Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ulv i Skåne
#21
Det er det, der er så sørgeligt i den sort/hvide debat, der har resulteret i halvtamme og dermed farlige ulve. Hvis man skal leve side om side med store rovdyr, så skal de frygte mennesket. Det opnås kun gennem jagttryk, hvilket rent faktisk kan nødvendiggøre udsætninger sideløbende med afskydning til hele stammen er "adfærdsreguleret". Begge sider må altså sluge nogle kameler, hvis man ønsker en "naturlig" ulvestamme af en vis størrelse.

Kategoriske benægtelser af, at ulve er store stærke rovdyr, der på et tidspunkt vil overfalde mennesker, hvis de bliver modige nok, er dumme, og vil i yderste konsekvens føre til en pludselig lynchstemning med krav om totaludryddelse, når det første menneskeoffer er en realitet. Det er helt uacceptabel dum forvaltnig af en vildtstamme (altså ulvene) og dertil total mangel på respekt for den landbefolkning, der mærker konsekvenserne.

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#22
der også lige en anden ting bed mærke i, i canadahuntingtoday artiklen

"[1] - It is important to recognize here that wolves learn in a manner different from dogs, and that they excel at learning by closely observing what is going on. They are insight learners, and they solve problems, such as unlatching gates, for instance, almost at once!

Some dogs may solve this, but over a very long time, and usually not at all. Captive wolves or coyotes not only learn to open their cage, but quickly open all the others as well! And they achieve this by sitting and just watching attentively - an activity wild wolves indulge in continually."

Dvs man kan ikke forudse ulvens tillæring ud fra hvad man ellers vant til fra ens hyperintelligent og knaldsmarte jagthund..en ulv der har observet ens hus/ejendom i smug .. den ved åbenbart lige nøjagtig og præcist hvad/hvornår/hvordan en 'opgave skal løses'

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#23
Så blev ulven spottet i går eftermiddags af min nabo på vej ned mod os!!!!

Jeg skal ud og kigge mig omkring!

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#24
De er da spænende med en ulv i nabolaget.Men de er vel kun et spørgsmål om tid hvornår der ligger 4-5 qm ulv på en eller andet vej.Eller ulven få et par huller i sit pels fordi den ikke kunne lade husdyr i fred.

Lille

Des Waidmanns Ursprung liegt entfernt – dem Paradiese nah, da war kein Kaufmann, kein Soldat, kein Arzt,

kein Pfaff, kein Advokat, doch Jäger waren da!
Hilsen Lille

Svar
#25
Så Nitro ulven?

Igår morges, efter at have afleveret børnene i skolen, besluttede jeg mig for at tage vores efterhånden snart 10 måneder gamle hvalpe med ud og træne lidt appotering.

Klokken var et sted imellem 08:30 og 09:00 da jeg var ude med Nitro. Nitro plejer at være meget interesseret i at apportere, men denne morgen virkede han totalt uinteresseret, og havde hele tiden sin opmærksomhed rettet mod et lille stykke skov som marken er omkranset af til to af siderne.

Selvfølgelig endte det da også med, at Nitro gav efter for sin nysgerrighed og sprang ned mod skoven, han ignorerede totalt mine forsøg på at kalde ham tilbage#61516;
Nitro tog vejen ud af folden, stoppede så lidt op, hvorefter han sprang ind i skoven og væk var han.

Tilbage stod jeg og forsøgte at kalde ham tilbage, men han kom ikke. Jeg ærgrede mig helt vildt, dette er absolut ikke nogen ønskværdig sitiuation for en hundefører, og fornemmelsen af afmagt og manglende kontrol var total.

Pludselig, lige så hurtigt som Nitro var forsvundet, kom han nu tilbage. Han havde ørene trykket helt ned af nakken og halen mellem benene samtidig med at han hylede højt og inderligt. Han sprang direkte mod mig og satte sig promte op af mit venstre ben, hylende og klynkende med opmærksomheden rettet mod skoven sad han nu og trykkede sig op af mig.

Jeg kunne høre, at der gik et dyr nede i skovkanten, det bevægede sig langsomt rundt om folden. Indimellem kunne jeg høre grene, der knækkede i skovbunden, hvorefter der blev stille. Dyret blev hele tiden i skovbrygnet og jeg fik aldrig mulighed for at få et glimt af dyret, men jeg var ikke i tvivl om, at det ikke bare var en fugl eller kat der var til stede.

Jeg var ikke meget for at indrømme det over for mig selv, men jeg følte mig faktisk noget overvåget og observerede derfor Nitro nøje, han var ikke i tvivl om, hvor dyret var og fulgte det skarpt med øjnene samtidig med at han peb og småklynkede og han fortsatte med at trykke sig op af mit venstre ben.

Da dyret var kommet næsten hele vejen rundt, kunne jeg høre, at det sprang over stengærdet bag krattet, over den lille markvej, hvorefter det sprang over det næste stengærde og et stykke ind i krattet på den anden side af den lille vej.

Jeg undrede mig over, at hvis det evt. var et stykke råvildt, hvorfor var så hunden kommet tilbage? Ville den ikke have sat efter vildtet? Havde det været et vildsvin, ville dette så ikke flygte når en hund på Nitros størrelse farer frem imod det? Måske ville vildsvinet ikke flygte, men det ville ikke have fulgt hegnet rundt for derefter at springe let og elegant over stengærderne...

Nitro og jeg begyndte nu at gå langsomt hjem, Nitro var fortsat noget nervøs, men virkede dog mere afslappet.

Vel hjemme igen, fortalte jeg selvfølgelig Jens om min oplevelse ude på marken, han smilede lidt og syntes selvfølgelig at det var underligt at Nitro kom tilbage på denne måde men.....osv.

Oplevelsen sad i kroppen på mig hele dagen og om aftenen ville jeg, som jeg altid plejer at gøre det når jeg har lagt børnene, ind og se lidt om dagens nyheder på internettet. Denne aften fik jeg gåsehud over hele kroppen....

Samme morgen – en time inden vores oplevelse under træningen - havde en bilist set og fotograferet Ulven på Sørbygård, der er vores nabo. Der er et sted mellem 200 – 250 meter over marken fra Sørbygård til vores hestefolde og den lille skov hvori Nitro fik sin forskrækkelse.

Senere samme dag havde en ældre dame set den samme Ulv tage et stykke råvildt ca. 7 km. fra Sörby.

Var det mon Ulven som Nitro så?

Ulven er nu observeret her i området i mere end en uge. Vi har hele sommeren haft en rå med et stort lam gående ude på marken. Dette lam har hele tiden været et meget selvstændigt lam, og vi har fra huset kunne følge råen der forgævedes forsøgte at holde styr på lammet. Råen ser vi fortsat på marken men vi har de sidste fire/fem dage ikke set skyggen af lammet. Vi kan jo selvfølgelig ikke vide os sikre, men tror at lammet kan være blevet til ulveføde.

Bestemmeren

Jeg har altid ret. Sådan ER det. Accepter det!
Jeg har altid ret. Sådan ER det. Accepter det!
Svar
#26
Jeg ville nok ikke lade Jens lufte Nitro alene. Jeg forestiller mig ikke at Jens kan løbe fra hunden og hvem er det så der bliver ulveføde.......[xx(][Sad]

og det er jo forbudt at fodre ulve med fordærvet kød [^][}Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#27
Fordævet kød? Jens er jo kun skind og ben;-)

Jeg har altid ret. Sådan ER det. Accepter det!
Jeg har altid ret. Sådan ER det. Accepter det!
Svar
#28
@Bestemmeren

Voldsom oplevelse! Selvfølgelig er det ikke sikkert, at det var en ulv, men muligheden er der bestemt.

Man kan godt have mange meninger om hvordan sådan en bestand skal forvaltes - nogen ønsker måske en fredning af dyrene, men jeg tror nok jeg ville gribe til de 3 S´er, hvis jeg opdagede at ulve luskede omkring i nabolaget hvor mine børn færdedes...

3 S´er= Shoot + Shovel + Shut up

Mvh

Michael

[Image: ajbutton.gif]
Svar
#29
Bestemmeren>> Bare den fortælling får det jo til at løbe en koldt ned af ryggen... Mon ikke Nitro har fået lært at komme når du kalder?
Værdsætter lige lidt mere at der i Danmark næppe findes rovdyr af en kaliber der kan "snuppe" vores hund...

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#30
Beskrivelsen lyder præcis som måden min nabos hund opførte sig på, da den uforvarende løb på en bjørn.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#31
Michael. Jeg håber da virkelig at Nitro har lært af denne oplevelse, men våger ikke pt. at teste det af:-o Børnene får ikke lov til at lege alene ude, før jeg er sikker på at ulven er langt borte. Jens har her til morgen talt med personalet på Sørby skole, skolen lægger 50 meter fra Sørbygård, det føles ikke trygt at sende børne i skole lige pt.

Morten. Jeg må indrømme at jeg har overvejet at flytte tilbage;-), men håber at der snart bliver sat ind over for denne Ulv.

Bilisten som så ulven ved Sørbygård fortæller til nyhederne, at den pludselig var bare ca. fem meter fra bilen. Han stansede bilen for at tage et billed af den, hvorefter ulven gik hend og kikkede ind af vinduerne på max tre meters afstand.

På flere nyheds sider kan man læse debat indlæg, hvori folk diskutere lidt og bliver mere eller mindre enige om, at det er meget spændende at man kan komme så tæt på ulven, den virker ikke bange eller agrasiv men sød og interesseret og de opfordre til at man bør lade den søde ulv være i fred. En enkelt spørger endda om, om det er tilladt at fodre ulven.

Jeg ved ikke hvad det er der får folk til at tro, at det er en stor kærlig krammebjørn, og frygter selvfølgelig at nogen begynder at fodre dette dyr. Jeg har ikke svært ved at forestille mig hvad der kan ske, hvis den lære at vi mennesker tilbyder den lækkerier og den derefter møder en person som ikke har noget til den.

I kan se og følge med i de lokale nyheder om ulven her:
http://www.kristianstadsbladet.se/articl...11396/1874

Jeg har altid ret. Sådan ER det. Accepter det!
Jeg har altid ret. Sådan ER det. Accepter det!
Svar
#32
Lidt mere om ulven her:

http://www.sr.se/cgi-bin/kristianstad/ny...el=3075226

Jeg har altid ret. Sådan ER det. Accepter det!
Jeg har altid ret. Sådan ER det. Accepter det!
Svar
#33
@bestemmeren: På de billeder der har været vist har den jo lignet en stor flot kramme-bamse. Det er jo ikke billeder af en ulv smurt ind i blod som står og flår indvoldene ud af et halvdødt lam. Derfor kan folk ikke se faren og problemet ved den. Jeg synes da også at det er et mega flot dyr og synes da den er lige til at "klø bag ørerne" ligesom med min hund hjemme. At jeg så godt er klar over at dens virkelige "jeg" er en noget mørkere side end den man ser, det er jo så en anden sag.
Har tit hørt fortællinger fra ældre jægere om at de fik styr på omstrejfende hunde ved at give dem et skud grove salt med haglgeværet på god afstand... Det er dyrplageri, dybt ulovligt osv. men kunne det ikke give sådan en "sød lille ulv" lidt naturlig respekt for mennesker? Så har man da i det mindste ikke slået den ihjæl...
Ellers må du jo have barikaderet din matrikel derovre med 2 m højt el-hegn. :-)

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#34
Kan ud fra kommentarerne under artiklen udlede at det ikke kun er i Danmark vi er hårdt ramt af personer med udpræget "Walt Disney"-syn på naturen.

Der er mange gode eksempler, men hende her må være min favorit, da hun virkelig har fundet fantasi-hatten frem:

"Stackars varg
Utschasad från flocken på ett brutalt sätt söker han förtvivlat hitta någon att känna gemenskap med. Saken är bara att han hamnat helt fel-vad det kan bero på?

Marie Nilsson, Ekeshult,2009-09-03 17:02"

Fantastisk at hun kan udlede alt det af et billede af en ulv på vejen [Big Grin]
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by Steen S

Kan ud fra kommentarerne under artiklen udlede at det ikke kun er i Danmark vi er hårdt ramt af personer med udpræget "Walt Disney"-syn på naturen.


Skal vi nu ikke droppe det der "sætten i bås" - Walt Disney-synet gælder hele vejen rundt..............bare det at der i det danske sprog findes et ord som "skadedyr" er jo en tydelig indikator for, at også "jæger-lejren" har svært ved at skille skæg fra snot.

Back to the case - jeg tror bestemt ikke at en så nysgerrig ulv er umiddelbart farlig, den kan få fat i masser af nemmere bytte end børn. Jeg har dog stor forståelse for Bestemmeren's bekymring om end jeg tror at den er ubegrundet.
Selvfølgelig har en ulv ikke noget at gøre i Visby, men jeg vil absolut ikke tilråde at man begynder at skyde på den med salt (det er også brandhamrende ulovligt).



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#36
Tjae man kan vel godt kalde det at "sætte folk i bås" at sige at de har et Walt Disney-syn på naturen. Men det er svært at referere til en del af deltagerne i artikkel-debatten uden på en måde at skille dem ud fra resten eller om man vil "sætte dem i bås". Hvis det er brugen af ordet "walt disney-syn" som du finder stødende eller nedsættende, så beklager jeg. Hvis det var mit ærinde at virke nedsættende kunne jeg have brugt nogle ord som var langt stærkere. Jeg finder det lidt trættende, at sådanne debatter ofte fyldes op af unuancerede enten/eller indlæg, og da der er/var en vis overvægt af rosenrøde betragtninger, valgte jeg at kommentere på dette. Jeg er ikke blind for at der i "jæger-lejren" kan findes rabiate holdninger, som der også er et par eksempler på i den nævnte debat.
Svar
#37
Mener bestemt heller ikke man skal praktisere at skyde med salt, men i forhold til det andre nævner med at skyde og grave ned, så vil jeg da mene at stort set ethvert andet "relativt uskadeligt" forsøg på at skræmme må være at foretrække.
Men der må vel findes lovlige metoder til at forsøge at skræmme en ulv væk derovre ved svensken, eller hva? Eller er det også ulovligt bare at prøve på at sige "bøøøh" til den?
Generelt tror jeg der er flere ikke jægere/naturmennesker som har et rabiat Disney-syn, end der er jægere som er "fanatiske" i den anden grøft.

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#38
(Generelt tror jeg der er flere ikke jægere/naturmennesker som har et rabiat Disney-syn, end der er jægere som er "fanatiske" i den anden grøft.)

Jeg tror du kan have ret i den konklution. Men der er jo også stor forskel på, om man sidder sikkert i en bil når man møder ulven, eller om man pludselig uden forvarsel står ansigt til ansigt med den.

Jeg har altid ret. Sådan ER det. Accepter det!
Jeg har altid ret. Sådan ER det. Accepter det!
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by Otterupjeg tror nok jeg ville gribe til de 3 S´er, hvis jeg opdagede at ulve luskede omkring i nabolaget hvor mine børn færdedes...

3 S´er= Shoot + Shovel + Shut up



Nu har jeg lige været i gang med at nedgrave en faskine i min have og været så heldig at finde en tidligere ejers losseplads [xx(]. Blandt dåser, flasker, medicinglas og andre hyggelige ting, har jeg også fundet en del knogler. De er forbløffende hele efter en hel del år i jorden, så hvis man skal have nogen til at forsvinde er skovlen ikke velegnet. Ikke at jeg har den slags planer, jeg undrede mig bare over at det tager så lang tid.

P.S. Hvis ulven skal skydes, skal det selvfølgelig være med myndighedernes accept.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#40
Hej Ujensen!

Ja knogler i jorden er lang tid om at forsvinde. Min svigermor er graver ved en kirke, og selv meget gamle grave indeholder hele kranier og kraftige knogler.

Det er helt sikkert det bedste at få myndighedernes godkendelse inden man griber til våben, men var jeg selv i situationen at en ulv luskede rundt i nabolaget ville jeg efter al sansynlighed ikke vente på at kommunen gav grønt lys....

[Image: ajbutton.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)