Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
tikka 690 vs tikka 695 - UPDATE
#21
Tak til alle for jeres givtige indlæg. Jeg ville prøve om jeg kunne få cg 3000 til 7000 kr i stedet for 8000, men en kom mig i forkøbet og fik den faktisk for 7000. øv.

Nu står valget mellem tikkariflen med pecar kikkert som jeg kan få til 4500 kr, sauer200 til 8000 med svingmontage dog uden kikkert og denne nye kandidat : http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.as...d=62302178
Den er dog over the top rent prismæssigt den er blank (ved jeg ikke om jeg synes om), men den befinder sig 1 km fra min bopæl og måske er de ekstra penge givet godt ud i forhold til at jeg skal ud og købe ny kikkkert og ringe til tikkaen (selvom 4 x 35 måske rækker) Er finnlight normalt ikke med compositskæfte?

Lad mig høre jeres mening[Smile]

mvh

Ulrik
Svar
#22
Jeg mener ikke at det er en Finnlight. Jo du har ret.

Michael
Svar
#23
hej
jeg holder mig til tikkaen eller saueren, hvis jeg kan få den ned i pris. Det ender nok med tikkaen med pecar kikkert. Ved jo ikke en gang om riffeljagt er noget for mig og til den pris kan jeg vel altid få det samme igen, hvis interessen ikke er der eller jeg vil opgradere til noget andet.

Super forum[Big Grin]
Hilsen

Ulrik
Svar
#24
Update:

Når nu der går følelser i debatten om T3 er bedre eller dårligere end "de gamle" Tikkamodeller, så fik jeg den ide at man kan da i hvert fald måle "sluppet" i bundstykket.

En god jagtkammereat er så heldig at have både en T3 og en 690, begge med samme låselængde.

Jeg fik ham til at komme forbi med begge 2 og så spændte jeg piben i drejebænken og monterede et måleur på bundstykkets bageste del, lige hvor hævearmen er monteret.

[Image: DSC_0034-1.jpg]

Så aflæste jeg måleuret, når bundstykket hviler nederst i sluppet, hvorefter jeg løfter let i bundstykket indtil det går imod i overkanten af sluppet.
Forskellen imellem disse 2 mål er det man mærker som "slør" eller "slup" når repeteringen er i bageste yderstilling.

Her ses først model 690:
[Image: DSC_0031.jpg]

[Image: DSC_0032.jpg]

Hvis man kigger godt efter, kan man se at den lille viser har flyttet sig. Den er en omgangstæller for den store viser. Op/ned sluppet er på nær et par hundrededele 2mm

Så satte jeg model T3 op på samme måde og her er overraskelsen:

[Image: DSC_0025.jpg]
[Image: DSC_0027-1.jpg]

På den udkældte "billige Bilka Sako" var op/ned sluppet kun 1,35mm.

Til forsvar for den gamle model, vil jeg dog sige at den har skudt et par 1000 skud mere end T3eren, uden dog at virke slidt.

Jeg har med vilje målt sløret op og ned i stedet for sideværts, fordi den sideværts bevægelse er der hvor de rømmede spor til lukkeknasterne er lavet.

Konklution:
Det kan godt være at de gamle modeller føles mere rigtige under håndteringen, men omvendt så har Tikke sikkert osse fået nyt maskineri der er i stand til at masse producere med mindre tolerancer end tidligere.

Personligt vil jeg dog stadig foretrække en af de gamle over en T3.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#25
Så er det jo afdebatteret![Big Grin]

Kunne være sjovt at måle Tikka model 558/658!
Den har jo en føringsbøsning !

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#26
Låsegangen i Tikka og Sako for den sags skyld har aldrig kunnet sammenlignes med en Sauer, S&L eller en Kongsberg. Men det er jo ikke kun bundstykket der er et parameter for et køb af en riffel..
Prøvede en Remington til DM... ejeren påstod at bundstykket ruskede så den var besværlig at repetere... og ganske rigtig magen til dårlig bundstykkegang har jeg da aldrig oplevet.. Kan ikke huske hvad det var for en model men bundstykket var overfladebehandlet med en underlig sort farve (belægning)... Uanset at man brugte de kræfter en voksen mand nu kan så måtte jeg have 2 forsøg for at få bundstykket frem...
Ejeren ville nu af med riflen...

Noget helt andet...Min påstand er at uanset slup er et Tikka bundstykke hurtigere end en Bla*er....[^]

"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#27
Hej.
Jeg kan kun give halvautomat ret Tikkaen er hurtigere end Bl......,min søn skød et vortesvin i S.A for et par år siden,hvor ph eren sagde at han sjældent havde set mere hurtig repetering,og da havde han lige haft et par Bl.... skytter med.
MVH
LØVIG
Svar
#28
Sidst jeg skød men min S&L på duelanlægget i Ulfborg fik jeg 5 træffere ind på 8 sekunder i første forsøg. Så fik jeg 2 gange i rap 6 skud ind på 10 sekunder. Ingen af de 22 skud var uden for 7eren.

Det er der ingen Blaser der kan, da de ikke (LRS2 undtaget) kan lades med 6 patroner.[^]

Så det finder vi nok aldrig ud af hvem der er hurtigst til repetering.

STROM slog mig dog med sin Benelli[:I]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#29
Hej allesammen.
Tak for jeres kommentarer og gode råd. Jeg var i går henne og hente min "nye" riffel: Tikka T3 308 win, med ekstra 5 skudsmagasin, ekstra tyk bagkappe, original tikka læderrem, grøn plastkuffer og en kanonfeeeeed S & B zenith 3-12X50 med lys. Det hele ser ud son nyt. 2 år gammel og skudt under 100 skud. Den ligger ikke så lækkert til kinden som kongsberger, men jeg vil lige prøveskyde den før jeg udtaler mig helt om tikkaens skæfte.

Jeg er bare super glad. Nu mangler jeg bare noget jagt, men en udfordring af gangenSmile

Hilsen

Ulrik
Svar
#30
Det køb går du ikke galt i byen med .... du bør kunne skyde gode serier med det sæt...

"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#31
Tillykke med din lange lås og korte patron![B)]
Håber du bliver glad for dit nye sæt![Wink]

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#32
Men selv en lang lås i en Tikka T3 er hurtige end en Bl*** [Big Grin]

Citat:quote:

Originally posted by WSM

Tillykke med din lange lås og korte patron![B)]
Håber du bliver glad for dit nye sæt![Wink]

SS



"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#33
Hej Max

Jeg synes det er et kanon fedt indspark til debaten du har lavet.

Jeg synes det kunne være rigtigt interessant hvis du fandt en 10 stykker T3 mere og gjord det sammen med og en 10 stk af de gode gamle tikkaer. Så kunne vi få et materiale det var lidt mere statistisk sikkert. Hvis der tegnede sig et billed med 10 af hver kunne vi konkludere at det var forskel på riflen typen frem for på de 2 enkelte rifler. Lige nu ved vi ikke om de 2 rifler er repræsentative for henholdvis t3 og m690

I øvrigt hvis du kommer forbi øst/vest jylland er du velkommen til at måle på mine tikkaer(t3 og m658)

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#34
Det er vel off topic, men hvordan er de samme mål på en S&L DL 97 og den nye V ?
Mvh.

Yeti
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Det er vel off topic, men hvordan er de samme mål på en S&L DL 97 og den nye V ?



Den tager jeg lige ved lejlighed sammen med et par stykker af de der "wannabeSakøer"[Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#36
Fantastisk tråd mår man lige er blevet ejer af en 690. Er der andre forskelle end de her nævnte på 695 og 690. Jeg tænker på skæfterne, er de 100% identiske i forhold til huller og udfræsninger. Jeg snakkede med Mc Millan og de lavede ikke skæfter til 690. Men hvis de to rifler er ens, så er der jo ingen ko på isen, eller er der?
Mvh. juc
Svar
#37
Hej

Vapentidningen lavede er sammenlignende test af en 69? og en T3.

Konklusionen var at de gamle var "rigtige", men de nye lavet med bedre toleranser.

Sjovt nok blev den nye rekylskive i skæftetfremhævet, som en fordel ved den nye konstruktion.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by juc

Fantastisk tråd mår man lige er blevet ejer af en 690. Er der andre forskelle end de her nævnte på 695 og 690. Jeg tænker på skæfterne, er de 100% identiske i forhold til huller og udfræsninger. Jeg snakkede med Mc Millan og de lavede ikke skæfter til 690. Men hvis de to rifler er ens, så er der jo ingen ko på isen, eller er der?
Mvh. juc



Nej! 690=695[Wink]

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#39
Jeg har MCMillan skæfte på min Tikka 695 som jeg selv har bestilt direkte ved MCmillan. Så der er du galt informeret..

who dares wins
who dares wins
Svar
#40
Hvilket ikke er anderledes end Tikka 690

who dares wins
who dares wins
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)