Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Operation X
#21
Jeg er ikke idealist, jeg er nok nærmere realist, men i min perfekte verden, så var der ikke noget der hed mad fabrikker i form af industrialiseret dyrehold. Hvis det stod til mig, så skulle alt landbrug være økologisk, så dyrene i den periode de levede i det mindste havde et værdigt liv.
Nu ved jeg godt at der sikkert er en hel masse dyreavlere herinde der vil påstå at deres svin,køer, høns etc. skam har det rigtigt godt selvom de er lukket inde tæt sammen i en lille bitte staldbås, men de kan postulere så meget de vil, jeg synes ikke det er et værdigt liv.
Med hensyn til pelsdyr avl, så er jeg enig med Rex. Dyreavl udelukkende med det formål at rige damer kan gå rundt med en "billig" pels er usmageligt og burde ikke finde sted. Hvis folk vil gå med pels, burde det udelukkende være fra vildt. Det ville også lige pludselig gøre en pels så dyr, at der faktisk virklig blev prestige i at gå med dem.
Argumentet med at "jamen hvis ikke vi producere pelsen, er der bare nogle kinesere der gør det, og de er endnu mere onde ved dyrene end vi er" er simpelthen for tyndt. Det er det samme argument når en jæger skyder den lille pindbuk for at naboen ikke skal gøre det. At andre er nogle idioter berettigere vel ikke os andre til også at være det eller hvad ?
Når jeg så siger at jeg er realist og ikke idealist så betyder det, at jeg godt er klar over at "min perfekte verden" ikke er realistisk og derfor sker det da også at jeg kommer til at købe ikke økologiske produkter, fordi jeg simpelthen er for nærrig[V]

Men pelsdyr avl.....ja det ser jeg ikke nødvendigheden af [}Smile]

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#22
@ ID - nu konstaterer jeg bare, at sådan forholder det sig, i den virkelige verden [Wink]

Jeg er for så vidt enig i, at vi ikke skal acceptere, brud på gældende regler.

Det er bare sådan, at love ikke kan tages for pålydende, de skal fortolkes, og herefter opstår så yderligere en retspraxis.

Bekendtgørelser, cirkulærer og cirkulærerskrivelser (her opstår så en kæmpe gråzone)

Verden er bare ikke sort og hvid - det må vi lære at leve med [B)]

Vi skal jo netop bakke op omkring landets virksomheder, og fortælle verden, hvor gode vi er til dyrevældfærd og kvalitet.

Det kan give bedre salg/priser og er i alles interesse - også minkfarmeren. Hermed bliver der råd til endnu bedre forhold - og en god udvikling er igang.

Hvis div. organisationer virkelig ville dyrenes bedste, skulle de hellere samarbejde med producenterne, for at opnå det bedst mulige resultat - for alles bedste.

Vi skal hele tiden arbejde på at blive bedre - helt sikkert.

Er det nu helt fair, med denne terror mod specielt minkfarmerne, er selvtægt i orden, bare målet helliger midlet.
Skal vi bare smadre noget, hvis vi ikke øjeblikkeligt bliver hørt [?]

Jeg må desværre konstatere, at mediernes magt, er større end fornuften, og når medierne tørster efter sensation - og dermed ikke formår at forvalte denne magt - ja så har vi en uheldig cocktail [xx(]

Jeg kan sagtens forstå agumenter mod: burhøns, minkopdræt, fasan/andeudsætning, skuldersår, våbenhandel, jagt, rydning af regnskoven og hundredevis af andre emner.

Vi skal ikke give køb på den demokratiske proces, men vi skal individuelt gøre en positiv indsats - indenfor gældende love og regler.

Er forskellen imellem en terrorist og en frihedskæmper, blot hvilken side han/hun holder med [?]

Jeg lever ikke i den vildfarelse, at min mening er den rigtige - den er bare een blandt millioner - men uden jordforbindelse og fornuft, bliver det svært, at nå frem til et godt resultat [Wink]

Det var så mit sidste indlæg - i denne tråd !

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#23
Min holdning er kort:

Så længe man selv spiser konsum mad og går i lædersko, så kan det kun være på grund af manglende indsigt, at man ønsker minkavl forbudt på grund af dyrenes velfærd!
Svar
#24
Hvis jeg, ved at støtte pelsdyrproduktion i Danmark, kan holde samme produktion væk fra østerupæiske- og asiatiske lande, så er jeg parat til det - jeg er ikke enig i pindbukke-sammenligningen.
Grundliggende er jeg dog enig i at pelsdyravl generelt er betænkelig...................

Et menneskes (lands) civilisations-niveau kan kendes på hans (dets) måde at behandle dyr på..............................det kan derfor undre at vi stadig leder efter the missing link [xx(]

@Leo - for at holde den gode tone vil undlade at kalde det sludder og vrøvl [Wink], men blot konstatere at jeg ikke kan forstå den form for argumentation.

Citat:quote:

Originally posted by Ex Cop

Det kan give bedre salg/priser og er i alles interesse - også minkfarmeren. Hermed bliver der råd til endnu bedre forhold - og en god udvikling er igang.

Jeg bryder mig absolut ikke om at inddrage disse overvejelser i en etisk diskussion - men det er måske den eneste måde man kan få minkavlerne til at makke ret?



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#25
om man avler dyr for at bruge deres kød, deres kød og skind eller kun skindet kan jeg egentlig ikke se forskellen på.

ethvert opdræt bør/skal opfylde dyreværnslovens regler, og hvis vi som forbrugere ikke synes dyrevelfærden derved er høj nok, skal dyreværnsloven strammes.( og kontrolleres )

et utopia er at tro, at forbrugerne kun vil købe dyreprodukter af høj velfærdsstandard: det er prisen der gør udslaget[}Smile]

som et sidespring, er skydefuglenes tilværelse bedre end mange industridyrs

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by STROM

om man avler dyr for at bruge deres kød, deres kød og skind eller kun skindet kan jeg egentlig ikke se forskellen på.


Der er saftsusemig stor etisk forskel på om man alt på dyret eller om man blot anvender 20% af det og kasserer resten (eller genbruger det som foder?????????????).

Citat:quote:

Originally posted by STROM

et utopia er at tro, at forbrugerne kun vil købe dyreprodukter af høj velfærdsstandard: det er prisen der gør udslaget[}Smile]


Forkert - du har lige hørt et eksempel på at det ikke forholder sig sådan (Lani) og jeg kan også selv tilslutte mig; her i huset køber vi KUN økologiske/biodynamiske konsumvarer, kun hvis varen ikke fåes økologisk/biodynamisk køber vi konventionelle varer.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#27
Taler vi om dyrevelfærd eller personlig overbevisning her ?

Dyervelfærd må vel være hvordan dyret har det - om kun skindet bruges, eller hele dyret, har intet med velfærd at gøre. Dyret er sq ligeglad med hvorfor det har det som det har.

Min personlige overbevisning vedr. pelse, er at så længe man kunne finde på at købe et læderbælte, en pung eller lignende lavet af dyrehud/pels/skind, så har man nok ikke det store at skyde andre i skoene.

Gad vidst hvor mange af dem(i medierne, ikke herinde) der er hysterisk imod pelsdyravl der køber buræg i hverdagen ? Hvor er forskellen ?

Well, enighed kan nok ikke nås i en sag som denne, og det må vi vel acceptere. Det ender sq nok med at vi alle bliver tvunget til at være veganere [Wink]

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

................ så har man nok ikke det store at skyde andre i skoene.

Jeg skyder ikke nogen noget i skoene, jeg vil blot ikke ha' at dyr bliver misrygtet fordi nogen ikke ved hvordan man skal opføre sig - så nemt er det!



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#29
ID - hvor er det du mener, der er noget galt i min opfattelse.

Mener du, at en gris har et bedre liv?
Mener du, at det er mere nødvendigt at gå i lædersko end i pelsjakke?
Mener du, at der er flere misrygtede mink end svin og kyllinger?
Svar
#30
Citat:quote:

som et sidespring, er skydefuglenes tilværelse bedre end mange industridyrs



Muligt, men det jeg mener er at det er handlingen, altså at opdrætte et dyr for at dræbe det for sjov, jeg finder en anelse perverst.....

At/om man bruger dyret bagefter er i denne betragtning lidt ligegyldigt.....

Det er ihvertfald ikke "jagt light".....[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

................ så har man nok ikke det store at skyde andre i skoene.

Jeg skyder ikke nogen noget i skoene, jeg vil blot ikke ha' at dyr bliver misrygtet fordi nogen ikke ved hvordan man skal opføre sig - så nemt er det!



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Så er vi 100% enige

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by Leo

ID - hvor er det du mener, der er noget galt i min opfattelse.

Mener du, at en gris har et bedre liv?
Mener du, at det er mere nødvendigt at gå i lædersko end i pelsjakke?
Mener du, at der er flere misrygtede mink end svin og kyllinger?


Det er ikke en brugbar argumentation, det fjerner focus fra det vi taler om nemlig pelsdyr - hvis man skulle følge din argumentation, ville det betyde at fordi man spiser kød, så går man ind for vanrygt af dyr..........det er li'som lidt god dag mand økseskaft.

Hvis man ikke betaler til "Støt Brysterne", betyder det så at man går ind for brystkræft?



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#33
Sikke noget vrøvl, ID!

Jeg har ikke sagt noget om, at det er i orden at vandrygte dyr.

Enhver, der har med dyr at gøre, skal behandle dem ordentlig.

Men jeg vil påstå, at generelt set, så har minkene det minst lige så godt eller bedre end de fleste grise, høns og kyllinger.
Svar
#34
Læs dine egne indlæg igen - du laver cirkelslutninger.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by ID
Forkert - du har lige hørt et eksempel på at det ikke forholder sig sådan (Lani) og jeg kan også selv tilslutte mig; her i huset køber vi KUN økologiske/biodynamiske konsumvarer, kun hvis varen ikke fåes økologisk/biodynamisk køber vi konventionelle varer.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Super. Vi skal bare lige være opmærksom på, at dyrevelfærd og økologi/biodynamik ikke behøver, at have noget med hinanden at gøre.

Som jeg ser det, så er det kun høns, der har det direkte bedre under økologiske forhold end konventionelle. Alle andre produktionsdyr kan imo diskuteres. Jeg mener faktisk at økologi i nogle tilfælde tilsidesætter dyrevelfærden, men det er en helt anden diskution.

Som jeg ser det, er der INGEN forskel på om dyrene produceres til mad, pels, skin, æg eller bare som kæledyr. De skal alle have det bedst muligt indenfor de rammer og love, der er sat for dem. Vi skal dog fralægge os den holdning, at dyr har menneskelige følelser - det har de IKKE!

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#36
hvorfor er det at flere bringer lædersko, bælter og andet læderbeklædning ind i debatten ?
Så vidt jeg ved stammer det primært fra huder af slagtede dyr, hvor man også anvender kødet.

Jeg ser ikke sammenligningen med pelsdyr avl ?

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by Lani

hvorfor er det at flere bringer lædersko, bælter og andet læderbeklædning ind i debatten ?
Så vidt jeg ved stammer det primært fra huder af slagtede dyr, hvor man også anvender kødet.

Jeg ser ikke sammenligningen med pelsdyr avl ?

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....



Jeg synes det er ret simpelt, eftersom indlægget originalt drejer sig om dyrevelfærd, som er uafhængig af hvad formålet med dyreholdet er.

OM man skal avle dyr udelukkende for deres pels, synes jeg reelt er en helt anden debat, og lidt trist at det er blevet en del af denne tråd - det burde have sin egen, da det forplumrer debatten om dyrevelfærd.

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#38
Citat:quote:

Min personlige overbevisning vedr. pelse, er at så længe man kunne finde på at købe et læderbælte, en pung eller lignende lavet af dyrehud/pels/skind, så har man nok ikke det store at skyde andre i skoene.



@ Kenneth

Hvordan stemmer det lige overens med det du lige har skrevet ?

Hvor er sammenligningen imellem et læderbælte og en minkpels ??

Jeg forstår det ikke

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#39
Økologiske køer og grise lever præcis på samme vilkår som alm. De bliver opstaldet på samme måde men bliver bare fodret med øko foder. Mange læder produkter, udover emner med store arealer som f.eks, sofaer, kommer fra selvdøde dyr. Men den tanke kan folk ikke lide, så fordi der står økologisk på en vare har dyret jo automatisk levet på grøn græs, blå himmel, høj sol og fuglesang[:p] Men der er altså en bagside af de fleste ting..

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#40
Og der er vist osse noget med at økologi udleder mere co2 end konventionelt landbrug[B)]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)