Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Registrering af gammel haglbøsse????
#21
@FarT4: Hvis dit konsortiemedlem er kommet i klemme på den baggrund, så send mig en PM med hans mailadresse i - så skal jeg gerne videresende mailen med hele svaret til ham - så han kan bruge det som dokumentation for hvorfor han ikke har registreret sit gamle haglgevær.

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#22
Der ligger vel to forskellige "registreringer" i dette. Hvor ordet "registrering" betyder to vidt forskellige ting.

Som jeg forstår det, før 6. juni 1984 skulle man ikke have jagttegn for at besidde et haglvåben - og kunne derfor frit besidde haglvåben.

Så hvis man ejede et/flere haglvåben pr d. 6. juni 1984, så kunne man fortsat besidde dem. Dog kun hvis man indenfor ét år efter lovens ikrafttræden lod haglvåbnene registrere.

Hvis haglvåbnene IKKE blev registreret i denne periode, kunne man ikke bevise at man ejede våbnet før lovens ikrafttræden - og dermed ville det blive "Ulovlig våbenbesiddelse", hvis man ikke kunne vise en registrering af våbnet i éns navn.

Hvis man EFTER lovens ikrafttræden ville erhverve sig haglvåben, så skulle man have jagttegn.!
Og her skulle våbnene IKKE registreres, da jagttegnet i sig selv giver ret til at besidde haglvåben.

Så kommer en NY lov, der siger at haglvåben skal registreres SELVOM man har jagttegn - men det er med en anden baggrund, nemlig at finde ud af hvor haglvåbnene STÅR rent fysisk.

Da man ikke er glad for at lovgive bagud, kræver man ikke at våben som personen var i besiddelse af skulle registreres - men haglvåben der skifter hænder(ejer EFTER den nye lov... SKAL REGISTRERES.

Den første lov i '84 gjorde at folk fortsat kunne besidde våbnene lovligt. Forudsat at haglvåbnet ikke skifter ejer - dvs at haglvåbnet ikke kan sælges til én der ikke har jagttegn.!

Den anden lov efter årtusindeskiftet, er for at få gjort op hvor haglvåbnene rent fysisk står - men her kan våben kun skifte hænder/ejer, mellem folk der har jagttegn.!

Den første lov var at sidestille som en tilladelse. At man måtte have våbnet, idet man ejede våbnet FØR lovgivningen opstod.

Den anden lov er en optælling, altså registrering på liste - som IKKE er at betragte som en "tilladelse", men kun liste over hvad man har.

Det er som jeg forstår det.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by farT4

Jeg fik i dag på jagten et spørgsmål jeg ikke kunne svare på..[:I]

En af konsortiets medlemmer fik på en politistation at vide at en haglbøsse som han har besiddet siden han var 16 (ca. 40 år) skulle have været registreret hos politiet for længe siden..[:I]
Min mening er at der jo ifg. §40 i bekendgørelsen om våben og amm. står at hvis man i dag erheverver sig et haglgevær skal det registeres, men der er ikke noget krav om registrering af gamle haglvåben.. Nu skal manden i midlertidig have et våbenpas, så han bliver derfor nød til at registrere det (og det er der heller ingen ben i), men at han på stationen får at vide at det han har gjort (eller ikke har gjort) er ulovligt, mener jeg ikke er rigtigt..

Er der nogen der ved hvor jeg kan finde det på skrift????
Eller findes der en mailadr. til en våbenkyndig hos politiet hvor jeg kan få et holdbart svar (de forskellige politimyndigheder svarer jo det de tror er rigtigt)..[:o)]

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..



Så jo - hvis han ejede den for 40 år siden - hvilket er før 6. juni 1984 - så skulle våbnet registreres for at han lovligt kunne besidde det.

DOG tror jeg ikke man vil stille sig på bagbenene, hvis han erhvervede sig jagttegnet i det første år efter lovens ikrafttræden - altså i perioden fra 6. juni 1984 til 6. juni 1985.

Hvis han først fik jagttegn i "nyere tid", altså nogle år efter '84 - så har han været skyldig i "Ulovlig våbenbesiddelse".

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#24
Jeg tror også at der er mange forskellige udlægninger af lovteksten. Jeg købte for et par år siden en haglbøse i en stor jagtforretning på vestkysten. Jeg fik af vide, at registreringen var frivillig, men valgte at registrere alligevel hvis skidtet skulle blive stjålet. Så er det jo rart at kunne bevise ejerskabet over for forsikringen. Om den iflg. loven skulle registreres eller ej, er der vist ikke stor tvivl om, jeg ville blot bidrage med, at selv ret store forretninger ikke altid har helt styr på det.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#25
Tak for jeres svar, men rent praktisk hvad skal min far så gøre?
Udfylde blanketten og lade være med at oplyse navn på den tidligere ejer? Eller helt lade være med at registrere den og så evt. sige at den er erhvervet i perioden 1986-2000?
Svar
#26
Han skal efter min mening i hvertilfald ikke "lade være med at registrere den"..
Hvis han tropper op på våbenkontoret og fortæller om hans dårlige samvittighed og at ikke kan huske hvem han købte det af, tror jeg ikke der er nogen skade sket..
De plejer hellere at ville have dem registreret end gemt/glemt..

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#27
Takker mange gang for den gode debat- jeg røg lig I med alle 3 ben, da jeg havde sendt min anmeldelse på et par bøsser jeg har haft stående i ca. 20år. Jeg sendt anmeldelsen uden at nævne den tidligere ejer - anmeldelsen kom prompte retur fra våben kontoret, med besked på at tilføje tidligere ejere på de gl. bøsser. Så var gode råd dyre, Heldigvis fandt jeg svaret her på dette forum af gode debattør – TAKKER MANGE GANGE. Jeg ringede til våbenkontoret og sangen en sang om at jeg havde erhvervet dem i start 90'erne og at jeg ønskede at få dem registret – få at have god samvittighed, og det var fint nok for den venlig "Våben dame". Jeg skulle bare lige skrive det til dem - så der er stadigvæk andet en skrankepaver i det offentlig system - det må da siges at være godt nyt – Så til jeg der overvejer om de skal / skal ikke – er mit forslag at komme i gang og få registret de gl. bøsser der står rundt omkring, bare husk slut 80’erne start 90’erne
Svar
#28
Halløjsa JMA

Welkommen te'

Og glædeligt at se det er gået godt =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#29
Genopliver lige en gammel tråd....... For de der stadigt ikke er overbevist om hvordan regelerne er,så læs i "Jæger"-Januarudgaven,side 9.....[Wink][Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#30
Tak for genoplivningen.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#31
Er der et klogt hoved her, som ved om man kan udskrive våbenanmeldelser/registrering fra politiets hjemmeside?

Jeg skal have registreret en bøsse jeg har købt, men våbenkontoret har stort set altid lukket når jeg får fri?

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#32
Klogt hoved....Måske ikke-men jeg ved det...[8D]

http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/E79D58..._00307.pdf

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#33
Tusind tak.. Kalder man en SS for en enkeltlader?

Det er det eneste kryds jeg er i tvivl om.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#34
Citat:quote:

Kalder man en SS for en enkeltlader?



Ja.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#35
http://www.jaegerforbundet.dk/page651.as...6150309150

”Personer, der erhverver glatløbede haglvåben omfattet af våbenbekendtgørelsens § 2a, stk. 1 og 2, skal inden 8 dage fra erhvervelsen foretage anmeldelse herom til politidirektøren”.

Denne bestemmelse blev indført i 2000 med en ny våbenbekendtgørelse (nr. 66 af 26.01.2000), og skæringsdatoen for kravet om anmeldelse var den 10. februar 2000.

Siden denne dato har al erhvervelse af glatløbede haglvåben skullet anmeldes til politiet, men de våben, man var i besiddelse af før bestemmelsens ikrafttræden, er ikke omfattet.

Det betyder, at man som jæger helt lovligt kan have glatløbede haglvåben i sin besiddelse, uden at disse er registreret hos politiet, hvis man har haft våbnene fra før 10. februar 2000.

Bemærk i øvrigt, at det er den, der erhverver et haglvåben, der er ansvarlig for at foretage anmeldelsen.

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#36
Jeg prøver lige at poste linket igen, det ser ikke ud til at det blev registreret første gang.

Her kan man finde en oversigt over alle politiets online blanketter, og man skal bladre ned til Våben, ammunition, eksplosivstof, fyrværkeri mv. for at finde våbenanmeldelsen, her er der også et væld af andre brugbare blanketter, våbenpas etc.

http://www.politi.dk/da/borgerservice/blanketter/

Men den blanket du konkret spørger efter Vilsgaard, finder du her: http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/E79D58..._00307.pdf

Mvh

M
Svar
#37
Jeg er en tåbe, der ikke havde set at der var to sider til dette emne. Sorry.

M
Svar
#38
Endnu en gang gjorde dette herlige link nytte :o)

"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)