Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vente vente vente - og så lidt venten!
#21
Citat:quote:

Mink findes også i naturen og de må reguleres og jages. Så hvorfor denne særstatus for katte?



Hej Morten, svaret må vel ligge i at mink ikke er alm. menneskers kæledyr.[Wink]

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#22
Hej Farmor, ta' lige og klap hesten.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#23
Huskatte roundup...how they do it in Montana...[Big Grin][Big Grin][8D]

http://www.youtube.com/watch?v=Pk7yqlTMvp8
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#24
Lani>> Det kan der selvfølgeligt være noget om. Men det kan jo sagtens lade sig gøre at overholde lovgivningen og holde sine katte hjemme, uden at katten har et dårligere liv af den grund. Det er bare lettere at sige "Jamen det kan man ikke med en kat". Vi jægere har naturligvis en stor forpligtigelse til at overholde loven og passe på naturen samtidig med at vi skal opføre os anstændigt i "offentlighedens øjne". Jeg synes dog det er TRÆLS at se en stor huskat snuppe en stor harekilling, bide den halvt ihjæl og så lege med den i 10-15 min inden den tager livet helt af den. Slæber den med hjem og lægger den stolt på trappetrinet hjemme inden den går ind og spiser sin mad i madskålen. 1 hare mindre i naturen fordi en kat skulle more sig lidt. Og man må som jæger intet gøre.

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#25
Hvis tråden her skal fortsætte, så kræver det at den bliver holdt i et ordenligt sprog og at div. farverige udtryk holdes ude af tråden. Debat om hvorvidt jagt/regulering af katte skulle være lovlig/bør foretages er velkommen, men det skal foregå på en ordenlig måde og efter forumets regler.

[Image: Takleberry-1.jpg].

[Image: ajbutton.gif]
Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#26
Farmor>> Som jagttegnslærer der kender loven, så burde du slet ikke have grund til at være nervøs for dine katte. For så overholder du jo naturligvis også lovgivningen ved at holde dine katte på din egen matrikel, som man skal, ikke...? :-p

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#27
For lige at komme ind på tråden igen Smile så er jeg ret træt af og vente :o
- der er nu gået 10 dage siden , jægeren og lystfiskeren sendte min våbentilledse ind. Og den skal sendes til mig før jeg må komme og afhente gevær og ammunition. Jeg synes godt nok jeg har ventet lang tid, fremfor at jeg selv gik ned til politistationen og lavede det hele på 1-2 dage :O

Jeg må vel bare vente ikke sandt?Smile

Kal.12 Baikal - 1 Hare (second kill), og 1 and (third kill)

Kal. 308w Midland - Vente vente vente vente :O
Kal.12 Baikal - 1 Hare (second kill), og 1 and (third kill)

Kal. 308w Midland - Klar til riffelprøven Big Grin
Svar
#28
Citat:quote:

Jeg må vel bare vente ikke sandt?Smile



Jo du må bare vente.

og for så lige at komme tilbage til tråden.

@ Morten

Vi er fuldstændig enige om at katte ejere også skal overholde loven og at det selvfølgelig er noget vrøvl at man ikke kan holde en kat på sin egen grund, hvis man vil.

Jeg har selv kat og jeg holder meget af den, den sover ved mig hver nat, men samtidigt så får den lov at løbe ind og ud af huset som den vil.
Det giver en risiko for at den bliver kørt ned, ligsom det giver en risiko for at en arrig jæger overtræder loven og skyder den. Den risiko har jeg valgt at acceptere.
Det er sket ud fra en vurdering af hvordan jeg ønsker at holde dyr. Jeg synes det er synd at holde en kat indenfor altid, det er unaturligt for de fleste dyr at blive holdt på den måde, hvor den ikke kan udfolde sig på naturlig vis. Samtidigt så har jeg vurderet at hvis jeg skulle hegne haven, eller et tilstrækkeligt stort stykke af haven ind på en sådan måde at jeg kunne holde katten inde, så bliver det så dyrt at jeg ville blive uvenner med min bank, og det ønsker de ikke....[Wink]

Så min kat lever det jeg kalder et katteliv.

Samtidigt med at jeg acceptere den risiko jeg udsætter min kat for, vil jeg alligevel nødigt være den jæger som skyder min kat, hvis jeg altså ser eller efterfølgende finder ud af hvem det var. Så kan det godt være at jeg køre en "hader" på ham [}Smile]

Om det er dobbeltmoralsk ??? tjae det er det nok, men det er jo som bekendt dobbelt så godt [Wink]

Vi er vel egentlig tilbage ved det gamle argument om at vi jægere er en marginaliseret befolkningsgruppe, som der i forvejen er mange der ser skævt til.

Det er efter min mening alment accepteret i befolkningen at man lader sine katte strejfe.

Jeg tvivler dog stærkt på om det også er alment accepteret at jægere skal have lov at skyde folks kæledyr, og jeg tror derfor at vi jægere gør klogt i at følge det som de fleste finder alment acceptabelt [Smile]

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#29
nu skal vi vist snart have startet en katte tråd [:o)]

@ lani giver dig helt ret

men noget andet er et lille spørgsmål jeg godt ville vide jeres mening om

en lille historie : ude midt på landet ligger en lille gård ( der bor jeg). en skøn forårs dag kommer en ny kat til. katten er ikke så tam man kan komme til den og ingen ved hvor denne kat kommer fra men nu går den der. om dagen sover den på halm loftet. og hver aften går den på jagt. ser den da også komme med en fasan kylling. men er der jo ikke noget at gøre ved katten er jo ikke min.
men der går et lille stykke tid og der kommer en hun kat til og sød musik opstår og de får unger [:I] og desse unger skal jo også have føde så de jager på livet løs. men nu er problemet for ser flere gange han katten komme med en fasan kyling. men jeg må jo ikke skyde han katten det er ikke min. hun katten er helder ikke. og så er killingerne jo fagtisk helder ikke. og da de er holdt med at bo på halm loftet men ude i marken så kan jo ikke sige at de bor ved mig og derfor er mine. skal denne familie have lov at spise de fasaner jeg så gerne vil jage. og nu er de 6 men hvad er de om 5 år hvormange er de så jeg må jo ikke skyde dem ??????????? eller må jeg

Michael

lønborggård skov service.
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#30
Det er nemmere at be' om tilgivelse end sporge om lov!
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#31
Hogmeister - helt enig!!

Kal.12 Baikal - 1 Hare (second kill), og 1 and (third kill)

Kal. 308w Midland - Vente vente vente vente :O
Kal.12 Baikal - 1 Hare (second kill), og 1 and (third kill)

Kal. 308w Midland - Klar til riffelprøven Big Grin
Svar
#32
Lani>> Lad os lige vende det lidt om. Jeg kender folk som har problemer med at når de lufter ud, så får de jævnligt besøg af flere af nabolagets katte som synes deres seng er noget så indbydende blød og dejlig at putte sig på. Især den ene hovedpude er god. Desværre har hovedpudens ejer voldsom katteallergi (Rent fysisk - De er på ingen måder "kattehadere") hvorfor det hele skal vaskes hver gang det sker. Så de skal altså lade være med at lufte ud eller ofre penge på at sætte noget net for vinduerne så katten ikke kan komme ind. Men det skal man altså bare finde sig i da det er alment accepteret at katte strejfer frit.

I det område hvor jeg bor må det vist siges at det også er alment accepteret i befolkningen at man kører 100 km/t på landevejene, så det skal der også bare ses igennem fingre med? (Det bliver vist svært at overbevise de lokale færdselsbetjente om lige for tiden).

Vi har også selv 2 katte - de koster tilsammen næsten mere end mit våbenskab med indhold - så derfor er de blevet dømt til at være indekatte. De har det fint, for de har aldrig prøvet andet. Det kan godt være at det er knap så udfordrende for dem at jagte tøjmus m.m. men der er ingen problemer med dem. De putter hos os om natten, lader møbler og gulvtæpper være i fred osv. Så det er vist mest kattens ejer som mener det er et problem ikke at lade dem komme ud. Katte er utroligt dygtige til at tilpasse sig, så de kan sagtens leve et godt liv selvom de ikke kommer ud. Har de først prøvet at være ude er det dog synd at holde dem inde, det er jeg helt enig i.

260rem>> Killinger født hos dig må da betegnes som dine katte. Ligesom undslupne husdyr der har opholdt sig hos dig i en måned kan betragtes som dine. Se loven om mark og vejfred, der står reglerne beskrevet.

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#33
@ Morten

Jeg argumentere på ingen måde for at katte ikke kan være et problem, eller at det er uproblematisk at de strejfer.

Jeg mener blot at det vil skade "jægernes sag" hvis offentligheden får det generelle indtryk at hvis en jæger ser deres kat, så er den så godt som dødsdømt, på trods af at det er klart ulovligt, såfremt det ikke er varslet.

Med hensyn til dem du kender som har problemer med katte som løber ind i deres hjem, så åbner lovgivningen mulighed for, til hver en tid at optage et strejfene husdyr på sin egen grund. Det er meget let at fange en kat i en fælde. Derefter kan det evt. afleveres på et dyreinternat, eller et katte hjem. Det vil medføre store udgifter for ejeren at få sin kat igen.

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#34
@Lani, jeg holder katte på nøjagtigt samme præmisser som dig. Alle 3 hankatte er kastrerede OG vacinerede, så de er ikke årsag til uønsket formering af bestanden, eller til spredning af sygdomme. her på Klippen har kattene været udsat for en epedemi af leukemi og katteaids over en årrække, så problemet med katte har nærmest været at der var for få. Til stor "fornøjelse" for de stedlige rotter. Nu begynder tingenes tilstand endelig at vende, og der begynder at komme en vis balance i naturens orden igen.
Og husk så venligst på at vi IKKE har ræve. Og rovfuglene har trods alt også deres begrænsninger for hvor meget de tager af fasaner, harekillinger, rotter og mus. Og så er der selvfølgelig minken, men den bliver der gjort en indsats overfor, fra SNS`s side.

@McQuolle, en kat der bliver holdt som indekat, er altså ikke som katte er flest. Ham jeg lige har haft savnet i 3 uger, var indekat i en lejlighed de første 9 måneder af sit liv, før omstændigheder jeg ikke skal trætte jer med, gjorde at han flyttede ud til os. Han er en sød og rar natur, men han var altid til at kalde op, for han vovede sig aldrig længere væk fra os, end at han kunne høre os. Mit gæt er da han blev væk, at noget har skræmt ham. Og så er det indre kompas en kat ellers er udstyret med, væltet totalt. Han blev fundet af min søn 4 km herfra! Det er langt fra normalt for en kat!
Min ældste hankat har jeg selv set 8 km herfra, og han finder altid hjem uden problemer. Så jeg tror at den begrænsning i hans natur, han har været udsat for i sit første leveår, har skadet hans evner i den retning. Og det kalder jeg ikke et godt liv, når man tager skade af hvad andre finder for godt at begrænse en med.
Jeg kender også risikoen for at mine katte har et godt og frit liv, og kan også sagtens leve med den. Men derfor bliver jeg alligevel vred når jeg læser indlæg som perns, og at en nyjæger betegner en kat som sit første kill.(Et udtryk han IKKE havde brugt hvis jeg havde været hans lærer. I mine ører et umodent, respektløst udtryk, som ikke hører hjemme i forbindelse med jagt. Aller højest i forb. med PC-spil. Men sådan er vi jo så forskellige.)
Jeg forholder mig i den forbindelse til den danske jagtlovgivning, iflg hvilken det er forbudt at skyde/jage/regulere katte. Hverken mere eller mindre. Spørgsmålet hvorvidt det er tilladt eller ej, indgår i spørgsmålene til jagtprøven, og svarer man at det er tilladt, så får man sin første fejl.
Jagtlovgivningen forholder sig på intet tidspunkt til loven om Mark og vejfred.

Og Hogmeisters perfide meninger/bemærkninger vedr. Dansk jagtlovgivning, kan jeg ikke bruge til en hylende fis i den anledning.

Annelise/Farmor

[Image: sulejma.jpg][Image: ajbutton.gif]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#35
Hmmmm ... jeg bor på landet på en gård og har også tre katte.
Det fleste gårdejere jeg kender har katte, da de er et perfekt midddel mod rotter og mus m.m.
De fleste af de landmænd er også jægere, men derfor skyder de sørme ikke kattene.
At der måske ryger en enkelt fasankylling i ny og næ overvejer jeg ikke som overskyggende for hvad kattene afhjælper mod andre skadedyr.

Og nu kommer det mest chokerende ... jeg sælger sg. kattemad i min jagtbutik [Wink][Wink]

[Image: 6701_m.jpg]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#36
PERFID??? Jeg er sgu ikke perfid, eller tankte i de baner overhovedet da jeg tillod mig at undre mig over vardien af en kat der strjfer rundt paa reviret. Her betragtes de som et enormt skade/rovdyr som slet ikke kan forenes/tolereres i forbindelse med fasankyllinger,allinger,hare og kanin unger. Saa jeg tillod mig at undre mig og glemte i farten Farmors hoje standard for modenhed, respekt og etik hun forlanger af jagere paa Bornholm.
Jeg kan da ogsaa navne at hvis man F.eks sidder i sin Hochsitz og en flok dyr kommer farende ud af skoven efterfulgt af en hund, saa skyder man hunden. Man behover ikke melde det til hverken politiet, avisen eller ejeren. Han finder nok selv ud af det naar hunden ikke kommer hjem, og saa kan han selv gaa ud at lede efter den. Saa simpelt er det her. Man kan ikke have begge dele. Saa ud fra den lille observation om forskellene, har jeg aabenbart ramt en nerve hos Farmor, og det falder saa hen i kategorien "Too bad"
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#37
Skal vi så ikke lige droppe personlighederne og finde tilbage til det tråden drejer sig om, nemlig ventetid.

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#38
Det er det vi alle venter på ;-)

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#39
Her hvor jeg bor er vi et par stykker der overordentlig træt af andres katte der til tider overpisser vores indhegnede og overdækkede terresse,ja hele haven er indhegnet for at hunden ikke skal skide og pisse hos naboerne.

Jeg mener helt bestemt at jeg har krav på at samme naboer også har pligt til at holde deres katte på deres egen matrikkel,kattepis på terressen stinger lige så slemt som mink.

Da jeg tog jagttegn måtte en kat nedlægges når den var 150m fra anden mands hus og det tror jeg stadig der er mange der ikke ved er ændret,det kom ihvert fald bag på mig for et par år siden da en jeg kender kom i fedtefadet for at have skudt et par stykker der iøvrigt havde været til stor iritation for vedkommene,jeg troede simpelthen at det var løgn og at betjenten der kom var ude på at tage pis på maggeren.

Nu fanger vi bare kattene her i vinter og aflevere dem til politiet hver gang der kommer en i fælden og ja jeg kan forestille mig at de bliver aflivet,men jeg har da min ryg fri

Fælden står på terressen så jeg går ud fra at det er lovligt,og jeg vil heller opfordre nogen til ulovliheder selv om man nogen gange godt kunne savne tiden før loven blev ændret.

mvh,Buffalo
Svar
#40
Mange tak Buffalo.
Jeg var da heller ikke klar over at loven havde andret sig. Da jeg for 45 aar siden var skovfogedelev paa Sonderborg Statsskov Distrikt blev katte nedlagt paa klapjagterne og kom skam da ogsaa med paa vildtparaden...............langst nede. Og det er jo det vi i bund og grund debattere, om det nu er en god andring af jagtloven, og saadan er tingene forskellige fra land til land. Jeg staar F.eks uforstaaende over for tanken om at skyde en baver. Det er ogsaa stang ulovligt at skyde dem her, og er der nogen der har bavere er det fandeme os, men de maa IKKE skydes. De regnes for pelsbarende dyr og skal fanges i falder, men derfor gaar jeg jo ikke i spagat fordi I gerne maa derovre. Og det er netop det en debat som denne giver tankegang til nogen der maaske tanker:"Bare vi havde den lov i Danmark". Eller "Det et faeme godt det ikke er saadan her!" Jeg vil nasten tro at flertallet af jagere ville onske at knivloven ikke eksisterede i det omfang den gor, vi har ikke nogen lov om det, og maa gaa med kniv hvor og hvornaar det passer os uanset langde og laasemekanisme. Dog ikke springkniv, men gerne enhaands betjente knive.
Det er aanden jeg gerne saa debatten i, og ja, den er sprunget af sporet, men det gor jo ikke noget, bare meningsudvekslingerne fortsatter. Og til NewhunterDk, herovre behover du blot ringe til myndighederne, saa faar du tilladelsen over telefonen, og den kommer med posten senere, men du faar et nummer du kan refere til i mellemtiden. Simpelt ikke?
Hogmeister
Hogmeister
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)