Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schmidt & Bender
#41
At købe en Zenith er da ikke overkill...
Den er det bedste til et formål som hedder skyde svin om natten under alle forhold - du kan også vælge en kikkert i dårlig kvalitet og så kunne komme tidlig i seng...
Du bestemmer selv - det gør du hver dag - også når du vælger om det skal være en Lada eller Audi.

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#42
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

At købe en Zenith er da ikke overkill...
Den er det bedste til et formål som hedder skyde svin om natten under alle forhold - du kan også vælge en kikkert i dårlig kvalitet og så kunne komme tidlig i seng...
Du bestemmer selv - det gør du hver dag - også når du vælger om det skal være en Lada eller Audi.

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]



Jammen, så skal du nok læse det originale indlæg igen, som har været mit udgangspunkt i hele snakken:

"Det skal lige siges, uden at forklejne nogen, at polske "nat eventyrer" ikke tænder ham, hellere en sensommer på stubben efter Mikkel."

Så du giver mig dermed inddirekte ret i at Bushnellen er det bedste køb, nu hvor dit argument er forsvundet ? [Wink]

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#43
Jo jeg husker udmærket indgangsbønnen...
Og så.. køb da for pokker den Bushnell - for du vil alligevel aldrig acceptere, at en S&B er en bedre kikkert, som retfærdiggør en højere pris - så det er jo nemt nok... så køb den da til de 6K den koster.

Og stor ros for, at du omsider har lagt mærke til, at ingen vil tale kvaliteten ned på de Tyske/Østrigske kikkerter...

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#44
Hej,

Det skal lige siges at jeg ikke bliver overtalt til den ene el. anden kikkert af denne tråd.
Min pointe var blot, om der til den form for jagt han bedriver, egentligt ikke var mere "value for the money" i det stillede forslag. Havde han været aktiv svinejæger, var jeg ikke i tvivl om, hvad jeg ville anbefale ham....

Yeti: Jeg startede ikke denne tråd for at få medhold i købet af en Bushnell, blot for at høre jeres mening om den til hans brug....
Svar
#45
Det er da klart at ingen vil tale ned om de tyske kikkerter - man vælger bare at tale dem ned man ikke kender i stedet for Smile

Men det var nu ikke mig der skulle have kikkerten - jeg har én i forvejen.

Sandersen: Kikkerten er super til hans brug, men medmindre han skal skyde på meget lange hold, ville jeg nok købe en elite 4200 3-12X40 i stedet for - den dækker så rigeligt den brug han har, og vejer, og koster mindre(pris <4000)

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#46
Tja.[Smile]
Jeg har har eller har haft følgende sigtekikkerter:
Kassnar[xx(]
Tasco world class[xx(]
Tasco titan[8)]
Bushnell D&D[8)]
Bushnell trophy[8)]
Bushnell elite 4200 [:I]
Leupold vx 1[:I]
Leupold vx3[Smile]
Simmons pro hunter[:I]
Zeiss MC serie[Smile]
Swarovski[Smile]
+ nogle no name kikkerter[xx(]
Schmidt&Bender classic.[Big Grin][Big Grin]

Så jeg kan selvfølgelig ikke udtale mig om elite 6500 serien, men blot konstaterer, at der er INTET af det jeg har haft, som i MINE øjne slår Schmidt&Bender!!![Big Grin]
Vandt jeg i lotto havde jeg KUN tysk optik på ryggen af mine rifler.[8D][8D][8D]
Svar
#47
Jeg har brugt Tasco Titan 3-9*42, til nat jagt, og det virkede faktisk fint.
Nu har jeg en leupold vx-l 4,5-14*56 den er dog noget beder, men der er jo også lys i.
Min kammerat i sverige bruger Meopta 3-12*56 med lys, den er også god.
Tror virkelig ikke at Tysk og Østrisk optik er SÅ meget bedere.
Det har nok noget med reklamen at gøre, de andre producenter af kikkerter, sponcere jo ikke DIV. Danske jagt film.
Men det er bare min holdning....[Smile]
Køb dog den kikkert som man ser bedst i, så er det da ikke helt hen i vejrt.

Hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt..?
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#48
Citat:quote:

Originally posted by ultra light

Tja.[Smile]
Jeg har har eller har haft følgende sigtekikkerter:
Kassnar[xx(]
Tasco world class[xx(]
Tasco titan[8)]
Bushnell D&D[8)]
Bushnell trophy[8)]
Bushnell elite 4200 [:I]
Leupold vx 1[:I]
Leupold vx3[Smile]
Simmons pro hunter[:I]
Zeiss MC serie[Smile]
Swarovski[Smile]
+ nogle no name kikkerter[xx(]
Schmidt&Bender classic.[Big Grin][Big Grin]

Så jeg kan selvfølgelig ikke udtale mig om elite 6500 serien, men blot konstaterer, at der er INTET af det jeg har haft, som i MINE øjne slår Schmidt&Bender!!![Big Grin]
Vandt jeg i lotto havde jeg KUN tysk optik på ryggen af mine rifler.[8D][8D][8D]



Hej Ultra Light - jeg giver dig sikekrt ret - der er nok ikke noget der slår de 3-4 bedste mærker, og HVIS penge intet betød havde jeg nok også et af de 3-4 mærker på alle mine rifler. Jeg har jeg heller ikke på noget tidspunkt påstået at 6500 serien er bedre - eller for den sags skyld lige så god - jeg har bare sagt at det ER en rigtig god kikkert, som man ikke skal kimse af, og selvom andre nægter at kalde en 6500 for kvalitet, så tør jeg godt :-)

Det kunne være sjovt hvis topserien i alle 'topmærkerne' blev opgraderet til én i en legering der fx. var lettere, og mere holdbar, og med glas der lukkede 0,01% mere lys ind - men til den dobbelte pris(=30-50.000)...gad vide hvor mange der så skulle ud og skifte deres kikkerter ud, nu hvor kvaliteten på den gamle var blevet dårlig [Wink]

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#49
Hej
Når og hvis ikke man kan finde ud ad om det skal være den ene eller anden kikkert, til hvem det nu er så tag dog og køb begge 2 [Smile]
færdig med det... (den anden kan vel byttes) Vil man ikke betale for den dyre, ja så må man da bare købe den der er billigere længere er den ikke.
Enten hører man hvad forrumet´s medlemmer mener (det er vel derfor man spørger) og så retter man sig efter det... og takker; eller også gør man ikke og så kan det jo ikke være ulejligheden vær at spørge, også er den høne ikke længere. I sidste instans køb det du føler bedst for, de to kikkerter KAN ikke umiddelbart samlignes.
Prøv ved en forhandler at se, mærke og føle dem, evt. en demo (låne) begge to, brug fantasien. [Smile] Håber at der er input nok.

Mvh Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#50
Citat:quote:

Prøv ved en forhandler at se, mærke og føle dem, evt. en demo (låne) begge to, brug fantasien. Håber at der er input nok.


Hej Nemo.

Det er meget godt at "kigge med fingrene" i butikken, men der er ingenting der slår afprøvning i felten gennem mange år. Og her er det, at dette forum er så fantastisk, fordi man ganske gratis kan høste af andre menneskers erfaring, uden at skulle brænde pengene af flere gange selv.

Det kræver jo så bare, at man er villig til at lytte, så man kan træffe sin beslutning på et oplyst grundlag, og her er det, at vi nok skal passe på ikke at dømme Sandersen for Kenneth. Jeg synes egentlig Sandersen har været meget villig til at lytte, og når han træffer sin beslutning om køb, er han klogere nu end før han startede tråden, uanset om han vælger det ene eller det andet.

Kenneth derimod [:0] Ham kan ingen vist lære noget [xx(][xx(][xx(].

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#51
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Citat:quote:

Prøv ved en forhandler at se, mærke og føle dem, evt. en demo (låne) begge to, brug fantasien. Håber at der er input nok.


Hej Nemo.

Det er meget godt at "kigge med fingrene" i butikken, men der er ingenting der slår afprøvning i felten gennem mange år. Og her er det, at dette forum er så fantastisk, fordi man ganske gratis kan høste af andre menneskers erfaring, uden at skulle brænde pengene af flere gange selv.

Det kræver jo så bare, at man er villig til at lytte, så man kan træffe sin beslutning på et oplyst grundlag, og her er det, at vi nok skal passe på ikke at dømme Sandersen for Kenneth. Jeg synes egentlig Sandersen har været meget villig til at lytte, og når han træffer sin beslutning om køb, er han klogere nu end før han startede tråden, uanset om han vælger det ene eller det andet.

Kenneth derimod [:0] Ham kan ingen vist lære noget [xx(][xx(][xx(].

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.


'
Det var da en tåbelig kommentar, som vist kun kan bruges til at illustrere at du ikke har læst hvad jeg har skrevet, eller også at du læser det som fanden læser biblen.

Hvis min argumentation i tråden er for kompliceret, så sig til, så skal jeg skrive det på en simplere måde.

Alternativt må jeg jo lade være med at diskutere optik med religiøse fanatikere, som åbenbart insisterer på at misforstå det man skriver.

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#52
Citat:quote:

Det var da en tåbelig kommentar


Nej egentlig ikke[B)][xx(]

Alternativt kan man jo svare som du gør
Citat:quote:

Hvis min argumentation i tråden er for kompliceret, så sig til, så skal jeg skrive det på en simplere måde.


for så at være helt sikker på at folk ikke gider høre mere på dig[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#53
Det er muligt, men synes det var rimeligt at blive sur over LasseScout's kommentar

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#54
I må da for min skyld gerne kalde 6500'eren for kvalitet, men det er bare ikke den samme kvalitet som fx Zeiss. Når det er sagt, så har jeg en Zeiss MC som er den kikkert jeg er mindst glad for i min samling. Det skyldes primært at den har tunneleffekt som bare det. Men der er på den anden side ikke nogle af de andre kikkerter jeg har der kommer i nærheden af den når man lukker øjnene og nyder de præcise klik... De kikkerter jeg har flest af er Leupold, som jeg p.t. har 4 af. De dækker fint det behov de skal, men de kan slet ikke være med når der bliver mørkt. I mørket er det en ældre Kahles der er overlegen, og det til trods for at den kun har 42 mm objektiv mod Zeiss'ens 44 og Leupoldernes (dem med størst objektiv) 50 mm.

Jeg tror at "problemet" i denne tråd er at en gruppe diskuterer absolutter, og her er de Europæiske kikkert altså en del foran, mens andre diskuterer relativt, hvor prisen også spiller ind.

Det sidste er efter min mening en særdeles relevant måde at se tingene på, men det betyder også at konklusionen bliver individuel da pengene man har til optik er forskellige fra person til person og selvom at man her det samme beløb kan værdien af dette opleves forskellige. Nogle har 10.000 og synes at det er et stort offer, mens andre har de samme 10.000 som ikke er et stort beløb for dem men de vil bare ikke smide flere penge efter et rør med glas i. Det optimale valg er derfor ikke rigtigt noget der kan diskuteres da det nærmest er umuligt at videreformidle disse værdier. Det forumet her er godt til er at give en masse viden og erfaringer videre. Det er til gengæld knapt så egnet til at formidle værdioplevelsen hvad der vel også kaldes følelser.

Øj der blev jeg godt nok filosofisk - sorry guys - jeg håber ikke at jeg bliver helt marginaliseret efter den omgang...
Mvh.

Yeti
Svar
#55
En gammel tommelfingerregel er: Hvor mange penge vil du bruge på kikkerten - og hvad er så det bedste valg til den pris. Hvis du ikke vil bruge mere end fx. 5000 kr., så er der ingen grund til at inddrage nogle af de større europæiske modeller. Men derfor kunne man måske godt finde en god brugt eller alternativt gå efter en spritny amerikaner som måske fint kan matche en ældre germaner i optikken.

Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#56
Lyder rimeligt fornuftigt Yeti Smile

Jeg arbejder normalt ud fra devisen "Bedst til prisen", og andre kan naturligvis have andre parametere, såsom 1% bedre og derfor også prisen værd, selvom prisforskellen er stor.

Tror tidligere jeg har nævnt at jeg engang købte en cykel til 25K, vel vidende at den ikke adskilte sig væsentligt fra en cykel til det halve - men nu ville jag bare have én med titanium ramme. Det gjorde bare ikke at jeg sagde til alle cykel kollegerne at det var det eneste rigtige.

Det jeg oplever jeg til tider mangler i debatten, er ovennævnte afvejning, hvor man uden videre bare anbefaler en (normalt) voldsomt dyr kikkert, uden at skele til alternativerne(og i dette tilfælde uden at mange overhovedet kendte alternativet), og den forventede brug.

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#57
Ja, Kenneth ! En hurtig sammentælling viser, at det havde du skrevet ca. 17 gange da jeg hostede lige før. Nu er du oppe på at have skrevet det 20 gange !

I princippet er jeg ikke uenig med dig, jeg gider bare ikke læse det samme indlæg fra dig 20 gange. Så nu er min påstand fra før vel efterhånden bevist ?

Din argumentation er ikke specielt kompliceret, jeg forstod den allerede første gang. Hvis du lige vil skrive det en gang til, så ørler jeg ned i Mac´en (den er heldigvis forsikret). Så nu kan du så vælge at blive sur og tøsefornærmet. Eller at lære noget, det må du selv om.

...og da jeg ikke gider gentage mig selv i det uendelige, slutter min deltagelse i tråden her.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#58
Nu forholder det sig jo altså også sådan at der i starten af tråden blev spurgt til en sammenligning af de to kikkerter og eventuelt andre - der blev faktisk ikke spurgt om, hvor man får mest for pengene.
Der blev spurgt om hvad faderen er bedst tjent med - det forstår jeg som: Hvilken kikkert er bedst til ham?
Der blev ikke spurgt: Hvilken kikkert er billigst af dem, som han kan nøjes med.
Det er altså ikke sådan at alle altid nødvendigvis skal have mest for pengene.
Personligt har jeg gennem årene efterhånden prøvet og set så meget indenfor kikkerter, at jeg ikke længere gider spilde tiden på noget som 'formodentlig med årene er blevet et kvalitetsprodukt'
Kun de bedste er gode nok - og skulle man blive ked af invisteringen, så er de altid til at komme af med igen til rimelige gensalgspriser.
Jeg er helt bevist om, at der er mange, som ikke har det på samme måde, og det forsøger jeg da også at afstemme i mine svar i forhold til spørgerens behov, men jeg synes ofte at jeg ser, at en god og spændende teknisk diskussion bliver kørt ud på et vildspor fordi der bliver blandet økonomi ind i den.
Ideelt set er tekniske løsninger og økonomi to vidt forskellige faktorer.
Svar
#59
Laassescout: Jeg vidste da godt at du ville blive negativ over det jeg skrev, jeg syntes til gengæld heller ikke du var rimelig i din udmelding.

Hver gang jeg har skrevet noget i denne tråd, har det været som et svar/bemærkning til en der var uenig med mig, og som postede efter mig - det er jo svært at gøre noget til en teknisk diskussion, hvis man kun må poste én gang.

Men jeg skal nok stoppe med yderligere argumentation i denne tråd, og for fremtiden kun poste min egen anbefaling, og ikke skrive yderligere, medmindre der postes deciderede tekniske fejl.

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#60
Citat:quote:

og for fremtiden kun poste min egen anbefaling, og ikke skrive yderligere, medmindre der postes deciderede tekniske fejl.

tak[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)