Oops my fault :
http://www.snipercountry.com/articles/ba...kin_II.asp
Ifølge denne hjemmeside, mister man garantien på Shilen, Hart and Rock Creek piber hvis man bruger COATEDE projektiler (her menes molycoatede projektiler - moly, molybdæncoatede).
Ifølge denne side er der en pibefabrikant som siger at man bør rense ved enhver lejlighed man får, med TOLV gange med en messingbørste med solvent - og KUN TO patches til at trække tør med.!!
http://www.snipercountry.com/Articles/Ba...reakIn.asp
Her er lidt yderligere læsning :
Krieger siger rustfri piber skal have 5 étskuds serier, 1 treskuds serie og 1 femskuds serie med rens mellem hver - og chrome-moly piber skal have 5 til 25 serier af et skud, to treskuds serier og én femskuds.
http://www.kriegerbarrels.com/Break_In__...wp2558.htm
Og denne side læner sig op af Kriegerbarrels :
http://www.larrywillis.com/Barrel.html
Her siger man rens og smør piben, tør igennem, 1 skud.... rens, smør, tør igennem og så 5 skud, rens, smør, tør igennem og 10 skud - og følg igennem med rens, smør og tør igennem for hver 10-15 skud herefter. Og lad solventen sidde i minimum 30 sekunder hver gang.!
http://www.rifle-accuracy-reports.com/ba...ak-in.html
Denne side beskriver lidt mere om renseprocessen.
Væd en patch med solcent (med lavt ammonia-indhold) og tryk den igennem kammeret og ca 4-6 tommer ud i løbet - træk den frem og tilbage 5-6 gange i dette område før den trykkes helt igennem løbet.
Her lyder proceduren på 1 skud, rens, og dernæst gå direkte til 5-25 skuds serier med rens.
http://www.eabco.com/Reports/BarrelBreakIn.htm
Ingen af dem syntes at kunne navngive den bedst egnede solvent, ud over én af dem der bare mener man skal bruge en med lavt ammoniak-indhold. (ammonia'en er det der ellers fjerner kobber/tombak)
Og det skader for såvidt ikke piben.
Et enkelt sted har jeg læst, at en skytte pudrer en klude-børste med tørt molybdæn-pulver som han trækker igennem ca 100 gange før han skyder første skud eller renser første gang.
Dette skulle sikre at molybdæn-pulveret er arbejdet grundigt ned i de små micro-revner der findes i overfladen af metallet. Det er forøvrigt ikke beskrevet andre steder.
Nogle andre steder skriver man 5 skud, rens - og hold denne rytme indtil du har skudt ti sådanne serier. og så rens efter hver 20-50 skud.!
Under ALLE omstændigheder skal du passe på med at rense fra mundingen.!!
Her bør du specielt passe på kanten mellem løbets inderside og løbets afslutning - altså mundingen. Nogle benchrest skytter fremstiller en nylon-ring som sørger for at rensestokken aldrig vil berøre denne kant.
Det er ifølge dem, især vigtigt at kanten ved mundingen har en vinkel på 11 grader fra vinkelret (101grader), da dette giver det bedste "slip" af projektilet når krudtgasserne slippes løs.
Ingen syntes dog at kunne give en klar melding på at det er godt/dårligt for riflen/præsicionen.
Folk (metallurger) hos eksempelvis Shilen, Hart og Rock Creek fastholder dog at break-in gør nøjagtig det man ikke vil have ske i en pibe - bar metal mod en anden type metal.
Det skaber stor friktion imellem piben og projektilet - det man gerne ser i stedet, er at piben renses let og kappematerialet sætter sig på indersiden af piben. Idet kobberprojektil mod kobberpartikler i piben glider bedre, end kobberprojektil mod bart metal i løbet.
Og jeg fastholder stadig, at til jagtrelevante afstande - har barrel-break-in... kun minimalt at sige.
Skal den kun bruges til jagt, så bare pas på med at skyde den så varm at du ikke kan holde ved den længere - skal den bruges til langdistance, tja, så skader det vel ikke.
Glemte da lige at sige, at jeg selv har skudt en del på langdistance.
400, 600 og 850m.
Der har piben ikke gennemgået en break-in og den har gjort det udemærket. Den har bare fået det gode ammunition fra starten, og kun dét.
Der er forøvrigt folk derude der mener, at man bør rense piben TOTALT i bund og foretage en simplificeret barrel break in før man indskyder med en ny type ammunition som måske har et andet kappemateriale (legering).
Det skrives der også en del om rundt omkring, så hvis man bare tager det argeste lorteammunition som træningsammunition - laver en break-in med det... og tror at piben nu skyder perfekt med det dyreste premium-ammunition der kan købes for penge... så kan man godt få en forskrækkelse.
Det ses eksempelvis med salonrifler - her kan det godt tage 10-20 skud, før man får gode ensartede grupper når man lige har skiftet patrontype.
Det har jeg selv set med min Anschutz.
Polarbears walk a lonely path..
But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)