at se dæmperne på den store skydebane i københavnsområdet hvor jeg "holder til". Og som det er dokumenteret i denne og den nu lukkede parallel-tråd: Det er ikke en landsdækkende praksisændring[V].

9,3*57
9,3*57
Svar
den dæmpertilladelse jeg har kendskab til er fra Køge.

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
Har lige været forbi våbenkontoret i Ringe på Fyn.
Ifølge politiassistenten der bliver der sandsynligvis åbnet for tilladelser til dæmpere til såvel træning som jagtbrug i løbet af kort tid. Sandsynligvis nogle få måneder.
Så nu begynder jeg også at tro på det, og ser allerede frem til dæmperen fra Nielsen Gunparts.
Mvh
Otterup
Svar
Dette har jeg Sakset fra en jagtforretnings hjemmeside.
Så må der være nogen der kan søge Journal nummer op et eller andet sted.

Når de skriver det offentligt må der være noget om snakken nu.


Politiet kan nu give tilladelse til lyddæmpere til jagt- og salonrifler! Læs følgende uddrag fra Rigspolitiets rapport:


Journalnr.: 2012-1111-361
"På baggrund af denne fornyede gennemgang af sagen på det nu foreliggende grundlag finder Rigspolitiet, at reglerne på området kan lempes, således at der fremover kan meddeles tilladelse til lyddæmpere til våben, der er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1. Herved vil det være muligt at få tilladelse til lyddæmpere til alle våben, der besiddes i kraft af en tilladelse, våbenpåtegning på et jagttegn, herunder jagtvåben såvel i erhvervsmæssig sammenhæng som i privat regi, våbenpåtegning på medlemsbeviset af en skytteforening eller en samlertilladelse. Endvidere vil det herved være muligt uden tilladelse at erhverve og anvende lyddæmpere til f.eks. mindre luft- og fjedervåben og hardball- og paintballvåben, der frit kan besiddes og anvendes for personer over 18 år.
Der henvises til sagsnr. 2012-5000-0063."
Vær opmærksom på, at det endnu ikke er tilladt at bruge lyddæmpere på jagt i Danmark!

En rigtig lås er en mauser.
[Image: Mauserls.jpg]
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
Og det er sikkert dette journaliserede skriv der ved en fejl blev sendt fra rigspolitiet til våbenkontorerne og ikke til JM.

Det er derfor ikke blevet underskrevet endnu og våbenkontorerne er levet bedt om at vente til sagen er bragt i orden.

Clax
K&B Claxel Wink




Svar
Mens vi venter....
Hvad er ulemperne ved at anvende lyddæmper?
Systemet er vel ikke idiot sikret. . Kan man ikke komme til at sætte en en forkert dæmper på sin riffel?
Ændres der på hastigheden på Ammu?
Med/uden skal der vel ske indskydning
Balancen i våbnet ændres markant
Kan man ikke risikere at riflen bliver mindre præcis på grund af drejning af gevind i mundingen
Fordele kan jeg godt få øje på.. mindre bang og rekyl. .. og dermed måske bedre præcision på grund af den mindre rekyl. .

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)