Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
aflivning af bastarder
#21
Det tror jeg i sidste ende Venstre skal være glade for. Tænk engang at skulle have forsvaret det den dag hvor en mor inviterer EB med når datterens bedårende hundehvalpe skulle aflives...
Mvh.

Yeti
Svar
#22
Nogle af de sødeste hunde jeg har haft i dyreklinikken har været rottweilere og Am. Bull dog.- og med de sødeste ejere også for den sags skyld.

Jeg kan godt se, at noget må gøres mod de ejere som aldrig burde have haft hund, men jeg venter sådan set også på, at et lyst hovede kommer på en bedre ide end der har været fremført i pressen indtil nu.

Jeg har ikke nogen gode forslag, men jeg synes det ligner en farbar vej, at mennesker med en voldsdom eller lignende kan fradømmes retten til at have hund.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

.............Jeg har ikke nogen gode forslag, men jeg synes det ligner en farbar vej, at mennesker med en voldsdom eller lignende kan fradømmes retten til at have hund...............



Øh, det er så en ændring af strafferammen for vold, det har vel næppe noget med hundeproblematikken at gøre. Hvis man vil det, skal det implicit ligge i enhver voldsdom, det syntes jeg dog er lidt betænkeligt f.eks. sammenlignet med retten til at ha' våben; en voldsdom udløser ikke automatisk frakendelse af retten til at eje våben.
Hvad så når voldsdommen er afsonet?



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#24
slettet
Svar
#25
Ja gad vide hvad holdning der opstår omkring ruhårede hønsehunde i fremtiden.

Sidste lørdag var der en af ovennævnte race der åd Esbjergs borgmesters gravhund. (Borgmesteren er venstremand)
mvh
Svar
#26
Når vi stiller os op og hyler med i koret ligesom resten af danmark, så opfører vi os ikke anderledes end dem vi ikke forstår vil have strammet våbenloven.

Vi snakker om at hunde blot skulle skydes, aflives og what ever, men det er ikke hundene som er problemet. Jeg er opvokset med flere Rotweilere, har selv haft dobbermann og har nu schaefer. Rottweileren klassificeres som muskelhund, og er derfor per definition farligere end min schaefer, men faktum er at det forholder sig omvendt - af den simple grund at min schaefer har fået en anden slags træning og oplever en del andre ting end fx. rottweileren gjorde.

Muskelhund eller ej, opdræt eller ej, så indeholder de stadig den samme "opbygning" rent instinktmæssigt. JA de såkaldte muskelhunde kan læres at være nogle sataner, men det kan alle andre hunde også.
Som eksempel kan nævnes at man snakker om at muskelhunde "låser" i kæberne når de bider, men det er noget pjat. De holder fast ja, men det gør fx. en schaefer også. Hvor de såkaldte muskelhunde så adskiller sig, er i deres evne til at ignorere smerte. Men selv denne evne har andre hunde altså også - fx. jagthunde eller tjenestehunde kan pådrage sig skader under deres job, men de fortsætter uanfægtet fordi de har "slået" smertefølereren fra fordi deres drifter har taget over.

[Image: Takleberry-1.jpg].

[Image: ajbutton.gif]
Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#27
@Hans, der er jeg så ikke enig med dig. Vi har et vennepar, der har en muskelhund. Denne hund har overhovdet ingen problemer med at vores hund "bestemmer", når de er herhjemme. Flere gange har jeg været nød til at skælde vores hund (labrador) ud, fordi den er for kåd / legesyg. Deres hund trækker sig, og det har vores hund til tider svært ved pga. kådhed. Skal muskelhunden eller labradoren så forbydes?

@Takleberry, helt enig!

Men jeg håber også vi er enige om, at en hund, der har vist aggresiv adfærd (angrebet eller bidt uprovokeret) skal aflives (uanset race).

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#28
Klart !!! Til en hver tid.....

[Image: Takleberry-1.jpg].

[Image: ajbutton.gif]
Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#29
Kender ikkr særligt til muskelhunde - har en ung kollega som har en Amstaff og en baby på et år - de sover efter sigende i arm[Smile] Altså barnet og hunden.

Jeg tror, det overvejende er ejerne der problemet - men dem må man jo ikke aflive.

For nogle dage siden ramte jeg kantstenen ved min købmand - formål 20 prince og en six-pack. Der stod 4 knægte - ''dope-types'' og hang !

Før de gik indtil købmanden, anbragte de en iøvrigt køn hund (men der var stadig dømt muskel) på forsædet af deres bil.

Jeg kommer ud før dem, og da jeg passerer deres bil dømmes der total dødsstraf: kræet gø'er totalt ubesindigt - dødsstraf - dødsstraf - indtil jeg får mit syn rettet mod uhyret: den havde set sin ejer gennem butiksruden - og søgte kontakt.

Så vi er igen derhenne hvor journalisterne styrer - er de hunde så farlige som det bliver pustet op til - er det igen agurketider.

Min labrador har bidt hul i 3 andre hunde i sit snart 9 år lange liv. Ejerne af de andre hunde har ikke krævet dødsstraf, og har iøvrigt holdt styr på deres kræ efterfølgende når der skulle apporteres - og bassen lå ved siden af ''sit vildt''

Det her ender forhåbentligt som fokus på AIDS - svineinfluenza - og hvad man ellers har brugt papir på; dog må man håbe man får styr på de ejere der kan ødelægge de fleste hunderacer.
mvh
Svar
#30
slettet
Svar
#31
Det er rigtigt Hans, men så skal alle hunde over rottestørrelsen jo forbydes. Selv en godmodig labbe, kan jo have en dårlig dag.

Der findes vel ikke én race, der ikke har haft et individ med aggresiv adfærd?

Jeg mener ikke en bestemt gruppe mennesker, skal sætte dagsordnen for alle andre, fordi de ikke er deres opgave voksen. Så må vi indføre "hundepas", dette vil også hjælpe på begge typer du lister op.

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#32
Nogle hunde er avlet efter aggresiv adfærd overfor andre hunde fordi de skulle/skal bruges til hundekamp. Det kan man ikke pille ud af dem i løbet af et par generationer eller 5. En golden retriever der i årevis er avlet efter udseende i stedet for jagt, vil stadig hente en pind når du kaster den.
I mit arbejde (dyrlæge) ser jeg en klar overrepræsntation af muskelhunderracer i den forkerte ende af hundebid. Det skyldes formentlig, til dels, at de har så kraftigt et bid at der går så meget hul at de andre hunde skal til dyrlægen. Jeg mener dog også at deres gener har noget at sige.
Om det gør dem farligere for mennesker er svært at sige. Ja fordi skaderne er større og angrebene voldsommere. Nej fordi deres indbyggede aggresivitet grundlæggende er rettet mod andre hunde.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#33
Nu er der jo forskel på hundebid og en total nedsmeltning af kæbemuskulaturen på en hund. Ja et hundebid kan gøre endog meget ondt, men ofte så er det netop et bid fra en hund som er blevet overrasket, forskrækket eller føler sig truet. I modsætning til hunderacer som er fremavlet som et angrebsvåben. At bide sig fast i byttet, hvorefter kæberne låser. Netop træningen hvor de hænger i en gren eller et reb øger (psykosen) deres angrebslyst.
Svar
#34
@ Hans: Du tager fuldstændig fejl.

Den manglende stopklods er ikke et resultat af hundens race eller gener, men af dens opdragelse ( eller mangel på samme). Det er en gammel myte du fyrer af, og den bliver ikke mere rigtig af at blive gentaget, uanset hvor skingert det bliver råbt. Der findes mig bekendt ikke en eneste videnskabelig undersøgelse eller artikel der bekræfter myten. Jeg vil ikke afvise at visse avlslinier kan være udvalgt efter agressivitet, som så bliver kendetegnende for den avlslinie. Det var vist et problem indenforfor ruhåret hønsehund for nogle år siden, men siden har man avlet sig tilbage til en mere familievenlig brugshund. Det er bare ikke noget der kan generaliseres op til at omfatte en hel race, der vil jo altid være avlere som går en anden vej.

jeg læste, men har godtnok ikke selv krydschecket det, at man i Tyskland har forbudt 42 hunderacer, uden at det har hjulpet det mindste.

Sålænge man tror man kan løse et tillært adfærdsproblem ved at udrydde visse gener, vil man altid gå galt i byen.

En anden ting er, at visse racer ofte ejes af mennesker der aldrig skulle have haft en hund, og disse racer får så et dårligt ry.

Men det er stadige ejeren og ikke hunden der er problemet. Derfor tror jeg, at det er en mere farbar vej, at kigge de hundeejere ud der bruger hunden som et våben, og forbyde dem at have hund. Men hvordan det lige skal strikkes sammen juridisk har jeg kun vage forestillinger om.

Diskussionen minder på mange måder om den jeg havde til bevidstløshed om de grønlandske slædehunde. De har også ry for at være agressive, nærmest livsfarlige af natur, men det er en gammel løgn er det. De grønlandske slædehunde er meget sociale og omgængelige, men det er klart, at hvis en hund har stået lænket uden foder eller vand i flere dage, så er den så vild af sult og tørst, at den dræber og æder alt hvad der kommer indenfor rækkevidde, selv halvstore børn. Det gør ikke racen agressiv, men siger mere om de vilkår hunden er blevet budt.

Hvis man fokuserer på at forbyde visse hunderacer, kan voldsmænd jo bare anskaffe sig en schæfer og tæve og pine den til ustyrlighed. Hvad vil man gøre ved det ? der findes ca. ligeså mange Schæfere som alle andre racer tilsammen, så man kan ikke lige forbyde Schæfere.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#35
Er der ikke en som kan sende den tråd til Lars Løkke, nu kan det snart ikke sige mere tydligt.

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#36
LasseScout: Sømmet ramt lige på hovedet.

Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Nu er der jo forskel på hundebid og en total nedsmeltning af kæbemuskulaturen på en hund. Ja et hundebid kan gøre endog meget ondt, men ofte så er det netop et bid fra en hund som er blevet overrasket, forskrækket eller føler sig truet. I modsætning til hunderacer som er fremavlet som et angrebsvåben. At bide sig fast i byttet, hvorefter kæberne låser. Netop træningen hvor de hænger i en gren eller et reb øger (psykosen) deres angrebslyst.



Normale (psykisk sunde) hunde har ikke hverken psykose eller andet når de bider. Der er goft sagt 3 situationer hvor en hund bider.
1: I byttedrift (populært sagt når de er "på jagt")
2: I forsvarsdrift (populært sagt når hunden er "trængt op i en krog"
3: Rangorden (Når 2 hunde som er næsten lige "stærke" eller med samme "rang" mødes kan det komme til slagsmål m. bid for at afgøre deres indbyrdes rang)

Når man ser de (ubehagelige) billeder, hvor en såkaldt muskelhund rusker en eller anden hund, men stadig holder fast mens ejeren slår, sparker og råber af den, så er det altså blot et resultat af instinkt og træning. Instinktet byder hunden at bide (fx. pga. rangorden) men fastholdelsen og det manglende slip kommer af træning.

Rigtig mange problemer med hundeslagsmål kunne undgåes hvis folk bare lærte at læse "hundesprog". Hvor tit ser man ikke Fru. Hansen komme slæbende med lille Fifi som møder en anden hund. Fru.Hansen udbryder "Se en sød hund Fifi, skal du ikke lege lidt med den" på trods af at begge hunde med al ønskelig tydelighed viser, at kommer de sammen så ender det i slagsmål. Er den anden hund så tilfældigvis en "muskelhund" og lille Fifi får røvfuld, så er det muskelhundens skyld, mens det reelt er Fru.Hansen som har båret sig fuldstændig tåbeligt ad ved at lade hundene mødes.

[Image: Takleberry-1.jpg].

[Image: ajbutton.gif]
Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#37
Hvad er definitionen på en kamphund[?], er det stambog,kamplyst,smertetærskel,kropsvægt/muskelmasse eller noget helt andet[?]

Jeg har 2 hunde, nr.1 : stambogsført, vægt 34kg, "verdens" rareste hund indtil vi kommer på jagt, går gennem alt uanset hvor koldt det er, ligegyldigt hvor ondt det gør og ligemeget hvor meget han bløder giver han ikke så meget som et klynk.
Han tager gerne anskudt vildt,osse råvildt, altså er han i stand til at dræbe.
Nr.2 : ingen stambog(ægte JR), vægt 6,5kg, rar og glad, men dominerende og finder sig ikke i ret meget, temmelig stærk i forhold til sin størrelse, slipper ikke godvilligt sit "bytte", lynhurtig og tager gerne fugle i haven (medmindre vi opdager at han forsøger).
Ifølge forslaget bør den lille aflives, alene pga. manglende stambog, sjovt nok synes de fleste at han er "nuser" og de er mere utrygge ved den store som, ifølge forslaget, er "lovlig".

Hvad er definitionen på en "forkert" ejer[?], tatoveringer/fremtoning/job/omgangskreds, eller noget helt andet[?]
Jeg er en forholdsvis almindelig familiefar med skur, Skoda og skildpadde[Wink], men samtidig er jeg karseklippet og oh ve og skræk, tatoveret op af begge arme, når jeg en sommerdag går tur med hundene oplever jeg at folk holder afstand, på en vinterdag hvor jeg går med hat og lange ærmer vil folk godt snakke med mig og hundene.
Nu har jeg ikke hunde som potensforlængere, men fordi jeg er jæger, det jeg vil frem til er, hvordan skal en evt. lov opretholdes[?]
Jeg mener ikke at man kan bruge stambog eller folks fremtoning til nogetsomhelst.
Jeg mener at hvis hunden har bidt eller ejeren har brugt hunden som trussel,eller vanrøgtet den, så skal den aflives/fjernes, dog er den med truslen lidt svær, enhver kan jo påstå sig truet.

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#38
Jeg deltog på et hvalpekursus i DCH for en del år siden. Baggrunden var at min ex's forældre havde en schaefer og deres yngste datter der havde forsøgt at gå kurset ikke kunne få det til at fungere. Begge mine daværende svigerforældre havde en videoforretning og kunne derfor ikke selv gå på kurset, selvom de gerne ville (de havde tidligere begge været en del af hjemmeværnets hundefolk med andre hunde). Jeg overtog derfor hunden på kurset - og vandt i øvrigt den afsluttende prøve Smile

Nå, men det jeg egentligt vil fortælle omkring dette kursus var lidt om de hunde der deltog. Dels var der en odderhund som væltede om på siden med strakte ben når der blev sagt "Dæk" dels var der en langhåret belgisk hyrdehund der ikke ville gø, men hylede, så var der en del andre hunde og så 3 newfoundlændere fra samme kuld. Disse newfoundlændere er nogle store lodne og hyggelige hunde som jeg altid har synes er lidt spøjse.

Den første dag jeg var med på kurset kom tøsen - det hed den hud jeg trænede - for tæt på en af dem og den lodne bold forvandlede sig pludseligt til et frådende monster. Der skete ikke noget ud over at både tøsen og jeg blev godt forskrækkede. Ejeren undskyldte, og sagde at hans hund ikke var så god sammen med andre hunde og at han håbede på kurset kunne være med til at ændre dette. Et par gange senere dukkede han dog ikke på og vi fik at vide at hunden var blevet aflivet, da den havde bidt et barn :-(

Et par gange senere manglede der så endnu en af newfoundlænderene og vi fik samme besked - hunden var aflivet fordi den havde bidt et barn. Og et par gange senere kom så ejeren af den sidste newfoundlændere og fortalte at også hans hund var blevet aflivet. Det havde været en meget svær beslutning, for hans hund havde ikke bidt nogen, og opførte sig eksemplarisk, men endnu en hund fra kuldet havde bidt et barn og kennelen havde derfor bedt ejerne af de sidste hvalpe fra det kuld om at få deres hunde aflivet, da de ikke var trygge ved det kuld. Ejeren havde med små børn hjemme ikke turdet gøre andet - you never knows... Jeg følte virkeligt med den stakkels ejer og havde samtidigt respekt for hans valg, jeg nok var nok nået til samme resultat havde jeg stået i hans situation.

Det var første gang at jeg løb ind i aggressivitet hos hunde som blev sat i forbindelse med avl på en måde som jeg kunne forstå og ikke blot som en undskyldning for manglende opdragelse/viden. Jeg kan også i dag få gåsehud når jeg tænker tilbage på den forvandling der skete med den lodne hyggelige hund. Pludseligt var jeg ikke i tvivl om at der under alt håret både var store tænder og masser af muskler, som hvis nogen havde sat strøm til en bamse og samtidigt blæste den muskeldragt på det var lige under pelsen det var virkeligt skræmmende med den forvandling.

Hvad skal man så med ovenstående... tja jeg ved ikke rigtigt, man skal efter min mening ikke sætte newfoundlændere på listen over hunde der skal forbydes. Men måske skulle man i hele denne diskussion også se på avlsarbejdet generelt, og få luget ud i de der hundefabrikker hvor fokus ikke er på andet end flest muligt og penge i kassen for jeg synes at min fortælling viser at en seriøs kennel kan bidrage positivt.
Mvh.

Yeti
Svar
#39
@ Tackleberry. Har du en besked gemt til mig?
Svar
#40
Jeg kan kun give Kima ret,hvis man som jeg selv og Kima har lidt tegninger på kroppen og samtidig er karseklippet og lidt stor,er hunden pr. definition straks en kamphund,har selv prøvet det med mine labbere.
MVH
LØVIG
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)