Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vandskuring
#21
Fedt med en god debat der får gang i holdningerne[Big Grin][Big Grin]

Til ID Prøv at sætte lidt procenter på, så tror jeg at du nærmer dig Lauges tal[Wink]

Til den skaldede skånegrib[8D]
Hele øvelsen går vel ud på at erkende problemet før det bliver uløseligt. Og i tide erkende at man som skandinavisk lønmodtager saver sin egen gren over ved hele tiden at forlange højere løn, kortere arbejdstid, betalt uddannelse. Uden at erkende at hvis man netop vil have kunden til at købe en liter sved af dig, så må din kvalitet være bedere eller prisen billigere.

Jeg lever ihvertfald i en verden hvor jeg selv må betale for min, og mine ansattes uddannelse, kombineret med at jeg hele tiden må forsøge at anvende en teknik som gør at jeg kan få kunder til at hoppe på limpinden[Wink]. ( gudske tak og lov for at der er mulighed for eksport)[8D]

En anden ting er at sålænge folk er parate til at købe huse til den pris de efterhånden er kommet op i, så er der ihvertfald en del facts der ikke er gået op for dem[xx(](det må ihvertfald indikere at folk og financiering ikke har erkendt problemet)

Til Lauge

Er det ikke en forældet opfattelse at dagens danske håndværkere skulle være specielt dygtige. Tænk på at de fleste har siddet på deres flade indtil de blev mellem 17 og 21 år, for herefter at tage en uddannelse på ca 4 år hvor de kun "arbejder" 37timer pr uge i rundt regnet 25 uger i løbet af et år. Det kan godt være at jeg forsøger at retfærdiggøre min langsomme indlæringsproces. Men jeg har stadig den opfattelse at der i en indlæringsperiode skal bruges klart mere tid, for at opnå både en kunnend og rutine. Allerhelst i samtidigt med at vores unge kommer klart tidligere igang. (det kan godt ske at jeg er gammeldags og stokkonservativ, men var det reelt ikke hvad for år tilbage gav danske håndværkere et verdensry[?])

Det som vi andre gjorde efter skoletid og i weekenderne, er vel hvad de røde rejer indenfor politik idag har fået gjort til et halvkriminelt fyord[V][xx(]

jbn
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Hele øvelsen går vel ud på at erkende problemet før det bliver uløseligt. Og i tide erkende at man som skandinavisk lønmodtager saver sin egen gren over ved hele tiden at forlange højere løn, kortere arbejdstid, betalt uddannelse. Uden at erkende at hvis man netop vil have kunden til at købe en liter sved af dig, så må din kvalitet være bedere eller prisen billigere.

ENIG! Men jeg frygter at problemet for rigtigt mange p.t. er uløseligt.

Jeg lever ihvertfald i en verden hvor jeg selv må betale for min, og mine ansattes uddannelse, kombineret med at jeg hele tiden må forsøge at anvende en teknik som gør at jeg kan få kunder til at hoppe på limpinden[Wink]. ( gudske tak og lov for at der er mulighed for eksport)[8D]

Ja, det er jo den eneste fremadrettede måde at overleve på.

En anden ting er at sålænge folk er parate til at købe huse til den pris de efterhånden er kommet op i, så er der ihvertfald en del facts der ikke er gået op for dem[xx(](det må ihvertfald indikere at folk og financiering ikke har erkendt problemet)

I hårrejsende grad ENIG!!! Mange kommer til at brænde fingrene på den forgældelse der foregår i øjeblikket.... lad os sælge dem nogle rifler, inden det er for sent [Big Grin]



Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Fedt med en god debat der får gang i holdningerne[Big Grin][Big Grin]

En anden ting er at sålænge folk er parate til at købe huse til den pris de efterhånden er kommet op i, så er der ihvertfald en del facts der ikke er gået op for dem[xx(](det må ihvertfald indikere at folk og financiering ikke har erkendt problemet)

[Sad!][xx(][V] og hvad er lige alternativet ? ? ?.
De stigende hus priser (horible) huspriser skyldes da klart at husene stadig bliver købt. Men det begynder jo ikke der. først kunne man låne over 30 år, så faldt renten, så kunne man låne til variabel rente, og renten faldt (ikke af samme grund) nu kan man låne penge over mange år uden at afbetale............ mine forældres generation sidder og gnider hænderne deres huse er milioner værd, deres børns generation, som nu også har børn køber huse til milioner af kroner finianseret med billige låne typer.

JA de er (parate) til at betale mange penge for en bolig. Gu er de så, for de har jo ikke noget valg. man kan jo ikke forvente at de unge/nye husejere skal blive boende i små lejligheder resten af livet, fordi huspriserne stiger, det falder prisen jo ikke af. hvad angår de små lejligheder, her har deres forældre i øvrigt har hjulpet til langt højere priser, via forældre køb

Til Lauge

Er det ikke en forældet opfattelse at dagens danske håndværkere skulle være specielt dygtige. Tænk på at de fleste har siddet på deres flade indtil de blev mellem 17 og 21 år, for herefter at tage en uddannelse på ca 4 år hvor de kun "arbejder" 37timer pr uge i rundt regnet 25 uger i løbet af et år. Det kan godt være at jeg forsøger at retfærdiggøre min langsomme indlæringsproces. Men jeg har stadig den opfattelse at der i en indlæringsperiode skal bruges klart mere tid, for at opnå både en kunnend og rutine. Allerhelst i samtidigt med at vores unge kommer klart tidligere igang. (det kan godt ske at jeg er gammeldags og stokkonservativ, ENIG [Big Grin]men var det reelt ikke hvad for år tilbage gav danske håndværkere et verdensry[?])

Det som vi andre gjorde efter skoletid og i weekenderne, er vel hvad de røde rejer indenfor politik idag har fået gjort til et halvkriminelt fyord[V][xx(]

jbn

Du har tildels ret.

Jeg mener at danske håndværkere er dygtige. Og jeg mener at den danske ungdom er samling raske mennesker langt hen ad vejen.
men tiderne skifter, og det gør ungdommen også. efter verdenskrigen skiftede normerne for samfundet, efter 68´skiftede normerne for samfundet. Hvad skal retfærdiggøre at normerne ikke skal skifte igen.

Hvad angår de dovne unge der bare sidder på deres flade. Jeg kunne komme ind fra gade og få en læreplads, jeg kunne holde på en skruetrækker og en hammer og det var nok.

I dag skal unge lærlinge gerne have gymnasium, handelsskole, tekniskskole for at få lov til at slå med en hammer. Det er på ingen måde deres skyld.

Og i øvrigt hvis håndværkerne var lidt flinkere til at ansætte lærlinge, og der igennem accepterer at det koster penge at føre faget videre på en fornuftig måde. Så ville det se sort ud for de "kommende " EU kammerater" fra Øst



Kun døde fisk flyder med strømmen !
Kun døde fisk flyder med strømmen !
Svar
#24
Citat:quote:

JA de er (parate) til at betale mange penge for en bolig. Gu er de så, for de har jo ikke noget valg. man kan jo ikke forvente at de unge/nye husejere skal blive boende i små lejligheder resten af livet, fordi huspriserne stiger, det falder prisen jo ikke af. hvad angår de små lejligheder, her har deres forældre i øvrigt har hjulpet til langt højere priser, via forældre køb


Det er vel sådan at hvis de blev lidt længere i deres lejlighed, ville efterspørgslen, og dermed priserne falde[?]Noget helt andet er at dem der køber på toppen af en boble, falder hårdest når boblen brister, og det gør den pr tradition når renten igen begynder at stige.
Citat:quote:

Hvad angår de dovne unge der bare sidder på deres flade. Jeg kunne komme ind fra gade og få en læreplads, jeg kunne holde på en skruetrækker og en hammer og det var nok.

I dag skal unge lærlinge gerne have gymnasium, handelsskole, tekniskskole for at få lov til at slå med en hammer. Det er på ingen måde deres skyld.


Nu skrev jeg ikke dovne unge. Jeg kunne nærmere mene fuldstændigt vildledte unge.
Citat:quote:

Og i øvrigt hvis håndværkerne var lidt flinkere til at ansætte lærlinge, og der igennem accepterer at det koster penge at føre faget videre på en fornuftig måde. Så ville det se sort ud for de "kommende " EU kammerater" fra Øst



Årsagen til at det er vanskeligt at få økonomi i at ansætte lærlinge, er at man har dem så kort effektiv tid at det bliver svært at nå at få hældt så meget viden og kunden ind i deres hoveder, at de har mulighed for at betale tilbage. Men jeg har da hørt[Wink] om tilfælde hvor lærlinge fra starten er blevet misbrugt i en sådan grad at de har lært så meget at de bestod svendeprøve med 11 og 13[8D] og at de derefter er blevet tvunget til at fortsætte deres ansættelse efter endt uddannelse[8D]

jbn
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Men jeg har da hørt[Wink] om tilfælde hvor lærlinge fra starten er blevet misbrugt i en sådan grad at de har lært så meget at de bestod svendeprøve med 11 og 13[8D] og at de derefter er blevet tvunget til at fortsætte deres ansættelse efter endt uddannelse[8D]



Hvor klamt - sikken ulækker udbytter af unge menneskers ressourcer - må han blive hængt ud for det!

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#26
[/quote]
Det er vel sådan at hvis de blev lidt længere i deres lejlighed, ville efterspørgslen, og dermed priserne falde[?]Noget helt andet er at dem der køber på toppen af en boble, falder hårdest når boblen brister, og det gør den pr tradition når renten igen begynder at stige.

Du har jo teoretisk ret.......................

da jeg i 99´ kom hjem fra krigshelvede [B)], med en lille slat penge på lommen. og tro mig det var ikke en formue. der så jeg på en lejlighed på ca. 100 m/2. på Amager. en sådan kunne dengang erhverves for ca. 1.000.000,-.
jeg har lige søgt på boligsiden.dk. billigste lejlihed på amager dd. ved søge kriterie 100m/2 er 2.400.000,-. jeg har lige se på mine 3 sidste lønsedler "lige som banken gør" de er ikke rigtig fulgt med, ej heller ved hjælp fra den historiske lave rente [xx(]
Sp spørgsmålet må ligeledes være. Har man råd til at vente ?

Men dette er jo primært et storby problem, men problemet har i de seneste år vist sig at sprede sig som ringe i vandet, så provinsen i særdeleshed er kommet "godt" med. så jeg gruer da for de kommende generationer af lavt- og mellem lønnede. i det sjællandske får de godt nok langt på arbejde, såfremt arbejdspladsen ligger i storkøbenhavn

Årsagen til at det er vanskeligt at få økonomi i at ansætte lærlinge, er at man har dem så kort effektiv tid at det bliver svært at nå at få hældt så meget viden og kunden ind i deres hoveder, at de har mulighed for at betale tilbage. Men jeg har da hørt[Wink] om tilfælde hvor lærlinge fra starten er blevet misbrugt i en sådan grad at de har lært så meget at de bestod svendeprøve med 11 og 13[8D] og at de derefter er blevet tvunget til at fortsætte deres ansættelse efter endt uddannelse[8D]

jbn
[/quote]
Fy for pyfor, skulle de så stadig møde tidligt om morgenen ? ? jeg som troede, at når først man fik svende brevet, så var man færdig med det knold.

Spøg til side. Det lyder som en ansvarsbevist arbejdsplads, der må min knægt godt komme i lære. men først om 16 år og 10 måneder, der fylder han 17.

Mon ikke denne arbejdsplads, senere vil indhente det tabte [Big Grin].

Lauge

Kun døde fisk flyder med strømmen !
Kun døde fisk flyder med strømmen !
Svar
#27
Nu har vi vist bevæget os en del væk fra Rex's vandskuring/filtsning med al den snak om boligpriser, boligbobler m.v.....og så kan jeg jo ligesågodt hoppe med på vognen.

Priserne er steget meget ja og med relativt store regionale forskelle, hvor stigningerne har været størst i de store byer. Årsagen til prisstigninger er der allerede nævnt nogle bud på, men her er mine:

1. ændrede lånetyper - for ca. 10-12 år siden var det sådan, at skulle du finansiere et huskøb med realkreditlån, fandtes der kun en type lån som var lovlig, nemlig mix-lån. Et meget "sikkert" lån med konstant nettoydelse og faldende bruttoydelse. Efter der blev åbnet op for obligations-annuitetslån (konstant bruttoydelse, stigende nettoydelse) er der ikke lavet mange mix-lån. Efterfølgende er der kommet en virkelig bred vifte af lånemuligheder såsom rentetilpasningslån, garantilån og lån med afdragsfrihed. Ingen tvivl om at disse lånetyper har spillet en væsentlig rolle.

2. låneomlægning/tillægsbelåning - ca. samtidig med der blev åbnet op for obligations-annuitetslån, blev det muligt at omlægge sine lån til anden type og afdragsperiode samt at belåne friværdien i boligen. Dette har frigav en hel del penge, hvoraf en del sikkert har gået til boligkøb og dermed stigende efterspørgsel. Derudover har en del boligejere nyere, som gamle nydt godt af den for ca.6 - 8 års siden varierende rente, som gjorde det muligt for mange at nedbringe restgælden på deres lån via låneomlægning.

3. Renten - Nok den iøjeblikket største faktor (sammen med de nye lånetyper) til de stadig stigende huspriser. En rentestigning af betydning (1,5 -2 % og derover) vil sandsynligvis meget hurtigt standse prisstigninger og muligvis medføre prisfald. Og der er nok her at vi kan tale om en boble der kan springe. Mange vælger at sammenligne med boligmarkedet i slutningen af 80'erne og de mange tvangsauktioner som fulgte i kølvandet. Jeg siger ikke at vi ikke vil se tvangsauktioner m.m. hvis huspriserne falder, men jeg tror ikke nødvendigvis vi se det i nær det samme omfang. Grunden hertil er at boligmarkedet dengang var præget af meget høj rente og inflation, faktisk det modsatte af idag. I tilfælde af faldende huspriser idag som følge af en rentestigning, vil flere af de ovennævnte lånetyper afbøde det værste chok for husejerne, da indfrielseskursen på disse lån vil falde i takt med at udlånrenten stiger, og man vil som husejer derfor kunne indfri sin gæld til et mindre beløb end restgælden.

En anden ting man skal huske på, er at boligpriserne startede ud fra et ekstremt lavt niveau, hvilket også får de procentvise stigninger til at se fuldstændigt sindsyge ud. Sammenligner vi os med andre lande i EU/den vestlige verden er vores boligomkostninger set i forhold til reallønnen ikke alarmerende høj, faktisk ligger vi stadig i den billige halvdel af skalaen. (indrømmet den seneste sammenligning jeg har set er ca. 1,5 år gammel, men da der også har været prisstigninger i mange af de andre lande tvivler jeg på at vi har skiftet placering markant).

Pyha, det blev vist lidt af en smørre. Hvis det er for meget må moderator jo bare slette indlægget [Wink]

mvh
Steen S

P.S. Er lige hjemvendt med nyt legetøj, i et "afdødt og bortglemt" kaliber [:p][Wink]
Svar
#28
Også Offtopic....
Steen S skrev:
P.S. Er lige hjemvendt med nyt legetøj, i et "afdødt og bortglemt" kaliber

Jamen det var da godt. Så kan du jo osse være med til at bringe det til live og sørge for at det ikke bliver glemt[Smile][Smile][Smile][Smile][Smile][Smile][Smile][Smile][Smile][Smile][Smile][Smile][Smile][Smile][Smile]


--
mvh M@X.
DRALF champion.
Bullits, brass or ass, no-one shoots free.
emil:35whelen@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#29
Hej M@x
I stedet for din oplysning om min IPadresse og at jeg skal købe flere rifler[xx(](de skal sg* sælges[8D][Wink][Big Grin])
Så kunne du jo lave det om til en mindetavle, med påskriften:

In memory of my dear beloved
the late col 35Whelen
May it rest in peace.

[8D][8D][Big Grin][Wink]

jbn
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Hej M@x
I stedet for din oplysning om min IPadresse og at jeg skal købe flere rifler[xx(](de skal sg* sælges[8D][Wink][Big Grin])
Så kunne du jo lave det om til en mindetavle, med påskriften:

In memory of my dear beloved
the late col 35Whelen
May it rest in peace.

[8D][8D][Big Grin][Wink]

jbn



Jørgen lav nu bare en riffel i 35 "vild en" til dig selv, inderst inde ved du jo at du vil have én [Wink][Wink][Big Grin]

Steen S
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)