Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sker der noget?
#61
[Big Grin][Big Grin][Big Grin] Lige den slags "hårdt" arbejde jeg hellere end gerne påtager mig, for at "skåne" andre mere sarte sjæle [Wink][Big Grin][Big Grin]

@Tonny, vi skal vist gå på jagt dag ud og dag ind i et pænt stykke tid, hvis vi vil gøre et forsøg på at udrydde råvildtet herovre [Wink][Big Grin]
Nej alvorligt talt: Så har jeg snakket med flere, der som jeg er så begunstiget at komme på jagt rundt på hele øen, og trods vores flotte parader i de seneste 4 år, med overvægt (hvis man kan kalde det for dét?) på råvildt, så har vi på nuværende tidspunkt i denne sæson, set flere ret små lam end på samme tidspunkt sidste år. Vel at mærke på nogenlunde de samme revirer. Så noget kunne tyde på at tilvæksten har været noget større end vi havde regnet med. Og det er ikke så godt set med jægerøjne, for generelt hører jeg at flere og flere IKKE skåner gammelråen, hvad der har været en af de ting der har været sværest at få især ældre jægere til at forstå nødvendigheden af. Forståeligt nok, når de gennem et langt jægerliv, er blevet opflasket med det stik modsatte. Vi skal hele tiden have i baghovedet, at vi bor på en ø, hvor fødegrundlaget skal være stort nok for at alle individer i vores natur kan trives perfekt. Og så har vi jo som bekendt ikke den naturlige predator, ræven det smukke dyr, til at rydde op i skravlet.
I morgen skal jeg på Nyjægerjagt, og lur mig om ikke det bliver "puttet" ind i instruktionen, så de nye jægere ikke er tvivl om at råvildtet skal og kan jages med god samvittighed. Biotoppleje gør ikke miraklet alene, hvis bestanden skal bevares sund og struttende af trivsel på vores skønne ø [Smile]
Tror i jeg glæder mig til at gense mit "Krammehold" [:I][?][Big Grin]

Mvh Annelise/Farmor

[Image: sulejma.jpg][Image: ajbutton.gif]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#62
I morgen skal jeg på Nyjægerjagt, og lur mig om ikke det bliver "puttet" ind i instruktionen, så de nye jægere ikke er tvivl om at råvildtet skal og kan jages med god samvittighed.

bare for at piske på en gammel traver: ja, sidst på året og med kugle[Wink]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#63
Jeg troede at dette topic var et hvor vi kunne dele vores forskellige oplevelser på jagten,ikke et hvor vi skulle komme med vores synspunkter angående hagl til råvildt,det er vist et gennemtygget emne igennem flere år,og hagl til råvildt fungerer fint når haglstørelse og afstand er i orden.
Vi var afsted igår,der blev skudt på og leveret 3 stykker råvildt,så det var iorden udover det blev der skudt 2 harer 1 ræv og 1 sneppe,man kunne tydeligt høre på antallet af skud at der var kommet et pænt træk snepper.
MVH og fortsat knæk og bræk
LØVIG
Svar
#64
Citat:quote:

Originally posted by løvig

Jeg troede at dette topic var et hvor vi kunne dele vores forskellige oplevelser på jagten,ikke et hvor vi skulle komme med vores synspunkter angående hagl til råvildt,det er vist et gennemtygget emne igennem flere år,og hagl til råvildt fungerer fint når haglstørelse og afstand er i orden.



Godt sagt[^] og så tilbage til tråden[Big Grin]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#65
Igen i år var det en meget glad, stolt og måske en anelse mør [Wink] Farmor der kunne køre hjem efter en herlig jagtdag i vores statsskov, sammen med Nyjægerne 09. Først og fremmest fordi jeg skulle gense størstedelen af mit sidste Krammehold, og for det andet for ligesom at få fulgt dem ordentligt til dørs [Smile] Og tro mig; der blev krammet igennem ved gensynet i morges [:p][Big Grin] Til nogen morskab for vores skovridder og vildtkonsulenten/prøvesagkyndige, som i velkomsten drillede dem lidt med at de jo havde deres helt egen Farmor med [Big Grin] En eller anden have gjort dem opmærksom på min "færden" herinde [Wink]Hmmmm.....!
Som sædvanligt blev der ved parolen fortalt udførligt om hvad dagen ville bringe, hvad de kunne forvente der ville komme for af vildt, hovedsagligt råvildt, snepper og harer, om hvad der forventedes af dem ved evt anskydninger, om opførsel under jagten, både i sprog og færden, sikkerheden i forhold til hinanden osv. Og igen blev det pointeret kraftigt, at denne dag var tilrettelagt så der var plads til spørgsmål, og at ingen spørgsmål hørte under katagorien "dumme", de eneste der evt kunne være dumme, var dem der grinede af andres spørgsmål! Underforstået; den/de der troede at bare fordi de lige havde erhvervet sig et jagttegn, så var det ikke ensbetydende med at man var at betragte som selve opfinderen af jagt! Sådanne nyjægere kunne godt forvente at blive set skævt til, og skulle ikke forvente den store hjælp fra "gamle" erfarne jægere, hvorimod dem der var villige til at spørge, lytte og lære, ville få en god start på et langt og godt jægerliv [^][Smile] (Whauw, tænkte jeg, så fik de sgu den, så de ku` forstå det [8D] Slet ikke en dårlig ting at tage fat i, for et blik rundt på de par stykker, jeg havde spottet allerede til den praktiske del af undervisningen i foråret, fik noget at tænke over. Og lad mig sige det med samme; med god virkning hele dagen, he he [Wink]) Denne specifikke del af parolen blev givet med et smil, men alligevel med et vist "bid" i. Flot præstation [Smile]
Så det var ikke noget der lagde en dæmper på humøret, og der blev steget til vogns med meget latter og store forventningsfulde smil over hele linjen. Ca 25 nyjægere, plus drivere, skovridderen, en af de erfarne skovfolk og mig til at styre tropperne. Min jagttegnskollega var forhindret i at deltage pga en længe ventet øjenoperation. De første 3 såter før frokost, blev afviklet i god ro og orden, med en perfekt opførsel, både med våbenhåndtering, løften på hatte/kasketter, og flot sikker optræden [Smile] Jow, jow, jeg havde al mulig grund til at være stolt af vores nyjægere [Smile]
Nu skulle det hidtil nedlagte bytte brækkes, men til forskel fra de foregående år, måtte nyjægerne ikke selv deltage pga stramninger fra fødevarestyrelsen, så de måtte nøjes med at kigge på mens de 3 dyr blev brækket.

[Image: Nyjgerjagt09001.jpg]
Vores rare vildtkonsulent besvarer spørgsmål [Smile]

[Image: Nyjgerjagt09002.jpg]
Der følges nøje med i processen [Smile]

[Image: Nyjgerjagt09005.jpg]
Meget opmærksomme [Smile]

[Image: Nyjgerjagt09004.jpg]
Stadig meget opmærksomme [Wink](Og så skulle jeg lige have en lille sludder med Hatting, mens jeg fik en velfortjent smøg [Big Grin][8D] Hyggeligt [Wink])

Da det var overstået og de brækkede dyr igen var hængt op for enden af vognen, og en enkelt hare og en sneppe, gik køreturen tilbage til Koldekildes dejligt varme jagtstue, hvor den Ungarske gullasch suppe ventede, og den herlige hjemmebagte kringle m/ kaffe [:p]
Snakken gik livligt, for en af mine "Krammere" havde nedlagt det ene dyr i 1 skud, så han var meget glad og fik lige et ekstra knuser [Wink] Alle havde set vildt i løbet af de første 3 såter, så forventningerne fik lige en tand ekstra til eftermiddagens 3 såter [:p]

På slaget 1, steg vi igen til vogns, dejligt mætte og varme, klar til mere jagt. Nu var nyjægerne helt med på "arbejdsgangen" og det gik hurtigere med at få sat af, og der var en mere sikker attitude over dem, der kun lovede godt for fremtiden. Det viste sig også på antallet af nedlagt vildt; nu var der ikke den store tøven, og fra såt til såt voksede antallet af råvildt og harer på vognen. Min "Krammer" fik i løbet af de 3 sidste såter, nedlagt 2 stykker råvildt mere i 2 skud [Big Grin] Jeg havde selv den store fornøjelse at være sidepost til dem begge, og at se den rolige og sikre måde geværet blev skuldret på, dyret fulgt et lille stykke og "BANG" så rullede det i skuddet i begge tilfælde. Som en gammel rutineret skytte ville gøre det.....Arh men det var guld værd for mig at være vidne til [^][Smile] Det sidste han nedlagde på den sikre måde, havde hans to venstre sideposter hver skudt to skud forbi til, og så lavede han det knus rolige kunststykke for tredje gang [Big Grin][Big Grin]
Der blev ialt leveret 13 stykker råvildt i 22 skud, og 4 harer og en sneppe, hvoraf størstedelen blev leveret af nyjægerne.
De fik da også meget ros af skovridderen og vildtkonsulenten/prøvesagkyndige til den afsluttende parade, for det var en af de flotteste og talrigeste parader, med færrest skud, der var blevet leveret i de 13 år SNS havde afholdt Nyjægerjagt på Bornholm [8D]

[Image: Nyjgerjagt09006.jpg]
Nyjægerne lægger vildtet op til paraden under kyndig vejledning[Smile]

[Image: Nyjgerjagt09011.jpg]
Som noget nyt, en virkelig flot anlagt paradeplads med brændende halvkløvede træstykker i hvert hjørne, på mindepladsen for forlængst afdøde Skovridder Rømer, der i sin tid påbegyndte anlæggelsen af det omfattende skovkompleks, Almindingen er idag.
Et tiltag der satte alle deltagere, nye som gamle, i en meget højtidelig og ærbødig stemning, og blev et smukt minde om en fantastisk dag, vi kunne tage med os fremover [Smile]
De kan bare det der med Nyjægerjagter i vores Statsskovsdistrikt [Wink][Smile]

Og så har jeg fået lov til at vise jer den del af mit "Krammehold" der var så heldige at få fri fra job, for at kunne deltage:

[Image: Nyjgerjagt09008.jpg]
Dagens mand i skysovs er nr 2 fra venstre, øverst [Wink]
Farmors bedste Krammehold [Big Grin][Big Grin]

Stolt som en pave: Farmor [^][Smile]

[Image: sulejma.jpg][Image: ajbutton.gif]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#66
Citat:quote:

Nu skulle det hidtil nedlagte bytte brækkes, men til forskel fra de foregående år, måtte nyjægerne ikke selv deltage pga stramninger fra fødevarestyrelsen, så de måtte nøjes med at kigge på mens de 3 dyr blev brækket.



What........[?]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#67
@Ulg, mere uddybende: Når dyrene bliver afleveret til dyrlægekontrol, og videreformidling over slagteren til salg, så er det kun ganske få af skovens folk der er godkendt til at brække dyrene, og har været på de dertil indrettede kurser [V]
Dybt bureaukratisk og beklageligt for nyjægernes skyld. Men ellers må statsskoven ikke sælge dyrene som menneskeføde.

Derfor [Smile]

Mvh Farmor

[Image: sulejma.jpg][Image: ajbutton.gif]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#68
Gælder det også hvis skytten selv køber det vildt han/hun skyder (i min verden en selvfølge)?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#69
@ ujensen, jeg bliver dig svar skyldig indtil d 4/12, hvor jeg skal på riffeltrykjagt derinde [Smile]
Det blev sagt på en måde som om det faktisk ikke stod til diskution, og så har der vel været noget andet der fangede min opmærksomhed, så jeg aldrig fik spurgt nærmere ind til det. Men det skal jeg da have opklaret, så nyjægerne til næste år evt kan få chancen for at prøve det af, hvis de så køber vildtet efterfølgende.

Mvh Annelise/Farmor

[Image: sulejma.jpg][Image: ajbutton.gif]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#70
LaserVision slår til igen[Big Grin]

En rigtig fin eftermiddag i mosen.

[Image: deco_5fugle_231109.jpg]

Det er lidt mere end "bare et knebbel fugle" for mig. Jeg fik Deco - som lab'en med det gennemborende blik hedder - i påsken i år. Han var meget ensidigt trænet til apportering og markprøve - hvilket han var temmelig dygtig til - men tændte ikke på ret meget andet.

Men efter mange, mange ture begyndte det lige så stille at komme, og nu søger han som om han ikke har lavet andet hele sit liv og udviser virkelig jagtiver. Jeg var faktisk tæt på at affinde mig med, at jeg "bare" havde fået en fantastisk apportør, så det er sgu lidt af en sejr at tingene nu begynder at virke.

Kom i øvrigt til at levere ét af de forkætrede "headshots" - vil dog ikke forsøge at bilde nogen ind, at det var med overlæg[Wink]

[Image: sneppeheadshot.jpg]

/bundgaard
Svar
#71
Citat:quote:

Originally posted by bundgaard

Kom i øvrigt til at levere ét af de forkætrede "headshots" - vil dog ikke forsøge at bilde nogen ind, at det var med overlæg

/bundgaard



Tillykke med den fine parade og samarbejdet med Deco

Indrøm det nu bare, lad os få historien om HS-sneppen[Wink]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#72
OK - men det var nu ikke noget særligt.

Sneppen lettede i urskovtæt mosekrat.
Da den kom fri til skud knækkede jeg bøssen, afladede og smed den i græsset.
Den gamle Diana 35 blev flået op af rygskeden - sneppens højre øje blev fundet som det 3. punkt efter kærv og korn - 2 meters foranhold og jeg lod haglet gå - smask -........

......eller også var det et kasteskud med Gyttorp High Perf. - jeg er sgu ikke helt sikker.....[Big Grin]

/bundgaard
Svar
#73
Citat:quote:

Originally posted by bundgaard

OK - men det var nu ikke noget særligt.

Sneppen lettede i urskovtæt mosekrat.
Da den kom fri til skud knækkede jeg bøssen, afladede og smed den i græsset.
Den gamle Diana 35 blev flået op af rygskeden - sneppens højre øje blev fundet som det 3. punkt efter kærv og korn - 2 meters foranhold og jeg lod haglet gå - smask -........

......eller også var det et kasteskud med Gyttorp High Perf. - jeg er sgu ikke helt sikker.....[Big Grin]

/bundgaard



Ja i dit tidligere liv hed du sikkert wyatt earp eller john wayne.[Big Grin]

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#74
Citat:quote:

Originally posted by bundgaard

OK - men det var nu ikke noget særligt.

Sneppen lettede i urskovtæt mosekrat.
Da den kom fri til skud knækkede jeg bøssen, afladede og smed den i græsset.
Den gamle Diana 35 blev flået op af rygskeden - sneppens højre øje blev fundet som det 3. punkt efter kærv og korn - 2 meters foranhold og jeg lod haglet gå - smask -........

......eller også var det et kasteskud med Gyttorp High Perf. - jeg er sgu ikke helt sikker.....[Big Grin]

/bundgaard



[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#75
Endnu en fin dag med Deco

[Image: 1dec_2009-1.jpg]

Han knoklede på fra tidlig morgen til sen eftermiddag - apporterede sin første hare (i hvert fald mens jeg har haft ham) - og sluttede med at kæmpe et kvarter med en vingeskudt and i en sø med rør og tynd is. Det var sgu go' træning - og han vandt kampen[Big Grin]

/bundgaard
Svar
#76
sådan der Wink tillykke med det jeg har ikke selv haft tid til og komme ud de sidste 14 dage øv os er ved og lave nyt hobby rum Wink
Svar
#77
Stort tillykke med den første hare-apport Smile

- Errare humanum est, ignoscere divinum! -

[Image: dscn2909b.th.jpg]
- Errare humanum est, ignoscere divinum! -

Svar
#78
Jeg har ikke været ret meget på haglbøssejagt, og når jeg har været afsted har der ikke været ret mange chancer. På skydebanen har jeg haft udmærket held med at knuse tallerkner, men det har knebet lidt mere når der har været fjer på [V]. Sidste år blev jeg så inviteret på jagt af min chef og ville forberede mig bedst muligt. Jeg tog til Trolleholm og brugte en dag (og en del mønt) derovre. Det gav nogle gode fif og en del ro. Desværre var der gået noget galt med deres udsætning og der kom ikke ret mange fugle for. Jeg skød dog én men det giver ikke rigtigt kontinuiteten.
I søndags kom der så en SMS fra samme hold og jeg takkede pænt ja. Heldigvis havde jeg fri både mandag og tirsdag, så jeg kunne træne lidt mandag. Ned på jagten med patroner og den lille mobile lerduekaster. Det var ikke Trolleholm, men det gav da lidt sving i bøssen.
I år havde de skudt en del fasaner på de tidligere jagter men det kneb lidt mere i dag. Der var dog fugle og jeg fik en fin "vandrende" sidepost i 3. såt. Det første stykke skulle jeg følge med driverne langs den lange smalle remise og så blive stående halvvejs ude. Efter kort tid kom der en kok ud til mig i rent sideskud ca. 20 meter ude. Huske på hvad instruktøren fra Trolleholm sagde: Stå stille til fuglen er tilstrækkelig tæt på, stille og rolig der er masser af tid. Bang-fjer-død. Herligt at det kunne lykkedes. Lidt efter kommer der endnu en fasan, denne gang i spidsskud. Den kommer fint til mig men lige før jeg trykker af, skyder min sidemand den. Jeg når ikke at holde skuddet tilbage og begge skuddene rammer fuglen. Det virker stadig [^]. Da jeg er blevet sat af og de er ved at drive hovedet af bliver der skudt til en høne som bliver ramt men flyver videre. Jeg står igen stille men den vil over i en remise der ligger skråt bag mig. Afstanden er længere end jeg normalt ville skyde på, men da den er anskudt, forsøger jeg. Endnu en gang går fuglen ned og smilet er ikke til at tørre af. Så kommer der en kok i luften. Den får hagl og fortsætter ned mod mig. Bang-hul i luft-bang-hul i luft. Træerne vokser ikke ind i himlen [:I]. Fuglen fik 4 skud mere efter sig og fortsatte desværre ind i skoven.
En herlig dag i flot vejr og jeg fik brudt en grim psykisk blokering [Smile].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#79
Efter lang tid havde jeg endelig fået skudt min nye kikkert på .17'eren ind, så nu skulle den da også lige testes rigtigt. Jeg var afsted med en kammerat for at se om vi kunne finde en krage eller nogen måger at jage. Det gik egentlig fint med at finde mågerne, men de var desværre lidt for sky når de sad på jorden. Det gik lidt bedre med en krage der lod os komme ind på 80 meter. Samme skæbne fik en skade der lod os komme ind på ca 90 meter. Og duen blev skudt på ca 110 meter. Der var ingen problemer med kikkereten, selvom jeg var lidt skeptisk, da det er en billig Barska (man er vel lidt nærig når man er på SU [Smile]) Så det køb er jeg rigtig godt tilfreds med. Tak Rex [Smile]

Et lille billede af resultatet skal i da heller ikke snydes for.

[Image: 15545_189637850661_749105661_3163980_7824257_n.jpg]

Mvh
Jonas
Svar
#80
fedt nok !
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)