Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bukkejagt 2009
#41
Halløj.

Min føste buk faldt i går morges.. Efter et par timer i småregn og HELT forkert tøjvalg (Det var koldt..[Smile]) kom en gaffelbuk gående over marken. Første tanke var naturligvis, at den skulle have lov at gå, men så bemærkede jeg at den gik underligt.. Den slog over i løb og havde tilsyneladende problemer med balancen. Jeg antog den var syg og sendte en kugle i den.
Da jeg kom op til den, viste det sig at den havde snabelsko -defekte klove. Jeg ved ikke om den slags kan gå videre i avlen, men det var nok godt at få den skudt ud af bestanden.
[Image: Rbuk019.jpg]
Svar
#42
Rettelse.. Min første buk I ÅR.. Syntes jeg kan huske at have skudt en enkel eller to før..[8D]
Citat:quote:

Originally posted by Cola

Halløj.

Min føste buk faldt i går morges.. Efter et par timer i småregn og HELT forkert tøjvalg (Det var koldt..[Smile]) kom en gaffelbuk gående over marken. Første tanke var naturligvis, at den skulle have lov at gå, men så bemærkede jeg at den gik underligt.. Den slog over i løb og havde tilsyneladende problemer med balancen. Jeg antog den var syg og sendte en kugle i den.
Da jeg kom op til den, viste det sig at den havde snabelsko -defekte klove. Jeg ved ikke om den slags kan gå videre i avlen, men det var nok godt at få den skudt ud af bestanden.
[Image: Rbuk019.jpg]


Svar
#43
16. om morgenen, blev det kun til et glimt af en rå.

Aftenen var der en anden der havde muligheden, men jeg havde fået lov til at pûrsche i skovmarken igen i morges.

Parolen var klar, jeg måtte skyde den første buk jeg så.

Vinden var i ryggen, men svag. Da jeg rundede det sidste hjørne, og kunne se ned over slugten, så jeg et dyr ude på 150-60 meter.

Et hurtigt tjek med håndkikkerten viste at det var en buk.

Med den dårlige vind, skulle det gå hurtigt. Jeg slog den dobbelte skydestok ud og lagde 7mm'eren op.

Skruede op på 24 gange og ventede til bukken drejede siden til.

Korset sugede sig fast, hvor tieren på bukkeskiven er og jeg klemte skuddet af.

Bukken tegnede, vendte rundt og løb over mod nabostykket.

Og så måtte jeg gennem hele følelsesregistret.

Der var intet at se og den veksel jeg formodede bukken havde fulgt, gik gennem hegnet.

Der var intet schweiss at se.[V]

Jeg forsøgte at finde skudsteddet, men forgæves.

Så begyndte tvivlen at nage. Det var jo et pænt langt skud når det var stående, selvom jeg havde trænet rigtig meget med stokken.

Jeg begyndte at følge hegnet, for eventuelt at kunne se om bukken havde fulgt det.

25 meter længere oppe, var der nogle brændenælder, der var væltet. Jeg studerede dem nærmere og så en mørk blodplet på størrelse med en femkrone.

Men hvor var så bukken gået hen?

Den lå under en busk, under en meter fra min venstre fod[Smile]

[Image: Billede109.jpg]

Den havde stået 20-25 meter længere væk end der hvor jeg formodede, og var løbet direkte ind i hegnet, hvor opsatsen sad fast.

Pyha, nu kunne jeg endelig nyde bukken og den forløsning det er når man har haft en vellykket jagt.

Blodsporet var nemt at følge sporet op til skudstedet, hvor det havde været nemt at finde, blot jeg havde kigget det rigtige sted.

[Image: Nys.jpg]

En fin ulige seksender.

[Image: Buk1.jpg]

Nosler bal.tip 150 grains - 7mm magnum.

Udgangshul som en tokrone, hjertet lå løst i brysthulen.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#44
Til trods for skydestok, afstand osv, så sidder det skud da vist som det skal..[Wink] Godt arbejde!
Svar
#45
Min første bukkejagt, så jeg ville være i god tid. Var der nok LIDT for tidligt, da jeg sad i stigen lige omkring kl 4 Smile

Ca. kl. 6 hørte jeg et skud der var meget tæt på, og ganske rigtigt, så havde min makker skudt en gaffelbuk(hurra for SMSer, og lydløse indstillinger). Vi stoppede jagten 7.30, da én af vennerne på nabojagten bød på morgenmad. Indtil da havde jeg kun set & hørt på fuglevildtet.

Samme aften sad jeg klar igen fra kl.18, og bortset fra en hare der insisterede på at sidde ca. 10 meter fra mig, så jeg intet vildt(fugle medregnes ikke [Wink]). Blev der til lukketid...

Well, søndag aften(var sku lidt for træt søndag kl. 3) sad jeg der så igen...Bortset fra en fasankok jeg kunne have skudt mindst 10 gange(jeg tror den prøvede at danne en veksel ved at nedtrampe græsset [Big Grin]), så jeg igen ingenting...suk

Der er vel ikke andet for end at prøve igen, og igen... overvejer at finde en ny placering, da jeg ikke ser meget liv omkring mig - det er dog samme sted som min makker skød sin buk. Jeg sidder i en skov der ligegr ud til rapsmarken, så det burde ikke være helt galt.

Det var koldt, sjovt & spændende - men det ville have været sjovere hvis jeg i det mindste havde set noget råvildt - skudchance eller ej Smile

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#46
Var på plads en halv time før solopgang i tårnet her til morgen, med udsigten over en dejlig frodig lysning i skoven. 3 minutter efter skydetid begynder hører jeg en buk smæle i naboskoven ca. 600 meter væk. 1 minut senere kommer den dundrende igennem skoven på vej hen mod mit tårn. Standser lige nedenunder sædet på stigen som jeg sad i. Hold da kæft mand, hvor kan man da bare sidde stille og holde vejret længe.... Den fik fært af mig og stak af bagud uden chance for at jeg kunne skyde efter den. Blev siddende i tårnet til kl. 8.30 gik en stille pursch på vej tilbage mode bilen. Fik øje på nogle fejninger, jeg ikke tidligere havde set. Så nu ved jeg, hvor jeg skal sidde i etfermiddag/aften...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#47
God start på bukkejagten.

d. 16. maj 45 min før åbningen, så jeg den første buk. Afstanden var 115m og efterhånden, som det blev lysere og lysere kunne jeg se en større og større opsats, -en rigtig flot 6-ender. 10 min før åbningnen forsvandt bukken i hegnet foran mig. Jeg kunne se på begge sider af hegnet, så den kunne ikke komme uset ud igen.

Pulsen røg i vejret, da to bukke pludselig kom løbende ud fra hegnet på den anden side. Jeg kunne konstatere at det var to fine gaffelbukke, men ikke ”min” buk. Jeg så flere råer og mindre bukke omkring hegnet. Kl 05.20 kom en 6-ender frem, præcis hvor jeg tidligere havde set. Den forendte for en god bladkugle på 120m. Flugtafstand: 0m

[Image: 090516Buk_1.jpg?t=1242636042]

Da jeg gik ned og fik brækket bukken, så jeg endnu en 6-ender, lidt mindre. Jeg varslede min bror, men han kunne ikke se den og dermed ikke komme til skud. Jeg sad helt stille. Fra en anden retning så jeg nu en anden buk løbe i en halvcirkel, rundt om mig. Den havde ikke set mig og jeg sad i god vind. Den kom frem i hegnet. Det var den flotte buk jeg havde set om morgnen, lidt større end den jeg havde skudt. Jeg lod skæbnen råde og besluttede at den kom med på paraden, hvis den kom helt ud fra hegnet. Afstanden var 30m og jeg lå midt ude på engen. Det var meget intenst. Bukken tog ikke det nødvendige skridt frem, men derimod tror jeg den fornemmede mig og gik langsomt tilbage. Den venter jeg stadig på. Vejret var let blæsende og tørt, men slog over i finregn omkring kl 07.00

Om aftenen sad jeg i et andet tårn og så her en god 6-ender. Efter en spændende pürsch på 400m og et liggende skud på 105m, blev jeg banemand til denne buk. Fint bladskud og flugtafstand: 0m

[Image: 090516Buk_2.jpg?t=1242636112]

Næste morgen d. 17. havde jeg besluttet at gå ned, hvor jeg kunne se langs et skovbryn. Her har flere større bukke regeret gennem tiderne. Allerede 15min før solen stod op, var der kraftig bøven både inde fra skoven og ude foran skoven i det høje græs. Jeg lå med bipods på riflen ved et vandhul i en pæn afstand og skulle derfor ikke spekulere så meget på vind og min egen larm. Den buk der gik foran skoven vurderede jeg til en ældre (måske retur) buk, pga dens revirhævdende og agresive adfærd sammen med kropsbygning. Da jeg fik øje på den 5 min før åbning, lagde den sig ned efter 2min. Jeg lå og kiggede den i øjnene på en afstand af 233m. Da den rejste sig gjorde jeg kort proces, med et hurtigt skud. Med vilje placerede jeg skuddet 5cm bag boven for at teste effekten på de nye kugler, -altså et rent lunge/hjerte skud. Det viste sig at den forventede knald-fald-effekt udeblev og bukke søgte de 30m der var mod skoven. På skudstedet fandt jeg som forventet lungesweiss, men kun lidt og da jeg efter 10min søgen ikke kunne finde bukken, måtte jeg for første gang i mit liv ringe efter en sweisshund. Jeg var overbevist om at det var et godt skud, men der hvor bukken havde søgt hen imod var fyldt med højt ukrudt, så det var umuligt at se noget. Hunden syntes ikke at kunne følge det spor jeg forklarede hundeføren. Mens de gik 100-200m ind i skoven, lykkedes det mig alligevel selv at finde den forendte buk ved det første træ i trægrænsen. Kuglen sad som jeg havde sigtet. En fin ulige 6-ender. Flugtafstand: 30m

[Image: 090517Buk_3.jpg?t=1242636394]

Alt i alt en dejlig og meget heldig start på bukkejagten for mit vedkommende. Det viser sig at vores afskydningspolitik og revirpleje de seneste 10år har båret frugt på familiereviret. I alt har jeg set 16 bukke af varierende størrelse og stadig en eller to store til afskydning, ud over dem, vil der være nogle store herrer til videreførelse af generne.

Alle bukke er nedlagt med min Blaser .270w med en Nosler Accubond 130grain, udgangshastighed: 910m/sek, spredning 20mm v. 200m

Tillykke til alle der har været heldige og knæk og bræk til alle.

/RAW
Svar
#48
Hej!

Et stort tillykke herfra til alle, der har haft mulighed for at komme afsted og især til dem, der haft chanchen og udnyttet den!

Mvh

Michael
Svar
#49
Så vil jeg da også være med [Smile]

Først og fremmest, tillykke til alle de heldige og dygtige. Og tak for de gode beretninger.

Jeg var kommet i den situation at jeg havde lovet mine forældre at jeg ville passe vores plejebarn denne weekend, så jeg var noget bekymret med hensyn til at komme tidligt nok af sted om morgenen. Knægten er 15 år og mobilen kører konstant for at holde kontakten med damerne [8D]

D. 16. kl 4.00 ringede vækuret og så var det ud af sengen. Jeg blev noget forbløffet den knægten kom ud af værelset samtidig som jeg, og han så frisk ud [:0]. Morgenmad gled ned og vi kom afsted. Da vi var kommet op til tårnet blev hybenmarken scannet med kikkerten, så godt som det nu var muligt. Jeg havde selvfølgelig ikke opdaget råen som stod 50m fra tårnet da jeg kravlede op, så hun løb 40-50m, hvorefter hun stoppede og skældte os ud. Lidt efter fulgte hendes lam fra året før, en rå og en lille 6-ender. Det var alt hvad vi fik set af dyr denne morgen, men vi havde da trods alt set rådyr, og ikke mindst en buk [Smile]

Aften skulle tilbringes i samme tårn, for der skulle gå en lidt større buk end den vi havde set om morgenen. Kl 19.30 var vi på plads og i det samme vi havde sat os, trådte en rå ud af plantningen. Hun fortrak dog igen da en cyklist kørte forbi. En time senere kom ræven ud for at prøve at se om han kunne overliste det agerhønse par som holder til på vores mark. Det lykkedes heldigvis ikke for ham, men vi fik lidt at kigge på. 10 minutter før lukketid kom en lille rå ud af læhegnet, men hun forsvandt hurtigt igen, og så blev det ikke til mere denne aften.

D. 17. skulle vi igen op kl. 4.00 for at prøve lykken et andet sted, da vinden var drejet en smule. Knægten kom ud af sengen og var lige så frisk som dagen før (han har tydeligvis fået interesse for jagt [Big Grin]). Vi kom på plads i hegnet 30 min. før solopgang og havde udsyn over en hvedemark. Dette var så også det eneste vi så i halvanden time. Da klokken blev 6 blev vi enige om at vi ikke gad at sidde og kigge på hvede mens vi frøs.

Vi fik pakket sammen og gik tilbage til bilen. Jeg blev så enig med mig selv om at vi da lige kunne køre en tur ned til et stykke med græs og siv, hvor min far og jeg har lov til at skyde en buk. Da vi kom ned til stykket så vi hurtigt en rå som stod på græsmarken, bilen blev stoppet og vi betragtede råen i et halv minut ca. før vi begyndte at trille videre. Jeg når kun lige at få gang i bilen da knægten siger at der da står et dyr mere. Og ganske rigtigt, lidt længere henne står der et dyr, og det var ikke nødvendigt for mig at bruge kikkert for at se at det var en buk. Jeg får kørt bilen et godt stykke hen ad grusvejen for at komme væk fra dyrene. Da de er ude af syne bag nogle træer bliver bilen stoppet og riffel og skydestok bliver pakket ud så lydløst som muligt. Nu skulle det blive spændende at se om bukken stadig var der.

Vi begyndte langsomt at gå frem mod græsarealet hvor bukken skulle stå, og minsandten om han ikke stadig var der [Smile] Vi får pürschet os ind på ca 100m og skydestokken bliver stillet op. Bukken står nu med spejlet mod os, så jeg kan ikke skyde. Sådan bliver han stående de næste 5 minutter hvor han bider sig lidt på den ene kølle og klør sig i øret. Langt om længe vender han siden til, klokken er nu 6.35. Jeg placerer korset bag bladet og trykker af. Bukken drejer rundt og løber i en cirkel rundt om sig selv og forsvinder ind i sivene.

Vi venter 5 minutter før vi gå hen mod skudstedet. Der er imidlertid intet at se [Sad]. Vi går derfor lidt ind i sivene for at se om han skulle ligge der, men det gør han heller ikke [Sad][Sad]
Jeg begynder nu at blive nervøs og gennemgår skuddet igen. Jeg kan ikke komme i tanke om noget der skulle være gået galt. Jeg ringer derfor til en kammerat som har en hund der går schweiss. Vi aftaler så at han lige vil ringe en halv time senere. Vi kører hjem og i mens gennemgår jeg forløbet igen og igen, men jeg kan stadig ikke finde noget der tyder på at det skulle være et forbiskud.

En halv time senere ringer min kammerat og vi aftaler at mødes kl 8.10 ved græsmarken. I mellem tiden har jeg kontrolskudt riflen fra skydestokken og den ramte hvor den skulle.

Kl. 8.10 kommer min kammerat med hunden. Jeg kan nu se at der hvor vi har ledt første gang, er ca 20m fra det egentlige skudsted og humøret stiger lidt. Vi går hen mod det egentlige skudsted og straks viser hunden interesse. Lige bagefter vender min kammerat sig om og siger "tillykke, nu skal vi bare finde den" Han har fundet en masse lungeschweiss så den skulle meget gerne ligge inde i sivene. Hunden for lov til at løbe, og efter 3 minutter har den fundet bukken, 120m fra skudstedet og godt gemt inde i de mandshøje siv. Der skal vist ikke være nogen tvivl om at jeg blev utrolig glad da jeg endelig stod med min buk [Smile]. Vi fik slæbt bukken ud af sivene og brækket den, og så skulle vi selvfølgelig lige have en grøn dåsesodavand for at fejre den gode oplevelse [Smile]

5 minutter senere sluttede en anden af mine kammerater sig til os, og han spurgte om jeg ikke ville skyde en buk mere for der stod en spidsbuk og en rå kun 75m fra os, på den anden side af en række træer. Jeg mente dog at jeg havde fået nok for i dag [Big Grin] Og så er der jo også en buk til næste år [Wink]

[Image: 4342_81035200661_749105661_1982458_5680425_n.jpg]

[Image: 4342_81035190661_749105661_1982456_7644952_n.jpg]

Her er så bukken som fik smilet frem hos både mig og vores plejebarn. Det var første gang han var med mig på riffeljagt hvor vi nedlagde vildt, og som han selv sagde "det var fedt at være med til" Så frøet er plantet til en ny jæger.

[Image: n1460942523_366151_7670806.jpg]

Ikke lige mit heldigste billede (med åben mund og det hele[:o)]), men smilet i hovedet på knægten taler vist for sig selv [Smile]

Mvh
Jonas
Svar
#50
Herlig beretning - og godt at høre at der er en der tager sig af en af de kommende jægere.
Mvh.

Yeti
Svar
#51
Et stort tillykke til de dygtige (og heldige)jægere

Michael
Svar
#52
Tillykke herfra til alle. Undtagen en, som har jagt lige i nærheden af mig:

Havde desværre den 17 om morgenen en pisseærgelig oplevelse: Endnu en af de blodtørstige, som burde forbydes at jage resten af livet. Lod et skud gå 8 - 9 minutter før solopgang.
Man bliver sgu så ærgelig. Hvorfor har sådan en idiot ikke valgt en anden hobby.

Har selv set mere råvildt end normalt, og skånede den 16 om morgenen en ulige sekser, da jeg lidt tidligere havde set en stor sekser.
Den store lod sig desværre ikke se igen, meeen mon ikke?

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#53
Hej alle, og tillykke med de fine bukke.

I dag blev det så også min tur. Var godt nok ude både 16. og 17. Dog uden at se ret meget, og i kedeligt regnvejr og blæst.

Var blevet tildelt nogle gode marker med krat og vandhuller i konsortiet, og havde hørt der skulle gå en pæn buk, efter lokaliteten. Dvs. ikke super store, men ok.
Var på plads ved solopgang og så en rå 300m. ude. Så kom solen helt op og mosekonebryggen blev meget tæt, sigt 50m.
Da den lettede igen gik der en ny rå 150m. ude på en anden mark. Til højre for mig ligger lidt mose/brak, og disen havde svært ved af fordampe, men endelig kunne jeg se bukken gå der, meget tæt på naboens. Han gik og essede ca. en time, skiftevis på naboens og vores. Ville være sikker på han var på den rigtige side.
Nu skulle det snart være troede jeg, men nej, bedst som han igen var på vores mente ham det var tid til en formiddags lur. Øv.
Vente vente, kunne roligt snuppe en smøg, men ak, min lighter var faldet ud af lommen da jeg fik mig drejet om mod ham. Man ned af stiges skulle jeg ikke, måtte bare vente. 1,5 time senere og jeg var ved at være ret utålmodig.kl. er nu 8.30
Så endelig rejste han sig, stod ret skrå, men lod skuddet gå.
2 spring og væk var han i buskene, holdt meget øje med om han kom ud igen, det gjorde han ikke. Så ned af stigen og finde min lighter så jeg kunne få gang i tobakken inden jeg gik over til ham.
Han lå under buskene, så det blev kun de to spring.
Han var ramt skråt ind i den nederste del af halsen og udskud på bladet. Han havde ingen hjerte, så kan godt forstå han var død.
Har et sjovt lille spidst hoved, men en rimelig god hals. Så det bliver spændende at få frakken af og tjekke tænderne.

Fortsat knæk og bræk til jer, nu må jeg ikke komme mere der i år, så jeg kan nyde resten af min ferie med ro i sindet.
Lady
[Image: Billede075.jpg]
Ups billedet blev lidt stort, men jeg fandt da ud af at få det med. Så næste gang finder jeg nok også ud af det med størrelsen. Sorry
Svar
#54
Looking good...flot beretning og billeder.[^][^][:p] Jeg håbe alle jæger få deres bukke her fra VTF.[Smile]

mvh....Eric

http://www.andersencharters.com
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#55
Jeg har også været en del ude men har stadig bukken til gode. Jeg har dog set mere råvildt, og flere bukke, end nogen af de andre år jeg har været på bukkejagt.
Lørdag morgen sad jeg og frøs uden læ i en høj stige. Så to råer.
Lørdag aften var vinden lidtbedre i forhold til at sidde nede i engen hvor jeg helst vil sidde så jeg listede derned af da børnene var lagt. Selvom jeg gik stille og roligt og brugte kikkerten flittigt, opdagede bukken mig før jeg så ham. Han stod inde hos naboen og stirrede på mig på 30 meters afstand og jeg stod helt stille. Han blev dog enig med sig selv om at jeg nok var farlig (det har han nok ret i [8D]) og løb tværs over mit stykke og forsvandt smælende. En lille gaffel/seksender i ørehøjde. Den aften så jeg ikke mere.
Søndag morgen startede jeg med at forstyrre en rå der lå i det høje græs længere nede af mit stykke. Hun skældte også ud og løb ind til naboen. Lidt senere jagede to bukke på lang afstand ovre på den anden side af ådalen. Dem så jeg ikke mere. Så kom der en buk mere fra den side hvor de to andre også var kommet. Han løb næsten samme vej men vendte om og løb ned mod åen. Han valgte dog at undlade svømmeturen over til mig, hvilket de ubesværet gør. Så gik der en del tid hvor jeg kun så en rå på lang afstand og eftersom jeg var kommet for sent i seng de sidste par dage og kun havde fået sparsom eftermiddagslur [B)], begyndte jeg at sidde og falde i søvn. Jeg valgte at pürche lidt rundt og da jeg var lommet 30 meter ned af markvejen lettede der en buk fra det krat jeg havde siddet og stirret på hele morgenen. Han løb hele vejen ned af engen og ind til naboen uden at standse. Alle bukkene var i ørehøjde. Den aften gik jeg i seng klokken 19.00.
Mandag morgen skete der ikke rigtig noget og jeg havde lige fået kaffekoppen op og skulle til at skrue låget af da der blev galoperet inde fra naboen. En buk passerede mig på 15 meters afstand men jeg tror han fik fært af mig da han drejede lidt af. Det så forfølgeren og standsede kun et sekundt og stirrede på mig inden han løb hjem igen. Jeg havde stadig begge hænder på kaffekoppen da de begge to var væk [:0]. Intens og fed oplevelse. Igen var det et par bukke i ørehøjde som ham/dem jeg har fået billeder af:
[Image: SUNP0008.JPG-for-web-LARGE.jpg]

[Image: SUNP0418.JPG-for-web-LARGE.jpg]

Dem er der åbenbart en del af men der er/var også en stor buk som jeg håber på at møde [^].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#56
Tillykke til alle jer nimrødder med nogle meget flotte bukke [:p]

Her i aftes var jeg også afsted efter bukken og havde netop set bagdelen af et dyr som lige var trukket væk fra stien jeg kom listende af. Jeg fortsatte i håbet om at det var "HAM" og nåede ned til stedet hvor dyret var forsvundet. Pist borte kukkuk - ingen dyr. Jeg fortsatte så yderligere nogle meter, hvor jeg pludseligt så en bagdel igen. Denne gang fra et dyr som lå ned. Uden at kunne konstere køn eller noget trak jeg lidt tilbage, fik slået bipoden ud og mavede mig frem endnu end gang.

[Image: DSC00039-1.jpg]

Det var ikke bukken, men en sød lille dame som lå og nød tilværelsen [Smile]

Udfra divisen om, at hvor der er kvinder kommer der også mænd, blev jeg liggende i håbet om at bukken ville slutte sig til hende....

Der skete ikke rigtig noget og jeg lå og havde rig mulighed for at studere hende. Hun lå og blundede en smule, tyggede en smule, nippede af et blad viftede lidt med ørene og kløede sig lidt når kravlet blev lidt for nærgående.
Efter et kvarters kiggeri havde jeg egentlig fået nok. Uden at der skal gå Walt Disney i det, så syntes jeg at et skud til bukken på en eller anden måde ville være forkert. Der var over en times skydetid tilbage, men jeg var "mæt" nu - og bukken og mig kunne nok aftale tid en anden dag.

Inden jeg pakkede mig selv sammen og listede af igen, blev det lige til et par billeder mere gennem sigtekikkerten (den har jo en lidt højre forstørrelse[Wink])

[Image: DSC00036.jpg]

[Image: DSC00038.jpg]

Fortsat knæk og bræk til jer alle [8D]

[Image: Takleberry-1.jpg].

Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#57
Lige et billede af min første forårsbuk.

Den kom lige efter drejebogen, jeg sidder i stigen,og omkring klokken 0700 ser jeg på 250 meters afstand 4 råer der går og esser, efter noget tid forsvinder de, og ud af det levende hegn kommer nedenstående buk. Jeg pürcher ind på 80 meter og med skydestok afgiver jeg et siddende skud. (omkring klokken 0730)
Han ligger sig i skuddet og bliver liggende, skuddet sidder en smule til venstre.

Tikka 30-06 med en norma oryx 11,7g, 180 grains.

[Image: Buk_og_mig.jpg]

[Image: 2.jpg]
Svar
#58
@Vedelsby, skulle du en anden gang komme til at dobbeltposte eller poste forkert og ikke selv kan slette, må du gerne sende PM til en af moderatorerne[Big Grin], det gør vores "arbejde" lidt nemmere[Wink][Big Grin]

ps. tillykke med bukken[^]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#59
Vedelsby.... tillykke med en flot buk.... måske du skulle få hjælp til at tjekke alderen - Det kunne godt være en ældre herre....

Hilsen DR K.

223r, 6,5x55, 6,5x284, 9,3x62
Svar
#60
Tillykke til alle i heldige bukkejægere,og knæk & bræk til jer der ikke har haft heldet endnu.
Jeg har et par steder jeg må gå på bukkejagt,og søndag aften ville jeg prøve herhjemme(jeg har jagten hos min nabo) Jeg listede på plads i styrtende regnvejr,og da jeg nåede til det sted i skoven som jeg havde besluttet skulle være "stedet" stødte jeg et dyr,jeg nåede ikke at se om det var en buk eller en rå.Nå,jeg satte mig ved en meget benyttet veksel og håbede det bedste,men intet skete,jeg ikke engang hørte nogle skud.Ved lukketid luskede jeg tomhændet hjemad-det var sgu dejligt at komme hjem i tørvejr,og til en kop kaffe.
Mandag aften ville jeg prøve et andet terræn jeg har,og der skød jeg uden den store dramatik en pæn gaffelbuk.Den faldt for en 140 grs Partition på 120 meters afstand.Den kom ud i et af de spor der er kommet i brakken efter jeg har sået majs,og var derfor nem at se,i den ellers allerede høje brakmark.
Tirsdag aften ville jeg prøve min "regnvejrsplads" igen.Jeg pürchede ind på plads,og denne gang var vejret skønt og fuglene sang.Da klokken var "kvart i lukketid" hørte jeg e kvist knække,nå det var bare en fasankok.Efter 2-3 minutter var der igen lidt puslen i skoven-dennegang var det ikke en kok,jeg kunne se ryggen af et dyr,og jeg mente jeg kunne se "noget" mellem dens gehøre-men der var temmeligt mørkt hvor den gik så jeg kunne ikke afgøre det.Så trak den ud i lyset-men samtidigt ind til naboen,og nu kunne jeg se....... For ind i hele hule H...... Dét var sgu ikke nogen lille buk[:0] Bukken gik helt frit fremme inde hos ham,og jeg kender ham godt(vi går faktisk på jagt sammen) og jeg var klar over at hvis han var ude,så var "min" buk i overhængende livsfare! Jeg sad med tilbageholdt åndedræt og ventede bare på braget,men det udeblev heldigvis. Tiden gik,og det blev lukketid,og jeg var helt rundt på gulvet.Jeg ringede til Tackelberry,jeg havde brug for at komme af med dén oplevelse.....[:o)] Jeg vidste at jeg ville få en meget urolig nat-stort set uden søvn,og det kom til at holde stik.Jeg stillede uret til kl.3,50 så kunne jeg være på plads 1/2 før solopgang.Efter en meget urolig nat,ringede uret endelig-og jeg var ude af dynen inden der var gået eet sekundt![Wink] Jeg luskede på plads,igennem en drivvåd hvedemark-og så var jeg på plads ved vekselen igen.Klokken blev 04,59 og dermed skydelyst.Det havde regnet voldsomt i nattens løb,men nu var det klart og stille,og jeg var sikker på at der ville komme dyr ud i solen for at få "brændt" noget af vandet væk fra pelsen.Intet skete dog,og jeg sad og frygtede at jeg ikke ville se bukken mere,måske han bare havde været på gennemrejse...... Da klokken blev seks tænkte jeg så småt på at bryde op,men ville lige give ham 10 minutter mere.Og så pludselig,hørte jeg en hvislen i underskoven,han brækkede ikke een kvist,men jeg kunne høre ham gennem græsset.Jeg så lige ryggen af ham da han sprang over en drænkanal og videre hen af vekselen,jeg nåede at se de lyse sprosser,og så var han gemt bag noget krat.Jeg rejste mig uendeligt langsomt og da jeg kom op og stå var hans blad lige netop blottet-ikke så meget betænkningstid-kuglen fløj efter et halvt sekund.Bukken gik ned på stedet og jeg fik lynhurtigt en ny patron i kammeret-derefter glemte jeg alt om god "jægerlatin" og spurtede frem til bukken,og som jeg forventede sad kuglen hvor den skulle (den var trods alt kun ca 30 meter ude) og bukken var forendt.
Jeg var jublende lykkelig og råbte vist lidt højt der i skov/markhjørnet......[:I][:o)][:o)] Normalt når jeg er på jagt ringer jeg ikke hjem og fortæller hvordan det er gået-men denne gang skulle jeg bare lige ringe hjem og sig "der var den"[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Da jeg gik hjem med bukken gennem hveden ænsede jeg knabt at jeg fyldte støvlerne med vand,der var større ting i hovedet på mig[Smile]

To minutter efter var jeg hjemme til fotografering og sønnike var lige stået op-jeg fortalte at der lå en lille spidsbuk ude på græsset-jeg skal love for at hans søvnige øjne blev spærret op[Big Grin]

Jeg brækkede bukken og min kone lavede morgenmad og fandt en Jâgermeister frem imedens. Klokken otte var det afsted på job,efter en rimelig fornuftig start på en ellers helt almindelig Onsdag[Wink]

Iøvrigt viste vægten 21 Kg.

Jeg syntes at bukkejagten '09 er kommet godt igang[Wink][Wink][8D]

[Image: P1160279.JPG]

[Image: P1160287.JPG]

[Image: P1160284.JPG]
[Big Grin]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)