Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Operation X
#41
@West. Du kommer til at tage en landbrugsuddannelse, hvis du vil udtale dig om økologiske dyr. De har ikke samme vilkår eller staldforhold som almindelige husdyr.
Husdyr i Danmark er produktionsdyr. De holdes for at tilgodese menneskers behov. Det kan som oftest være som fødevarer eller tøj. I mindre omfang kæledyr.
Om mine grise har det bedre end naboens udsatte fasaner skal jeg lade være usagt. Jeg har dog en overlevelsesprocent på 90 på pattegrisene og 99 på smågrisene. Den gennemsnitlige overlevelse før jagtsæsonens start er omkring 65% eller 75% for vilde fasaner.
I en medieliderlig tid bruger man de våben man kan opfinde for at slå konkurrenternes seertal eller avisoplæg. Dialog er ikke til diskussion, og nøjagtig som terror så skal nyhederne være større, mere svinsk og blodig for at fange opmærksomheden. Pelskampagnen er lavet efter plottet på en gammel olesenbande film. Timet og tilrettelagt. Indtil videre så spræller minkavlerne i nettet. De er dømt på forhånd af den 14 dage lange kampagne som forspil op til udsendelsen.
Tænk om jagten bliver næste offer i medieliderlighedens ekstase.
Svar
#42
Citat:quote:

Originally posted by Kima

Og der er vist osse noget med at økologi udleder mere co2 end konventionelt landbrug[B)]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty


Ja i forhold til den mængde næring der kommer ud af marken, samt de affaldsstoffer der bruges for at fremdyrke afgrøderne.
Derudover er ret store mængder økologisk korn rådnet væk i år på grund af svampeangreb før høst.

Men det var mink det drejede sig om.
Svar
#43
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

@West. Du kommer til at tage en landbrugsuddannelse, hvis du vil udtale dig om økologiske dyr. De har ikke samme vilkår eller staldforhold som almindelige husdyr.
Husdyr i Danmark er produktionsdyr. De holdes for at tilgodese menneskers behov. Det kan som oftest være som fødevarer eller tøj. I mindre omfang kæledyr.
Om mine grise har det bedre end naboens udsatte fasaner skal jeg lade være usagt. Jeg har dog en overlevelsesprocent på 90 på pattegrisene og 99 på smågrisene. Den gennemsnitlige overlevelse før jagtsæsonens start er omkring 65% eller 75% for vilde fasaner.
I en medieliderlig tid bruger man de våben man kan opfinde for at slå konkurrenternes seertal eller avisoplæg. Dialog er ikke til diskussion, og nøjagtig som terror så skal nyhederne være større, mere svinsk og blodig for at fange opmærksomheden. Pelskampagnen er lavet efter plottet på en gammel olesenbande film. Timet og tilrettelagt. Indtil videre så spræller minkavlerne i nettet. De er dømt på forhånd af den 14 dage lange kampagne som forspil op til udsendelsen.
Tænk om jagten bliver næste offer i medieliderlighedens ekstase.


Jeg har taget en landmanduddannelse til din øjentering.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#44
At blande læder ind i diskussionen er vel meget naturligt, da det er en væsentlig del af en accepteret dyreproduktion.

For mig at se, er det for nemt bare at give Spigelhauer ret i sin manipulation af virkeligheden ved at vise dyr som lider. Det er et simpelt trick, som virker hver gang det kommer på skærmen, men det viser desværre en alt for lille del af sandheden.

Generelt set, så har mink under fangenskab et godt liv og deres liv kan meget let sammenlignes med det liv en gris eller en høne lever.

Derfor siger jeg, at hvis man accepterer det ene og ikke det andet, så burde man måske lige prøve at finde informationerne et andet sted end fra en yderliggående gruppe, der har været heldig at få tv tid.
Svar
#45
Leo
Citat:quote:

Generelt set, så har mink under fangenskab et godt liv og deres liv kan meget let sammenlignes med det liv en gris eller en høne lever.

Ikke i nærheden efter min mening - minken har det meget bedre, ihvertfald kun hvis det er løstgående grise eller fritgående høns.
Jeg mener klart at minken er det husdyr i DK der lever under de bedste forhold, set i forhold til andre husdyr. Minken er løsgående (ikke bundet), har forholdsvis meget plads, parrer sig naturligt, bygger sin egen rede, opfostrer selv sine unger - hvilket andet husdyr (af industriel produktions karakter) gør det?

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#46
Dejligt at høre at det ikke er alle der blindt tror på det spigelhauer siger. Os minkavlere som rent faktisk har rent mel i posen har det ikke heller ik for nemt for tiden.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#47
@ West. Hvis nu nogen har læst dit indlæg, så kunne de tro at du har ret, at det kun er foderet til forskel mellem almindelig husdyrproduktion og økologisk produktion.
Hvornår dyrene har det godt er en subjektiv vurdering. Det kan endnu ikke måles eller vejes.

@ CP. Frilandssøer, får og geder lever også i "pagt" med naturen. Ok der er elhegn omkring deres marker og søerne har pircing i næsen.
Svar
#48
Citat:quote:

Originally posted by Claus Petersen

.......Jeg mener klart at minken er det husdyr i DK der lever under de bedste forhold, set i forhold til andre husdyr.

Så er vi saftsusemig ilde stedt...................



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#49
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by Claus Petersen

.......Jeg mener klart at minken er det husdyr i DK der lever under de bedste forhold, set i forhold til andre husdyr.

Så er vi saftsusemig ilde stedt...................



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]


Ja en so som ligger i en bås med skuldersår året rundt hvor næsten ingen af den normale adfærd kan komme til udtryk, kan vel ikke være bedre forhold. Hvad med burhøns, og en kalve som går i en fold på en m2 eller tyrekalve der går skulder mod skuldre, har de det også bedre. Jeg har set og arbejdet alle steder, og mink punktum det dyr der så langt har det bedst.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#50
Min farfar sagte til mig i mine unge dage man skal ikke tro på alt hvad man seer og hører!

Jeg kan nu absolut ikke forstille mig at en minkavler som lever af at producere minkskind ikke passer sine dyr ordentlig han lever af at producere en ordentlig produkt!Et skadet dyr er værdiløs!Så har han to muligheder sørg for at de bliver rask eller aflive de!Begge dele koster penge!De er ganske enkelt et spørgsmål om økonomi!Og intet andet!Jeg har været flere gange på forskellige mink farme og jeg har aldrig observeret misrøgt!Så jeg tror de hele er en stor manipulations ballon de er pustet op til bristepunktet!Såfølig skal dyrene leve under fornuftig vilkår de skal slet ikke stå til diskussion men der skal også tjenes penge og de kan kun lade sig gøre når dyrene har de godt!dårlig vilkåre er lige med dårlig Skind (pelse).Og så kan minkavler ikke tjene nogle penge!!!

Lille

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
#51
Citat:quote:

ID Posted - 29/10/2009 : 19:02:09

Så er vi saftsusemig ilde stedt...................


Nok nærmere uvidende i forhold til virkeligheden.

Jeg vil virkelig påstå, at de der ikke mener minken er det husdyr i DK der har det bedst, simpelthen ikke aner hvad der foregår i den Danske husdyrproduktion.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#52
@CP
Økologisk landbrug med får og geder til mælk og kød produktion. De har det godt.
http://www.knuthenlund.dk/knuthenlund/husdyr/
Jagt på stedet
http://folketidende.dk/billedserie/jagtw...nuthenlund
Frilandsgrise. De har det også godt.
http://www.friland.dk/page2110.asp
http://www.a-hytten.de/dk/friland.htm
http://www.risbjerg.nu/pages/svin/soer.html
Stalddyr har det også godt. Især når deres personale har lyst til at passe dem godt. At sige mink har det bedre end en gennemsnitsgris eller kalv i Danmark er nok lige at trække lidt på de subjektive vurderinger. Dengang da farfar var dreng så verden anderledes ud end den gør i dag. Igennem de seneste 10 år er der sket astronomiske skridt i udviklingen af mere dyrevenlige stalde til køer og grise. Der har ikke i den samme periode sket nogen udvikling i mere dyrevenlige tiltag til mink. At pege på skuldersårsproblematikken, viser en finger fremad og ofte 3 imod en selv. De lovpligtige kontrolbesøg af dyrlægen 12 gange om året tilsiger at dette ikke sker. Hvis dyrlægen svigter sin pligt, mister han sin ret til at være dyrlæge hvis det opdages. Vi havde tilfældigvis 5% kontrolbesøg i mandags, for anden gang på 2 år. Disse besøg er uvarslet, og samtlige dyr bliver tilset for skuldersår, brug af strøelse, rodematerialer, ventilation, lys, vand og foderkvalitet.
Medicinforbrug bliver kontrolleret, og der undersøges for ulovlige præparater.
Fra 2012 skal alle søer i Danmark være fritgående efter 5 drægtighedsuge og frem til en uge før faring.
Jeg vil påstå at mine grise mindst har det bedre end gennemsnits mink i Danmark. Som Krengel siger så drejer det sig om økonomi. Men det drejer sig også om at vi laver fødevarer, og jeg leverer ikke en vare som jeg ikke selv vil spise.
Men måske ved jeg ikke hvad der foregår i den danske husdyrproduktion.

Edit: Nu har jeg lige siddet og læst samtlige indlæg i denne tråd. På et tidspunkt levede vores forfædre allesammen i samme rum som dyrene. En dag blev man træt af det, det kunne være de lugtede. Så de flyttede udenfor. Men alle producerede selv deres mad. Senere begyndte man at handle med varer, og nogle holdt op med at lave deres egen mad. Men byttede sig til det. Det har så udviklet sig til den verden vi lever i idag. I modsætning til andre erhverv, så er landbruget ikke et arbejde fra 7 til 15. Det er mange flere timer og også hver weekend. Kan det være meningen at de mennesker der vælger at tage ansvaret for produktionen af fødevarer skal have ringere levevilkår end alle andre? Hvis alle skulle lave deres egne fødevarer, så var der ikke tid til ferier, sportsvogne, biografture, eller gå på jagt for sjov. Tror faktisk at flertallet ville syntes at det var rigtig synd for dem selv hvis de ikke havde fri hver weekend. De mennesker som har de mest yderliggående holdninger er også ofte dem der er længest væk når arbejdet skal gøres.

http://www.dagbladet.no/2009/09/04/nyhet...n/7947760/
Svar
#53
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Edit: Nu har jeg lige siddet og læst samtlige indlæg i denne tråd. På et tidspunkt levede vores forfædre allesammen i samme rum som dyrene. En dag blev man træt af det, det kunne være de lugtede. Så de flyttede udenfor. Men alle producerede selv deres mad. Senere begyndte man at handle med varer, og nogle holdt op med at lave deres egen mad. Men byttede sig til det. Det har så udviklet sig til den verden vi lever i idag. I modsætning til andre erhverv, så er landbruget ikke et arbejde fra 7 til 15. Det er mange flere timer og også hver weekend. Kan det være meningen at de mennesker der vælger at tage ansvaret for produktionen af fødevarer skal have ringere levevilkår end alle andre? Hvis alle skulle lave deres egne fødevarer, så var der ikke tid til ferier, sportsvogne, biografture, eller gå på jagt for sjov. Tror faktisk at flertallet ville syntes at det var rigtig synd for dem selv hvis de ikke havde fri hver weekend. De mennesker som har de mest yderliggående holdninger er også ofte dem der er længest væk når arbejdet skal gøres.


Det er altså ikke os alle der har et job fra 0700 - 1500...............det lyder som om, at du mener, at alle os ikke-landmænd ville gå til grunde, hvis det ikke var for danske landmænds skyld. Du har selv valgt hvad du vil leve af og med det kendskab jeg har til danske bønder, så er der absolut ingen der lider nød.
Det er minks leveforhold denne tråd handler om, ikke danske bønders leveforhold [}Smile]

Citat:quote:

Originally posted by Claus Petersen

Jeg vil virkelig påstå, at de der ikke mener minken er det husdyr i DK der har det bedst, simpelthen ikke aner hvad der foregår i den Danske husdyrproduktion.


???????? Jeg er fuldstændig blank for ideer til en kommentar......



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#54
@CP, Ja, så er jeg sgu glad for ikke, at vide, hvad der foregår i dansk husdyrproduktion. Vil du ikke være så venlig ikke at fortælle min chef det... http://www.bygningskontoret.dk

Undskyld, men hvordan i h*lv*d* vil I sammenligne det? Tamme husdyr som grise, køer, geder, lam o. lign. er så langt fra de "vilde" dyr som de engang var, at det på ingen måder kan sammenlignes. De er igennem tusinde år avlet til at fungere optimalt til "fangeskab". De tamdyr vi har i staldene i dag, ville have svært ved at klare sig i naturen i dag. Måske fordi den natur de levede i, er inddraget af menneskerne.

Det er da utroligt at I (West og CP) kan sidde her, og fordømme alle andre husdyrproduktioner end jeres egen, at ALLE søer har skuldresår, at ALLE søer er fikseret osv. osv. Tror I virkelig at minkavlere er de eneste, der er klar over at sunde, raske, friske dyr, der har gode forhold producerer bedre? Undskyld mig, men I har sgu tabt sutten. Har I besøgt en ny stald til f.eks. køer, der er opført inden for de seneste 4 år og opfylder "Danske Anbefalinger fra 2005"? Jeg troede oprigtigt at landmændene stod sammen i Danmark, men jeg blev klogere. Nu kan det da godt irretere mig, at Dansk Landbrug som hovedorganisation har været med til at betale til den kampagne, der skulle rage jeres kastanjer ud af ilden...

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#55
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Citat:quote:

Min personlige overbevisning vedr. pelse, er at så længe man kunne finde på at købe et læderbælte, en pung eller lignende lavet af dyrehud/pels/skind, så har man nok ikke det store at skyde andre i skoene.



@ Kenneth

Hvordan stemmer det lige overens med det du lige har skrevet ?

Hvor er sammenligningen imellem et læderbælte og en minkpels ??

Jeg forstår det ikke

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....



Ok, jeg kommenterede i mit første indlæg på andre indlæg(bl.a. dit). At jeg synes det er synd for tråden at disse to emner, som reelt intet har med hinanden at gøre, blandes sammen, er ikke ment som en bebrejdelse af dig og dine indlæg - bare en generel betragtning om at det ville gøre diskussionen nemmere ved en opdeling af emnerne.

Sammenligningen med et læderbælte og en minkpels, er at der ikke er nogen forskel som har med dyrevelfærd at gøre. Det er udelukkende en idealistisk diskussion om hvorvidt det er ok at bruge dyrene som ressource eller el. At nogen synes der er 'for meget spild' når man kun bruger pelsen fra mink, men at det er ok med køer, som vi ville slå ihjel alligevel for at æde dem, er der vel ikke en rigtig og en forkert mening om - men alle burde kunne blive enige om at dyremishandling ikke er ok.

For mig er alternativet til at acceptere brugen af dyrene som ressource, at man er veganer - derfor sammenligningen mellem et bælte og en minkpels.

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#56
Citat:quote:

Ok, jeg kommenterede i mit første indlæg på andre indlæg(bl.a. dit). At jeg synes det er synd for tråden at disse to emner, som reelt intet har med hinanden at gøre, blandes sammen, er ikke ment som en bebrejdelse af dig og dine indlæg - bare en generel betragtning om at det ville gøre diskussionen nemmere ved en opdeling af emnerne.

Sammenligningen med et læderbælte og en minkpels, er at der ikke er nogen forskel som har med dyrevelfærd at gøre. Det er udelukkende en idealistisk diskussion om hvorvidt det er ok at bruge dyrene som ressource eller el. At nogen synes der er 'for meget spild' når man kun bruger pelsen fra mink, men at det er ok med køer, som vi ville slå ihjel alligevel for at æde dem, er der vel ikke en rigtig og en forkert mening om - men alle burde kunne blive enige om at dyremishandling ikke er ok.

For mig er alternativet til at acceptere brugen af dyrene som ressource, at man er veganer - derfor sammenligningen mellem et bælte og en minkpels.

Hilsen
Kenneth



Modtaget og enig [Smile]

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#57
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Edit: Nu har jeg lige siddet og læst samtlige indlæg i denne tråd. På et tidspunkt levede vores forfædre allesammen i samme rum som dyrene. En dag blev man træt af det, det kunne være de lugtede. Så de flyttede udenfor. Men alle producerede selv deres mad. Senere begyndte man at handle med varer, og nogle holdt op med at lave deres egen mad. Men byttede sig til det. Det har så udviklet sig til den verden vi lever i idag. I modsætning til andre erhverv, så er landbruget ikke et arbejde fra 7 til 15. Det er mange flere timer og også hver weekend. Kan det være meningen at de mennesker der vælger at tage ansvaret for produktionen af fødevarer skal have ringere levevilkår end alle andre? Hvis alle skulle lave deres egne fødevarer, så var der ikke tid til ferier, sportsvogne, biografture, eller gå på jagt for sjov. Tror faktisk at flertallet ville syntes at det var rigtig synd for dem selv hvis de ikke havde fri hver weekend. De mennesker som har de mest yderliggående holdninger er også ofte dem der er længest væk når arbejdet skal gøres.


Det er altså ikke os alle der har et job fra 0700 - 1500...............det lyder som om, at du mener, at alle os ikke-landmænd ville gå til grunde, hvis det ikke var for danske landmænds skyld. Du har selv valgt hvad du vil leve af og med det kendskab jeg har til danske bønder, så er der absolut ingen der lider nød.
Det er minks leveforhold denne tråd handler om, ikke danske bønders leveforhold [}Smile]

Citat:quote:

Originally posted by Claus Petersen

Jeg vil virkelig påstå, at de der ikke mener minken er det husdyr i DK der har det bedst, simpelthen ikke aner hvad der foregår i den Danske husdyrproduktion.


???????? Jeg er fuldstændig blank for ideer til en kommentar......



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Jeg har selv valgt mit erhverv ligesom du selv har valgt dit. Mit indlæg var ment som en lille husketing efter "edit" at dyrene altså også bliver passet når andre har fri. Samfundsøkonomi og dyrevelfærd har intet med hinanden at gøre. Derfor bør de brådne kar ikke bruges som undskyldning for at ændre ved de udemærkede love vi har i dag for hold af husdyr.
At minkavldernes organisation ikke har lært en lille smule af den mediestorm der har været omkring svineproduktion og manglende kontrol heraf er mig uforstående.
Ligesom husdyrproducenter bør ligge under for uvildig uanmeldt kontrol, så bør andre brancher også gøre dette. Her tænker jeg især på TV2 som vist nok ikke lige har gjort sig fortjent til den sidste redningspakke de fik smidt i nakken.
Har du forresten set det sidste link jeg postede i forrige indlæg?
Svar
#58
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Har du forresten set det sidste link jeg postede i forrige indlæg?


Jo, jeg har set det, men jeg ved endnu ikke hvordan jeg skal forholde mig til det.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#59
Får og geder [xx(]- jeg skrev "af industriel produktionskarakter".
Realiteter er nutid - ikke fremtid (2012)

Jeg er ikke minkfarmer.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#60
Nej i skal bare vente og se. Nu har man fundet ud af at ham fyren fra ANIMA er fuld af løgn han er i ledtog med en af frontfigurene fra udslippene. TV2 er selv blevet bundefanget og ført bag lyset af ANIMA i deres iver på sensationsudsendelser. Der er på vej til at blive en kæmpe sag ud af det her. Men vi behøver ikke køre mere i det her, for mange af gangene er vi sikkert enig i det det vi skriver. Vi kan nemt misforstå det vi hver især skriver. Det der gør forskellen sådan set bare den rigtige og sande information, den mangler vi nok lidt af hver især. Det nemmeste er jo altid og tro på hvad de siger i fjernsynet, men helt ærlig hvor troværdig er en journalist og en kriminel dyreaktivist der på film bryder loven. Vi kommer til at høre meget mere til denne sag, og den kommer ikke til at dreje sig om dyrevelfærd. Os pelsdyravlere vidste en hel månede før udsendelsen at den ville komme, i mellemtiden blev den rettet til efter som de kunne se hvilke punkter de skulle have rettet til inden. Som f.eks. at spigelhauer bruger meget af sin tid på at forsikre om at billederne var sande. Men fortiden har altså vist at der har været fusket med billederne. Jeg har aldrig følt mig så krænket som en pelsdyravler før. Når udsendelsen har til formål at udstille samtlige avlere som suspekte dyremishandlere.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)