Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bukkejagt 2009
#61
Hej Ulrik

Et stort tillykke med den rigtig flotte buk [Big Grin][Big Grin] Så kan det være man igen kan forstå dig, når du ringer og fortæller om "noget" i buskene [8D][Wink]

[Image: Takleberry-1.jpg].

Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#62
Den var godtnok fin[Big Grin]

Tillykke

Michael
Svar
#63
Auchhh, der røg vist avlsbukken i det område [:p]

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#64
For [}Smile][}Smile][}Smile] da - den lugter skønt af metal[Big Grin] - stort tillykke.

I den lidt mindre scale:

Jeg jagter en stor buk i en meget tæt og vanskelig fremkommelig del af skoven. I mandags kom han listende 2 min i lukketid sammen med en rå - naturligvis bagfra. Jeg stod op ad et træ og kunne høre bukken skrabe. Pludselig blev der stille og jeg havde ikke andre muligheder end at vende mig om (uret tikkede[Wink]). 15 m bag mig kan jeg se bukken ligge mellem træerne. Jeg kan kun se bagkroppen, men et forsigtigt kig tv for træet, jeg stod op ad, afslørede at det var den gamle dæwl, vi kæmpede med sidste år uden held - og han havde fornemmet at noget var galt. Jeg går et skridt tilbage og får riflen i anslag i "ly" af træet, træder et forsigtigt skridt til siden og har bukken i kikkerten og fingeren på aftrækkeren - men han ligger stadig ned og selv om hele halsen fri og det er kort hold, undlader jeg at skyde. Efter et par min. stillingskrig er tiden forpasset og gammelfar rejser sig - giver mig et par hånlige bøv - og lister til skovs. En fantastisk intens oplevelse.

I morges var jeg inde efter ham igen. Han kom ikke - men det gjorde én af hans sønner:

[Image: hellum200509.jpg]
[Image: rold200509-2.jpg]

Han kom kl 5:00 i noget tæt hurtigtvoksende "skrub" og var svær at få helt fri til skud. Så jeg var glad for at jeg havde taget 6,5'eren med 140 gr. NPT og ladet 243'eren med sst blive hjemme[Wink].

/bundgaard
Svar
#65
Hej jeg vil gerne lægge et billed ind af min sommerbuk[Big Grin], men magter det ikke[:0]
vh. morten
Svar
#66
se:

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...6t,billede

/b
Svar
#67
Citat:quote:

Originally posted by ULG[Image: P1160284.JPG]


Du kunne da godt have ladet ham gå til han var ordentlig fejet færdig [Wink].
Et stort tillykke med en fantastisk buk. Jeg glæder mig til historien.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#68
Citat:quote:

Du kunne da godt have ladet ham gå til han var ordentlig fejet færdig .


-Jeg havde ikke lige det mentale overskud til dét...[Wink]

Jeg har skrevet et par ord ved mit indlæg på forrige side nu.

Ps.Tak for Te-løk'erne...[Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#69
SÅ skete der noget....Direkte fra arbejde (fri kl 15) på jagt.... nej det er for tidligt. Hmmm turen forbi en jagtbutik i udkanten af byen - nye bukser plus diverse...hmmm
Kl 18 på purch i en større jydsk skov... jeg valgte en del af skoven hvor jeg sjældent kommer. 10 min senere stødte jeg først en rå og senere en god 6 seksender begge stak af med højlydte "bahh"....det er godtnok ikke let når man skal vade i cornflakes....bøgeblade! Nå videre!

Kom til en lysning
[Image: IMG_0296.jpg]
her så jeg en rå der essede ude på 40 meter.. hun kiggede sig hyppigt tilbage imod en del af lysningen jeg ikke kunne se....
Efter nogle minutters purch hvor jeg tog et par skridt når fruen kiggede ned kom jeg frem og kunne se en fin 6-ender esse i ro og mag. Jeg tog min riffel fra skulderen idet jeg forbandende at jeg ikke havde medbragt min skydestok.... kom over til et træ.... netop da Råen satte i lunten væk fra området... bukke fulgte hurtigt efter... hmmm damn!

Nå Planen blev.... tilbage her igen kl 21!

KL ca 21 efter en begivenhedsløs purch nærmede jeg mig igen området. Langtid før kiggede jeg det åbne område igennem med min kikkert for ikke at overså noget... igen og igen kiggede jeg! Intet!

og dog - arrgh... bukken løb - så havde jeg alligvel overset ham. Ned på knæ om at han ville stoppe og sikre.... det gjorde han! Bang. Bukkene trimlede om og faldt ud af mit synsfelt bag en mindre forhøjning..... få sek efter så jeg et rådyr løbe ind i nogle lave grander.... aarg (igen[:I]) åhhh forhåbenligt ikke anskudt... ikke på 60 meter.. heldigvis Lungeschweiss... og han lå 5 meter derfra!

[Image: IMG_0298.jpg]
Skudt med 6,5 x 284 (udgangshul på 5 cm) Hjertelungeskudt. Ingen rørknogler ramt.
[Image: IMG_0300.jpg]
jeg tror iøvrigt at det er en yngre buk der har sat flot op.

MVH DR K.

223r, 6,5x55, 6,5x284, 9,3x62
Svar
#70
Så blev min nye sako indviet.

Jeg gik ud for at male vinduer kl.19.30 og sagde til konen at hun skulle råbe til mig når kl. var 20.45.
Det huskede hun og jeg trak i jagttøjet og gik de 150m op til der hvor jeg syntes jeg ville starte med at sidde lidt. Efter ca. 5 min kom denne lille ulige seksender ud fra noget skrub, op med riflen, fandt bladet, og bang...død i skraldet[Big Grin]. Nogen gange er det let.

[Image: DSC00842.jpg]

Her er han hvor han faldt. Det er dog ikke nemt at komme efter sådan et par meget fine herrer.. tillykke med bukkene til alle.

skudt med 243 win og en 100 grains norma SP.

Ja nu går det stærkt. Fik denne ulige seksender her til morgen, så den kl.4.45, men uden chance til skud, kl. 6.45 kom han tilbage med en rå. Han faldt også på stedet. Dejligt når de ligger der.
243 er bare lykken.

[Image: DSC00857.jpg]

Så må jeg vist ud og male færdig[Smile].

2-6-09

Ham her har jeg jagtet i nogle dage efter hånden.
Jeg så ham første gang en aften hvor jeg lige havde sat mig bag gården hvor jeg har fået lov at skyde en buk. Der er et view ud over en fin eng, men pga. den fine forsommer er alt meget højt og der er kun et lille område hvor man forsvarligt kan skyde. Han kom fra modsatte side af hvad jeg have forventet, og lige da han kom fri af nogle træer fik han min fært i næsen, og med en meget fornærmet smælen forsvandt han i høje spring gennem nogle mandshøje brudeslør, sådan går det.
Nå men nu havde jeg spottet ham og jeg sad der igen et par aftener senere. Her viste han sig i ca. 1.5 min men på nabostykket, ingen chance denne aften. Nu havde jeg dog haft ham kikket bedre ud, og jeg syntes han så ok ud, altså rigtig ok.
Næste aften sad jeg et andet sted, her var vinden bedre og udsigten næsten lige så god, dog var jeg en del nærmere området hvor det var muligt at afgive et skud. Eneste problem var at jeg ikke længere sad oppe og kikkede ned i samme grad. Det skulle vise sig at få trælse konsekvenser.
Klokken var blevet næsten 21.00, da jeg lige blev fanget af ejeren som gerne ville snakke, men jeg havde kun lige fået mig sat da jeg så bukken, denne gang stod han fint mht. skud. Han var lige trådt ud fra de høje brudeslør og stod og sonderede terrænet. Jeg fandt bladet og lod kuglen gå...ingen skudtegn..han vendte på en tallerken efter lige at have kikket hurtigt rundt...hva faen..mærkeligt..nå men han ligger der jo nok.
Men nej han var ikke til at finde, heller ikke swiess var der noget af, satans og klokken var efterhånden mange, gårdmanden og konen havde hørt skuddet og var kommet ned til engen, mens jeg vadede rundt ved skud stedet. Konen siger så at hun så et dyr gå væk på nabostykket da jeg gik rundt i de høje gevækster... var det en buk spurgte jeg om, men det kunne hun ikke se. Nå men jeg belavede mig på at ringe til en hundemand, men vi aftalte at vi skulle mødes næste dag.
Efter en dårlig nats søvn, stod jeg op og kørte der ud til åbningstid, jeg satte mig sammme sted som aftenen før og efter 2 min kom bukken oppe på nabostykket, fro spankulerende uden at fejle det mindste, ens hjerte bliver en del lettere.. lidt efter gik han bag et mindre skovstykkke og jeg fik et glimt mere af ham inden han forsvandt længere ude. Ok hjem og kontrolskyde, de sad hvor de skulle, så det er et mysterium for mig hvad der gik galt, måske har kuglen ramt noget bevoksning mellem mig og bukken og ændret retning.
Jeg gav bukken ro indtil nu til aften, jeg sad samme sted og efter et par timer, ca. 21.30 kom han ud fra nabostykket, gik 35m langs en skråning og drejede ned mod engen, han forsvandt i en stor busk, og ca. 5 min var han væk i det høje bevoksning.
Endelig kom han til en plet hvor det var muligt at skyde, og han fik en kugle lidt skråt foran. Jeg så han tegnede at væltede.
Efter et lille øjeblik gik jeg ned til ham..han lå der bare ikke, men denne gang var der sweiss i rigelig mængde, jeg fulgte sporet med stor omhu, det var intet problem at følge dråberne på forskellige græsser og vækster..sporet førte ind i en stor busk, som var meget tæt, næsten ufremkommelig for en tobenet jæger. På den anden side lå han, han var løbet ca. 35m, hjerte og lever var skudt i stykker, en imponerende bedrift. Jeg blev noget overrasket da jeg fik ham i øjesyn, for han var en del større end først antagte.
Dejlig når det er den vej det går, det skal være skidt før det bliver godt.

[Image: DSC00900.jpg]

Min til dato største danske buk[Big Grin]

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.
Nu med sako 75 ss laminat


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#71
Da jeg gik hjemad i morges lå den her fætter på sporet. Den lå der ikke da jeg gik derned, og det er kun ca. 25 meter fra hvor jeg sidder. Nej det er ikke mig der har skudt den[Sad!], men der er en del ræve i området så det er nok en fra den familie som har smidt den der da den måske har mærket mig.[:o)]
Nu går der nok en bukkejæger rundt og kan ikke finde sin "drømmebuk"[xx(].

[Image: PICT0007.jpg?t=1242887920]

MVH
Mugge
MVH
Mugge

Svar
#72
Godmorgen..
Ja så tilsmilede lykken også lille mig.[Big Grin]
Var på plads 20 min(skydetid kl 4,48), før skydetid. gå turen ind til tårnet, gik rigtig godt, ingen knækket grene, eller larm.
Men så da jeg kravlede op i tårnet, faldt min stål thermokande sku ud af lommen....[Sad!] Rammer gulvet med en meget træls og høj lyd.
Så var det sku nok det, tænkte jeg...[Sad]
Men lige pludselig, var der et dyr til højre for mig, op med kikkerten, og jo det var bukken. Høreværen blev sat på, riffelen lagt op, trådkorset placert på bukken, og skudet gik.
Den væltede omkuld og sparkede med alle 4 løb lige i vejrt, men rejste sig sku op og løb, men kun 10 meter, så var gassen gået af ballonen.[Smile]
Fik en smøg og en kop kaffe på ca 3 minutter, også hen til bukken.
En fin lille gaffelbuk i ørehøjde, flot og stærk krop.
Så for eftertiden, begynder jeg at bruge min thermokande som bukkekald..[Big Grin] Jeg skød den med en 6,5*55 Håndladet med nosler balistic tip 120 grain, 46 grain N160 krudt, i norma hylster.
Det er det første stykke vildt, jeg har nedlagt med mine hjemme rullet patroner, så det giver også lidt ekstra krydderi, til oplevelsen.
Kuglen havde knust Højre skulder, og taget toppen af hjertet.
Så nu kan jeg godt tillade mig at sove længe i morgen.[Smile]

Hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt..?
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#73
Hejsa..

Skød denne fine seksender i skoven her til morgen..
Fik øje på ham i noget højt græs tæt på en nyere lysning i skoven.
Måtte vente i 10 min før han kom helt fri, da han sikrede mange gange undervejs.. Afstan 49 m og endte med en høj bladkugle..
God morgen.

Tikka 6,5x55 Zeiss 3-12x56 Z
CZ 452 22LR Fontaine 3-9x40
Gamo CFX 5,5mm 4-12x42AO
Labrador retriever
Svar
#74
@ULG,

det er da en fin lille buk[Big Grin]

Tillykke med den.

Har du selv en papkasse eller skal du låne????

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......" "Guns don´t kill people, rappers do"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#75
Jeg havde lovet Junior 2 chancer inden jeg begyndte selv[:p],idag var den sidste.
Vækkeuret ringede 0330 imorges og fik et meget ondt blik, nå vi kom op og efter en hurtig kop kaffe kørte vi.
Vi sniger os ned langs læbæltet og trykker en hare væk, Junior kravler op i stigen og jeg sætter mig på det nederste trin, vi har et par harer og en kok gående ude foran[Big Grin], ved 0600 tiden dukker et smaldyr op 6 meter til højre for os, hun tusser stille rundt og forsvinder igen.
Omkring 0640 mærker jeg at junior bliver urolig, jeg kigger mig omkring og ude til venstre får jeg øje på en pæn buk, jeg skæver op og ser at knægten har lagt an, jeg venter på hans skud og ser bukken begynde at flytte sig ind mod skoven, jeg ved at når den er 6-8 meter fra kanten vil skud fra stigen være udelukket pga. grene, men et skud fra jorden er muligt, jeg hvæser til knægten at jeg skyder hvis den bliver væk for ham, han forklarer på en ret tydelig måde at jeg skal vente, den vender og kommer udaf igen, jeg følger den med riflen og afventer, på et tidspunkt lyder et brag over mit hoved, bukken tegner for et træf og en vis person tager ved ham, han spurter i fuld fart mod skoven, jeg finder ham i kikkerten og sender en kugle efter ham, 1 meter bagved[:I].
Nå, vi snakker lidt om det og jeg går ud for at kigge på skudstedet, finder kugleslaget og hans fod, jeg følger sporet på et par meters afstand og da jeg når skovkanten vender jeg og går tilbage, junior kommer ned og vi snakker lidt om det, pludselig opdager han schweiss og vi ringer efter en hundefører, efter ca. 20 minutter er han på stedet, i mellemtiden er Trolderik dukket op, han og jeg bliver sat for og junior går med hundeføreren, de forsvinder ind i skoven, men dukker ret hurtigt op igen, han fortæller at der er noget, men han er nødt til at starte forfra, de forsvinder igen og efter et par minutter hører vi snakken og så lyder knægtens jubelråb: Faaaaar, den ligger her[^]Trolderik og jeg aflader og går ind til dem, ca. 30 meter inde ligger han, vi siger tillykke og hilser på en meget stolt knægt.[^][Big Grin]
Og joow, faren er osse lidt stolt[^][Big Grin]
nedlagt på 70 meters afstand med en M@xificeret 156 gr Oryx cal. 6,5x55
[Image: Jesperoghansbuk.jpg]
Jesper og hans debutbuk,en fin seksender

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#76
Hjerteligt tillykke med din far/søn oplevelse og knægtens første buk.

Jeg glæder mig vildt til selv at kunne opleve det samme når mit eget afkom får jagttegn.

Du skal dog lige have en lille en med "pisken" for at stresse ham med at du vil skyde hvis ikke han gjorde det Wink

Atter tillykke til dig og knægten med den fede oplevelse.

PS. Er ikke misundelig, ikke ret meget ihvertfald da Big Grin
Svar
#77
Jeg glæder mig til at jeg kan have junior med på den måde. Stort tillykke herfra - og så er jeg da iøvrigt enig i 375HH formaning stress skal de unge nok skabe nok af selv.
Mvh.

Yeti
Svar
#78
Hej.
"jeg venter på hans skud og ser bukken begynde at flytte sig ind mod skoven, jeg ved at når den er 6-8 meter fra kanten vil skud fra stigen være udelukket pga. grene, men et skud fra jorden er muligt, jeg hvæser til knægten at jeg skyder hvis den bliver væk for ham, han forklarer på en ret tydelig måde at jeg skal vente,"

Jesper har tydeligvis selv sat den "gamle" på plads [Big Grin]
Godt gået Jesper - og tillykke med bukken [Smile]

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#79
Tillykke Jesper, både med bukken og med at sætte "den gamle" på plads [Wink][8D]
Og et tillykke til Kima, med den nyudklækkede bukkejæger [Big Grin]

De varmeste hilsener

Annelise/Farmor

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#80
Min første buk kunne have været en 6-ender !

Var på plads ½ time før åbningstid i morges. Sidder og tjekker tiden, og 2 minutter inden solopgang kommer en 6-ender spankulerende forbi, og videre udenfor min jagt, hvor den står og fejer. Lige efter kommer en rå forbi mig på kun 3 meters afstand - heldigvis formår jeg at sidde stille, og jeg lugter åbenbart ikke grimt [Wink]

Ser ikke mere til dem de 5 timer jeg gider sidde der i alt Smile

Men surt at misse sin buk på 2 minutter til solopgang....suk

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)