Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ræv 2009/2010
#21
Så fik jeg min første hvalp(og ræv i det hele taget). Jeg gik ud til engen ca. 20 min før solopgang, da der var gået ca. 10 min kunne jeg se to hvalpe ca. 350 m ude. De gik stille og roligt og blev på den afstand, da solen var stået op prøvede jeg at kalde med bukkekaldet(det skulle lyde som et angst skrig) og hvalpene kiggene lidt, men flyttede sig ikke noget nævneværdigt. Efter et stykke tid kigger jeg så efter hvilken fugl det var der var på engen og da jeg ville finde rævene igen var de væk. Jeg venter så 10-15 min før jeg ser en hvalp ca. 100 m fra mig, jeg begynder straks at ryste, så skud er udelukket. Hvalpen kommer lige så stille nærmere og på et tidspunkt mener jeg at have fået nogenlunde kontrol over "rævefeberen" og lige efter stiller ræven sig med siden til 65-70 m ude og jeg holder lidt lavt på bladet og skyder. Lige efter at jeg har skudt har jeg på fornemmelsen at jeg rykkede skuddet af og da jeg kigger ned igen sprælder ræven en del og der er som om den forsøger at komme på benene. Jeg kan ikke rigtig se ræven, så stikker den hovedet op og jeg skyder igen, ræven sprælder lidt videre men jeg kan ikke få hold på den igen og efter 0,5-1 min kan jeg ikke længere se bevægelse. Jeg går ned med ladt og afsikret riffel mod skudstedet, men kan ikke finde ræven, jeg leder længe og til sidst beslutter jeg mig for at gå hjem og hente hunden og lige der får jeg øje på den, den ligger stendød i en fordybinng i engen. Mit første skud sad meget højt og var over bladhøjde, mit andet skud havde ramt hovedet der hvor underkæbe møder kraniet, ikke ligefrem perfekte skud og jeg var heldig den aldrig kom længere end 1 m fra det første skudsted. Kuglen var lapua scenar i første skud og andet skud var en blødnæset pmc fra korsholm. Jeg havde regnet med at scenaren havde ekspanderet noget mere end den havde, udgangshullet var ca. på størrelse med en tommelfinger-negl(det skal siges at begge kugler havde samme træfpunkt). Begge kugler var 139 gran og kaliberen var 6,5 x 55.
Jeg kan bagefter ikke forstå jeg kunne lave to dårlige skud på den afstand, især fordi skydestilningen var liggende med støtte på tre benet jagtstol. Jeg mistænker mig kikkert da man selv skal parallelakse justere den og jeg glemt at skrue den, så den stod på 200 yard + da jeg skød, men jeg har bare før testet det og dengang fik jeg maks et par cm afvigelse(kikkerten er en centerpoint 4-16 40, men det kan også bare være pga. rævefeberen at jeg lavede et dårligt skud, jeg ved det ikke og finder nok aldrig ud af hvorfor, men det går mig bare på.
Det var foriøvriet en forholdsvis stor tævehvalp, jeg har desværre ikke noget billede, da der ikke var mere strøm på mobilen.
Svar
#22
Hej Simon
tillykke med hvalpen - nu har du fået hul på bylden, så skal der nok komme flere til.
prøv at kalde dem in med munden ved at "muse", det virker helt fantastisk på rævehvalpe.
scenar er en banekugle, og den er jo ikke ligefrem lavet til at ekspandere, så mit råd er at bruge den blødnæsede i stedet for - rammer du den i maven med en ikke ekspanderede kugle, kan du godt regne med at den løber af helvede til - bevares, den skal nok dø af det, men det vil ikke være etisk korrekt da man ikke bør udsætte dyrene for unødig lidelse.
Jeg fik årets første hvalp sidste fredag - jeg så den ca 130 meter ude, hvor den oppertunistsk forsøgte at fange en voksen hare - det kunne den selvfølgelig ikke. jeg laage mig ned i et levende hegn og begyndte at muse, og den løb pluselig løbende så stærk at dens hoved fyldte hele min kikkert - så det var jo nærmest umulit at misse. et par minutter før lukketid så jeg desuden en tæve med mindst 3 hvalpe, men de var for langt væk til at jeg mente at det kunnre forsvares.
lørdag var dårligt vejr, så planen var at tage ud søndag aften i stedet - det om jeg aldrig, da jeg fik skåret mit håndled op af en porcelænshåndvask der splintrede - det kostede 1 sene, 3 nerver og en arterie, så nu er hånden i gips indtil 11 august Sad
Svar
#23
Hej Simon,

Tillykke med hvalpen.
Men øhhhhh - hvorfor bruger du en matchkugle til jagt? Hvad ville du have gjort, hvis der var kommet en buk?

Der findes et par mere jagtrelevante kuglevalg i 6,5 [Wink] - og så havde du nok ikke haft behov for det 2. skud.

/bundgaard
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by bundgaard

Hej Simon,

Tillykke med hvalpen.
Men øhhhhh - hvorfor bruger du en matchkugle til jagt? Hvad ville du have gjort, hvis der var kommet en buk?

Der findes et par mere jagtrelevante kuglevalg i 6,5 [Wink] - og så havde du nok ikke haft behov for det 2. skud.

/bundgaard


Det gjorder jeg faktisk fordi at jeg tidligere havde prøvet de forskellige kuglers effekt i 3*6 træblokke og der var scenaren den ekspanderede hurtigst, derfor toede jeg også det ville være sådan på ræv, men sådan var det bare ikke, udgangshullet var på størrelse med 25 øre, bare aflang, men uanset kugle, tror jeg ikke det havde været knald fald med et tapskud.
Hvis der var kommet en buk havde jeg bare listet scenaren ud, resten var nemlig alm blødnæsede(2. skud var også en blødnæset pmc).
For fremtiden kun bruge normale jagtkugler til ræv, det er åbenbart meget forskelligt hvordan macth hulspids kugler opfører sig.
Svar
#25
slet
Svar
#26
@Hans

Det lyder næsten som om, du mener, at matchkugler er mere velegne til jagtbrug end jagtammo?

Klart at de fungerer ved mere eller mindre kirugisk placerede skud under hegn - men der er et stykke herfra og så til almindeligt jagtbrug.

Jf. Simon-ms' første indlæg, hvor han bl.a. skriver, at der er tale om hans første ræv, så er det nok ikke hoved-/halsskud, han har lavet flest af + der er omtalt en vis "rævefeber".

Jeg mener absolut ikke han skal have dårlig samvittighed - ræven er jo leveret - men derfor er der vel stadig en vis ræson i at anbefale en ny rævejæger at bruge en gængs jagtkugle til jagt i stedet for at bruge match.

@Simon-ms - Jeg mener afgjort, din konklusion er rigtig. Og det der med én kugletype i kammeret og en anden i magasinet, holder ikke rigtigt i praksis - altså hvis skud til et givet stk. vildt kræver at der repeteres inden skud. Det er jo ikke altid, bukken er så venlig at give tid til/mulighed for at man kan få repeteret + det lamer fælt på en vindstille morgen[Wink]

K&B med de kommende ræveoplevelser!

/bundgaard
Svar
#27
Så fik jeg en fin hvalp mere[Big Grin]. Søndag morgen, ca 70 meter.
270 win. Kugle sierra gameking 140 grains, hjemmerullet.

Heller en fin lille mad gris, end en stor pissert, Keiler
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#28
slet
Svar
#29
Har gennem den sidste del af bukkejagten flere gange observeret hvalpe ved en kunstgrav på reviret, men enten har det været efter lukketid el. også må jeg indrømme, at jeg blot har nydt deres tumlen udenfor graven. Min plan var dog at gøre noget ved dem, da de befinder sig 300 mtr. i fugleflugt fra vores udsætningsvoliere.
D. 15/7 sad jeg i en lille lysning inde i skoven, og med 5 min. til luk kom en af hvalpene luskende inde imellem pyntegrøntskulturen. Afstanden var 30 mtr., men en skidt vinkel. Lidt musen fik den til at dreje forkroppen rundt, og samtidig fandt jeg et hul mellem stammerne. 1 stk. 50 grs. Hornady SP forlod 22-250'eren og traf hvalpen på bladet og gik ud midtskibs på modsatte side med den ønskede effekt.

Billede har jeg kun på mobilos, så hvorledes jeg får det smidt herind ved jeg ikke rigtigt.

Mvh.
Søren
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by Sandersen

Billede har jeg kun på mobilos, så hvorledes jeg får det smidt herind ved jeg ikke rigtigt.



Således[Big Grin]

[Image: Srens1.jpg]

Tillykke med ræven. [Smile]

mvh
Swift
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Citat:quote:

Originally posted by Sandersen

Billede har jeg kun på mobilos, så hvorledes jeg får det smidt herind ved jeg ikke rigtigt.



Således[Big Grin]

[Image: Srens1.jpg]

Tillykke med ræven. [Smile]

mvh
Swift



Gracias...!![Smile]
Svar
#32
I løbet af ugen havde mine jagtkammerater skudt 2 ræve i forbindelse med bukkejagten i Sverige.
Fredag morgen, (som var væres sidste i Sverige i denne omgang) spottede jeg en ræv i kanten af en granbevoksning, som lå for enden af en græseng. Engen som skrånede kraftigt nedad, havde været brugt til kreaturafgræsning indtil for ganske nylig.
Inden jeg fik pyrschet frem til hvor jeg havde frit skud til ræven, forsvandt den ind i granbevoksningen. Jeg fandt mit kald frem, og prøvede at lyde som en hare i nød. Efter 2 forsøg stod ræven ude på engen, og stirrede i retning mod mig. Afstanden var omkring 120 – 130 meter.
Det var en stor rævehvalp.

[Image: Sverige2009024.jpg]

mvh.
Swift
Svar
#33
Jeg sad her til morgen i et tårn ved rævesåten. Såten har med rette fået sit navn, da der virkelig er mange ræve her[Big Grin]

Skytten havde den anden dag vist en lokal jagtforening rundt på terrænet og havde bla. fortalt, at man på stedet gør meget ud af at holde rævebestanden på et moderat niveau aht. fasanerne. Der var ikke gået længe efter han havde sagt det før en fra jagtforeningen havde spottet 2 ræve i engen ved Rævesåten [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Jeg var ankommet kl. 05.50 o det var lykkes mig at støde en rå med 2 lam som forsvandt smælende.[xx(] klokken 06.33 kom en ræv luskende over den nyhøstede hvedmark med kurs mod Rævesåten. Jeg skød den på 45-50 meters afstand og den forendte i knaldet.

Det var en pæn Tævehvalp.

[Image: Billede077.jpg]
Svar
#34
Hva Poulsen hænger du ikke lidt i bremsen i år, plejer du ikke at være en af de første på rævelisten[Big Grin]
forresten længe siden jeg har set dig er du gået i hi[?]

mvh Johansen
Svar
#35
jo jeg hænger sku lidt i bremsen - men det er ikke på grund af manglende indsats. Miklerne har bare været kloge nok til ikke at vade ud der hvor jeg sidder[Big Grin]

Jeg er såmænd ikke gået i hi men jeg har bare ikke fået skudt ret meget i Hadsund i år[V]

(man kan jo heller ikke se på deres hjemmeside hvornår man kan komme til at skyde [xx(])
Svar
#36
Han kom frem fra Gyvelkrattet ude på strandengen, og satte i luntetrav i retning mod kysten.
Tre pust i hareskriget, fik ham til at snurre rundt med front ind imod mig. Det var kun rævens overkrop der var synlig i det halvhøje græs på engen. For at undgå alt det ævl som et ”Headshot” kan medføre, satte jeg kuglen lidt lavere. [Big Grin]

[Image: 1rv003.jpg]

Det var en ranglet hanræv som stadig havde ”sommertøjet” på!

/Swift
Svar
#37
Slemme slemme politisk ukorrekte og "u"hellige Swift.....

Hvordan kan du dog finde på at forarge folk sådan[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#38
Flot skud
Mvh.

Yeti
Svar
#39
Fantastisk vejr her til morgen. – Hoch standen som jeg sad i var placeret i et levende hegn, således at man havde frit udsyn udover en græsmark hvori der var slået ”spor”, som nu stod med friskspiret kløvergræs.
Det var Kronhjorten det gjaldt, så jeg var bevæbnet med min .264 WM.
Da jeg ankom (ca. ½ time før solopgang) gik der en rudel Hinder og Kalve og essede i kløveren. Omkring solopgang trak de ind i skoven.

Kl. 10 min. over 7, spottede jeg en ræv ca. 250 meter ude i kanten af kløvermarken. Den fulgte skovkanten, og hvis den fortsatte ville den komme frem på den nyslåede kløver ca. 130 meter fra mig.
Den ændrede imidlertid retning idet den drejede vær fra skoven, og ud på marken foran mig. Afstanden var omkring 200 meter, og jeg kunne se den i glimt i høje græs. Hvis det havde været ”Swiften” jeg havde haft med havde den fået en på bladet, men med .264éren ville jeg gerne have den lidt tættere på.

Tre pust i hareskriget fik mikkel til vende om, og styrte ind i retning af mig. Han havde sådan en fart på at jeg ikke nåede at få hold på ham inden at han forsvandt ind i det levende hegn ca. 75 meter til venstre fra mig.
Jeg skruede sigtekikkerten ned på den laveste forstørrelse, og begyndte at ”Muse” med munden. Inden længe var ræven ude på marken igen denne gang kun 50 meter fra mig. Han havde retning hen imod mig, og da han nåede ind på omkring 30 meter fangede jeg ham med trådkorset. Jeg må nok indrømme at det var lidt af et ”Overkill” da jeg sendte ham en 10,1 grams Alaska med 980 m/sek. – men han blev der! [}Smile]

[Image: 10-09006-1.jpg]

mvh.
Swift
Svar
#40
hvorfor fanden skal man også lige arbejde en dag med så godt et vejr! [V]

Så Mikkel på vej til arbejde [xx(] øv øv øv
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)