Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Blindtest af kikkerter
#21
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by Rex

Og der er mange andre aspekter, så som at Leupold og Bushnell giver livsvarig garanti. Hvor de fleste andre kun giver 30 år.


Det kan jeg dårligt forstille mig skulle være et kriterie for at købe en kikkert - jeg ved ikke hvad gennemsnitalderen er for riffelskytter herinde, men livsvarig vs. 30 år.............



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Jeg forventer at blive mindst 100 år, og da jeg er 44år i dag, så vil garantien på en Zeiss ende , når jeg bliver 74 år ... og det går jo ikke [Wink]

[Image: store.jpg] "Hvis du ikke kan få dem store nok"
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by taby

Hej Rex

Det er muligt du kun jager i solskin[8D], men jeg er tåbelig nok til også prøve lykken en mørk regnvejrsaften under de tætte graner, hvor der jo altid er forholdsvis tørt. Det var på sådan en aften jeg så "lyset" da jeg så i gennem en jagtkammi´s S&B (klassik)i forhold til min daværende Leupold (VXII). Det virkede jo nærmest som om der var en der tændte noget lys når man kikkede igennem S&B i forhold til Leupolden. Jeg skiftede til en S&B Zenith for jeg synes det var rart med lys i sigtet. Det har jeg aldrig fortrudt. I fuld dagslys var der rigtigt nok ikke større forskel på dem, bortset fra Zenith er mere veludført og se på/røre ved....

Det er derfor jeg ikke mener at en blindtest i dagslys giver det fulde svar. Og finishén er også en del købet for mit vedkommende og det er måske et af de steder det koster lidt ekstra at lave de 3 dyre mærker.



Ja sjovt nok så har jeg hørt lige det modsatte på en Bushnell Elite 4200 2.5-10x50 vs en S & B Zenit. Det var fra ham Mogens, der er en artikel om i det nye jæger (far og søn på jagt).
Han har en Bushnell Elite 4200 og hans kone Grethe (hun er den jagttegnslærer, der var en artikel om for nylig i Jæget) har en S & B Zenith.
Både Grethe og Mogens var dybt imponerede over den "klarhed" Bushnellen havde, specielt i diset vejr.

Men nu er det ikke den trummerum, denne tråd handler om, men derimod en test.
For min skyld så kan vi da sagtens arrangere en lignende test en aften på et aftalt sted.
Kan du/I samle min 100 personer stiller jeg gerne op med udstyret.
(Jeg mener nemlig, at der skal et forholdsvis stor antal testpersoner til for at kunne få et gennemsnit af en typisk dansk jæger.)

[Image: store.jpg] "Hvis du ikke kan få dem store nok"
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#23
Jeg synes at din præmis om at det skal være en kikkert til jagt i DK er helt fair, og så er mørkeegenskaberne jo ikke så vigtige.

Så kan man jo altid lave en anden test hvor man kikker på kikkerter til nat jagt, og endeligt kunne man også lave en til allround. Mon ikke man ville finde 3 forskellige vindere. Jeg vil fx gætte på at en 8x56 af de dyre vil slå alle, eller i hvert fald de fleste med variabel for størrelse, men at til allround hvor både drev og anstandsjagt skal være med vil blive vundet af en kikkert med variabel forstørrelse - men det er bare et gæt ;-)
Mvh.

Yeti
Svar
#24
Sådan en blindtest som den her skitserede kan jo kun gå på det rent optiske, og det er selvfølgelig også fint nok.

Hvis det kun drejer sig om dansk jagt er lysstyrken vel også ligegyldig, her er en lille (let) kikkert tit at foretrække, og om optikken er lidt sløret i kanten samt at farvegengivelsen ikke er helt ok er vel heller ikke så vigtigt, når man bare skal kunne se om det er seksenderen eller den lille spidsbuk som man ikke vil skyde.

Det som i min verden virkelig sparker røv er om trådkorset sidder samme sted efter tusindvis af skud og skrugen på kliktårne, at sigtemidlet flytter sig det hvad det skal, samt at det ikke flytter sig når man ændrer på forstørrelsen.[xx(]

Her mener jeg at de dyre mærker skiller sig ud med længerevarende afprøvning i skudsimulatorer og andre tests.

Mit fravalg af de billige mærker er kun begrundet i dette, og til hjemlig bukkejagt kunne jeg sagtens leve med en kikkert der var lidt randdiffus og med en farvegengivelse der ikke var helt i top, men jeg stoler ikke på stabiliteten i dem, derfor de dyre som jeg stoler mere på.[Wink] Det er jo så også ok at de er fine at se igennem[Big Grin]

MVH
Mugge
MVH
Mugge

Svar
#25
@Mugge: "Her mener jeg at de dyre mærker skiller sig ud med længerevarende afprøvning i skudsimulatorer og andre tests."

Er det noget du tror, eller er det noget du ved ? Altså at der er væsentlig forskel på hvordan fx. Zeiss & Leupold tester deres kikkerter ?

Har du undersøgt hvordan begge parter tester kikkerter ?

Spørgsmålet er ærligt ment, og ikke ment som en provokation...

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

@Mugge: "Her mener jeg at de dyre mærker skiller sig ud med længerevarende afprøvning i skudsimulatorer og andre tests."

Er det noget du tror, eller er det noget du ved ? Altså at der er væsentlig forskel på hvordan fx. Zeiss & Leupold tester deres kikkerter ?

Har du undersøgt hvordan begge parter tester kikkerter ?

Spørgsmålet er ærligt ment, og ikke ment som en provokation...

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv



Nej det er noget jeg tror/har hørt. Jeg har imidlertid læst en artikel om S&B, hvor de selv hævdede at en af grundende til at de var dyrere end flertallet af kikkerter var at de brugte lang tid i en "skudsimulator" inden de blev sendt til forhandleren.[8)]

Leupold kikkerter regner jeg for at ligge i den bedre ende, faktisk helt oppe ved de tysk/østriske mærker.[Wink] 71,42% af egne kikkerter er fra dette mærke.[:p]

MVH
Mugge
MVH
Mugge

Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by Mugge
[brLeupold kikkerter regner jeg for at ligge i den bedre ende, faktisk helt oppe ved de tysk/østriske mærker.[Wink] 71,42% af egne kikkerter er fra dette mærke.[:p]

MVH
Mugge



71.42% [Big Grin]

25% af mine [Wink]

Tak for svaret

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by Rex
Besøgende skal så ud fra de 12 kikkerter skrive på et skema, hvilket mærke de tror de enkelte er.
Desuden skal de skrive hvilken en, der er bedst og hilken en, der er dårligst.

Er der andre måder man kan gøre det bedre på.
Ideer søges ….


Jeg synes måske at det ville være bedre (og give flere relevante data) hvis de besøgende ville opstille en rækkefølge fra bedst til dårligst eller give karakter fra 1-10. Det er selvfølgelig sjovt at se om de kan gætte hvilket mærke det er men ikke særlig informativt.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by Mugge

Sådan en blindtest som den her skitserede kan jo kun gå på det rent optiske, og det er selvfølgelig også fint nok.

Hvis det kun drejer sig om dansk jagt er lysstyrken vel også ligegyldig, her er en lille (let) kikkert tit at foretrække, og om optikken er lidt sløret i kanten samt at farvegengivelsen ikke er helt ok er vel heller ikke så vigtigt, når man bare skal kunne se om det er seksenderen eller den lille spidsbuk som man ikke vil skyde.

Det som i min verden virkelig sparker røv er om trådkorset sidder samme sted efter tusindvis af skud og skrugen på kliktårne, at sigtemidlet flytter sig det hvad det skal, samt at det ikke flytter sig når man ændrer på forstørrelsen.[xx(]

Her mener jeg at de dyre mærker skiller sig ud med længerevarende afprøvning i skudsimulatorer og andre tests.

Mit fravalg af de billige mærker er kun begrundet i dette, og til hjemlig bukkejagt kunne jeg sagtens leve med en kikkert der var lidt randdiffus og med en farvegengivelse der ikke var helt i top, men jeg stoler ikke på stabiliteten i dem, derfor de dyre som jeg stoler mere på.[Wink] Det er jo så også ok at de er fine at se igennem[Big Grin]

MVH
Mugge



Bushnell skriver flg. om deres 4200 serie:

The scope's rugged design is recoil tested to 10,000 rounds of a .375 H&H magnum.

[Image: store.jpg] "Hvis du ikke kan få dem store nok"
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#30
Fontaine reklamerede også engang med, at deres kikkerter var/er stabile nok til montering på maskingeværer - hvor man viste et bæltefødet våben i 7.62Nato (noget der lignede LMG)

Ved godt der er forskel på rekylkarakteristikken for .375H&HMag og .308Win/7.62Nato - men må nok sige at .308Win/7.62Nato i bæltefødet våben nok stresser kikkerten noget mere, med det bundstykke der farer vildt frem og tilbage.

Tror ikke man skal lægge så meget i den information som sådan.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Fontaine reklamerede også engang med, at deres kikkerter var/er stabile nok til montering på maskingeværer - hvor man viste et bæltefødet våben i 7.62Nato (noget der lignede LMG)

Ved godt der er forskel på rekylkarakteristikken for .375H&HMag og .308Win/7.62Nato - men må nok sige at .308Win/7.62Nato i bæltefødet våben nok stresser kikkerten noget mere, med det bundstykke der farer vildt frem og tilbage.

Tror ikke man skal lægge så meget i den information som sådan.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)



Helt enig.

Min personlige erfaring med en Bushnell E6500 4.5-30x50 er at den p.t. har klaret mere end 1.000 skud på en .338LM riffel uden rekylbremse.
Så mon ikke den kan klare sig på de fleste std. jagt kalibre [Smile]

[Image: store.jpg] "Hvis du ikke kan få dem store nok"
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#32
Nu er det ikke et problem for moderne kikkerter at klare rekyl - jeg forstår ikke rigtig hvorfor dette skal bringes op.
Men hvis det er rekyl-formåen i vil teste, så prøv at sæt disse kikkerter på en kraftig luftbøsse og lad os se hvad der sker.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#33
Ja, de skide vibrationer kan tage livet af hvad som helst.
Det skal vel at mærke være en gammeldags fjederbøsse.....

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#34
Hvordan foregik blindtesten? og hvad blev resultatet?

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Hvordan foregik blindtesten? og hvad blev resultatet?

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"



Desværre havde de flyttet min stand uden min viden. [Sad!][Sad!][Sad!]
Det gjorde at der var en del ting jeg måtte droppe.
Det var bla. genladning og kikkerttest.

Men jeg satser på en test en anden gang.

[Image: store.jpg] "Hvis du ikke kan få dem store nok"
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)