Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
rem 700 igen igen igen
#21
JO, det gør!

1. Tager du spån eller på anden modificerer en våbendel så fanger
bordet!

2. Du må heller ikke transportere, opbevare eller håndtere våben og dele heraf som du ikke personligt har tilladelse til. Så der er ikke så meget at tage fejl af.

Det er derfor at du får en "tilladelse til opbevaring af våben med henblik på bøssemagerarbejde". Der er ikke noget der hedder en bøssemagertilladelse præcis som der intet er der hedder bøssemager. Det hedder og har gennem mange år heddet "finmekaniker med våben som speciale", bare for lige at bevare begreberne[Big Grin][B)]

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#22
Ja men det er en rent dansk opfindelse som nok også gør at der sker færre vådeskudsulykker i DK end feks USA.
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by GT

JO, det gør!

1. Tager du spån eller på anden modificerer en våbendel så fanger
bordet!

2. Du må heller ikke transportere, opbevare eller håndtere våben og dele heraf som du ikke personligt har tilladelse til. Så der er ikke så meget at tage fejl af.

Det er derfor at du får en "tilladelse til opbevaring af våben med henblik på bøssemagerarbejde". Der er ikke noget der hedder en bøssemagertilladelse præcis som der intet er der hedder bøssemager. Det hedder og har gennem mange år heddet "finmekaniker med våben som speciale", bare for lige at bevare begreberne[Big Grin][B)]

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!



Jow-jow, men der er da ingen der forbyder mig at sætte et andet aftræk på min riffel, eller for den sags skyld at korte og omkrone en eksisterende pibe, eller, gud forbyde det, justere aftrækket på en Remington......

Citat Retsinfo:
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:

1) Skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler til skydevåben,
Citat slut

Jeg mener, at den skrevne tekst giver mig ret til at ændre på mine egne rifler, hvis jeg IKKE "nyfremstiller" ovenstående.

At man så skal holde fingrene fra justering og ændringer af aftrækkere, hvis man ikke ved hvad man foretager sig, er en anden sag...

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#24
Citat Retsinfo:
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:

1) Skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler til skydevåben,
Citat slut

Jeg mener, at den skrevne tekst giver mig ret til at ændre på mine egne rifler
.......nååå.......... hvad står der på dine tilladelser? hvilken del af texten vil du da mene giver dig tilladelse til at tilvirke feks din pibe ? og hvor er grænsen?......må du så også skære gevind i din pibe til feks en mundingsbremse?......jeg er af den opfattelse at du er på gyngende grund der må da være en grund til at der står i § 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#25
Annux aka 300Win,

du må ikke foretage konstruktionsændringer!

Du må skifte skæfteskruer og montere optik.
Du må pudse dit skæfte og lave et nyt skæfte idet det ikke er en våbendel.

Men jeg tror sku jeg stiller spørgsmålet officielt til JM, så må vi se om de magter at lave en skrivelse der er til at fatte.

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#26
Det kommer an på hvad der ligger i ordet "tilvirke".

Personligt læser jeg det som "producere"/"fremstille"/"lave fra bunden"/"færdiggøre"

Jeg kan ikke umiddelbart finde en definition på ordet "tilvirke", men har dog fundet forskellige brugsformer af ordet :
Dannelse : Betyder gjort, tilvirket.
Langfløjte : Den kan tilvirkes af en hul knogle , et bambusrør , træ eller metal

Med den baggrund ser jeg i lovteksten, at man ikke må fremstille sine egne skydevåben, piber, låsestole, aftagelige magasiner eller basculer til våben.
Altså man må ikke tage et råprodukt som stål, eller delvis færdigt produkt (støbt råemne), og færdiggøre det til en af de ovennævnte dele.

Når delen ER tilvirket (produceret) og man har tilladelse til den - kan der vel højest blive tale om "modifikation"/"ændring".

Man får ikke noget "nyt" ud af det, men man opnår en ændring af det eksisterende.

Så jeg mener GODT man må eks lave gevind i en eksisterende pibe, til eks lyddæmper/mundingsbremse/kompensator/løbsvægt. Idet piben allerede ER "tilvirket".

Gevindet er en modifikation.

Selvfølgelig kan man så sige at gevindet er en færdiggørelse af et allerede tilvirket løb, for at færdiggøre det "produkt" man ønsker.

Men her mener jeg at når man køber delen SOM et færdigt produkt, så kan der højest være tale om modifination.

Så det giver mest mening, i hvert fald for undertegnede, at hvis man i forvejen har tilladelse til våbnet - så må man også "modificere" det, indenfor lovens rammer (minimumskrav til løbslængde m.v.).

For man "tilvirker" ikke et nyt våben - man modificerer et eksisterende våben.

Er det for langt ude.?
Det vil mange våbensmede nok sige - men de har også et erhverv at beskytte.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#27
Nej nej og atter nej.

Du må overhovedet ikke tage spån hverken på dit eget eller andres våbendele når du ikke specifikt har tilladelsen til det.

Der er slet ikke noget at gøre.

Måske i Grønland??[Big Grin]

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#28
Det kan jeg ikke umiddelbart se ud fra lovteksten...

Men hvis nogen spørger "Sådan var den da jeg købte den!"

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#29
hvis du har er rekylfjeder der er forlang og du klipper 2 cm af for at få riflen til at virke.......TILVIRKER du fjedren ....og den må du ikke uden tilladelse i følge våben lovens §1

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#30
Jeg køber rekylfjedre og reservedele i de rigtige størrelser... =o)

Men ok, det er så DIN udlægning af ordet "tilvirkning".

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#31
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexU...77:EN:HTML

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#32
Nej, Happy,

det ER loven[Wink]

Det bliver ikke lovligt af at du synes du vil fortolke loven anderledes end den lovgivende, dømmende og udøvende magt[B)]

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#33
D´herrer GT og Hatting:

Som Happynanoq skriver, opfatter jeg ordet "tilvirke",
som fremstilling fra bunden, altså nyfremstilling.
Der står ret specifikt i loven, hvad jeg IKKE må,
altså må jeg alt det der ikke står. Dette har jeg iøvrigt fået bekræftet hos Odense politi, lidt nølende, men alligevel.
Vi taler her om hvad JEG må lave på MINE rifler, og ikke en "alternativ" riffelsmedje eller bøssemagervirksomhed, som reparerer eller fremstiller ting til andres rifler.

Det ville være meget velkomment, hvis der kunne refereres til en lovtekst, som f.eks. forbyder mig at skifte et aftræk på MIN riffel,
eller fremstille en aftrækkerbøjle. Disse ting er overhovedet ikke nævnt i lovteksten, og som følge deraf har jeg lov at lave en sådan.
I pricippet må jeg vel skære riflen i 3mm tykke skiver, det er min riffel....

Mvh, Anders

Ps´:

Tilvirke:http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=tilvirke

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#34
ok det kan godt være at jeg ikke kan eller har sat mig ordenligt ind i lov texterne der om handler våben men jeg har lidt fra jm om deres "nye" fortolkning / forslag til lovtext ændring

( citatSmile
Forslag
til
Lov om ændring af våbenloven og krigsmaterielloven1
(Mærkning af skydevåben m.v.)
§ 1
I våbenloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 704 af 22. juni 2009, foretages følgende ændringer:
1. Som fodnote til lovens titel indsættes:
”Loven gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/51/EF af 21. maj 2008 om ændring af Rådets direktiv 91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse af våben, EU-Tidende 2008 nr. L 179, side 5.”
2. I § 1, stk. 1, ændres ”tilvirke” til: ”fremstille, herunder samle”.3. § 1, stk. 1, nr. 1, affattes således:
”1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,”

og det er den vej der bliver tolket fra politiets side her i østjylland

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#35
Hej

Dette er en fortolkning og den måde jeg læser våbenloven på, om den så er rigtig, ville jeg kan for mit eget vedkommende, kun prøves i retten.[8D]

300WIN

Du må ifølge loven ikke fremstille og samle nogen form for våbendele, dette gælder for alt der skal monteres som faste dele på riflen. F eks baser, aftræk, fasteløb, nye fastmonteret sigtemidler gevind til dæmpere og bundstykker, du må gerne montere en sigtekikkert, justere dit aftræk, skifte skæfte, løb hvis at riflen er godkendt/indrettet til det og montere en dæmper i gevind, hvis at der forefindes en gevind.

Hatting

Det er ikke en ny fortolkning eller et foreslag, der er loven godkendt og underskrevet af hendes majestæt d. 26 maj 2010.

Jeg er lidt forundret over, at et skæfte ikke bliver tolket som en våbendel, da de er fremstillet/tilpasset til et våben, jeg mener at det er fuldt lovligt at montere en rekyldæmper i et skæfte, det er jo ikke en våbendel, vi kan dog glæde os over at vi stadig kan pudse vores våben selv, uden at det kræver en speciel tilladelse

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#36
Anders,

du kan hoppe og danse lige så meget du vil.
Du må IKKE bearbejde på våben, ej heller dine egne uden en specifik tilladelse hertil. Den er altså bare ikke længere ude i virkeligheden.

Jeg kan så fortælle dig at i dag skal du have en produktionstilladelse fra JM bare for at skrue en pibe og en låsestol af to forskellige fabrikater sammen, idet du derved efter den nye lov fremstiller et våben.

Jeg er for så vidt ligeglad med ordkløveri og wiki-opslag på ord da det intet med gældende praksis/lov har at gøre.

Da Hatting i sin tid lagde billeder på nettet af at han var ved at flute Dravis´s pibe blev han kaldt til kammeratlig samtale hos Århus politi.
Enden herpå var mig bekendt at han søgte tilladelse til "opbevaring af våben med henblik på bøssemagerarbejde" hvorved arbejdet blev lovliggjort.

Om i er villige til at lade det teste i retten er jeg for så vidt også revnende ligeglad med, jeg ved bare hvad der er praksis og hvad jeg har været nødt til at henholde mig til da jeg skulle have de nye tilladelser, herunder også produktionstilladelse[B)]

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#37
GT og Santo:

Kan i venligst referere til en lovtekst?

Det må stå et sted i loven, hvad jeg må og i særdeleshed ikke må....

Våbenloven er rimelig klar på de punkter jeg beskriver længere oppe i denne tråd, jeg er fuldt ud i stand til at læse indenad, og jeg kan ikke noget sted læse mig til de af jer beskrevne restriktioner.

Derfor efterlyser jeg referencer til en gyldig lovtekst.

Der kunne jo også, i forbindelse med udstedelsen af produktionstilladelser være tale om overfortolkning af loven,
unden hjemmel i gældende lovgivning. Dette er set før..

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#38
Du henvender dig til politiet og får forklaringen der.

Jeg gentager: Du må ikke konstruktionsændre på våben uden specifik tilladelse hertil. Så er den ikke længere.

Gider ikke længere skrive i denne tråd, det er simpelthen ikke tiden værd!

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#39
Næh,vi kommer ikke længere her,
der må en retssag til...

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#40
Hvis vi hver især henvender os til det lokale (regionale) politi, er jeg sikker på vi får forskellige forklaringer - altså lokale fortolkninger af loven - præcis som vi også læser/fortolker teksten forskelligt.

Tror vi er nødt til at have en forklaring fra JM (eller i hvert fald højere instans end f.eks Odense Politi) af hvordan teksten skal tolkes - er det ikke et job for Happy?

Hvor står der at et skæfte ikke er en våbendel og hvor står der at baser er?

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)