Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Team Headshot
#21
@Høeg

Kanon fint indlæg , og fedt at der er harmoni omkring de jagtetiske regler.

Som nyjæger har jeg fulgt debatten , som hovedjægerne har startet og håber virkelig ikke det får konsekvenser for vores mulighed for at jage fremover , ellers ved vi jo hvem vi skal takke.[:o)]

Har lidt svært ved at forstå hvad der får folk til at hæve sig over de jagtetiske regler som er udarbejdet af DJ , Vildtforvaltningsrådet og S-N.

Bare et par tanker fra en "ny"jæger[Smile]

LAM
Mvh Lars
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by LAM

@Høeg

Har lidt svært ved at forstå hvad der får folk til at hæve sig over de jagtetiske regler som er udarbejdet af DJ , Vildtforvaltningsrådet og S-N.

LAM



Jeg tror du tager fejl i at der er noget der føler sig hævet over nogen regler der vel i bund og grund bare er en slags vejledning.

Hvad DU gør når du er på jagt er jeg ligeglad med, så længe du overholder loven.

Jeg, personligt føler mig ikke hævet over noget som helst.

Keileren som jeg skød i hovedet, foregik i Croatien. Præriehundene har jeg skudt i Montana. Hvad har det at gøre med nogen, "luftregler" eller vejledende regler der er skrevet i Danmark.

Jeg har kendskab til langt grovere brud på de jagtetiske regler end hovedskud og det har jeg påtalt over for de pågældende.

Mig bekendt er jeg i de jagtkredse jeg kommer i kendt for en meget høj moral. Osse selv de ved at jeg en enkelt gang har skudt et hovedskud.

Skal vi så se at komme videre........

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
"Headshot practiced"
[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#23
Flot Høgh - kan ikke være mere enig - hvad mit tidligere indlæg også gav rammen for.
Det var rart at få en klar tilkendegivelse fra dagligstuen.... det var der behov for.

@Tikka4ever lyt mere til din kammerat - det er ikke et computerspil vi har gang i...

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#24
Citat:quote:

Jeg, personligt føler mig ikke hævet over noget som helst.


Det kan du sku da heller ikke med de korte ben.....[Wink] Nej spøg til side.......
Er rørende enig med kampdværgen!

Citat:quote:

Skal vi så se at komme videre........

Ja tak, hvis det er muligt[B)]

/GT
member of "Team Headshot"Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#25
slet
Svar
#26
Det er så din egen tolkning.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

[quote][i]
Så starter jeg en tråd lydende: Hvor mange gange har du sigtet efter bladet og truffet et andet sted og hvor mange gange er skuddet dømt "forbier" og du ringede ikke efter en schweisshund.

Den tråd får sikkert lige så få indlæg.



Og så får vi en gang mudderkastning ud af det, og som faktisk allerede er godt i gang.

Jeg vil gerne starte med at sige at jeg ikke har nogen problemer med at der er nogen der skyder hovedskud, har en bekendt der jævnligt gør det, men jeg føler ikke jeg er rutineret nok til at jeg tør gøre det

Nej, M@x 2.0, jeg er ikke så gammel i gameet, og er ikke opdraget til at skyde andet end bladskud ( det er så mit problem ) og indtil nu har jeg været "heldig", at riffelskyde 62 stk vildt, vildsvin dåvildt, råvildt, ræve og et par harer, derudover et par fasaner, og intet af ovennævnte er ikke blevet leveret, heldigt eller hvad [?]

Og 2 gange har jeg måtte ringe efter en schweisshund, for i øvrigt Niels Søndergård fra Hede Danmark, og begge gange var dyret også ramt af bladskud og lå forendt kort fra skudstedet

Jeg har endnu aldrig skudt på halve eller kvarte chancer, men har dog tit siddet med fingeren på aftrækkeren i láng tid for til sidst at se dyret gå, stod ikke rigtigt. Men det er jo osse mit problem.

Det er jo kun om aftenen, 2 min før skydetids ophør man har rigtig travlt[B)] for ellers kan man jo bare vente til dyret står rigtigt, eller til en anden dag.

Der er jo ingen der siger at man skal skyde, og ingen af os sulter jo.

Der kan jo også være gået konkurrance i det, at skyde flest dyr, eller man bare skal vise man er en kraftkarl ifht til kammeraterne [B)][B)]

Den sidste kommentar er for egen regning [:I][:I]

"Mig selvglad!!
-Jeg er da ikke halvt så selvglad som du ville være hvis du var i mit sted"

"petoni"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by petoni

Og så får vi en gang mudderkastning ud af det, og som faktisk allerede er godt i gang.
Nu var det vist dig der startede med nedenstående replik[Wink]
Citat:quote:

Originally posted by petoni
[
Ny tråd kunne jo være:

Hvor mange gange er der skudt forbi i forsøget[?]
Men der kommer jo nok ingen replies [B)]



Der kan jo også være gået konkurrance i det, at skyde flest dyr, eller man bare skal vise man er en kraftkarl ifht til kammeraterne [B)][B)]
Og den gjorde det ikke bedre



Skulle vi så ikke lige tage at konstatere/acceptere at vi er forskellige og har forskellige måder at gøre tingene på, Det er fint at vi kan diskutere, ellers var der jo intet eksistensgrundlag for et forum, men det er ikke fint at vi hælder mudder over andre, vi kan være uenige med dem og vi har retten til at give udtryk for det, men det skal gøres på en ordentlig måde,Vi er alle jægere og man er vel ikke en dårligere jæger bare fordi man ikke gør tingene som de fleste andre.
Så er den ged barberet[Wink]og lad os så komme videre


[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Som nævnt andetsteds så har VTF ingen holdninger til lovlig praksis. Det har derimod de enkelte debattører og disse får under forholdsvis frie rammer lov til at komme til udtryk - det er hele idéen med et forum.

Jeg har således også en personlig holdning til hovedskud - den kommer her:

For mig er det først og fremmest vigtigt at minimere risikoen for anskydning, når jeg trykker på aftrækkeren. Det sker gennem en lynhurtig risikovurdering baseret på den viden og erfaring jeg har.

Et hovedskud til råvildt - og lignende arter - er i kraft af målets størrelse og vildtets tendens til at bevæge hovedet, langt mere risikobetonet end et skud mod bladet. Dette er simpel fysik og gælder helt uafhængigt af, hvor god en skytte man er og hvor godt ustyret er skruet sammen. Derfor skyder jeg personligt aldrig mod hovedet på et frisk stykke hjortevildt og fraråder alle at gøre det.

Det er ubetinget korrekt, at visse skytter - i kraft af mange års træning - er i stand til at levere et skud mod et lille mål som hovedet på et stykke råvildt med større sikkerhed end mange mindre rutinerede skytter er i stand til at præstere ved skud mod bladet. At folk skyder på trods af manglende evner er helt generelt en grov tilsidesættelse af hensynet til vildtet - men jeg kan ikke se, at det retfærdiggør, at mere rutinerede skytter løber større personlige risici.

Når jeg vurderer risikoen ved det enkelte skud, har jeg kun mine egne evner som målestok. Jeg stiller mig ikke tilfreds fordi jeg hæver mig en anelse over gennemsnittet. Minimial risiko er minimal risiko og hovedskud til et sundt stykke råvildt passer ikke ind i det mantra.

Hvad praksis er rundt om i verden afspejler i højere grad forskellige syn på vildtets tarv end det afspejler forskelle i evner og teknik. Jeg dør personligt ikke af sult, hvis jeg ikke skyder en buk i år og kan derfor tillade mig den luksus at vægte hensynet til vildtet højt. Det mener jeg at vi alle kan - og bør. Jeg er helt enig i den betragtning, at vi fortsat har lov til at gå på jagt i Danmark fordi det overvældende flertal af befolkningen GIVER os lov. Jeg er også overbevist om at netop de dyrevelfærdsmæssige aspekter af jagten er vores fælles akilleshæl - et emne der bør behandles med højeste grad af omtanke.

Jeg anfægter ikke andre jægeres ret til at nedlægge vildtet i henhold til gældende jagtlovgivning eller deres evner til at skyde eller vurdere egne færdigheder. JEG vil bare ikke skyde mod hovedet på et stykke hjortevildt ud fra de førnævnte tekniske betragtninger og følgeligt vil jeg også fraråde alle andre at gøre det. Jeg finder den uskrevne regel om at fravælge hovedskud til sundt hjortevildt teknisk velfunderet og yderst fornuftig.

Jeg er helt på det rene med, at den bølgende diskussion om hovedskud herinde nok så meget er en diskussion om den enkelte jægers ret til selv at bestemme, hvordan han i den enkelte situation vælger at nedlægge vildtet. Jeg er også klar over, at det i enhver diskussion kan være fremmende for ens egne standpunkter at anvende overdrivelser og provokationer - det gør jeg såmænd ofte selv. I denne diskussion er jeg dog usikker på om medlemmerne af "Team Headshot" har tænkt særligt længe over signalværdien i provokationerne?

Kom jeg ind udefra uden personligt kendskab til de enkelte debattører, ville jeg klart opfatte signaturerne om medlemsskab i "Team Headshot" som drengerøv'et praleri og jeg ville sidde tilbage med den opfattelse, at man var mere interesseret i at fremstå som "en helvedes karl" end man var i at levere sober skydning mod levende vildt. Nu kender jeg de fleste af debattørerne og føler mig ret sikker på, at det egentlig ikke er jeres mission. Måske er det i så fald smartere at vælge en let modificeret udtryksform? [Smile]

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



Det er jo ikke muligt at være uenig i ovenstående. Så for at tage den et par trin ned at konfliktstigen er min signatur hermed ændret.

@ halvauto - enten har du ikke læst trådene eller osse har du overset budskabet. Hverken du eller andre kan diktere mig hvorledes jeg inden for loven driver min hobby.

Fattigdom - det er en sindstilstand

[center][Image: Image1z.jpg?t=1248365703][/center]

Tantum religio potuit suadere malorum
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#30
@Tikka4ever - vi taler ikke om religion....
Det handler om ganske almindelige etiske regler for hvordan vi driver jagt - så vi kan se hinanden i øjnene som jægere.
og ja... jeg hverken kan eller vil diktere dig hvad du skal gøre.
Men rart at se, at du forholder dig til andres udsagn på en positiv måde.
Det var så mit sidste indlæg om etik..

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#31
Mums...den smagte godt, især fordi der var noget at spise, efter min Dalmatiner-lignende 15kg tung grillgris blev skudt lige bag øret på 162m afstand.

......En varm kroatisk aften, kl 20,15, mens jeg sidder i solidt bygget egetræs tårn, og venter på min "drømmebuk" eller "drømmesvin" på en dejlig vildtrig statsrevir i Posavina tæt på Dvor.

Milliarder af myg,solen i gang med søge dækning bag de gamle og stolte egetræer.
Mig bevæbnet med min Tikka i cal.308W, ladet med 165gr Interbond, med V3=825m/s, egensprædning 10mm +/- 2 mm på 100m og med konens velsignelse.

En god kammerat sidder i er tilsvarende tårn ca. 800m længere nede ad sporet, og deler den enestående naturoplevelse med mig.

Sikke stille og skøn aften.....
...men pludseligt brydder en knækket græn stilheden fra stor afstand.
Det kan kun betyde en ting,grissebasser.

Jeg bliver hel varm om hjertet, og indlæder forberedelserne til vores møde.

Inden jeg gik hjemmefra, sagde min elskede "Gå ud min dejlige jæger-mand og skyd mig en grillgris, fordi det er båre dejligt".

Pludseligt kommer 3 søer med over 15 grise ud på sporet, og bland dem er 2 brogede.

Der tænker jeg, de brogede smager som ingen andre ting, de skal hjem til min kone, og tilberedes i vores nabos stenoven.

Derudover tænker jeg....
...jeg er opvokset i familien af kødjægere, og har ikke en eneste trofæ på væggen derhjemme.
Gennem min opvækst som jæger har jeg lært, ikke at skyde det jeg ikke selv vil spise, og behandle levende dyr og kød med respekt.

De gange min far mente, at jeg ikke gjorde det, blev jeg skældt ud, så jeg husker det.

Derfor ved jeg, at det eneste rigtige er at skyde gris i hovedet, hvis det kan lade sig at gøre på en forsvarlig måde.

Og det vidste jeg at det kan, fordi jeg har gjort det massevis af gange. Dynge af gris er blevet aflivet på den meget effektive og "humane" måde igennem tider, nemlig med en sikker og velplaceret skud på hoved/hals.

Jeg tager min afstandsmåler, udmåler afstanden til den største af dalmatinerlignende-grillgris til 162m, kigger på min kliktabel, klikker 5 klik op.
Op med Tikka-en, S&B-en på 16X, paralleksen stillet, skydestilling stabil oppe i den bundsolide tårn.

Korset står stille på grisens øre, og jeg kan se, efter alle mine grundige forberedelser på landets diverse skydebaner, og tusindvis af træningsskud, at risiko-en for at lave noget skidt er minimal.

Efter grundig forberedelse og overvejelse af situationen "lister" jeg kuglen afsted, og grillgrisen forender øjeblikkeligt, med den perfekte....

Head-shot!!

"Sikke en dejlig grillgris", sagde konen da jeg kom hjem, og "sikke en dejlig Head-shot" sagde min kammerat.

"Sikke en dejlig sommerferie" sagde jeg til mig selv.

Dette var beretning om endnu en vellykket Head-shot.
Vi ses på landets skydebaner, med kasserne fulde at ammo, hvor vi forbereder os til den "Perfekte Head-shot"

Knæk og Bræk derude, og Head-shot lenge leve!

P.S. Havde glemt kamera denne aften, men jeg skal nok dokumentere mine HS fra nu af, for så kan jeg også blive medlem en dag.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#32
Fed beretning! Og tillykke med grisen, håber den smagte[^]

Vil det sige du er i DK og har ikke ringet endnu... jeg er skuffet[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", sådan!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#33
Vi ankom til Kirkevej kl 08.45 i morgens, efter 20t i bilen, to børn med opkast og diarre, samt vildeste uvejr, det meste af Tyskland i nat.

Og du er blevet så samvittighedsfuld at du ikke tager tlf. mens du er på arbejde.

Fatter det ikke[?][?].

Jeg kan se, at har haft gang i Headshot-polemikken mens jeg var væk, hi hi.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#34
@Buba

Dejlig beretning og dejlig kone du har!

Mvh

Michael
Svar
#35
Mange tak!

Ang. min dejlige kone....hvad skal man sige, jeg har jo selv valgt hende[8D].

Og der skal siges, det fås næppe ikke bedre.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#36
Du Buba, er hun begyndt at læse med på VTF, din fedterøv[Big Grin][Big Grin]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", sådan!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#37
Det ved man sgu da aldrig.

Der er godt at spare lidt point op, jeg skal nok få brug for dem.

Er lidt bange for nogle af medlemmer, de sladder.

Men på den måde er jeg på den sikre side.

Smart...ik'?

...du sku' prøve det?[Big Grin]

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#38
Tjaaa...

"Head shot"

Selve udtrykket smager lidt for meget af "counterstrike" og andre urealistiske og blodige computer-spil...

Jeg er dog både frivilligt og ufrivilligt medlem af "klubben", idet jeg har nedlagt en flot fasankok med et koncentreret haglskud der resulterede i en fugl på paraden der ikke kunne fragtes hjem i galgen[:I]

Det "frivillige" var en grå-andrik der svømmede ind på ca 5 meters afstand af mig, hvor jeg sad med min salonriffel...[:I] jeg har oplevet hvordan duer kan få ødelagt meget af kødet af en salonkugle gennem kroppen så jeg tillod mig at hovedskyde andrikken. Hvad jeg lige havde glemt var at den jo også skulle hentes ind (dette var FØR loven om obligatorisk jagthund!!!) og så måtte jeg ud og vade[:o)]

Senere har jeg skudt et par ræve i hovedet, både forfra bagfra og fra siden.

Jeg vil nok afholde mig fra hovedskud og halsskud på hjortevildt, da jeg i reglen anvender trægt expanderende kugler (TSX), og i øvrigt ikke ser nogen grund til ikke at skaffe mig selv så stort et træfområde som muligt.

Jeg kan ikke rigtigt afgøre med mig selv om jeg synes at et bladskud på 230 meters afstand er mere usikkert end et hovedskud på 50 m.. vinkel-usikkerheden er stort set den samme, og på grund af projektilets flyvetid ud til de 230 m, kan et stykke råvildt nemt nå at flytte sig så meget at man kan lave en grim anskydning (løbsskud/kølle)
Jeg har selv oplevet et ellers perfekt bladskud på 160 m's afstand forvandle sig til et rigtigt træls vomskud, bare fordi dyret valgte at tage et skridt frem..
Risikoen for pludselige bevægelser i skudøjeblikket er det ganske enkelt ikke muligt at kompensere for, medmindre man bliver helt ekstrem og kun skyder bladskud på 20 - 40 m's afstand.....
og så skulle man måske overveje at droppe riflen som jagtvåben[V]

Med buen er man jo stort set altid i den situation, alene på grund af pilens lave hastighed!

Det er lidt som i trafikken, den eneste grund til at det ikke ender i et totalt ragnarok af smadrede biler er at vi med rette går ud fra at de andre biler i trafikken i 99,9% af tiden opfører sig forudsigeligt et passende stykke frem i tiden.
Når det så går galt, og forudsigelserne/forudsætningerne kollapser så holder der 260 smadrede biler på motorvejen, og der løber et stykke råvildt rundt med overskudte løb eller smadret kæbe.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#39
slet
Svar
#40
@Dravis,

det man kan komme til at tænke på efter at have været de forskellige tråde igennem så virker det som om de fleste mener at har man lavet ganske få hovedskud ud af et stort antal nedlagt vildt så er det ensbetydende met at man ALTID skyder efter hovedet.....
Det er LANGT fra tilfældet.

Jeg gider ikke og har INGEN forpligtigelse for at skulle forsvare de skud jeg afgiver på jagt f.eks her på forumet. Sagt med andre ord jeg tager ansvar for de afgivne skud og er der dårlige skud imellem så tager jeg den fornødne action på det på stedet, hverken mere eller mindre!

2 af mine afgivne hovedskud har været til anskudt vildt der har prøvert at gemme sig men havde glemt at få hovedet i dækning....

I det ene tilfælde var der sku en hellig idiot der blev sur. Denne var skytten der havde anskudt og han mente jeg kunne have ventet til den igen kom fri for så havde trofæet ikke taget skade.
Mage til idiot. Hvilket jeg vist nok kom til at sige til ham i et øjebliks overraskelse over hans udmelding.....
Måske også derfor jeg har et lidt anstrengt forhold til nogle deciderede trofæjægere eller trofæindkøbere om man vil[?].

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", sådan!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)