Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hovedskud til råvildt?
#81
back to basic

det er handler om er at slå dyret ihjel så hurtigt som muligt så dyret ikke lider unødigt.......

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#82
Jeg har netop prøvet at beskrive mine følelser omkring at skyde sådant et skud og har efter moderators mening udtrykt mig lidt for voldsomt(beklager).
Men opsummerende kan jeg sige at jeg synes det er respektløs at skyde et dyr på den måde og at det er for chance betonet. Dette gælder uanset hvor godt man skyder!

Mvh
CE
Svar
#83
slet
Svar
#84
Om det er respektløst eller ej bliver vi ALDRIG enige om og godt for det.

Igen igen igen. Jeg ønsker ikke at dikteres af andre hvordan jeg LOVLIGT nedlægger det vildt jeg jager.
Jeg vælger selv hvornår det er på sin plads og hvornår det ikke er.

Mht den politiske relation kan jeg godt se det, da uvidende/udenforstående ikke synes det er så glansbilledagtigt med et dyr der mangler det halve hovede.

Igen sådan lidt sat på spidsen. Kunne det tænkes, sådan rent hypotetisk, at der var nogen der synes at det er respektløst (måske endda perverteret) at jage udelukkende for trofæets skyld[?][B)] Det er der ret beset ingen i vores verden der har til nøds. Altså at slå ihjel for sjov og kun fokusere på "knogler"....

Eller hva´?

Hvordan forsvarer vi basalt den lyst/hobby, over for "uindviede"??

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#85
slet
Svar
#86
Hånden på hjertet,

hvem i DK, eller verden for den sags skyld, kan præstere en stående træfprocent på 98% alle afgivne skud iberegnet??

Dem der tager på trykjagt?? nej vel....[Wink]

Gudskelov har jeg aldrig offentliggjort nogen "træfprocent"....
har egentlig heller aldrig spekuleret på det.
Når jeg har dummet mig har jeg forhåbentlig/måske lært af det.
Er det ikke noget med at det er ens fejl man lærer af??
OG
Er det ikke noget med at den værste synd er hovmod[Wink]

Hov forresten, nu når vi taler om respekt, kom jeg lige til at tænke på nogle oplevelser fra en tur fornylig........

På den farm jeg besøgte i Namibia, for at afskyde springbukke, gjorde de som mange andre steder hvor europæiske trofæjægere kommer.
De køber indfangne dyr fra andre "produktionsenheder" eller jagtfarme om man vil.
Derefter udsættes disse dyr på "den fri vildtbane", der er indhegnet med et 3m højt hegn.
Her kommer så "vi" med vores dyre våben og fine forventninger til "rigtig" jagt og piller 8 arter ned fra hylden.
Ja, jeg ved godt det er sat lidt på spidsen MEN
Er det respektfuldt???

Og et sidespring.....
PS: Hans, er der stadig strøm på den gamle Mazak???[Big Grin]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#87
Citat:quote:

Originally posted by GT

Hvordan forsvarer vi basalt den lyst/hobby, over for "uindviede"??



Man forklarer blot meget pædagogisk, at hvis man ikke skyder dyrene ville de bare dø....
Svar
#88
Som nævnt andetsteds så har VTF ingen holdninger til lovlig praksis. Det har derimod de enkelte debattører og disse får under forholdsvis frie rammer lov til at komme til udtryk - det er hele idéen med et forum.

Jeg har således også en personlig holdning til hovedskud - den kommer her:

For mig er det først og fremmest vigtigt at minimere risikoen for anskydning, når jeg trykker på aftrækkeren. Det sker gennem en lynhurtig risikovurdering baseret på den viden og erfaring jeg har.

Et hovedskud til råvildt - og lignende arter - er i kraft af målets størrelse og vildtets tendens til at bevæge hovedet, langt mere risikobetonet end et skud mod bladet. Dette er simpel fysik og gælder helt uafhængigt af, hvor god en skytte man er og hvor godt ustyret er skruet sammen. Derfor skyder jeg personligt aldrig mod hovedet på et frisk stykke hjortevildt og fraråder alle at gøre det.

Det er ubetinget korrekt, at visse skytter - i kraft af mange års træning - er i stand til at levere et skud mod et lille mål som hovedet på et stykke råvildt med større sikkerhed end mange mindre rutinerede skytter er i stand til at præstere ved skud mod bladet. At folk skyder på trods af manglende evner er helt generelt en grov tilsidesættelse af hensynet til vildtet - men jeg kan ikke se, at det retfærdiggør, at mere rutinerede skytter løber større personlige risici.

Når jeg vurderer risikoen ved det enkelte skud, har jeg kun mine egne evner som målestok. Jeg stiller mig ikke tilfreds fordi jeg hæver mig en anelse over gennemsnittet. Minimial risiko er minimal risiko og hovedskud til et sundt stykke råvildt passer ikke ind i det mantra.

Hvad praksis er rundt om i verden afspejler i højere grad forskellige syn på vildtets tarv end det afspejler forskelle i evner og teknik. Jeg dør personligt ikke af sult, hvis jeg ikke skyder en buk i år og kan derfor tillade mig den luksus at vægte hensynet til vildtet højt. Det mener jeg at vi alle kan - og bør. Jeg er helt enig i den betragtning, at vi fortsat har lov til at gå på jagt i Danmark fordi det overvældende flertal af befolkningen GIVER os lov. Jeg er også overbevist om at netop de dyrevelfærdsmæssige aspekter af jagten er vores fælles akilleshæl - et emne der bør behandles med højeste grad af omtanke.

Jeg anfægter ikke andre jægeres ret til at nedlægge vildtet i henhold til gældende jagtlovgivning eller deres evner til at skyde eller vurdere egne færdigheder. JEG vil bare ikke skyde mod hovedet på et stykke hjortevildt ud fra de førnævnte tekniske betragtninger og følgeligt vil jeg også fraråde alle andre at gøre det. Jeg finder den uskrevne regel om at fravælge hovedskud til sundt hjortevildt teknisk velfunderet og yderst fornuftig.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#89
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Som nævnt andetsteds så har VTF ingen holdninger til lovlig praksis. Det har derimod de enkelte debattører og disse får under forholdsvis frie rammer lov til at komme til udtryk - det er hele idéen med et forum.

Jeg har således også en personlig holdning til hovedskud - den kommer her:

For mig er det først og fremmest vigtigt at minimere risikoen for anskydning, når jeg trykker på aftrækkeren. Det sker gennem en lynhurtig risikovurdering baseret på den viden og erfaring jeg har.

Et hovedskud til råvildt - og lignende arter - er i kraft af målets størrelse og vildtets tendens til at bevæge hovedet, langt mere risikobetonet end et skud mod bladet. Dette er simpel fysik og gælder helt uafhængigt af, hvor god en skytte man er og hvor godt ustyret er skruet sammen. Derfor skyder jeg personligt aldrig mod hovedet på et frisk stykke hjortevildt og fraråder alle at gøre det.

Det er ubetinget korrekt, at visse skytter - i kraft af mange års træning - er i stand til at levere et skud mod et lille mål som hovedet på et stykke råvildt med større sikkerhed end mange mindre rutinerede skytter er i stand til at præstere ved skud mod bladet. At folk skyder på trods af manglende evner er helt generelt en grov tilsidesættelse af hensynet til vildtet - men jeg kan ikke se, at det retfærdiggør, at mere rutinerede skytter løber større personlige risici.

Når jeg vurderer risikoen ved det enkelte skud, har jeg kun mine egne evner som målestok. Jeg stiller mig ikke tilfreds fordi jeg hæver mig en anelse over gennemsnittet. Minimial risiko er minimal risiko og hovedskud til et sundt stykke råvildt passer ikke ind i det mantra.

Hvad praksis er rundt om i verden afspejler i højere grad forskellige syn på vildtets tarv end det afspejler forskelle i evner og teknik. Jeg dør personligt ikke af sult, hvis jeg ikke skyder en buk i år og kan derfor tillade mig den luksus at vægte hensynet til vildtet højt. Det mener jeg at vi alle kan - og bør. Jeg er helt enig i den betragtning, at vi fortsat har lov til at gå på jagt i Danmark fordi det overvældende flertal af befolkningen GIVER os lov. Jeg er også overbevist om at netop de dyrevelfærdsmæssige aspekter af jagten er vores fælles akilleshæl - et emne der bør behandles med højeste grad af omtanke.

Jeg anfægter ikke andre jægeres ret til at nedlægge vildtet i henhold til gældende jagtlovgivning eller deres evner til at skyde eller vurdere egne færdigheder. JEG vil bare ikke skyde mod hovedet på et stykke hjortevildt ud fra de førnævnte tekniske betragtninger og følgeligt vil jeg også fraråde alle andre at gøre det. Jeg finder den uskrevne regel om at fravælge hovedskud til sundt hjortevildt teknisk velfunderet og yderst fornuftig.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



Fornuftig snak.
Svar
#90
slet
Svar
#91
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Som nævnt andetsteds så har VTF ingen holdninger til lovlig praksis. Det har derimod de enkelte debattører og disse får under forholdsvis frie rammer lov til at komme til udtryk - det er hele idéen med et forum.

Jeg har således også en personlig holdning til hovedskud - den kommer her:

For mig er det først og fremmest vigtigt at minimere risikoen for anskydning, når jeg trykker på aftrækkeren. Det sker gennem en lynhurtig risikovurdering baseret på den viden og erfaring jeg har.

Et hovedskud til råvildt - og lignende arter - er i kraft af målets størrelse og vildtets tendens til at bevæge hovedet, langt mere risikobetonet end et skud mod bladet. Dette er simpel fysik og gælder helt uafhængigt af, hvor god en skytte man er og hvor godt ustyret er skruet sammen. Derfor skyder jeg personligt aldrig mod hovedet på et frisk stykke hjortevildt og fraråder alle at gøre det.

Det er ubetinget korrekt, at visse skytter - i kraft af mange års træning - er i stand til at levere et skud mod et lille mål som hovedet på et stykke råvildt med større sikkerhed end mange mindre rutinerede skytter er i stand til at præstere ved skud mod bladet. At folk skyder på trods af manglende evner er helt generelt en grov tilsidesættelse af hensynet til vildtet - men jeg kan ikke se, at det retfærdiggør, at mere rutinerede skytter løber større personlige risici.

Når jeg vurderer risikoen ved det enkelte skud, har jeg kun mine egne evner som målestok. Jeg stiller mig ikke tilfreds fordi jeg hæver mig en anelse over gennemsnittet. Minimial risiko er minimal risiko og hovedskud til et sundt stykke råvildt passer ikke ind i det mantra.

Hvad praksis er rundt om i verden afspejler i højere grad forskellige syn på vildtets tarv end det afspejler forskelle i evner og teknik. Jeg dør personligt ikke af sult, hvis jeg ikke skyder en buk i år og kan derfor tillade mig den luksus at vægte hensynet til vildtet højt. Det mener jeg at vi alle kan - og bør. Jeg er helt enig i den betragtning, at vi fortsat har lov til at gå på jagt i Danmark fordi det overvældende flertal af befolkningen GIVER os lov. Jeg er også overbevist om at netop de dyrevelfærdsmæssige aspekter af jagten er vores fælles akilleshæl - et emne der bør behandles med højeste grad af omtanke.

Jeg anfægter ikke andre jægeres ret til at nedlægge vildtet i henhold til gældende jagtlovgivning eller deres evner til at skyde eller vurdere egne færdigheder. JEG vil bare ikke skyde mod hovedet på et stykke hjortevildt ud fra de førnævnte tekniske betragtninger og følgeligt vil jeg også fraråde alle andre at gøre det. Jeg finder den uskrevne regel om at fravælge hovedskud til sundt hjortevildt teknisk velfunderet og yderst fornuftig.

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



Fint indlæg!!
Det drejer sig altid om at minimere risici for anskydninger

Schönauer

[Image: flue.gif]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#92
Så hold dog k... og kom vider, NU er sgu slået lang-halm nok på hovde skud eller ej, på 6-7 tråde der kører.

Det jo sjover at hører Frk. klokken læse dagen´s pollental op på P1 end at logge på VTF, efter hånden..

Skotten


Svar
#93
Jammen kare skotten der er da ingen der tvinger dig til at lase det. Du kan da blot springe traaden over, men det er jo maaske der hele fejlen ligger. Alle skal ha' eller andet at sige om sagen istedet for at acceptere at nogen finder det paa sin plads at anvende hovedskud andre ikke.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#94
@ hogmeister. Nej det har du heldig vis noget så ret i, der er da så heldig at der er ander bruger der kan skrive/spøger om ting og sager der er noget mere relevans i Smile.

Så nu vil jeg til kun at skrive grimme ting om GT, er der nogen der har noget fra rygtebørsen ander burdte vide om ham...??? SmileSmile

Skotten


Svar
#95
Jeg har hørt at han snart klynger en ganske bestemt bøssemagerlærling op i en lygtepæl og prygler ham med enden af en våd bundgarnspæl mens han hoppende på éet ben råber "hunde har nøgne ører"[Big Grin]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!member of "Team Headshot", og gider ikke diskutere det mere!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#96
Det lyder festligt!

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#97
Billeder, tak [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
"Headshot practiced"
[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#98
Ja nu må vi jo ikke håbe han bløder for meget for så tør jeg ikke lægge billederne ind[Wink][:o)]

Men han skal nok komme til fornuft når han hænger til skue[Big Grin][Big Grin][^]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", sådan!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#99
HeHe. Har i hørt en tastatur bokser gø, GT har ikke en gang krummer nok til at skift batterier i sin mus ved egen hjælp.

Det vil noget lunde svare til han prøver på at komme smeldet smør op i røven på en hankat,det han lover der

OG SÅ VAR DET FORØVRIGT MIG DER SKULLE SKRIVE GRIMME TING.

Skotten


Svar
Citat:quote:

Originally posted by Lani

..........Studier har påvist at magert svinekød via sin protein sammensætning og kæderne af aminosyre stimulere en højere hypertrofi (muskelvækst)i kroppen ved intens styrketræning end feks. oksekød



Henviser du til de studier Jack Daniels lavede sent i sin karriere?



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)