Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Halv automat plumbering
#21
Citat:quote:

Originally posted by kluden

Lovligt, eller ej, så har jeg altid 3 skrald i baikal'en når jeg er på havet.
Nu kan så i forarges, eller lade være, men faktum er at jeg nedbringer mine anskydninger betragteligt.
Scenarie : En ederfugl kommer trækkende forbi, og jeg skyder forbi i 1. , men anskyder i 2. skud. Fuglen rammer vandet, og dykker omgående. NEJ! - for 3. skud rammer den i hovedet idet den sætter sig på vandet.
Hvis jeg kun har 2 skud i bøssen, får jeg i den tænkte situation måske fuglen med hjem, men måske er jeg ikke dygtig nok til at sejle, fuglen dør et kvarter senere, skyller på land, bliver fundet af en doffer, og ender i en anskydnings statistik....
Jeg ved det er ulovligt, og skriver ikke dette som en opfordring, men blot for at gøre opmærksom på at i tilfældet havjagt på meget skudstærkt vildt er det lovlige langt fra det bedste!!!



Jeg er ikke forarget[8D], jeg er [:0], vi har en lov og den skal altså holdes uanset om vi er enige eller ej[^]
Scenarie 1 : En edderfugl kommer trækkende forbi, og du skyder forbi i 1 skud, skyder forbi i 2. skud, anskyder i 3 skud, fuglen rammer vandet, og dykker omgående, aarggh mangler lige patron nr.4[Wink], resultat en anskudt fugl som driver i land og bliver fundet af en Doffer[xx(]
Scenarie 2 : En edderfugl kommer trækkende forbi, og du skyder forbi i 1 skud og undlader skud nr.2, resultat en IKKE anskudt fugl som IKKE driver i land og bliver fundet af en Doffer[^]
Altså et spørgsmål om ved havjagt at sige at sidste skud er til affangning, uanset hvor mange der er i bøssen[^][Big Grin].
Jeg laver osse gerne en double, men så er der en hund tilstede til at gøre "arbejdet" færdigt hvis det skulle mislykkes, selvfølgelig sker der anskydninger, men det vil der gøre uanset hvor mange skud vi har i bøssen.
Hvis vi engang(mod forventning) får lov til at have 3 skud i bøssen, så vil vi have 4 osv.osv.

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#22
@Kima, tak!

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#23
Klud jeg kunne lidt følge din argumentation, hvis det var: anskydning i første skud, andet skud misser - så bruges 3. skud til at bringe kræet ud af sine lidelser. Den med at skyde 2. skud efter frisk fugl bruger jeg i hvert fald ikke når jeg er alene på vandet.

Reglerne er 2 skud i bøssen - hvorfor ikke bare følge det istedet for at risikere 1 år bag tremmer som reglerne er nu?

Hvis vi så vender tilbage til trådens emne - nemlig hvordan plombering foretages, så syntes jeg det er helt godnat at man snakker permanent indgreb i våbnet - både på rifler og haglsprøjter. Det skal da være muligt at rense våbnet ordentligt og at tage det med til lande hvor der er andre regler (højere kapacitet).

Jeg syntes meget jagt/våbenlovgivning på forkant dømmer jægeren ude af stand til at overholde regler - svarende til at plombere alle biler til 130 km/t. I Sverige har man en 5-skuds begrænsning på rifler i hvert fald og der er det nok at magasinet er begrænset til 5 skud. Det skal ikke nittes fast. Bliver man så tages i at bryde reglerne - så skal hammeren selvfølgelig også falde hårdt.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#24
@"kluden"

Loven SKAL overholdes! overtræder man lovens bestemmelser er man hjemfalden til straf... slut.. undskyldninger og bortforklaringer kan være ligemeget når betjenten står der og checkker dit våben.

Man kan så forsøge at påberåbe sig "civil ulydighed" overfor en lovgivning man finder helt tåbelig, men i dette tilfælde holder det nok ikke meget vand[:I]

Jeg var for en del år siden på en jagt hvor den lokale landbetjent kørte forbi, og lige kiggede ind ved frokosten[8D][:I]

der var 2 personer på jagt den dag med halvautoer, den ene var en meget gammel og ramponeret A5 "prambøsse" hvor "plomberingen" bestod af et stykke rundstok. Den bøsse kunne man lade med 2 skud i magasinet.. INGEN kommentar fra landbetjenten[Wink] Den anden halvauto var en italiener i cal. 20, den kunne kun tage 1 patron i magasinet = lovlig[?] Heller ingen kommentar fra betjenten.
Han var flink og grundig, en enkelt uden jagttegn og kørekort fik en "opsang" og besked på at troppe op med de "glemte sager" hos landbetjenten dagen efter.

Den præcise formulering er "Maksimalt kan lades med 2 patroner" = 1 i kammeret + 1 i magasinet.

Der står intet i LOVEN der præciserer hvor "permanent" blokeringen af magasinet skal være. Det forefindes vistnok i et cirkulære eller en vejledning til politikredsene. Jeg mener helt bestemt at kunne huske noget med at blokeringen for haglbøsser blot skulle være af en sådan art at våbnet skal adskilles for at fjerne blokeringen.

Enhver kan vel se det tåbelige i at lave en permanent blokering der betyder at våbnet ikke kan renses eller repareres ved udskiftning af dele.

Flere politikredse har valgt at tolke cirkulærerne fra JM meget stramt, nemlig at der skal nittes eller svejses for at ordningen kan siges at være permanent, men det har mest gået på halvauto rifler,
og har handlet om magasinets fastgørelse og blokering.

Der findes lovgivning der nok ved en retslig prøvning vil kunne gøre sælgeren af et våben ansvarlig, det er nemlig ikke tilladt at forhandle og sælge genstande der ikke overholder dansk lovgivning.

Hvis det ikke er muligt lovligt at besidde og anvende haglvåben der kan lades med mere end 2 skud, så må man heller ikke sælge dem!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#25
Citat:quote:

Der står intet i LOVEN der præciserer hvor "permanent" blokeringen af magasinet skal være. Det forefindes vistnok i et cirkulære eller en vejledning til politikredsene. Jeg mener helt bestemt at kunne huske noget med at blokeringen for haglbøsser blot skulle være af en sådan art at våbnet skal adskilles for at fjerne blokeringen.


Den har jeg hørt flere steder også - men den er dog ikke særlig "permanent".

Den populæreste og mest korrekte tolkning er dog, at for at være en "permanent" anordning til begrænsning af patronkapacitet - så skal plomben fastmonteres i våbnet på en sådan måde, at våbnet ikke bare kan skilles ad og plomben rystes ud.
Våbnet må heller ikke bare kunne skilles ad og plomben fjernes med almindeligt håndværktøj (såsom låsering-tang og lignende).

For at være "permanent", skal der altså anvendes spåntagende værktøj for at fjerne plomberingen - så man skal simpelthen have fat i elektrisk værktøj såsom eks. Dremel, boremaskine, vinkelsliber eller andet og fysisk fjerne noget materiale - for at frigøre plomberingen.

Jeg har selv gået på jagt med haglgevær hvor plomben bestod af en blomsterpind. Af med magasinhætten og ryste pinden ud... denne kan vel betragtes som permanent, indtil man bliver pilfingret og skiller våbnet ad.

Har også gået på jagt med våben hvor man skulle fjerne en låsering/C-ring med specialværktøj (låsering-tang) for at komme til plomben. Et andet våben, der skulle man have en lille speciallavet nøgle til at fjerne plomben, da denne var skruet ind i proppen der skubber patronen ud af magasinet. Ethvert forsøg med fingrene gjorde at proppen bare snurrede rundt.
Her skulle man altså bruge håndværktøj.

Jeg har også gået på jagt med uplomberede våben. Set fra mit synspunkt er det ligemeget i jagtmæssig øjemed, idet jeg i danmark ALDRIG NOGENSINDE har stoppet mere end 2 patroner i geværet.! Det kan godt ske at våbnet har haft potentialet, men jeg har ALDRIG udnyttet det.!
Og jeg ved godt den ikke holder i retten, simpelthen fordi våbnet KUNNE indeholde mere - at den ikke gjorde det, det er i lovens forstand ligemeget.
Men sådan er jeg skruet sammen - jagtloven siger 2 skud, og dermed agerer jeg derefter.! Så jeg har personligt set på det fra en lidt anden vinkel - men vildtet ville aldrig kende forskel på mig og naboskytten med sin dobbeltløbede. 2 skud ladet i bøssen - nix mere.! Aldrig nogensinde.!

Men jeg boede i en politikreds, hvor både blomsterpinden og den "permanente" løsning var accepteret.

At jeg så var på god fod med mange af politifolkene, så jeg sikkert kunne snakke mig ud af den uplomberede.. det er så en anden sag.
Heck, har gået på jagt med en del stykker af dem - og de kender min holdning.

Personligt mener jeg desuden, at man behøver ikke gøre det "mere permanent" end politikredsen kræver det.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#26
Citat:quote:

quote:
Originally posted by Great Dane

Find lige den bekendtgørelse der siger at du ikke må besidde dem. De bekendtgørelser jeg har tygget mig igennem, omhandler udelukkende om brug til jagt og regulering.

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil

hej.

hvad med våben loven!!

§2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
---

§ 10. Med bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende omstændigheder fængsel indtil 2 år straffes den, der overtræder §§ 1-2 a, 2 c, 2 d og § 5, stk. 1, § 6, stk. 1, § 7, § 7 b, stk. 1, og § 7 c, stk. 1. På samme måde straffes den, der forsætligt eller ved grov uagtsomhed overtræder § 7 a, stk. 2.

vh.dan


Hvis du lige havde taget § 2a stk. 2 med Dan, var resultatet blevet rigtigt:

Citat:quote:

Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.


Heraf fremgår det så, at du må erhverve og besidde en 10 skuds halvautomat hvis du vil. Men du må ikke tage den med på jagt. jeg er lidt i tvivl om, om du må bruge den på skydebanen. Der står du må besidde den til eget brug, men der står ikke du må anvende den, sådan som der står i stk. 1. så det kommer an på hvad der menes med "eget brug". Da der er tale om et skydevåben må man formode at eget brug omfatter skydning, så jeg ville ikke tøve med at tage min 5 skuds Beretta med på skydebanen hvis banekommandøren ellers tillader det.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#27
Klud, fuldstændig vanvittig og uacceptabel opførsel. Du burde direkte meldes.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#28
+1 på Lassescouts tillæg omkring stk.2.

Jeg har en "racegun" stående i skabet med 10+1 kapacitet, der bare venter på et IPSC shotgun stævne. Den kommer selvfølgelig ikke med på jagt.

Mht. plombering bruger jeg en metalstang der er svejst fast i magasinproppen. Der skal bruges værktøj for at fjerne den, men man kunne jo hvis man ville omgå loven have en ekstra prop med. Jeg er lidt imod hele "permanent" plombering tankegangen. Jeg syntes at det får folk til at tænke i huller i loven istedet for at have en etisk regel om at man bare kun havde 2 bønner i geværet når man er på jagt.

Hvis man behandler folk som børn, så opfører de sig ofte sådan, men hvis man behandler dem som ansvarlige voksne, så vil de fleste også leve op til det. Så må man jo bare slå hårdt ned på dem som ikke efterlever det - også indenfor egne rækker.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#29
Jeg er med kluden[Big Grin] Det er altid godt og være helgarderet.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#30
Hvis du lige havde taget § 2a stk. 2 med Dan, var resultatet blevet rigtigt:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
--------------------------------------------------------------------------------

Heraf fremgår det så, at du må erhverve og besidde en 10 skuds halvautomat hvis du vil. Men du må ikke tage den med på jagt. jeg er lidt i tvivl om, om du må bruge den på skydebanen. Der står du må besidde den til eget brug, men der står ikke du må anvende den, sådan som der står i stk. 1. så det kommer an på hvad der menes med "eget brug". Da der er tale om et skydevåben må man formode at eget brug omfatter skydning, så jeg ville ikke tøve med at tage min 5 skuds Beretta med på skydebanen hvis banekommandøren ellers tillader det.

halløj Lasse
jeg kan godt se dit point.
vores lokale lerduebane fik jægerforbundets advokat til at tjekke det i 07.
han var ikke i tvivl om at besiddelse af flerskuds var ulovligt.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#31
Tjaae, det var da ikke så godt [Big Grin]

Jeg fik ellers importtilladelse til min i 2008, og har efterfølgende registreret den og fået den i våbenpas uden problemer. Og det er ellers i en politikreds der ikke " giver ved dørene" [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Det er en jeg har arvet, så jeg har næsten ikke skudt med den. Jeg overvejer om jeg kan skaffe en riflet pibe til den, så kan den måske finde anvendelse som svineriffel til drivjagt i udlandet. Der er dog lige det med at få "tid" til alle de projekter man går og drømmer op. Så foreløbig står den bare og fylder i skabet, og det gør den efter min bedste overbevisning fuldt lovligt.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Citat:quote:

Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.


Heraf fremgår det så, at du må erhverve og besidde en 10 skuds halvautomat hvis du vil. Men du må ikke tage den med på jagt. jeg er lidt i tvivl om, om du må bruge den på skydebanen. Der står du må besidde den til eget brug, men der står ikke du må anvende den, sådan som der står i stk. 1. så det kommer an på hvad der menes med "eget brug". Da der er tale om et skydevåben må man formode at eget brug omfatter skydning, så jeg ville ikke tøve med at tage min 5 skuds Beretta med på skydebanen hvis banekommandøren ellers tillader det.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.



Hvilket også er årsagen til at jeg tidligere har skrevet, at det var skydebanens regler der fastsætter grænsen.

Sports/flugtskydning er IKKE jagt - og dermed gælder jagtlovgivningen i princippet ikke.!
Sports/Flugtskydning hører under våbenlovgivningen, men klubben kan naturligvis altid vælge selv at lave en "lov" for klubben - DOG kan de under ingen omstændigheder UDVIDE våbenlovgivningen, kun indskrænke mulighederne.

En flugtskydningsklub kan meget vel sige - at klubreglerne skal følge det jagtrelevante.! Og dermed er 2 skud max.
Dermed vælger klubben at begrænse medlemmerne til jagtlovgivningen, dét er klubbens valg - ingen andens.

Flugtskydningsklubben kan også sige, at patronkapacitet er fri.!
Dermed vælger klubben at lade våbenlovgivningen sætte rammerne.
Skytterne skal så opfylde våbenlovgivningen for at kunne bruge våben med 2+ skud, ganske som i nævnte paragraf.!

Simpelt.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#33
Vil det sige at på en skydebane som har instruktører til rådighed, kan det være tilladt at bruge evt. en ti skuds halvautomat. Altså fordi de ikke rigtigt hører ind under jagtlovgivningen men våbenlovgivningen. Eller er det bare mig der ikke har forstået det rigtigt[?]

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#34
Du har meget rigtigt fat i det West. Der behøver sådan set ikke engang at være instruktører, du kan godt bare komme med halvautoen og begynde at skyde lerduer.

Men enhver godkendt skydebane skal "bestyres" af en banekommandør når der skydes, det er et vilkår for godkendelsen. Banekommandøren er ansvarlig for, at betingelserne i godkendelsen overholdes, herunder især sikkerheden. En del skydebaner har egne regler om, at der f.eks ikke må skydes med påsat rem på geværet, og på nogle baner må man ikke bruge halvautomater med mere end to patroner. Det bestemmer ejerne af banen. Og det må man selvfølgelig rette sig efter.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#35
Ja, jeg vidste jo godt at mit indlæg ville bringe mig i oprørte vande, og jeg kan forstå at jeg har trådt et par stykker over tæerne.
Jeg har meget sjældent brugt 3. skud til en fugl i luften, men ofte haft god nytte af det, hvis en dykker kommer så hurtigt op igen at der ikke er tid til at genlade. De af jer der driver havjagt, ved hvor hurtigt det går når en anskudt fugl henter luft! Min dag er så godt som ødelagt hvis jeg anskyder en fugl jeg efterfølgende ikke får aflivet. Jeg har ofte sejlet i op til en time på en dykker...
Dette blot for at belyse, at jeg ikke er den skydegale amoralske drabsmaskine i gør mig til!
Jeg er lovbryder, men jeg har ikke ondt i maven af skam når jeg sejler hjem! - og hvis du vil melde mig, claus petersen, så har du vel allerede gjort det.
@ hans. Jeg skyder på mellem 10 og 25 meter på havet, så jeg er ikke for langt fra. Jeg skyder ikke på dårlige chancer, for som jeg skriver ovenfor, så er min dag ødelagt, hvis jeg får lavet noget lort! Træn mere, skriver du, og det gælder vel for alle.... - personligt knækker jeg ca. 1000 duer om året på bane. 2000 ville nok være bedre, 3000 bedre end det.....
Hvis nogle stadig skulle sidde med den opfattelse, at jeg er en drabsforstyrret havpsykopat med trang til fuldautomatiske våben, vil jeg gerne invitere til en tur på havet i min baracuda, just to set things straight! I er velkomne!

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#36
Klud, jeg mener godt nok du er langt ude, også længere end jeg havde regnet med efter dit første indlæg, men jeg stopper her, mener du er totalt uden for pædagogisk rækkevidde.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#37
Mon ikke vi skulle finde noget andet og sludre om. Vi har jo forskellige meninger alle sammen. Men fordi man har tre skud i kanonen er vel ikke vaerer end at koere 100 paa en landevej. Mon ikke selv lovlydige CP har proevet det. Alle mennesker bukker vel loven lidt en gang imellem. Nu bor jeg ude paa landet, der har vi lidt nogen andre regler mener vi selv.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#38
ja de få gange jeg har været af sted
har jeg haft 2 stk haglbøsser med
så er det jo bare og lave en chicago re-load[Big Grin][Big Grin][Wink]
og det er lovligt

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#39
@Kluden.
Du bryder loven og behøver ikke forsvare dig. Det har samfundet folk til.
Du bør på ingen måde forsøge at retfærdiggøre dig over for forummets brugere. I stedet bør du erkende at du bevæger dig på eller over kanten af loven. Det vil forummet ikke lægge plads til. Vær sød at respektere dette.

@ Claus Petersen
Din retorik trænger til en opstramning. Først mener du at Kluden bør meldes. Trusler mod andre brugere accepteres ikke. Så fyrer du en slutsalve, indeholdende nyt benzin på bålet.
Det ligner en bevidst tankegang bag ordvalget.
Vær sød at respektere at Kluden har en anden mening end dig og tænk på at det bliver Kluden der skal forklare sig over for en eventuel kontrolmyndighed, han måtte rende på. Ikke dig.

Kommer der mere af den slags, vil det blive modereret omgående.

mvh Moderatorteamet
Svar
#40
slettet
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)